En usko niitä suurperheitä, jotka kertovat ruokaan menevän vain muutama satanen kuussa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hattifnatten
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
perusruoka-aineilla ja itsetekemällä selviä helposti.
Olen ollut töissä yksityisessä päiväkodissa, jossa 14 lasta ja 2 aikuista söivät viikossa (aamupala, lounas, välipala ) 60-70?.

´Meillä 5-henkeä ja kauppaan menee noin 500 euroa/kk. Kerran viikossaladotaan kärryyn mitä huvittaa. Ruokaan riittäis varmasti 100 euroa/viikko, jos vähän miettis ja jättäis sipsit ja imut ja lehdet sekä kynät sun muut "äiti ostetaanks"-jutut ja omat mieliteot väliin.

meillä menee jopa tonni/kk ruokakauppaan, 2 aikuista ja taapero. tosin minulla keliakia ja pienellä miehellä ruoka-aineallergioita joten sika-naudat ym. jäävät ostamatta. teen itse kaikki ruuat, leivon paljon eikä omasta mielestä edes tehdä gourmeeta...arkena lähinnä kiusauksia, laatikoita ja jauhelihakastiketta...mutta sitten viikonloppuna voidaan tehdä tacoja tms. kalliimpaa kavereiden kanssa.
mutta siis ei mitään kummallista kuulu meidän ruokalaskuun ja silti isompi kuin muilla:(

meidän perhe on 6 henkinen ja ruokaan ja hygienia tuotteisiin menee n.500euroa kuussa,jos olisi taloudellisesti tosi tiukkaa niin paljon vähemmälläkin selviäisi.Me syömme lihaa,kalaa,vihanneksia,hedelmiä,puuroa,mysliä jne.,herkkuihinkin on varaa.

Kai se riippuu mitä syö.
Jos kala-ateriaksi valmistaa kalapuikkoja niin se on halpaa.
Tai jos naudan sisäfileen sijasta valmistaa jauhelihakastiketta niin sekin on halpaa.

Mutta mulle ruoka on se mistä en tingi. :p Täytyy olla tuoretta, kokolihaa ja terveellistä. Herkkujakin. :p

Alkuperäinen kirjoittaja viekkis:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
että joillakin on ne potut omasta takaa, samoin porkkanat, mansikat, mustikat, viinimarjat, raparperit, tomaatit, kurkut, sipulit, jopa lihat, kalat jne. Eihän silloin tarvi OSTAA juuri mitään.

Hyvin harvalla Suomessa on mahdollista kasvattaa omasta takaa talvella kasviksia.

Terveellinen ruoka pitää sisällään myös kasvikset, hedelmät ja marjat, joita pitäisi päivässä syödä puoli kiloa! Ja todellakin se kalliimpi liha on hyvin monessa tapauksessa terveellisempää, halpa liha kun yleensä on sitä rasvaista.

Kyllä aika harva suurperhe ostaa noin pienillä summilla TERVEELLISTÄ ruokaa, ainakaan talvella. Jos siihen täällä muka pystyy, niin voisi melko yksityiskohtaisesti kertoa, että mitä ja miten?

Meillä kolme henkinen perhe, lapsi 1-vuotias ja silti ruokaan menee kuussa 300-400e. Ja lapselle ostan valmiina oikeastaan vain hedelmäsoseita, muut teen itse.

et vissiin tienny et kasviksia ja marjoja voi pakastaa

Mä tiedän, et saisin halvemmallakin tehtyä terveellistä ruokaa. Marjoja on poimittu kesällä pakkaseen ja juurekset ei kalliita ole, lihankaan ei tarvitse sisäfilettä olla, jotta siitä tarvittavat vitamiinit ym. saadaan. Mutta en jaksaisi syödä päivästä toiseen samoja sapuskoita. Välillä on kiva kokeilla uusia reseptejä ja uusia ainesosia. Lapsillekin ruoka maistuu, kun vähän saa vaihtelua pöytään.

