Te joilla "pelkkiä" tyttölapsia, väitän että

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 3 pojan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Uskoisin että tuo on yksilöllistä, lapsia nyt löytyy niiiin erilaisia.

Ja vaikka uskonkin siihen että noin keskimäärin pojat ovat vilkkaampia kuin tytöt (kuinka paljon sitten johtunee sukupuolesta ja kuinka paljon kasvatuksesta ja yhteiskunnan ohjauksesta), niin ei sen perusteella todellakaan voi vetää ap:n johtopäätelmää siitä että pelkkien tyttöjen äiti ei voi ymmärtää sitä vilkkautta ja energisyyttä mikä poijista löytyy. Sillä pelkkien tyttöjen äidillä voi olla huomattavasti vilkkaammat lapset kuin kenelläkään tuntemistaan poikien äideistä.

Ja vielä tyypillisempää on palstalla vetää yhdestä lauseesta tuhat johtopäätöstä ilman että on edes tietoinen mitä henkilö kommentillaan tarkoitti.
Miten oppineisuus liittyy siihen voiko jonkun hörinöissä nähdä jotain typerää. Olen samaa mieltä sitä naista en kyllä kuuna päivänä kuuntelisi. Mutta onneksi hän on vain muka-ammattilainen omine mielipiteineen. Oli koulutus mikä hyvänsä kaikkitietäväksi ei henkilö alallaan nouse eikä Jumalaksi.

Ei se Jumala ole eikä kaikkitietävä mutta veikkaan että tietää kuitenkin tietyistä asioista PIKKASEN enemmän kuin peruspalstalainen. Tässä faktaa tyypistä:

Liisa Keltikangas-Järvinen – Wikipedia

Haluaisin vielä tietää että mitä on ne asiat joissa tämä henkilö on teidän mielestä vain muka-ammattilainen ja höperö jota ei kannata kuunnella? Saanko arvata: teitä kismittää se että tämän ihmisen mielestä alle 3vuotiaan paikka olisi kotona ja te olette vieneet omanne päiväkotiin jo paljon pienempänä. Ja tietenkin tämä ihminen on typerä höpsö eikä edes ammattitaitoinen koska sen mielestä teitte väärin kun veitte.

[QUOTE="vieras";26764822]Meidän luokan riehujat (yläaste) siirrettiin "tarkkikselle", ihan ilman hakkaamista tai tukistamista. Tämä tapahtui 70-luvulla.[/QUOTE]

Niin ne siirrettiin meidänkin luokalta YLÄasteella. Kirjoitin ala-asteesta.

Mulla on 5 poikaa, joista yksi on sellaista "vaahteramäen eemeli"-tyyppiä. Tykkäää rakentaa ja purkaa. Paljon menee rikki pojan tutkiessa asioita. Äidille vähän haasteellisempi kuin muut 4 veljeään, mutta vähintäänkin yhtä rakas.

Silloin, kun jonkun reissun tai juhlan takia lapset valvovat pitempään, syövät huonosti jne, Niin silloin mulla on 5 vilkasta poikaa. Yleensä meillä on säännölliset ruoka- ja nukkumaanmenoajat , aikuisilla tarpeeksi aikaa lapsille ja 5 rauhallista lasta.

Ei se Jumala ole eikä kaikkitietävä mutta veikkaan että tietää kuitenkin tietyistä asioista PIKKASEN enemmän kuin peruspalstalainen. Tässä faktaa tyypistä:

Haluaisin vielä tietää että mitä on ne asiat joissa tämä henkilö on teidän mielestä vain muka-ammattilainen ja höperö jota ei kannata kuunnella? Saanko arvata: teitä kismittää se että tämän ihmisen mielestä alle 3vuotiaan paikka olisi kotona ja te olette vieneet omanne päiväkotiin jo paljon pienempänä. Ja tietenkin tämä ihminen on typerä höpsö eikä edes ammattitaitoinen koska sen mielestä teitte väärin kun veitte.

