Te, joilla menee vähän rahaa ruokaan kuussa..

DevilishDream

Aktiivinen jäsen
10.10.2007
1 114
0
36
Niin millaisia ruokia syötte? paljonko menee rahaa vihanneksiin, hedelmiin, lihaan jakalaan? Maitoihin? Mietin tässä miten ruokalaskua pienemmäksi. meitä 4 henkeä ja kyllä sellanen 500 menee kuussa ruokaan.

Ostan hedelmiä ja kasviksia hinnan mukaan, eli ostan sitä mikä on halpaa. Ruokaa teen isoja annoksia ja pakastan osan, ostan myös tarjouksesta ja pakastan. En juuri koskaan tee ruokaa vain yhdeksi kerraksi, siinä säästää pitkän pennin kun tekee pääsääntöisesti vain keittoja ja laatikoita. Maitoon menee rahaa sen verran kuin menee, maitoa saa ruualla juoda oman mielen mukaan.

Meitä myös 4 ja rahaa tuntuu menevän todella paljon kuukaudessa ruokaan. Eli mitä syötte ja mistä pihistelette. Syöttekö kerran vai kaksi lämmintä ateriaa vai mitä niksejä? Siis en tarvii tietoa et kasvata itse perunat, porkkanat yms ja kalasta tai juokse tarjousten perässä vaan ihan oikeita juttuja.

Juu sen mä olen kanssa huomannut, että jos ostaa kaikki mahdolliset kevyttuotteina, paljon hedelmiä ja kasviksia, ja muutenkin yrittää ostaa terveellistä ruokaa, niin ruokalasku on ISO.

Mutta kun tekee pekonikastikkeen ruokakermalla (ei kevyellä) niin johan pysyy nälkä pois koko päivän :D

Me säästetään paljon jo sillä että käydään kerran kuussa kaupassa.. Jos jotain pitää täydentää niin vaan välttämättömat ostetaan. Sitten me ostetaan isoja pakkauksia, esim. kilo kanansuikaleita on paljon halvempaa kun pienet paketit. 2 lämmintä ruokaa syödään päivässä mutta teen joka toinen tai kolmas päivä ruokaa että meillä syödään muutamana päivänä samaa ruokaa.. Jos poika kyllästyy samaan niin teen sille jotain muuta =)

Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
en säännöstele mitenkään, paitsi muksut saa vaan yhden jogurtin aamu / iltapalan yhteydessä. mut ei rahan vaan terveellisyyden takia. kamalia sokeripommeja nuo lasten jugut :(
Menee ohi alkuperäisen aiheen, mutta kirjoitan kumminkin. Junnu ei ole koskaan ollut erityisemmin jugurtin ystävä. Ensinnäkin ne on ällöttävän imeliä, toisekseen niissä on junnun mielestä "arveluttavia klönttejä" ja kolmanneksi laktoosittomien jugurttien valikoima on pieni. Löysinpä sitten viimein maustamatonta laktoositonta jugurttia ja nyt junnu maustaa jugurttinsa itse. Eli lisää itse jugurtin sekaan marjoja ja/tai hedelmiä. Eikä laita sokeria lainkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
Säännöstelettökö jotenkin syömisiä? esim maitoa saa vain kaksi lasia päivässä, juustoa siivun leivälle..tms?Tiedän vain joidenkin niin tekevän.

Mä olen alkanut sillai säännöstellä, et esim. muroja ei vedetä kuin yks lautasellinen kerrallaan ja sit vaikka leipää. Mutta ihan sen vuoksi, että riittäis sitten kaikille ja useamman kerran kuin yhdelle yhden kerran. Maitoa tai juustoa en säännöstele kuin sen mukaan, et jos illalla maitoa on vähän niin aamulla sitä pitää riittää mun kaffen sekaan..

Ja einekset maksaa. Vihanneksia ostan sen mukaan mitä olen ajatellut tehdä tai mitkä ovat halpoja..esim. nyt en pahemmin osta kotimaisia tomaatteja kun ovat kalliita, lähinnä porkkanaa ja kurkkua.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Löysinpä sitten viimein maustamatonta laktoositonta jugurttia ja nyt junnu maustaa jugurttinsa itse. Eli lisää itse jugurtin sekaan marjoja ja/tai hedelmiä. Eikä laita sokeria lainkaan.

Juu, tuo on kyllä hyvää, turkkilainen jugu varsinkin, mut ei uppoa meidän muksuille :(

Juu, tuo on kyllä hyvää, turkkilainen jugu varsinkin, mut ei uppoa meidän muksuille :(
Kokeile ihan tavallista maustamatonta. Soseutat siihen marjoja tai hedelmiä ja laitat vain sen verran sokeria kuin on tarvis. Vähän vaniljaa, niin jugurtti on kuin jäätelöä. Kokeilemalla löytyy sopiva maku. Lapsen iästä riippuen voit antaa lasten itse maustaa jugurttinsa mieleisekseen.

