Te, joilla on ylipainoa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja En käsitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja En käsitä:
Joo, ei se ole. Mutta millä oikeudella te läskit lihotte ja oletatte, että me laihat maksamme teidän itseaiheutettujen elintasosairauksien hoitonne????

Minä luulisin, että ihan samalla oikeudella millä tupajoitsijat tupakoi, alkoholistit juo, urheilijat urheilee, anorektikot laihduttaa, ihmiset kiusaa toisia henkisesti, ihimiset kohdistavat väkivaltaa toisiinsa jne listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Ihmisen toimintaan vaikuttaa aina myös tunne. Me ihmiset olemme erillaisia (onneksi). Se mikä on sinulle helppoa, ei välttämättä ole naapurille ja päinvastoin. Näissä asioissa ei siis voi sanoa, mikä on oikea ja mikä ei!

Toki voidaan puhua elintasosairauksista ja niiden vaikutuksista terveydenhoitokuluihin, mutta kyllä silloin pitää huomioida kaikki muutkin ryhmät jotka niihin vaikuttaa omilla toimillaan. Tasa-arvossa kun vielä eletään!

Minulla on muutama kilo tullut ylipainoa viimeisen kuukauden aikana. Ennen mahtui housukoko 32-34, nyt pitää olla 36. Johtuu väsymyksestä, en nuku tarpeeksi ja väsyneenä syö liikaa. Enkä liiku tarpeeksi. En jaksa illalla enkä saa päivällä lapsia liikkeelle. Haluavat olla mieluummin pihalla kuin marssia tien päällä. ja ulkona seisoskelemalla ei laihdu.
Mutta koskaan en aio maksattaa yhteiskunnalla mitään noista lääkkeistä tai hoidoista. Sitten kun lapset ovat isoja ehtii liikkua ja jaksaa. Ennemmin laihdutan taas siihen kokoon 34. Kun ei tämä lastenhoito ja työ vie kaikkia voimia.

Kyllä mä ainakin voin rehellisesti sanoa, että huonoilla ruokailutavoilla ja vähäisellä liikunnalla olen ylipainoni aiheuttanut. Mutta nyt oikeasti haluan tiputtaa painoa ja päästä edes 70kg, silloin olisin normaalipainon ylärajoilla.

Toivon, että kilpirauhasen vajaatoimintaan saadut lääkkeet pudottaisivat painoa. Vajaatoimintahan lihottaa.

no periaatteessa kyllä ap ihan asiasta puhuu. näinhän se on, lihavuus on oikea epidemia. ja ihan liian usein, kun näkee lihavan pariskunnan, niin heidän välissään on lihava lapsi. :/

mutta ap, saisit kyllä rakentavampaa keskustelua aikaiseksi olemalla vähemmän syyttävä ja enemmän diplomaattinen.. :attn:

Alkuperäinen kirjoittaja sasasi:
ja ihan liian usein, kun näkee lihavan pariskunnan, niin heidän välissään on lihava lapsi.

Mun likka on koko pienen ikänsä ollut hoikka, pienempänä aika laiha itseasiassa. Itse olen ylipainoinen, mutta en anna likan syödä ja juoda mitä tahansa.

[quote="En käsitä" Kysyin siis, että miksi ihmiset antavat itsensä lihoa eivätkä tee asialle mitään vaikka se on mittava kansanterveysongelma. [/quote]

Minä henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että isolla osalla lihavista lihavuuden syy löytyy korvien välissä. Tai siis syy sille, miksi syö ja miksi ei tee asialle mitään.

Mulla lihavuus on johtunut pääasiassa siitä, että olen kärsinyt ahmimishäiriöstä, joka on ollut aika lailla itseään ruokkiva addiktio. Paha olo, syön, tulee paha olo, syön. Ja niin edelleen.

Ajattelen itse niin, että kun pystyy opettelemaan uuden tavan käsitellä omia tunteitaan ja ahdistustaan, niin pystyy muodostamaan uuden, järkevämmän suhteen ruokaan. Ei minullakaan muita terveydellisiä ongelmia ole tästä (vielä ) ollut, muuta kuin ahdistuneisuus joka ruokkii ahmimista joka ruokki ahdistuneisuutta. Olen täälläkin kertonut sen, että kun sain tietää keskimmäisen lapseni vaikeasta sairaudesta niin minä lihoin noin 30 kiloa. Ja paino on nyt laskenut, kun mun lapsi voi paremmin ja mietin niitä syömisen syitä.