Tätä komppaan, että alle 3-vuotiaan paikka on kasvaa oman vanhemman tms. huoltajan kanssa kotona. Iso lapsiryhmä ja laitosmaiset puiteet tiukkoine aikatauluineen, ei varmaan tee hyvää pienelle lapselle. Mieheni on elättänyt perheemme ja minä olen onnekas kun olen kaikki lapsemme ovat saaneet olla kotihoidossa.

Koko ketjua en jaksant lukea, MUTTA onneksi meillä on molempia, joten ei tarvitse sortua tällaisiin järkyttävän typeriin yleistyksiin.

Kun jaksat kasvattaa, niin oli lapsi vilkas tai rauhallinen tyttö tai poika, niin ainakin käytöstavat ovat hyvät.

• Tykkää
Reactions: Oisku

En nyt jaksa muistella mistä tarkalleen tämä kuva minulle tuli, (oli useampia asioita mutta en jaksa ärsyyntyä niitä kaivelemalla)mutta en todellakaan pidä ketään höyrypäänä vain sen takia että hän olisi eri mieltä siitä veinkö lapseni liian aikaisin päivähoitoon vai en. Oikeastaan aika sama mulle mikä on jonkun Liisan kiistanalainen mielipide asiaan, etenkin jos ne on perusteltu tutkimuksilla joihin ei ole lähteitä ja sinne tänne ripoteltu "faktana" omia mielipiteitä joita sitten tietyllä tavalla toimineet äidit ylistävät ymmärtämättä edes tarkastella puheita kriittisesti, ei tietenkään tarkastele kriittisesti jos itseään nostetaan! Aiheutetaan "vahingossa" joku uraäiti vs kotiäiti -mylly ja sitten ollaan niin huuli pyöreenä. :D Olen varmasti monista asioista samaakin mieltä kuin hän, mutta ei se niin mustavalkoista ole silti.

Ja ei en ole varmasti yhtä oppinut kuin hän. Minulta löytyy vasta valkolakki. :laugh: Luulen silti pystyväni tarkastelemaan kriittisesti myös näitä yli-ihmisiä mielipiteineen ja myös näiden tekemiä tutkimuksia.

Ehkä kuuntelet minun "faktoja" sitten kun valmistun, olenhan oppinut ihminen!

Ja älä nyt kiihdy, tämä oli pilke silmäkulmassa kirjoitettua.

En nyt jaksa muistella mistä tarkalleen tämä kuva minulle tuli, (oli useampia asioita mutta en jaksa ärsyyntyä niitä kaivelemalla)mutta en todellakaan pidä ketään höyrypäänä vain sen takia että hän olisi eri mieltä siitä veinkö lapseni liian aikaisin päivähoitoon vai en. Oikeastaan aika sama mulle mikä on jonkun Liisan kiistanalainen mielipide asiaan, etenkin jos ne on perusteltu tutkimuksilla joihin ei ole lähteitä ja sinne tänne ripoteltu "faktana" omia mielipiteitä joita sitten tietyllä tavalla toimineet äidit ylistävät ymmärtämättä edes tarkastella puheita kriittisesti, ei tietenkään tarkastele kriittisesti jos itseään nostetaan! Aiheutetaan "vahingossa" joku uraäiti vs kotiäiti -mylly ja sitten ollaan niin huuli pyöreenä. :D Olen varmasti monista asioista samaakin mieltä kuin hän, mutta ei se niin mustavalkoista ole silti.

Ja ei en ole varmasti yhtä oppinut kuin hän. Minulta löytyy vasta valkolakki. :laugh: Luulen silti pystyväni tarkastelemaan kriittisesti myös näitä yli-ihmisiä mielipiteineen ja myös näiden tekemiä tutkimuksia.

Mä jotenki arvasin että oot joku kouluttamaton 2kymppinen. On teksti sen sorttista.

