Te joilla ollut raskausdiabetes, pari kysymystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MargeSimpson
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

MargeSimpson

Aktiivinen jäsen
28.03.2007
7 538
1
36
Pääsittekö painoarvioon, minkälainen arvio tuli? Pitikö arvio paikkaansa?
Käynnistettiinkö synnytys, jos käynnistettiin niin miksi ja miten synnytys sujui? Millaisesta lähtötilanteesta, epäkypsä tms.? Millä rv.lla?
Kiitos :) :flower:

Painoarviossa kävin rv 36, painoarvio tuolloin 3600g. Poika oli syntyessään 4005g (rv 38+4). Käynnistykseen ei suostuttu edellisen sektion takia. Synnytys lähti itekseen käyntiin, mutta päättyi hätäsektioon.

todettiin raskausdiabetes joskus puolivälin paikkeilla, hoitui ruokavaliolla mainiosti. En käynyt painoarviossa ennenkuin ensimmäisessä yliaikaiskontrollissa vkoilla 41+3 tehtiin arvio n 4.5kg. Kotiin olisi vielä laittaneet kun kohdunsuun tilanne epäkypsä. Mutta säikähdin painoarviota ja en lährenyt kotiin! Nuori naislääkäri ei tiennyt mitä päättää ja haki vanhemman ylilääkärin päättämään asiasta. Ylilääkäri sanoi että käynnistetään. Pari vrk synnytin ja vauva tuli helposti ulos, 4190g!

Siis mitä painoarviota tarkoitat; vauvan vai? Minulla seurattiin vauvan kasvua viikoittain äitiyspolilla ja onneksi siinä ei ollut mitään häikkää 3,5kg vauva syntyi.
Minulle tehtiin sektio, koska la ei ollut paikat yhtään kypsyneet ja yli ei rd:n kanssa anneta mennä. Lisäksi oli yksi sektio takana, joten ei alettu käynnistelemäänkään, koska sen rajuudesta ei koskaan ole tietoa. Tyttö syntyi siis rv 40+1. 2pv leikkauksesta oli sokeriarvot jo normaalit ja vauvalla ei ollut mitään ongelmia sokereiden kanssa.

Pääsin useampaan ultraan lähinnä perätilan takia. rv 37 tehtiin painoarvio 2,7kg, laskettuna päivänä sama arvio (mikä aika hassua, että diabeteksestä huolimatta vauva ei ollut sen isompi).
Käynnistys päätettiin rv40+4. Syntyi kuitenkin päivää aiemmin (laskettuna päivänä tilanne ihan epäkypsä, synnyttämään mennessä oltiin vielä kotiin laittamassa käyrältä, onneks vaadin jäädä, sillä olin puolen tunnin päästä salissa). Synnytys meni hyvin ja nopeasti. Painoi 2,8kg. Leikkausvaara oli kokoajan heikentyneen sykkeen vuoksi, lapsivesi oli sakeaa vihreetä puuroa. Vauvalla oli sokerit kunnossa :)

Alkuperäinen kirjoittaja niina:
Siis mitä painoarviota tarkoitat; vauvan vai? Minulla seurattiin vauvan kasvua viikoittain äitiyspolilla ja onneksi siinä ei ollut mitään häikkää 3,5kg vauva syntyi.
Minulle tehtiin sektio, koska la ei ollut paikat yhtään kypsyneet ja yli ei rd:n kanssa anneta mennä. Lisäksi oli yksi sektio takana, joten ei alettu käynnistelemäänkään, koska sen rajuudesta ei koskaan ole tietoa. Tyttö syntyi siis rv 40+1. 2pv leikkauksesta oli sokeriarvot jo normaalit ja vauvalla ei ollut mitään ongelmia sokereiden kanssa.

Juu tietysti vauvan painoarviota, oma paino on vähän turhankin tarkkaan tiedossa :D Ilmeisesti nuo sektiot sitten vaikuttaa siihen että ei käynnistetä? Mulla ei sektioita takana, mietin vaan että mitä aikovat...

Raskausdm. todettiin viikoilla 16, jonka jälkeen ruokavaliolla eteenpäin. Lapsi syntyi suunnitellulla sectiolla (kaksi aiempaakin leikattu) vkolla 39. Lapsi painoi 2900g, painoarvio vkolla 36 oli 3300g. Lapsen sokerit olivat ok.

Mulla oli insuliinihoitoinen rd ekassa raskaudessa(todettiin rv 34) ja painoarvio tehtiin viikolla 36 3,5kg ja viikolla 39 3,2kg. Eri lääkäri teki:)

Synnytys käynnistyi itsekseen viikolla 39+4 mutta pysähtyi joten sektio tehtiin 39+6. Vauva oli 4025g.