Mun mielestä lihavuuden torjunnassa pitäisi kiinnittää enemmän huomiota ihmisen henkiseen hyvinvointiin, koska henkisesti pitää olla kunnossa että jaksaa välittää siitä fyysisestä puolestaankin. Mä luulen, että painolle ei tee mitään silloin, kun tuntuu voimattomalta. Ei siinä mieti kansantaloutta, tai omaa tulevaisuuttaan vaan pahaa oloaan.

Mutta nää on vain mun mietelmiäni.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja sasasi:
ja ihan liian usein, kun näkee lihavan pariskunnan, niin heidän välissään on lihava lapsi.

Mun likka on koko pienen ikänsä ollut hoikka, pienempänä aika laiha itseasiassa. Itse olen ylipainoinen, mutta en anna likan syödä ja juoda mitä tahansa.

joo tiedän että teitäkin on, siis ketkä tarkkailette lapsen syömistä. ja se on ihailtavaa, että yrittää. :) mutta valitettavasti kun kaikki eivät..

Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Noh, koko tekstisihän oli itseasiassa provokaatiota ja syyllistämistä. Vaikka faktaa onkin. Eri asia on sitten, kuka siitä syyllistyy =) Vai missä mielessä sen kirjoitit?

Erikoista oikeastaan, että olet ainoa joka kysyy. Puolustusasema. Kysymykseni on helposti luettavissa ensimmäisestä avauksestani. Tosiasia on, että juoppo ei juomatta juopoksi muutu eikä lihava syömättä lihavaksi. Miksi pitäisi hyssytellä ja kaunistella? Kysyin siis, että miksi ihmiset antavat itsensä lihoa eivätkä tee asialle mitään vaikka se on mittava kansanterveysongelma. Ketä se syyllistää? Niitä, jota tuntevat piikin lihassaan, tietävät, että ovat itse aiheuttaneet oman surkean tilansa syömällä ylen vuosia. Eikö silloin olekin syytä hiukan herätellä? koska jos nämä lihavat tietäisivät, mitä siitä todella seuraa, he takuulla laihduttaisivat. Ei kukaan voi olla niin piittaamaton, tyhmä ja itsetuhoinen, että haluaa sen kohtalon, minkä reilusti ylipainoisille on keski-iän pintaan viimeistään luvassa!

Tämä maailma näyttää olevan hyvin hitaasti oppivaa, varsinkin aiempien sukupolvien virheet, vaikeudet ja ongelmat eivät näytä opettavan nuoremmille sukupolville lähes mitään. Joten siksipä ylipainoisia ihmisiä on, vaikka varmaan tiedetään, että ylensyönti lihottaa. Ja kun ruoka on hyvää...
Ja hyssytellään, koska totuuden pelätään satuttavan liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Mietittekö koskaan, minkälaiset kustannukset teistä on yhteiskunnalle ja meille laihoille
:laugh:

Naurattaa sama kohta...etenkin tummennettu.

Johan oli apltä viesti. Miten se tulee mulle kalliiksi jos naapurin Maija on ylipainoinen? Eikö alipaino tuo sitten lisäkustannuksia? Anorektikot ja bulimikot?

mun painoindeksi on nykyään 25. Ennen lapsia se oli alhaisempi. raskauksien myötä tuli kiloja ja niistä pääseminen on nyt ollut ylivoimaista. Kärsin masennuksesta ja on ihan ylivoimaista yrittää laihduttaa nyt. Tiedän, että pitäisi ja tunnen syyllisyyttä siitä, etten saa itseäni niskasta kiinni. Syön pahaan olooni ja tunnen siitäkin syyllisyyttä. Lasten kanssa on rankkaa, enkä aina jaksa miettiä mitä suuhun tulee laitettua. Toisinaan, aika useinkin itse asiassa, en saa syödä rauhassa silloin kun on nälkä. Lasten kanssa ei aina onnistu. Sitten tulee nälän yltyessä napsittua sitä sun tätä mitä helposti saa suuhunsa. Välillä ahmin herkkuja. Seuraavassa hetkessä yritään kuntoilla. Sitten taas ajattelen, että hällä väliä, elämässä on suurempiakin murheita kuin läskit. Tuntuu, etten selviä tästä olotilasta ikinä. Joten kiitos ap, että taas muistutit miten huono ihminen olen. Taas meni yöunet. :(

