Te joilla halpa talopaketti, paljonko se oikeasti on tullut maksamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitos etukäteen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä kallis (koska ei kelpuutettu halpoja (huonoja) materiaaleja ja surkeita eristyksiä jne.) talopaketti kerrottuna neljällä niin siinä on sitten iso autotalli/katos/varastot ja pihahommat mukana eli kallista on.

Paljonkohan tulis maksamaan talon rakennus, kun meillä on jo valmiina:
- 5000 m2 tontti (jolla vanha talo)
- sähkö- ja vesiliittymät

maaperä helppoa, ei tarvitse paljon pohjatöitä tehdä

Kertokaas paljonkos vois tulla maksamaan?

[QUOTE="maalainen";23236505]Paljonkohan tulis maksamaan talon rakennus, kun meillä on jo valmiina:
- 5000 m2 tontti (jolla vanha talo)
- sähkö- ja vesiliittymät

maaperä helppoa, ei tarvitse paljon pohjatöitä tehdä

Kertokaas paljonkos vois tulla maksamaan?[/QUOTE]

Vanhan talon purkukustannukset lähentelee 10000€ itse tehtynä ja 20000€ teetettynä. Siis yksinkertaisesti kaatopaikkamaksut ja siirtolavat maksaa niin paljon. Eri asia sitten, jos saa puujätteen poltettua tontilla ja loput kuljetettua itse (traktorin lavalla?) sinne kaatopaikalle. Silloin varmaan riittää pari tonnia?

Vanha sähköliittymä harvoin on tarpeeksi iso uuden talon tarpeisiin eli sitä pitää päivittää isommaksi sekä ostaa uusi sähkökeskus. Niinpä säästö vanhasta liittymästä jää muutamaan sataseen.

Vesiliittymä kelvannee sellaisenaan. En osaa niin sanoa, koska meillä ei ole kunnallista vettä. Mutta siinä säästö lienee töineen muutaman tonnin luokkaa.

Siis ehkä plus miinus nolla tavisrakentajaan verrattuna noiden purkukustannusten ja liittymien säästön kanssa.

Kuitenkin tutkimusten mukaan sanotaan, että talon rakennus maksaa keskimäärin Suomessa 1500€/m2 per kerrosalaneliö. Tämä on eri asia kuin huoneistoneliö eli kannattaa laskea 1700€/huoneistoneliö. Maalla saattaa työ olla vähän halvempaa ja tietenkin se, mitä tekee itse laskee hintaa. Ei kannata kuitenkaan laskea enempää kuin 30000€ noille eduille.

Siispä esim. 150m2 huoneistoalaltaan oleva tavanomainen puutalo voisi maksaa: 225-255000€ riippuen suhteista ja oman työn osuudesta. Tässä hinnassa on sitten jo pihat laitettuna, mutta ei autotallia.

Kyllä sitä nyrkkisääntöä on hyvä noudattaa, että talon kustannukset liikkuu siinä +/- 1500e neliöä kohden. Tontti, autotalli/katos, lupa ja liittymämaksut, pihat + oma extra taloon tuo yllättäviä kustannuseriä, joten halpaa ratkaisua on omakotirakentamisessa on turha etsiä. Tietysti rikkaalle kaikki on halpaa, mutta duunaritasolla on toinen juttu. Pääsääntöisesti halvin ratkaisu on tehdä itse pitkästä, ja usein kallein on avaimet käteen.

[QUOTE="jokke";23076025]niin sain mielestäni edullisesti, enkä tehnyt mitään 240000 ekeä 181 m2 avaimet käteen.
katsokaa Talopaketti Avaimet käteen[/QUOTE]

Täma timanttikodit.fi domain on rekisteröity vasta tammikuussa 2011. Koska sinun talosi on rakenettu? Toimiko yritys aikaisemmin jollain toisella nimellä?

