te joilla munasarjakystä!! rautalankaa kiitos

• Viestiketjun aloittaja hätäinen housu
  • Ensimmäinen viesti
hätäinen housu
Gynen vuosittaisessa käynnissä löyty 4cm kysta toisesta ja 3cm toisesta munasarjasta. Kysta oli nesterakkula, sileä pintainen ja tasainen rakkula. Syöpämarkkeri kokeisiin laittoi rutiinisti vaikka sanoin että aivan selvä nesterakkulakysta ne onkin. Nyt kaipaan rohkaisua!! Miks ne onkummallkin puolella? Onko noi isoja? oviksesta n. 12 vrk tuohon ultraan. Eli onko nuo folliikkelikystia? Miksi ne tulee? Kontrolli on kuukauden päästä. Voiko ne olla syöpää?

"Hmh"
Mulla näky synnytyksen jälkeen kystia munasarjoissa kun olin sairaalassa kohtutulehduksen vuoksi. Oiskohan ollu neljä jotain 1-2 cm kokoista. Lääkäri sanoi että ovat aika yleisiä ja ei vaadi seurantaa. Ei siis mitään syöpään viittaavaa. Jos ovat oikein suuria ja alkavat vaivaamaan niin leikataan pois.

hätäinen housu
Jos niitä ei tartte seurailla ni mikskähän se laitto kuitenki verikokeisiin ja kontrolli jo kuukauden päästä? Ettei vaan ois sittenki jotain pahaa mut koitti vaan mua lohduttaa sanomalla et nesterakkula....

Hei! Minä kärsin noista kystista. Aika-ajoin ne vaivaavat, kun niitä on enemmän tai joku kasvaa isommaksikin, alavatsa turpoaa ja kipuilee. Vuosi sitten minulla mitattiin 3,5 halkaisijan kysta toisessa munasarjassa ja oli aika kipeä pari viikkoa. Lääkäri sanoi että ellei kivut lopu ja kysta puhkea itsestään niin sitten leikataan. Mutta pystyin sanomaan minuutilleen milloin tuokin kyseinen kysta puhkesi koska kivut loppui sillä sekunnilla.
Suvussani on paljon syöpää ja olen joskus kysynyt pitäisikö noita tarkemmin seurata mutta yksityinenkin gyne sanoi ettei ole syytä huoleen.
Uskon että saat olla ihan rauhassa asian kanssa :) Tsemppiä!

hätäinen housu
Tuo vain huolettaa kun kummallakin puolella on se kysta ja lääkäri määräsi labrat. Ja se että kontrolli on jo kuukauden päästä. Ettei lääkörillä olisi vain aavistus jostain mitä ei mulle kertonut.

Minulta löytyi kaksi hyvänlaatuista kystaa, mutta lääkäri sanoi, että ne minun tapauksessa ainakin tulevat menkkojen aikana pois. Lääkäri suositteli e-pillereitä, mutta sanoin että on vauva haaveissa eli en halua pillereitä. Olivat sitten itsekseen tulleet pois. (nyt on rv10 menossa)

Mulla löydettiin raskausaikana munasarjakysta, ei oireillut millään tavalla. Sitä seurailtiin loppuraskaus ja synnytyksen jälkeenkin, otettiin verikokeita ym. Oli halkaisijaltaan 4x5cm muistaakseni. Ja 6kk synnytyksen jälkeen se leikattiin pois, oli hyvänlaatuinen nestekysta.
Lääkäri sillon sano, että kaikki yli 3cm kystat leikataan (myös pienemmät jos oireilee), ellei itekseen häviä, kun on riski että kiertyy itsensä ja/tai munasarjan ympärille ja aiheuttaa vakavampia oireita.

tuki
Alkuperäinen kirjoittaja hätäinen housu;28892741:
Ai leikataan? Voi apua :(
Tähystysleikkauksella, pääset kotiin yhden yön jälkeen jos ei komplikaatioita ilmene.

Nuo sinun on aika isoja, siksi ne leikataan. Häviää ne itsekseenkin, mutta puhjennut kysta voi aiheuttaa tulehdunsia sun muita turhia. Tähystys on niin helppo.

hätäinen housu
Toiminnallista kystaa ei tarvitse hoitaa, vaan kaikukuvauksen avulla suoritettu seuranta riittää. Yksilokeroinen, alle 5 cm:n kokoinen kysta, joka seurannassa ei kasva, ei myöskään edellytä leikkausta.*

Tuollaisen tekstin löysin Terveyskirjaston sivuilta. Hmmm.

tuki
Alkuperäinen kirjoittaja hätäinen housu;28892842:
Ai on isoja? Okei.
Enpä oo ennen tämmöseen joutunu :/
No mieti munasarjan omaa kokoa, eihän sekään mikään meloni oo. :) Kolmen neljän sentin halkaisija on kystalle aika paljon.

Tähystysleikkaus on helppo, ylempi oli päässyt samanakin päivänä kotiin. Älä pelkää.

tuki
Alkuperäinen kirjoittaja hätäinen housu;28892873:
Toiminnallista kystaa ei tarvitse hoitaa, vaan kaikukuvauksen avulla suoritettu seuranta riittää. Yksilokeroinen, alle 5 cm:n kokoinen kysta, joka seurannassa ei kasva, ei myöskään edellytä leikkausta.*

Tuollaisen tekstin löysin Terveyskirjaston sivuilta. Hmmm.
Täytyy kyllä sen verran sanoa, että minullakin seurattiin yhden kontrollikäynnin verran ennenkuin päätettiin leikata, mutta leikkauspäätös tuli kun koko oli sama kuin sinulla.

Syöpätutkimukset on rutiinia aina kun ihmisestä jotain ylimääräistä otetaan pois. Kosmeettiset luomenpoistotkin pistää luomen syöpätutkimusten kautta ymmärtääkseni. Voin olla väärässäkin, mutta näin on lähipiirissä ollut.

hätäinen housu
Oireiliko sinulla ne kystat vai miksi ne päädyttiin poistamaan? Juuri ystävän kanssa keskustelin ja hänellä oli ollut 4.5cm kokoinen eikä sitä ollut edes seurattu :eek:

-75
Mun munasarjakystista (oliko niitä 2) on jo aikaa vähän yli 10v. Löydettiin lapsettomuustutkimusten yhteydessä ja olihen ne kipuillutkin. Silloin otetttiin multa myös verikokeissa syöpämarkkerit, taitaa olla aika rutiinia jos "gynen" alueella jotain. En nyt muista kystien kokoa, mut ei ne ihan pieniä ollut.
Ja poistettiinkin tähystysleikkauksella, samalla tehtiin munajohtimien (?) varjoainekuvaus. Alle tunnin olin nukutettuna ja samana päivänä pääsin kotiin, eli ihan päiväkirurginen toimenpide kyseessä. Tosin olin aika kipeä = pahoinvoiva illan ja yön. Yksin ei olis kotiin päässyt (rutiini nukutuksen jälkeen), mut mulla oli mies kotona.

Yhteistyössä