Alkuperäinen kirjoittaja 3 pojan äiti;26763446:
teillä ei ole käsitystä siitä liike- ym. energiasta jota poikalapsilla on luonnostaan. Olen tässä taas kesäaikana saanut tavata monia ystäväperheitä joissa monta tyttöä, ja väitän kyllä ettei vilkas tyttölapsi ole lähellekään sama juttu kuin vilkas poika. Tämä ei nyt ole mikään ruikutus, että kamalaa noita poikia, vaan väitän vaan että siinä on iso ero. Saman asian surkea "kääntöpuoli" onminusta se että nykyajan pojilla on niin monilla joku diagnoosi, vaikk kyseessä on poikien normaali olemus. Opettajissa ja sosiaalipuolen työntekijöissä on niin paljon naisia, että tämä puoli vaan jää vähälle, pojan maailman ymmärtäminen. Enkä tarkoita että pojat nyt vaan on poikia, saavat käyttäytyä kuinka vaan, mutta kyllä tämä maailma monsessa kohtaa pyörii naisten luomien "normien" mukaan.
*pro pojat* <3

Entäs me, joilla on useampia lapsia molemmista sukupuolista ja keskimäärin tyttölapset poikalapsia energisempiä ja vilkkaampia?

:)

[QUOTE="Tuikku";26763529]Ja sukupuoliko määrää mitä leikkejä pojat vs tytöt leikkivät? Eiköhän tuo ole ihan kasvatuksen ja ympäristön vaikutusta.[/QUOTE]

Tässä asiassa sanon, että meillä ainakin on ihan sukupuoli määrännyt tai jokin muu kuin kasvatus/ympäristö.
2 vanhinta ovat kaksoset, tyttö ja poika. Samoja leluja ollut molemmilla saatavilla, yhdessä ollaan leikitty samoilla leluilla jne. Ja kyllä se vaan niin on ollut että tyttöä kiinnostaa nuket, poikaa autot. Ja tätä ei kyllä olla mitenkään opetettu.

No, valitettavasti asia taitaa olla niin kuin ap väittää. Pojat kehittyy kielellisesti hitaammin (ei ymmärrä käskyjä tai syitä yhtä aikaisin kuin tytöt), on empatia kyvyiltään kehityksessä hitaampia kuin tytö,t ja sosiaalisessa älykkyydessä tyttöjä myös hitaammin kehittyviä. Ja nää löytyy ihan psykologian oppikirjoista. Myös poikien otsolohko kypsyy täyteen valmiuteensa n. 5 vuotta myöhemmin pojilla, eli valmista tulee n. 25-vuotiaana.

Ja valitettavasti, tän kyllä näkee pojista ja tytöistä, kun niitä vertailee.

Näissä ketjuissa poikien äidit esittävät pojat juuri tuollaisina rasittavina, hiukan yksinkertaisen oloisina tapauksina, joiden täytyy koko ajan tuoda itseään esiin, kaahottaa menemään kuin päätön kana ja jotka vaativat jatkuvaa puuttumista. Huh. Toivottavasti oma poika ei sitten omaa niin paljon tätä "poikaenergiaa".

Olisiko niissä pojissa jotain HYVIÄKIN PUOLIA?

Musta tää on ihan järkyttävästi sanottu ja toivon ettet ole tosissasi.

Sunko mielestä menevä tarkoittaa automaattisesti tyhmää, rasittavaa, yksinkertaista kaahottajaa?
Mun poikani esimerkiksi on menevä, vaatii välillä paljon mutta ei kuulu niihin penaalin tylsimpiin kyniin. Motorisesti on taitava, tarhassa kehuttu sitä moneen otteeseen. Puhui 1,5 vuotiaana selkeästi 5 sanan lauseita ja oppi juuri lukemaan (ikä 4,5 vuotta). Toki poika on välillä rasittava kuten sisarensakin. En kiellä etteikö sitä energiaa olisi välillä liikaa niin pojalla kuin tytölläkin. Mutta huomiohakuinen idiootti, pelle? Ei todellakaan. Ja äärimmäisen rakas. :heart:

Älä hyvä ihminen luokittele lastasi jo odotusaikana sukupuolen mukaan. Ja yritä ihan lastesi vuoksi päästä eroon noista ennakkoasenteistasi.