Alkuperäinen kirjoittaja entinenälväriasukas;23634349:
Meillä Älvsbyn talopaketti maksoi noin 100 000 euroa. Hintaa tuli kaikenkaikkiaan valmiille talolle vuokratontilla 135 000 euroa.

Mitä tähän sisältyi? Oliko autotallia/katosta? Entä millaiset perustamisolosuhteet, pitikö paaluttaa tai räjäytellä? Onko hinnassa jo jotain tasonparannusfiksauksia sisällä, kuten laminaatit, kaakelit tms?

Mitä tähän sisältyi? Oliko autotallia/katosta? Entä millaiset perustamisolosuhteet, pitikö paaluttaa tai räjäytellä? Onko hinnassa jo jotain tasonparannusfiksauksia sisällä, kuten laminaatit, kaakelit tms?

Perustukset eivät vaatineet juuri mitään erikoista, jonkin verran massanvaihtoa kylläkin, mutta siis ei paalutuksia tai räjäyttämistä. Tuohon kokonaissummaan rakennettiin itse autokatos pihaan ja taloon tehtiin muutoksia mm. lattialaminaatit ja keittiöön välitilan kaakelit sekä takka teetettiin.

Kun rakensimme eka älvärin reilu 10 vuotta sitten (112 + vinttiin 55) niin talopaketin hintaa ei kerrottu kolmella eikä neljällä - ei edes kahdella.
Hintaan KUULUU perustukset, laminaatit, tapetit, kodinkoneet keittiöön ym.
Sähkö- ja vesiliittymät tuli lisää ja likakaivohommelit samoin. Olkkariin maksettiin vähän lisää tapeteista ja päätyihin teetettiin parit ikkunat lisää, kun me ei olla kaavatontilla niin on mahdollista olla ikkunat joka suuntaan.
Pihaan meni mitä meni - sehän on ihan rakasta kiinni ! Aina se on kuitenki kesken...
Mutta paketin hinnalla pääsee sisälle, saa lämmöt päälle ja tapetit + muut. Hellakin on !

Nyt suunnitellaan toista älväriä mökiksi meren rantaan ja muuta en valmispaketeista huolisi kuin tuon. Siinä kustannusarvio piti ja aikataulu myös. Oli helppoa.
Tehtiin yläparveketta ja kattoerkkereita, mutta ne laskettiin ja tiedettiin tarkkaan.

Nyt haluan talvilämpimän n. 80-100 m2 mökin/talon ja mistäpä sen huolettomammin kuin Älvsbyltä ! Ja kun kokemusta on niin tiedän, että toimii ja hinta ei karkaa. Malli ja mahdolliset muutokset (lisäikkunat) mietinnässä. Kust.arvio max. 150.000.

Muakin kiinnostaa!
Olen kuullut tämän ohjeen, että talopaketin hinta kerrotaan kolmella ja lisätään vielä tontin hinta, et se ois suht realistinen arvio. Onko näin, kertokaa viisaammat epätietoisille!

No tulee muistaa, että se "halpa" talopaketti yleensä tarkoittaa sitä, että talopaketin miehet tekee sitä tosi vähän tai se on "suppea" kokonaisuus eli menee vielä tarvikkeisiinkin paljon rahaa talopaketin jälkeen.

Kaikkiahan voi omilla valinnoillaan pienentää, mutta sanotaanko, että kyllä realistista on kertoa talopaketti AINAKIN kolmella, vaikka tekeekin itse kovasti. Tähän päälle sitten vielä tontin maksut.

Älväri on kyllä edullinen ja kuullut monelta, että ihan toimivakin, mutta ihmettelen vaan, miksi ne on ulkoasultaan niin karseen rumia?
Pienet ikkunat, matalat huoneet, keittiöt 70-luvulta ja muovimatot lattiassa.
Lisäksi ulkoverhous on aina samanlainen...muutokset maksaa maltaita ja niitä on vaikea saada.
Silti niitä näkyy paljon???
Ihmettelen vaan, että eikö ihmisille merkkaaa mitään se, miltä talo näyttää?
Itse kyllä maksaisin muutaman tonnin lisää ja laittaisin jonkin muun (kodikkaamman/näyttävämmän) valmistalon, kun niitä kerran markkinoilla näkyy paljon olevan.
Mutta niinhän se on, että haju/makuasioista on aina omat mielipiteet.