Alkuperäinen kirjoittaja masentunut läski:
mun painoindeksi on nykyään 25. Ennen lapsia se oli alhaisempi. raskauksien myötä tuli kiloja ja niistä pääseminen on nyt ollut ylivoimaista. Kärsin masennuksesta ja on ihan ylivoimaista yrittää laihduttaa nyt. Tiedän, että pitäisi ja tunnen syyllisyyttä siitä, etten saa itseäni niskasta kiinni. Syön pahaan olooni ja tunnen siitäkin syyllisyyttä. Lasten kanssa on rankkaa, enkä aina jaksa miettiä mitä suuhun tulee laitettua. Toisinaan, aika useinkin itse asiassa, en saa syödä rauhassa silloin kun on nälkä. Lasten kanssa ei aina onnistu. Sitten tulee nälän yltyessä napsittua sitä sun tätä mitä helposti saa suuhunsa. Välillä ahmin herkkuja. Seuraavassa hetkessä yritään kuntoilla. Sitten taas ajattelen, että hällä väliä, elämässä on suurempiakin murheita kuin läskit. Tuntuu, etten selviä tästä olotilasta ikinä. Joten kiitos ap, että taas muistutit miten huono ihminen olen. Taas meni yöunet. :(

Jos paino indeksi on 25 niin eipä sitä ylipainoa pahemmin ole. Olis eri asia jos olis yli 30.

Jos paino indeksi on 25 niin eipä sitä ylipainoa pahemmin ole. Olis eri asia jos olis yli 30.

No on mulla liikaa painoa. Voi olla, että jopa 26 on indeksi tällä hetkellä. Peili kertoo totuuden ja se, että vaatekoko on suurempi kuin aikaisemmin. Tunnen itseni lihavaksi, koska olen ollut 10 kg laihempi joskus.

No niin ja kiitos tän aloittajan mulla nous verenpaine ;) Eli varaudu siihen että sun palkka pienenee kun verot nousee vain sen takia että mä joudun sairaalaan hoidattamaan itseäni, ihan sun kirjoituksen takia :saint: Kyllä teillä laihoilla menee sitten huonosti :whistle:

Mietittekö koskaan, minkälaiset kustannukset teistä on yhteiskunnalle ja meille laihoille? Ei ehkäpä tänään, mutta muutaman vuosikymmenen kuluttua. Metabolinen oireyhtymä, (verenpaine, rasva-aineenvaihduntahäiriöt, kakkostyypin diabetes) tuki- ja liikuntaelinsairaudet ja niistä johtuva työkyvyttömyys (kyllä, ylipainoisilla huomattavasti useiammin kuin normaalipainoisilla) sekä mielenterveyden ongelmat (kausaalisuhde masentuneisuuteen osoitettu.) Lisäksi fertiili-ikäiset lihavat naiset kuormittavat terveydenhuoltoa, koska heillä on normaalipåainoisia useammin vaikeuksia tulla raskaaksi, ja raskaaksi tultuaan heillä on normaalipainoisia enemmän raskauden- ja synnytysten aiheuttamia komplikaatioita.

Älkääkä sanoko, että tupakoivatkin kuormittavat yhteiskuntaa, tai juopot. Totta, mutta seivät ne teidän läskejänne selitä. Kysyn nyt teiltä, ylipainoiset, miksi helvetissä annatte asioiden olla tuolla mallilla? Ette todellakaan ajattele, mitä saatte aikaan. Toivoisin, että verorahoillani maksettaisiin ei-itseaiheutettujen sairauksien hoitoja, joista potilas hyötyy. Kukaan läski ei pidemmän päälle hyödy siitä, että hänen verenpaineensa lasketaan suositusten mukaisieksi lääkkeillä. Me sen maksamme, ja läski voisi laihduttaa ja saada siten arvonsa kohdalleen jos vaan viitsisi.

