Te, joilla on ylipainoa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja En käsitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Millaista apua lääkärillä on lihavalle tarjota jos hän tälle menee asiaansa puhumaan? Ei sitten minkäänlaista :kieh: Kyllä juopoille on lääkettä ja AA kerhoa ja tupakoitsijalle nikootinipurkkaa ja laastaria. Huumeidenkäyttäjillekin hoitoa tarjotaan.
Kun LIHAVA pyytää lähetettä psykologille, saadakseen päänsä kuntoon laihduttamista varten, hänelle tarjotaan lähetettä ravitsemusterapeutille. Ihan kiva sekin mutta kuitenkin lihavuuden syy on KORVIEN välissä. Hoitakoot sitten niitä seurauksia mitä tästä aiheutuu :kieh: :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Pink Poodle:
Millaista apua lääkärillä on lihavalle tarjota jos hän tälle menee asiaansa puhumaan? Ei sitten minkäänlaista :kieh: Kyllä juopoille on lääkettä ja AA kerhoa ja tupakoitsijalle nikootinipurkkaa ja laastaria. Huumeidenkäyttäjillekin hoitoa tarjotaan.
Kun LIHAVA pyytää lähetettä psykologille, saadakseen päänsä kuntoon laihduttamista varten, hänelle tarjotaan lähetettä ravitsemusterapeutille. Ihan kiva sekin mutta kuitenkin lihavuuden syy on KORVIEN välissä. Hoitakoot sitten niitä seurauksia mitä tästä aiheutuu :kieh: :kieh:
Ei ihminen laihdu ellei hän itse päätä alkaa laihduttamaan. Jos hän hakeutuu lääkärille niin silloin hän on jo päätöksensä tehnyt tai sitten tahtoo saada tietoa siitä kuinka voi turvallisesti laihduttaa. Tässä asiassa kyllä ravitsemusterapeutti on huomattavasti pätevämpi neuvonantaja kuin psykologi.

;)

Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Ei ihminen laihdu ellei hän itse päätä alkaa laihduttamaan. Jos hän hakeutuu lääkärille niin silloin hän on jo päätöksensä tehnyt tai sitten tahtoo saada tietoa siitä kuinka voi turvallisesti laihduttaa. Tässä asiassa kyllä ravitsemusterapeutti on huomattavasti pätevämpi neuvonantaja kuin psykologi.

;)

Jos ihminen tietää kaiken laihduttamisesta niin miksi hän ei vaan niitä ohjeita noudata? Jos anorektikko tietää kuolevansa jos ei syö niin miksi hän ei sitten vaan syö? Jos juoppo tuntee alkoholin vaarat niin miksei hän vaan lopeta?
SYÖMISHÄIRIÖ voi olla lihavallakin!

Jos ihminen tietää kaiken laihduttamisesta niin miksi hän ei vaan niitä ohjeita noudata? Jos anorektikko tietää kuolevansa jos ei syö niin miksi hän ei sitten vaan syö? Jos juoppo tuntee alkoholin vaarat niin miksei hän vaan lopeta?
SYÖMISHÄIRIÖ voi olla lihavallakin!

Näinpä..

Vähän kuitenkin olen sitä mieltä että syömishäiriö ja vääristä ruokailutottumuksista aiheutuva ylipaino ovat kaksi eri asiaa... =) Mutta voihan sitä toki iskeä kaikille jonkin leiman otsaan ja kärjistää asioita jos tahtoo. Kuten jo totesin niin minulla on ylipainoa -mutta syömishäiriötä ei kyllä löydy..

Vähän kuitenkin olen sitä mieltä että syömishäiriö ja vääristä ruokailutottumuksista aiheutuva ylipaino ovat kaksi eri asiaa... =) Mutta voihan sitä toki iskeä kaikille jonkin leiman otsaan ja kärjistää asioita jos tahtoo. Kuten jo totesin niin minulla on ylipainoa -mutta syömishäiriötä ei kyllä löydy..

Syömishäiriö pistää syömään väärin ja enpä usko että kukaan tahallaan haluaa itseään tälläiseksi lihottaa kun minä olen :'( mutta kun en ole apuakaan tähän saanut.

Syömishäiriö pistää syömään väärin ja enpä usko että kukaan tahallaan haluaa itseään tälläiseksi lihottaa kun minä olen :'( mutta kun en ole apuakaan tähän saanut.
Oletko kokeillut ravitsemusterapeutin kautta? Voisi olettaa että hänelläkin on valmiuksia kartoittaa tilannetta ja mikäli hänestä ei ole apua niin auttaa jatkohoitoon ohjaamisessa.