Alkuperäinen kirjoittaja nykyinenkin älväri;23646333:
Kun rakensimme eka älvärin reilu 10 vuotta sitten (112 + vinttiin 55) niin talopaketin hintaa ei kerrottu kolmella eikä neljällä - ei edes kahdella.
Hintaan KUULUU perustukset, laminaatit, tapetit, kodinkoneet keittiöön ym.
Sähkö- ja vesiliittymät tuli lisää ja likakaivohommelit samoin. Olkkariin maksettiin vähän lisää tapeteista ja päätyihin teetettiin parit ikkunat lisää, kun me ei olla kaavatontilla niin on mahdollista olla ikkunat joka suuntaan.
Pihaan meni mitä meni - sehän on ihan rakasta kiinni ! Aina se on kuitenki kesken...
Mutta paketin hinnalla pääsee sisälle, saa lämmöt päälle ja tapetit + muut. Hellakin on !

Nyt suunnitellaan toista älväriä mökiksi meren rantaan ja muuta en valmispaketeista huolisi kuin tuon. Siinä kustannusarvio piti ja aikataulu myös. Oli helppoa.
Tehtiin yläparveketta ja kattoerkkereita, mutta ne laskettiin ja tiedettiin tarkkaan.

Nyt haluan talvilämpimän n. 80-100 m2 mökin/talon ja mistäpä sen huolettomammin kuin Älvsbyltä ! Ja kun kokemusta on niin tiedän, että toimii ja hinta ei karkaa. Malli ja mahdolliset muutokset (lisäikkunat) mietinnässä. Kust.arvio max. 150.000.

Helmitalot, perusmalli, mutta hyvin tehty ja halpa. Ei Älvsby-laatua, vaan hyvää työtä. 200 000e riittää hyvin, vaikka avaimet käteen sisältäen autotallin, riippuu tontista. Jos vaan tyytyy yksinkertaiseen...

Hm... meille tulee kunnon hirsikoti, hinta paketilla 98 000 euroa ja tarkka kustannuslaskelma 170 000 euroa. Mutta, tämä tarkoittaa sitä, itse teemme pohjatyöt, pystytämme sen ja kaikki sisustushommat yms. teemme itse. Tontti on jo ja se ei kuulu hintaan. Kovasti on vielä työtä jäljellä... :)

Meille tuli FinndomoKoti in 102 (valmistalo) maksamaan kaikkineen 190 000, eli

Tontti 12 000. 1400m2, Jyväskylä.
Liittymät ~8000
Maa-ainekset+kaivuri 7000. Maaperä oli 2m hiekkaa ja sitten tuli kallio.
Antura- ja sokkelimuotit, sisä ja ulkopuolen styrokit 6000.
Betoni 2000
Viemärit ja salaojat + kaivot 2000
Kvv vastaava, vastaava mestari. 2000
Talopaketti 150 000. on vesikiertoinen lattialämpö, PILP, takka, kesk.pölyimuri,3 terassia ja pintamateriaalit oman valinnan mukaan. Kaikki valmiinA kodinkoneita ja pyyhekoukkuja myöten.
Rakennuslupa oli 1300

Eli nämä ovat toteutuneita summia. Asuttu on ja tyytyväisiä ollaan oltu.

Jokaisessa paketissa jotain hyvää ja jotain huonoa, tärkeää löytää itselleen sopivin tapa rakentaa.