Itsellänikään tämä palstan väittelyiden mainostus ei toimi ko ihmisen puolesta. Ja juu, en ole koskeasti koulutettu, pelkkä amk-tutkinto löytyy. Silti rohkenen epäillä ovatko kaikki täällä Keltinkangas-Järvistä noiden "jos ei ole valmis kolmea vuotta kotiäitiyteen uhraamaan ei pitäisi lapsia hankkiakaan!"-kirjoitustensa tueksi siteeraavat tyypit olla niin hirveän korkeasti koulutettuja. Tai ovatko edes kovin syvällisesti perehtyneet hänen tuotantoonsa vai onko monen kohdalla pikemminkin kyse siitä että koska kotiäitiys sopii siihen omaan elämäntilanteeseen täytyy sen olla ainoa oikea vaihtoehto kaikille ja sen tueksi revitään ne muutamat lauseet iltapäivälehden kotiäitiyttä puolustavasta jutusta.

Enkä siis ole edes pitkää kotiäitiyttä vastaan, isommat lapset aloittivat kyllä omista syistään päivähoidon 1,5v - 1v10kk ikäisinä mutta kuopusta hoidettaneen kotona sen 3v jos päivähoidolle ei hänen kohdallaan löydy erityisiä perusteita.

• Tykkää
Reactions: tiiru
Itsellänikään tämä palstan väittelyiden mainostus ei toimi ko ihmisen puolesta. Ja juu, en ole koskeasti koulutettu, pelkkä amk-tutkinto löytyy. Silti rohkenen epäillä ovatko kaikki täällä Keltinkangas-Järvistä noiden "jos ei ole valmis kolmea vuotta kotiäitiyteen uhraamaan ei pitäisi lapsia hankkiakaan!"-kirjoitustensa tueksi siteeraavat tyypit olla niin hirveän korkeasti koulutettuja. Tai ovatko edes kovin syvällisesti perehtyneet hänen tuotantoonsa vai onko monen kohdalla pikemminkin kyse siitä että koska kotiäitiys sopii siihen omaan elämäntilanteeseen täytyy sen olla ainoa oikea vaihtoehto kaikille ja sen tueksi revitään ne muutamat lauseet iltapäivälehden kotiäitiyttä puolustavasta jutusta.

Enkä siis ole edes pitkää kotiäitiyttä vastaan, isommat lapset aloittivat kyllä omista syistään päivähoidon 1,5v - 1v10kk ikäisinä mutta kuopusta hoidettaneen kotona sen 3v jos päivähoidolle ei hänen kohdallaan löydy erityisiä perusteita.

Itse voin nyt sattumalta sanoa lukeneeni ainakin osan tämän ihmisen kirjoittamista kirjoista, ja sen verran voin kertoa, että on kyllä tiedettä isolla T:llä. Ja käsittääkseni Keltikangas-Järvinen on puhunut päiväkotiryhmien pienentämisen puolesta, eikä väittänyt, että kaikkien pitää olla kotiäiteinä 3 vuotta.

Musta tää on ihan järkyttävästi sanottu ja toivon ettet ole tosissasi.

Sunko mielestä menevä tarkoittaa automaattisesti tyhmää, rasittavaa, yksinkertaista kaahottajaa?
Mun poikani esimerkiksi on menevä, vaatii välillä paljon mutta ei kuulu niihin penaalin tylsimpiin kyniin. Motorisesti on taitava, tarhassa kehuttu sitä moneen otteeseen. Puhui 1,5 vuotiaana selkeästi 5 sanan lauseita ja oppi juuri lukemaan (ikä 4,5 vuotta). Toki poika on välillä rasittava kuten sisarensakin. En kiellä etteikö sitä energiaa olisi välillä liikaa niin pojalla kuin tytölläkin. Mutta huomiohakuinen idiootti, pelle? Ei todellakaan. Ja äärimmäisen rakas. :heart:

Älä hyvä ihminen luokittele lastasi jo odotusaikana sukupuolen mukaan. Ja yritä ihan lastesi vuoksi päästä eroon noista ennakkoasenteistasi.