:hug:

Laita mulle yv:tä jos haluat
:)

Oletko kokeillut ravitsemusterapeutin kautta? Voisi olettaa että hänelläkin on valmiuksia kartoittaa tilannetta ja mikäli hänestä ei ole apua niin auttaa jatkohoitoon ohjaamisessa.

:hug:
Joo kokeiltu on, valitettavasti ei apua
:(
Tiedän tasan tarkkaan kuinka asiat pitäisi hoitaa mutta kun ahmimiskohtaus iskee niin kaikki unohtuu. Saatan olla koko päivän syömättä ja illalla mättää päivän ruuat ja ylikin :x
Koetan kuitenkin vielä toisen lääkärin kautta hakea apua, joten ehkä se tästä aurinko alkaa minullekin paistamaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:

Laita mulle yv:tä jos haluat
:)

Kiitos! =)
Olitko sinä joka joskus laittoi minulle sen yhden kirjan nimen... tunteet ja syöminen.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Kiitos! =)
Olitko sinä joka joskus laittoi minulle sen yhden kirjan nimen... tunteet ja syöminen.

Taisin laittaa. Oletko lukenut sitä?

Valitettavasti jäi sillon heti laittamatta ylös se kirjailijan nimi ja en kirjastosta sitten löytänyt kun kiireessä etsin. Nyt laitoin varauksen netissä kun muistin asian.

Aika rumasti sanottu, että laihduttakaa läskit. Totta se on vaan kuitenkin, että meilläkin sairaalassa on potilaita, joiden hoito olisi tehokkaampaa, nopeampaa ja edullisempaa, jos he olisivat normaalipainoisia. Kyllä se vaan on totta, että ne kustannukset ylipainosta ovat tosi kovat länsimaissa ja kasvavat jatkuvasti. Mutta siitä maksavat kaikki, eivät vain laihat. Mutta sehän olikin tarkoitettu provoksi se lause.

Kyllä kaikki ap:n teksti on allekirjoitettavissa terveydenhuollon ammattilaisen kynällä, paitsi tuo sävy tekstissä ei ole oikein ammattimaista. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja sasasi:
ja ihan liian usein, kun näkee lihavan pariskunnan, niin heidän välissään on lihava lapsi.

Mun likka on koko pienen ikänsä ollut hoikka, pienempänä aika laiha itseasiassa. Itse olen ylipainoinen, mutta en anna likan syödä ja juoda mitä tahansa.

miksi et samalla periaatteella rajoita myös omia syömisiäsi?

se että olen ylipainoinen ei pitäisi ap:ta hetkauttaa millään tavalla, olen yrittänyt monesti saada painoa pois mutta tässä iässä (50 v) se ei niin vaan putoa helposti vaikka kuinka olisi motivaatiota, sen verran olen saanut pudotettua ettei se diabetes aivan heti iske, ja jaksan vielä liikkuakin ja melkein pakkokin jos meinaa töitä tehdä kun ei ole autoakaan, joudun jalkasin viemään esitteitä yms tuleville asiakkaille, hakee paketit matkahuollosta, viedä tuotteet asiakkaille, enkä kärsi masennuksesta paitsi mitä nyt on joskus mieli maassa mutta se on sitä lievempää muotoa etten tartte edes lääkitystä, ja voin tosi hyvin muutenkin, mulla ei ole korkeaa verenpainetta eikä kolesterolia eikä myöskään kakkostyypin diabetesta, se kun voi tulla kenelle tahansa vaikkei olisi lihavakaan, ei pidä syyllistää kaikkia lihavia, koita vaan kestää meitäkin, et sä meille mitään mahda

Alkuperäinen kirjoittaja laiheliini:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja sasasi:
ja ihan liian usein, kun näkee lihavan pariskunnan, niin heidän välissään on lihava lapsi.

Mun likka on koko pienen ikänsä ollut hoikka, pienempänä aika laiha itseasiassa. Itse olen ylipainoinen, mutta en anna likan syödä ja juoda mitä tahansa.

miksi et samalla periaatteella rajoita myös omia syömisiäsi?