Paino arvioissa kävin viikottain ja käskivät varautua viikolla 38 käynnistykseen, kun 4500g isompi alakautta mahdu.
Käynnistystä siirettiin vauvan epäedullisen sijainnein vuoksi kaksi kertaa kolmannen kerran kun oli aika käynnistykseen laskettuna päivänä päättikin poika syntyä ihan ilman käynnistyksiä ja oli 4390g ja tiukille otti imukupilla autettiin.

Alkuperäinen kirjoittaja iipa:
Paino arvioissa kävin viikottain ja käskivät varautua viikolla 38 käynnistykseen, kun 4500g isompi alakautta mahdu.
Käynnistystä siirettiin vauvan epäedullisen sijainnein vuoksi kaksi kertaa kolmannen kerran kun oli aika käynnistykseen laskettuna päivänä päättikin poika syntyä ihan ilman käynnistyksiä ja oli 4390g ja tiukille otti imukupilla autettiin.

Mistä lähtien kävit viikottain? Miksi niin usein ottivat sinne? Kyselyikä :D

Mulla oli esikoisen aikana. Tiheämmin polilla seurailtiin (noin 3 viikon välein), annettiin kuitenkin mennä viikoille 41+4, sillon ultralla painoarvio 3700g, painoi kuitenkin syntyessään yli 4kg ja ihan normaali alatiesynnytys.

En usko painon kuitenkaan johtuneen sokereista, myös kaksi nuorempaa hyvän kokoisia, vaikka ei oo ollut ongelmia sokereiden kanssa. Samoin nyt neljättä odottaessa kaikki ok.

Pääsin painoarvioon, useammankin kerran raskausaikoina. Painoarviot piti aika hyvin paikkaansa, yhden kerran ultra on antanut melkein kilon liikaa, mutta kätilön käsivaakaan silloinkin luotettiin ja se piti kutinsa.
Käynnistettiin tipalla vk:lla 38, paitsi viimenen joka syntyi itekseen vedenmenoilla vk:lla 34. Lähtötilanne oli joka kerta todella kypsä ja synnytykset kestivät (kaikki kolme) alle tunnin.
Synnytys käynnistettiin, diabeteksen takia, koko arvion takia ja siitä syystä, että olen syöksysynnyttäjä ja mun ei haluttu synnyttävän kotona. Tietty oma toiveeni myös vaikutti asiaan aika paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Pääsin painoarvioon, useammankin kerran raskausaikoina. Painoarviot piti aika hyvin paikkaansa, yhden kerran ultra on antanut melkein kilon liikaa, mutta kätilön käsivaakaan silloinkin luotettiin ja se piti kutinsa.
Käynnistettiin tipalla vk:lla 38, paitsi viimenen joka syntyi itekseen vedenmenoilla vk:lla 34. Lähtötilanne oli joka kerta todella kypsä ja synnytykset kestivät (kaikki kolme) alle tunnin.
Synnytys käynnistettiin, diabeteksen takia, koko arvion takia ja siitä syystä, että olen syöksysynnyttäjä ja mun ei haluttu synnyttävän kotona. Tietty oma toiveeni myös vaikutti asiaan aika paljon.

Missä olet synnyttänyt, kun oma toive on vaikuttanut asiaan..? Tällä kertaa eivät ole kokonaan käynnistystä tyrmänneet. Mietityttää vaan jo kovasti, vaikka varmaan enemmän vasta suostuvat asiaa pohdiskelemaan kun laskettu aika lähestyy. Tiedossa kuitenkin että kovin pieneksi ei tämäkään lapsi jää, ja tällä kertaa sokeritkin vähän pielessä.

mulla on molemmat käynnistetty 38 vkolla(ekan aikana ihan vaan siittä syystä että oli raskausmyrkytys ja toisella epäily).paino arvio oli ekan aikana n.4kg ja toisen arvio oli 3600kg. esikko kuitenkin paino 4200kg ja toinen 4140kg, että painoarvio meni aika mettään ja nämä arviot tehtiin samana päivänä kun lapsi sitten syntykin! molemmat tosiaan käynnistettiin ja tilanne oli täysin epäkypsä, mutta todella hyvin lähti etenemään ja molemmat tuli alateitse..

Mulla insuliinilla hoidettiin viidennessä raskaudessa. Painoarvio oli n. 4000g ja syntyessään vkolla 40+1 4115g.
Käynnistyksen syy on äidin väsymys. Käynnistyksen aloituksesta syntymään meni 4h28min.