Ei, vaan kaikissa näissä "poikien äidit vs tyttöjen äidit" -ketjuissa nimenomaan poikien äidit korostavat jopa hyvinä puolina sellaisia, jotka omaan korvaani kuulostavat aika negatiivisilta. Oma käsitykseni sukupuolista ei sinänsä edes ole mitenkään kaavamainen - ei esim. oma tyttäreni ole mikään stereotyyppinen ja kliseinen "tyttö". Tarkoitinkin tuolla viestilläni sitä, että toivottavasti omasta pojastanikaan ei tule sellaista poikaa, jollaisista näissä ketjuissa puhutaan.

"Menevä" ei tarkoita automaattisesti tyhmää. Mutta näissä ketjuissa toistuu aika usein sellainen, että "on menoa ja meininkiä, kauhee energia päällä koko ajan, ja hirveesti vaatii kyllä työtä ja vahtimista..." Ja kyllä tuollainen usein tarkoittaa nimenomaan päätöntä koheltamista ja villiä riehumista, ei sellaista normaalia liikunnallista leikkiä. Ja vaikka miten asiaa kääntelisi, niin en keksi, miten "vaativa ja haastava" lapsi olisi jotain muuta kuin väsyttävä ja rasittava. Minusta on mukava, että oman lapseni (tuon esikoisen) kanssa kaikki energia ei mene rajoittamiseen, opettamiseen, vahtimiseen ja hillitsemiseen, vaan lapsen KANSSA voi tehdä asioita, pystyy nauttimaan yhdessäolosta, lapsen leikkien seuraamisesta ja lapsen kanssa voi tutustua maailmaan hänen näkökulmastaan. Niin, kai se sama onnistuisi jonkun villin riehujankin kanssa, mutta jos tosiaan kaikki aika menee siihen, että yrittää saada sen rauhottumaan tai käyttäytymään, niin...

[QUOTE="vieras";26765671]Itse voin nyt sattumalta sanoa lukeneeni ainakin osan tämän ihmisen kirjoittamista kirjoista, ja sen verran voin kertoa, että on kyllä tiedettä isolla T:llä. Ja käsittääkseni Keltikangas-Järvinen on puhunut päiväkotiryhmien pienentämisen puolesta, eikä väittänyt, että kaikkien pitää olla kotiäiteinä 3 vuotta.[/QUOTE]

Peesi

Professori: Alle 2-vuotias ei kypsä päiväkotiin | Yle Uutiset | yle.fi

[QUOTE="vieras";26765532]No, valitettavasti asia taitaa olla niin kuin ap väittää. Pojat kehittyy kielellisesti hitaammin (ei ymmärrä käskyjä tai syitä yhtä aikaisin kuin tytöt), on empatia kyvyiltään kehityksessä hitaampia kuin tytö,t ja sosiaalisessa älykkyydessä tyttöjä myös hitaammin kehittyviä. Ja nää löytyy ihan psykologian oppikirjoista. Myös poikien otsolohko kypsyy täyteen valmiuteensa n. 5 vuotta myöhemmin pojilla, eli valmista tulee n. 25-vuotiaana.

Ja valitettavasti, tän kyllä näkee pojista ja tytöistä, kun niitä vertailee.[/QUOTE]

No pojilla esim. tuo kielellisen kehityksen hitaus liittyy lähinnä puheen TUOTTAMISEEN, ei ymmärtämiseen. Ja sekin tasoittuu jo 3 ikävuoden kohdalla, ei suinkaan missään 25 ikävuoden kohdalla..... Ja kaikenkaikkiaan loppupeleissä lapset on AINA yksilöitä, joten ap:n väite on päätön. Yksilöiden väliset erot on huomattavasti suuremmat kuin sukupuolten väliset kehityserot. Luulisi että olisit löytänyt tuonkin sieltä oppikirjoista... jokainen lapsi kehittyy omaan tahtiinsa, eikä sitä määrää pelkkä sukupuoli.