Itse olen ollut nuorena hyvin lihava, mutta yli 10 vuoteen en ole ollut. Painoindeksini on tasan 20, enkä päästä sitä nousemaan. Älkää väittäkö, että "et tiedä mistä puhut, ei se ole niin helppoa..." Joo, ei se ole. Mutta millä oikeudella te läskit lihotte ja oletatte, että me laihat maksamme teidän itseaiheutettujen elintasosairauksien hoitonne????

No. Ei munkaan verorahani sitten ihan oikeen oo ohjautuneet, jos niillä on saatu päiväkotien ja koulujen kautta noin tyhmä ihminen.

Huomatkaa että nykyajan nuorisosukupolvi 18-25 vuotiaat ovat suustansa hirveitä.Haukkuvat vittuilevat, aukovat päätään jokaiselle luulevat tietävän kaikesta kaiken, ovat ylimielisiä kusipäitä. Todellisuudessa ovat huonosti kasvatettua pentuja, jotka eivät tiedä elämästä yhtään mitään.

No on mulla liikaa painoa. Voi olla, että jopa 26 on indeksi tällä hetkellä. Peili kertoo totuuden ja se, että vaatekoko on suurempi kuin aikaisemmin. Tunnen itseni lihavaksi, koska olen ollut 10 kg laihempi joskus.
Mutta ei sitä painoa tarvitse välttämättä kauheasti pudottaa, tärkeää on myös kiinteyttää. Lihas painaa enemmän kuin läski.

Itse olisin onnellinen jos painoindeksi olis 26.

Olkinalle: olet väärässä muuten. Lihavat tulevat tutkimuksen mukaan tällä hetkellä kalliinmaksi kuin muut.Tupakoitsijat maksavat helvetisti veroja....Lihavien terveyskustannukset ovat menneet ohi.Itsellä ei ole todellakaan ylipainoisia mitään vastaan.Kukaan meistä ei ole täydellinen.

Noh.. itse sairastuin ykköstyypin diabetekseen lapsena ja siinä vaiheessa olin alipainoinen (kuten koko lapsuuteni, tasaisesti aina painokäyrien alalaidalla killuen), nykyään kiloja on aivan liikaa. Tasaisesti ovat vuosien varrella kertyneet. Raskaaksi tulossa ei ole ollut ongelmia, ei ole sydänsairauksia, ei tuki- eikä liikuntaelinsairauksia. Lääkärissä käyn muutaman kerran vuodessa ja syynä on kerran vuoteen perussairauteni ja muulloin yleensä poskiontelotulehdus (joka tietääkseni ei korreloi ylipainon kanssa). Valittaen täytyy todeta että ylipainoni ei aiheuta yhteiskunnalle ylimääräisiä menoja sairauskustannusten muodossa tai muutoinkaan.

Ap:n aloituksessa on toki asiaakin -mutta aivan liian yleistäen ja kärkevästi esitettynä. Ylipaino on ongelma nykypäivänä -muuallakin kuin Suomessa -ja näinhän se menee että kustannuksia se lisää varsinkin terveydenhuollon puolella. Ehkä kuitenkin olisi syytä myös miettiä onko yleisestikin maailma muuttunut -tai me ihmiset. Tulevaisuudessa tulee muistaakseni ennusteiden mukaan mm. syöpätautien esiintyvyys lisääntymään radikaalisti. Syövän hoito ei ole halpaa-eikä aina tuloksekastakaan. Silti meistä harva on valmis muuttamaan elintapojaan vain siitä syystä että jokin ennuste väittää että tulevaisuudessa voi käydä näin tai näin...

Ylipainokin on aina jokaisen ihmisen oma asia, terveydenhuollossa asioidessa asiakasta ylipainon mahdollisista haittavaikutuksista aina valistetaan -silti kukaan ei voi pakottaa laihtumaan tai laihduttamaan.

Yhteistyössä