Mähän kirjoitin tuonne aiemmin, että mä olen laihduttamassa ja eikös se tarkoita silloin, että rajoitan sitä omaakin syömistä... :whistle: :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipale:
Aika rumasti sanottu, että laihduttakaa läskit. Totta se on vaan kuitenkin, että meilläkin sairaalassa on potilaita, joiden hoito olisi tehokkaampaa, nopeampaa ja edullisempaa, jos he olisivat normaalipainoisia. Kyllä se vaan on totta, että ne kustannukset ylipainosta ovat tosi kovat länsimaissa ja kasvavat jatkuvasti. Mutta siitä maksavat kaikki, eivät vain laihat. Mutta sehän olikin tarkoitettu provoksi se lause.

Kyllä kaikki ap:n teksti on allekirjoitettavissa terveydenhuollon ammattilaisen kynällä, paitsi tuo sävy tekstissä ei ole oikein ammattimaista. :/

Liikalihavuus ON kansanterveyden ja -talouden näkökúlmasta (ja miksei yksilönkin) taakka. Siksipä ihmisiä jatkuvasti VALISTETAAN tästä. Saapas nähdä, missä maassa mennään TERVEYSFASISMIIN ensimmäisenä. Toivottavasti ei Suomessa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipale:

Liikalihavuus ON kansanterveyden ja -talouden näkökúlmasta (ja miksei yksilönkin) taakka. Siksipä ihmisiä jatkuvasti VALISTETAAN tästä. Saapas nähdä, missä maassa mennään TERVEYSFASISMIIN ensimmäisenä. Toivottavasti ei Suomessa.

Vielä 70-luvulla oli holhousmeiniki alkoholipolitiikassa, korttijakelu, ei tarjoilua ennen puoltapäivää, olutta vain ruuan kanssa jne. Tuntuu jotenkin, että nykyään ihmisiä pitää holhota entistä kovemmin. Ihmettelen esimerkiksi sitä, että naristaan pakkauskokojen suurenemisesta. Mikä pakko se koko pussi on syödä kerralla ja ostaa joka päivä uusi? Itse ajattelisin niin, että ismopi on edullisempi suhteessa, ja siitä riittää pitkäksi aikaa. Tänä päivänä tuntuu olevan hyvin monelle jo yltäkylläisyydessä lapsuutensa eläneelle nuorelle aikuiselle ylivoimaista kontrolloida omia tekemisiään. Fasismi ei kuitenkaan ole se ratkaisu valtaapitävien taholta. Ei myöskään veronkorotukset, koska "haitakkeiden" veroa korottamalla muutetaan kulutushajaumaa, ei kokonaiskulutusta. Mielestäni ei kuitenkaan haittaisi ketään, että esim. monityydyttyneitä rasvoja, ylenmäärin natriumia tai sokereita sisältävät elintarvikkeet olisivat myynnissä kuluttajille korkeammalla verolla kuin esim. vihannekset, hedelmät ja kuitupitoiset elintarvikkeet.

Kyllä muuten lihavillekkin on lääkkeitä, mm. rasvansitojia! Tietyllä painoindeksillä, mikäli "potilaalla" myös esim. diabetes, uniapenea tms., pääsee myös vatsalaukun pienennykseen....

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä muuten lihavillekkin on lääkkeitä, mm. rasvansitojia! Tietyllä painoindeksillä, mikäli "potilaalla" myös esim. diabetes, uniapenea tms., pääsee myös vatsalaukun pienennykseen....

Mutta nuo ei mitkään ole oikeita hoitomuotoja sellaiselle ihmiselle, jolla lihavuudeen pääasiallinen syy on syömishäiriö. Tai siis syömishäiriön aiheuttama liikasyöminen. Vatsalaukun pienennyskään ei auta psyykkiseen puoleen. Ja rasvansitojien käyttö tuollaisessa tilanteessa on kuitenkin vaan tavallaan hätäapua. Koska se ongelma on eniten siellä korvien välissä, eli ne syyt miksi syö. Ne lääkkeethän ei vie sitä pahaa oloa pois, joka purkautuu joillain ihmisinä ongelmasyömisenä.

Ja näitä ihmisiä on paljon. Vaikka varmasti muistakin syistä lihavia löytyy paljon.

No entäs ne ihmiset jotka ovat laihoja olleet ja sairastuneet ja sen kautta lihonneet, esim. lääkkeistä??? Mitä niille voi tehdä? Lääkkeet pois ja hautaan, niinkö?

Yhteistyössä