Paljonko teillä sesonki/vuodenajat vaikuttavat mitä on kotona tarjolla? Mä huomaan säästäneeni siinä, että esim. syksyllä käytämme paljon juureksia ja keväällä/kesällä muita kasviksia. Hedelmiä ostetaan sitä sorttia mitä kaupoissa on halvimmimmillaan, niinkuin tähän aikaan vuodestä syödään satsumia eikä viinirypäleitä.

meillä menee ruokakauppaan ihan liikaa
2 aikuista 2 omaa lasta ja 2 hoitolasta, ruokalasku (sis vaipat yhdelle) ja hygiskamat koko jengille) summa on kuukaudessa n. 1000 euroa

Tuoretta on tarjolla joka ateria kerralla.
pyrin suosimaan kotimaisia tuotteita

Yritän katsoa aina että kaikki mitä suuhun laitetaan olisi terveellistä ja ravintosuositusten mukaisia (paitsi aikuisten namit)

Ei kalliimmat lihatkaan tule mitenkään erityisen kalliiksi jos niitä ei mätä naamaansa hirveitä määriä. Eikä se runsas lihansyönti edes ole terveellistä, oli se liha mitä filettä tahansa.
Mutta pavut, linssit, täysjyväriisi, porkkanat, lantut ja muut juurekset on halpoja ja jos tekee ruokaa jossa on runsaasti kasviksia, sitä ruokaa tulee aikamoinen määrä silloinkin kun lihaa siinä on vain 400g

7 henkilöä, 1 vaippaikäinen, ruoka+hygienia+vaipat kuukaudessa 500-800e, riippuen rahatilanteesta. Kun rahaa vähemmän, puuroa ja jauhelihaa menee enemmän. Salaattia ja hedelmiä meillä on aina saatavilla, sipsejä, limua, karkkia, lehtiä, filettä jne "ylimääräistä" ei kovin usein ostella. Pullaa leivotaan ja tehdään kiisseleitä makean nälkään.
Jos rahaa olisi enemmän, menisi ruokakauppaankin enempi.

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Ei kalliimmat lihatkaan tule mitenkään erityisen kalliiksi jos niitä ei mätä naamaansa hirveitä määriä. Eikä se runsas lihansyönti edes ole terveellistä, oli se liha mitä filettä tahansa.
Mutta pavut, linssit, täysjyväriisi, porkkanat, lantut ja muut juurekset on halpoja ja jos tekee ruokaa jossa on runsaasti kasviksia, sitä ruokaa tulee aikamoinen määrä silloinkin kun lihaa siinä on vain 400g

Meillä vain käy niin, et kun ostaa kallista hyvää lihaa ja tekee pihvejä, syö jokkainen lähes sen puoli kiloa pelkkää pihviä
:ashamed: näin ollen pittää ostaa halvempaa lihaa tai piilottaa se keittoihin ja patoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:

juu, mut laitapa siihen pataan vaikka se 400g naudan filettä, niin reilun kympin saa laskea jo lihalle. (jos siis ostaa niin et päiväystä on jäljellä)
mä käyn joka päivä eskarilaisen haku reissulla pikkukaupat läpi, tänään ostin 3broilerin marinoimatonta rintafilettä, 1,5e. naudan sisäpaistia 568g 3e ja paistijauhelihaa 5rasiaa a400g 1e kpl. kaikki päiväyskamaa, tänään tai huomenna päiväys, laitan kaikki pakkaseen paitsi 1jauhelihasta teen lindströmejä iltapäivällä. k-extra oli tehny kans kivan jutun et vähä nahistuneet kurkut oli kans puoleen hintaan, mut en ottanu ku on puolikas ja yks täys kaapissa jo. yleensä noi kasvikset ei oo tarjouksessa.

en tiedä miten onnistuvat, meitä on seitsemän hekeä ja me ei kyllä onnistuta muutamalla satasella. meillä menee ruokaan ja pesuaineisiin ja koiran ruokaan noi 1500 euroa kuukaudessa. toki joskus ostetaan turhuuksiakin eli jätskiä ja karkkia yms. ja se sisältyy myös tohon summaan.

Alkuperäinen kirjoittaja nuuka:
juu, mut laitapa siihen pataan vaikka se 400g naudan filettä, niin reilun kympin saa laskea jo lihalle. .

Niin, ja siihen päälle riisit, juurekset, pavut, sipulit sun muut, ja ruokaa tulee ainakin parille-kolmelle aterialle kasvisten määrästä riippuen joten sen yhden aterian hinnaksi ei tule mikään jättisumma. Sen sijaan jos samasta määrästä lihaa tekee jotain pihvityyppistä perunoiden, kastikkeen ja salaatin kanssa, se koko määrä menee todennäköisimmin kerralla ja silloin se tulee kalliiksi.