Kokeile ihan tavallista maustamatonta. Soseutat siihen marjoja tai hedelmiä ja laitat vain sen verran sokeria kuin on tarvis. Vähän vaniljaa, niin jugurtti on kuin jäätelöä. Kokeilemalla löytyy sopiva maku. Lapsen iästä riippuen voit antaa lasten itse maustaa jugurttinsa mieleisekseen.

Voi yritetty on, mutta tuo tökkii meidän nirppanokille jo ajatuksenakin :(

Ite leivon kaikki leivät,pullat ym.
Meillä on monta isoa ruokakauppaa ja automarkettia täs lähel,joten tarjousten perässä tulee juostua aika usein.

Meillä ei oo ruoasta ollu tarvetta säännöstellä,aina on rahat ruokaan riittäny onneks.

Kerran kk käyn hakemassa EU-ruokapaketin,joten leipomisjauhoja ei tartte ostella.
(tosin ne ei kyl paljon maksais muutenkaan)

Ja jos nyt jotain esim. mainitsee ruuista,niin meillä syöty esim. viikon sisällä
Pinaattilettuja,makaroonilootaa,janssoninkiusausta,muusia ja silakkapihvejä,makkarasoppaa,hernekeittoa,jauhelihakastiketta ja makaronia,kasvissosekeittoa...

Ja ite teen kaikki ruuat,eineksiä ei meil ostella pahemmin...

Tosta tuli mieleen, että kesällä sit poimitaan marjat ja sienet pakkaseen :) Sienistä saa yllättävän paljon hyvää ruokaa, ja maistuu myös jauhelihan lisukkeena vaikka murekkeessa, jolloin jauhelihaa ei tartte niin paljoa.

Meillä jääkaappi on todella pieni ja jos teemme viikon ruokaostokset yhdellä kertaa..saa todella tarkkaa miettiä mitä syödään,ihan vaan jo sen takia että kaikki mahtuvat jääkaappiin.Perheessämme on 3 henkeä.
Teen usein myös laatikkoruokia,keittoja.Ainoat valmisruoat meidän perheessä on maksalaatikko,sekä hernekeitto.
Yritän tehdä ainakin 5päivän ostokset yhdellä kertaa,ettei juuri noita "turhia" osteluita tule tehtyä.
Huomasin sen että jos käyn kaupassa 1kerran viikossa,rahaa menee paljon vähemmän kuin silloin jos kävisin kaupassa esim. 3kertaa viikossa.
Tarjouksia kannattaa hyödyntää.
Tällä viikolla tarjolla on ollut:
-riisiä ja kanaa
-janssoninkiusausta
-pinaattikeittoa
-lasagnea

Meillä myös mies + appiukko metsästää ja lihat + kalaa tulee sitä kautta.
Lihaa on paistina,jauhettuna,pihvi lihana yms..

en säännöstele mitenkään, paitsi muksut saa vaan yhden jogurtin aamu / iltapalan yhteydessä. mut ei rahan vaan terveellisyyden takia. kamalia sokeripommeja nuo lasten jugut :(
Menee ohi alkuperäisen aiheen, mutta kirjoitan kumminkin. Junnu ei ole koskaan ollut erityisemmin jugurtin ystävä. Ensinnäkin ne on ällöttävän imeliä, toisekseen niissä on junnun mielestä "arveluttavia klönttejä" ja kolmanneksi laktoosittomien jugurttien valikoima on pieni. Löysinpä sitten viimein maustamatonta laktoositonta jugurttia ja nyt junnu maustaa jugurttinsa itse. Eli lisää itse jugurtin sekaan marjoja ja/tai hedelmiä. Eikä laita sokeria lainkaan.

Maustamaton jugurtti maksaa reilusti enemmän, kuin tavallinen. Tavallista maustettua saa eurolla litran, maustamaton on melkein 2 euroa litra.
(Silti sitä meillä syödään.)

Alkuperäinen kirjoittaja Mutta!:
Maustamaton jugurtti maksaa reilusti enemmän, kuin tavallinen. Tavallista maustettua saa eurolla litran, maustamaton on melkein 2 euroa litra.
(Silti sitä meillä syödään.)
Mö kirjoitinkin, että menee ohi aiheen =) Eli ei liittynyt tuohon edullisuuteen vaan valmisjugurttien runsaaseen sokeriin.

Yhteistyössä