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:

Missä olet synnyttänyt, kun oma toive on vaikuttanut asiaan..? Tällä kertaa eivät ole kokonaan käynnistystä tyrmänneet. Mietityttää vaan jo kovasti, vaikka varmaan enemmän vasta suostuvat asiaa pohdiskelemaan kun laskettu aika lähestyy. Tiedossa kuitenkin että kovin pieneksi ei tämäkään lapsi jää, ja tällä kertaa sokeritkin vähän pielessä.

TYKSissa. Ammattini vaikutti varmaan kanssa, että sain itse tehdä paljon hoitooni liittyviä päätöksiä. Asun kanssa aika kaukana laitokselta, joten se oli otettava hein siel huomioon, koska kolmas lapseni jo syntyi melkein nolla verensokereilla, että he tiesi, että mun vauvani on saatava tarvittaessa suoraan teholle salista.

TYKSissa. Ammattini vaikutti varmaan kanssa, että sain itse tehdä paljon hoitooni liittyviä päätöksiä. Asun kanssa aika kaukana laitokselta, joten se oli otettava hein siel huomioon, koska kolmas lapseni jo syntyi melkein nolla verensokereilla, että he tiesi, että mun vauvani on saatava tarvittaessa suoraan teholle salista.

Toikin pelottaa, että vauvalla ei ois kaikki kunnossa :( No, toivottavasti jotenkin fiksusti päättävät, mitä kannattaa tehdä ja missä vaiheessa... Ollaan vaan kovin malttamattomia ja haluttais vaan että kaikki sujuisi mahdollisimman hyvin... Mutta ei tässä muu kai auta kun pitää sokerit kurissa ja laskea päiviä :xmas:

Toikin pelottaa, että vauvalla ei ois kaikki kunnossa :( No, toivottavasti jotenkin fiksusti päättävät, mitä kannattaa tehdä ja missä vaiheessa... Ollaan vaan kovin malttamattomia ja haluttais vaan että kaikki sujuisi mahdollisimman hyvin... Mutta ei tässä muu kai auta kun pitää sokerit kurissa ja laskea päiviä :xmas:

Siinä on tietty omat hyvät ja huonot puolensa käynnistyksessäkin, mutta hoida sinä oma osuutesi hyvin, niin se on eduksi, syntyy vauvasi sitten millä tavalla vaan. Ja ota synnytystapa-asia aina vastaanotoilla puheeksi, niin ottavat sinut tosissaan.

Siinä on tietty omat hyvät ja huonot puolensa käynnistyksessäkin, mutta hoida sinä oma osuutesi hyvin, niin se on eduksi, syntyy vauvasi sitten millä tavalla vaan. Ja ota synnytystapa-asia aina vastaanotoilla puheeksi, niin ottavat sinut tosissaan.

Niin, kyllä mä mieluummin synnyttäisin alakautta ja niin että käynnistyy itsestään, mutta aina ei voi valita. Onneksi käyn kuukausittain äitipolilla ultrassa. Vielä en ole siellä käynyt sokerirasituksen jälkeen, saas nähdä mitä siitä sanovat. Mä olen vaan niin huono tässä odottelussa, mutta eipä nyt muutakaan voi. Onneksi kotona mitatut sokeriarvot on olleet hyvät.

Mulla toisen aikana RD ja ihan ruokavaliolla olin ja sillä sokerit pysyi kurissa.Loppu ajasta kävin viikon välein paino kontrollissa eli n.4 vko:n ajan.LA sittten päätettiin käynnistää koska paino-arvio oli 4.4-4.5 kg.Neiti syntyi sitten illalla ja painoi 4485kg ;) että aika tarkka oli arvio. Synnytys oli suht helppo mielestäni vaikka pelkäsinkin käynnistystä kun olin kuullut että voi olla rankempi.Mulla puhkaistiin kalvot koska olin 3cm auki,ollut jo monta viikkoa.

minä käyn nyt 3 viikon välein kontrollissa raskaudenajan diabeteksen takia ja vauva on edelleen perätilassa..jos vauva ei käänny niin silloin mulle tehdään sektio näin lääkäri sanoi. nyt viikkoja 31.

mulla oli arvot

0t 5.3
1t 16
2t 9,5

oli siis patologiset arvot, en kuitenkaan joutunut insuliinihoidolle koska saan pidetty arvot nomaaleina ruokavaliolla. pitkäverensokeri oli 5,7%. 18päivä menen uudestaan verikokeisiin otetaan pitkäsokeri ja paasto

Yhteistyössä