Mie kyllä arvostan semmosia taloudellisia äitejä, jotka katsoo tosiaan tuon terveellisen päälle, osaavat valmistaa monipuolista ja hyvää ruokaa halvemmista raaka-aineista. Mie en vaan osaa ja senkin takia menee kauppaan enemmän rahaa. Ajoittain olen niin väsynyt ettei puhettakaan, että edes valmistaisin ruokaa vaan ostan valmisruokia ja nekös ne vasta kalliita ovat!

siis meillä ei ainakaan kumpikaan polta/juo...ruokalaskussa on ruuat ja vaipat ja pesuaineet...ja sisäfilettä tms. ei syödä. mutta erityisjauhot tietty on paljon kalliimpia, samoin rajoittaa ruokavaliota ettei voi syödä kuin tiettyjä aineita...

Vaikea sanoa. Voi olla että onnistuukin. Meilläkin kyllä menee varmaan kevyesti 400-500 kuussa ruokakauppaan ja kolme henkeä taluodessa. Mutta jos suunnittelisin etukäteen ja pysyisin tiukasti listassa niin luulen että vähintään kolmanneksen hinnasta voisi tinkiä. Nyt tulee ylimääräisenä ostettua sitä mikä on tarjouksessa.

Ja tottumukset vaikuttaa paljon! Yleensä tulee ostettua saman kaavan mukaan jos ei ole listaa. Oikein hämmästyin viimeksi kun olin oman äidin kanssa kaupassa. Äiti osti mm. mun mielestä kallista lihaa, sellaista jota en itse raaskis ostaa ja kahviksi kelpaa aina vain Juhlamokka tai President. Päälle tuli ne herkut joita mä kaipasin. Silti lasku oli vähemmän kuin meillä tapaa olla! Edullisinta siis ollaan ostavinaan.

tää oli hyvä ketju. miepä merkkaan ja katon paljonko menee tässä kuussa ruokaan. kaapit on kuiva-aineiden puolelta täytetty viikonloppuna tukkua hyväksikäyttäen...

Uskon, että on mahdollista selvitä tuommosella summalla KAUPPAkäynnistä. Mutta koko "ruokalaskua" siinä ei ole.

Luulenpa, että ne, joilla noin on, on käytössä semmoisia hyödykkeitä, joita hommaavat kaupan ulkopuolelta. Esim. marjat omasta puskasta, sienet metsästä, potut tutulta maanviljelijältä jne. Tämmöset kulut unohdetaan helposti pois, kun tuijotetaan vaan ruokalaskua. ...siis jos vaikka ostat mansikoita kesällä pakkasen täys ja niistä teet talvella ruokaa, ei sitä mansikoiden hintaa muista lisätä siihen laskuun. Samoin muiden muualta kuin kaupasta ostettujen tuotteiden kanssa. ..sitten taas, jos ostat marjapuskat ja syöt omista, ei ne marjapuskatkaan ilmaisia ole (vaikka vuosien mittaan tuottavatkin hintansa takaisin).

Ruokalaskua saa myös pienemmäksi, kun aina ostaa halvinta: kanan sijaan heikompilihaista broileria, ei osta limsoja/vichyjä/kaljoja jne. Mutta mutta. Elämästä on kiva nauttiakin. :D

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
älä usko.
meitä on 6 henkilöä ja rahaa ruokaan menee 400-500e kuussa.
nyt lauantaina ostin ruokaa 4-5 päiväksi 21e + tänään haettiin maitolisäystä 5e.
tosi on että meillä ei jokapäivä ole salaatteja(niitäkin pystyy halvalla tekemään) tai hedelmiä mutta ei meillä myöskään epäterveellisesti syödä. esim meillä ei syödä jugurtteja,jäälkiruokia, vaaleaa leipää tai muroja.
leivät haetaan leipäkaupasta josta saa jo 10e 2 viikoksi leipää.
tarjousten mukaan käydään prismassa, k-kaupassa tai lidlissä.

Muistatko muuten laskea tuon leipäkaupasta ostetun leivän viikottaiseen ruokalaskuun.. ;)

Meitä on 6hlö ja ruokakauppaan menee 300-500?/kk riippuen pesuaine-, vaippa-, paperi- yms. tilanteesta... Ja kauppakin on halpa ja hyvä, eikä mikään kuppanen Lidl :kieh: . Sen mitä mä Prismasta saan 100?:lla saan omasta kaupastani n. puolella siitä :D :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
että joillakin on ne potut omasta takaa, samoin porkkanat, mansikat, mustikat, viinimarjat, raparperit, tomaatit, kurkut, sipulit, jopa lihat, kalat jne. Eihän silloin tarvi OSTAA juuri mitään.

Paitsi usein tarvii, mutta ei muisteta ottaa niiden hintaa huomioon: Jostakin ne oma kasvattamatkin on kasvatettava (ja siemenet, multa jne. maksaa kanssa ;) )

Yhteistyössä