Ja tutkittua ja todistettua on myös se, että vanhemmat ja kasvattajat syyllistyy kasvattamaan lapsia eri lailla sukupuolen mukaan (vähintään huomaamattaan), sekä tekemään typeriä, jäykkiä yleistyksiä liittyen lapsen sukupuoleen. Sen sijaan että lapsi huomioitaisiin yksilönä.

t. äiti ja lastenhoitaja

[QUOTE="vieras";26765671]Itse voin nyt sattumalta sanoa lukeneeni ainakin osan tämän ihmisen kirjoittamista kirjoista, ja sen verran voin kertoa, että on kyllä tiedettä isolla T:llä. Ja käsittääkseni Keltikangas-Järvinen on puhunut päiväkotiryhmien pienentämisen puolesta, eikä väittänyt, että kaikkien pitää olla kotiäiteinä 3 vuotta.[/QUOTE]

Sanoi että ainoastaan ongelmaperheiden lapset tulisi päästää päiväkotiin. Se mitä tulee ryhmien pienentämiseen, tuskin kukaan on eri mieltä.
Minusta alan ammattilaisen pitäisi pystyä perustelemaan väitettyjä totuuksiaan, mitä hän ei kuitenkaan haastattelussaan kyennyt tekemään.
Tiedettä se on niille jotka tuntevat ylemmyydentunnetta kun ovat juuri tämän henkilön mielestä tehneet oikein. Perustelut olivat myös yleensä sellaisia, että olisivat päteneet myös yli 3-vuotiaisiin. Lapsen paikka ei olisi ollenkaan suurissa meluisissa ryhmissä jos hänen perustelujaan tarkasteltaisiis kunnolla.

En tosissaan ole teoksiaan lukenut enkä voi niistä mitään sanoa. Uskon kyllä että näkemyksiään käytetään täällä paljon "väärin" mikä muokkaa mielikuvia.

Itse tykkään että päivähoidossa, varsinkin noiden pienempien kohdalla, on paljon korjaamisen varaa. Samoin joidenkin vanhempien suhtautumisessa subjektiiviseen päivähoitoon. Enkä oikeastaan normaalitilanteessa edes näe lapsen puolesta syytä pävähoidon aloitukselle alle 3v iässä, olen tyytyväinen siitäkin että omille lapsille pystyttiin turvaamaan "pehmeämpi" päivähoito lyhyemmillä päivillä ja viikkovapailla, sama onnistunee myös kuopuksen kohdalla.

[QUOTE="vieras";26765694]No pojilla esim. tuo kielellisen kehityksen hitaus liittyy lähinnä puheen TUOTTAMISEEN, ei ymmärtämiseen. Ja sekin tasoittuu jo 3 ikävuoden kohdalla, ei suinkaan missään 25 ikävuoden kohdalla..... Ja kaikenkaikkiaan loppupeleissä lapset on AINA yksilöitä, joten ap:n väite on päätön. Yksilöiden väliset erot on huomattavasti suuremmat kuin sukupuolten väliset kehityserot. Luulisi että olisit löytänyt tuonkin sieltä oppikirjoista... jokainen lapsi kehittyy omaan tahtiinsa, eikä sitä määrää pelkkä sukupuoli.

Ja tutkittua ja todistettua on myös se, että vanhemmat ja kasvattajat syyllistyy kasvattamaan lapsia eri lailla sukupuolen mukaan (vähintään huomaamattaan), sekä tekemään typeriä, jäykkiä yleistyksiä liittyen lapsen sukupuoleen. Sen sijaan että lapsi huomioitaisiin yksilönä.

t. äiti ja lastenhoitaja[/QUOTE]

Täti lastenhoitaja voi katsoa mikä on otsolohkon merkitys ajattelun kehittymisessä. Se ei ohjaa pelkästään kielellistä kehitystä. Tässä jotain vinkkiä: Koului

Ja kyllä, se on aivojen osa joka kehittyy viimeiseksi, pojilla hitaammin kuin tytöillä.

No meidän poika on erittäin vilkas ja touhukas luonne. Tyttö taasen touhukas, mutta herkkä. Poika touhuaa koko ajan yksin tai porukassa. Tyttö haluaisi touhuta koko ajan, mutta touhuaa mieluummin vanhempiensa kautta ja kanssa.

Yhteistyössä