Meille tuli FinndomoKoti in 102 (valmistalo) maksamaan kaikkineen 190 000, eli

Tontti 12 000. 1400m2, Jyväskylä.
Liittymät ~8000
Maa-ainekset+kaivuri 7000. Maaperä oli 2m hiekkaa ja sitten tuli kallio.
Antura- ja sokkelimuotit, sisä ja ulkopuolen styrokit 6000.
Betoni 2000
Viemärit ja salaojat + kaivot 2000
Kvv vastaava, vastaava mestari. 2000
Talopaketti 150 000. on vesikiertoinen lattialämpö, PILP, takka, kesk.pölyimuri,3 terassia ja pintamateriaalit oman valinnan mukaan. Kaikki valmiinA kodinkoneita ja pyyhekoukkuja myöten.
Rakennuslupa oli 1300

Eli nämä ovat toteutuneita summia. Asuttu on ja tyytyväisiä ollaan oltu.

Jokaisessa paketissa jotain hyvää ja jotain huonoa, tärkeää löytää itselleen sopivin tapa rakentaa.

Kiva kuulla faktaa kustannuksista. Joissain valmistaloissa tuo sokkeli ja betonit sisältyy toimitukseen eli siinä tulee säästöä. Toisaalta teillä on ollut erittäin harvinaisen hyvä pohja tontilla. Savimaalla saa varautua vähintään 10000€ lisäkustannukseen tuohon verrattuna.

Ja sitten tarvitaan vielä jossain vaiheessa se autokatos/talli ja puutarhan viimeistely, joihin on yhteensä syytä varata tasosta riippuen ainakin 20-35000€. Ihan yksinkertaisen autotallin ilman lämpöeristystä tekee itse pystyttäen noin 10000€, mutta kahden auton lämpöeristetty talli lämmityksellä maksaa jo luokkaa 25000€. Ja pihaan saa nopeasti uppoamaan yhden kymppitonnin.

Älväri tuli, rahaa uponnut jo yli 200 000 euroa. sisältää autotallin. vielä on toinen kerros tekemättä sinne otettava työmies joten arvio että talo tulee maksaan 220 000 euroo
mutta on hieno

Heips!
Nostetaampa. Ensiasuntoa etsiskelen, ja vähän alan kallistumaan avaimet käteen taloon, vaikka ovatkin aika järkyn hintaisia.
Nuo vanhemmat talot joita myydään, niin ne ovat vain ihan järkyn näköisiä, eikä tiedä milloin ne lahoavat käsiin.

Mutta todellakin, ihan pirun kalliita nuo pakettitalotkin, jos nuo jo valmiiksi huimat hinnat pitää kertoa kolmella? :O

Rakensimme 2007 Espooseen Muurametalon. 1½ krs, 195m2. Valitsimme ns. sisustusvalmiina, jossa alakerta tuli sisustuksia vaille valmiina ja yläkerta jäi kylmäksi. Talopaketti maksoi muistaakseni 120te, sisälsi takan, vesikiertoisen lattialämmityksen, kaikki IV- ja vesilaitteet. 2kk tein itse sisustustöitä ja sen jälkeen pääsimme muuttamaan. Tässä vaiheessa rahaa oli mennyt n. 180te (sis. peruspiha + autokatos ym. työt). Yläkerran teetin pari vuotta sitten, peruskuntoisena maksoi n. 20te. Muihin aitoihin, kuisteihin, valokatteisiin, ulkolaatoituksiin jne. ulkotöihin on sitten mennyt lisäksi n. 30te.

Valmistalo silloin olisi maksanut n. 180te, mutta itse tekemällä 'säästi' n. 30te (jotka meni ulkotöihin ja liittymiin). Itse voin suositella Muurametaloja, muutamaa Älväri rakennusprojektia seuranneena huomaa kyllä erot materiaaleissa ym.

Rakensimme 2007 Espooseen Muurametalon. 1½ krs, 195m2. Valitsimme ns. sisustusvalmiina, jossa alakerta tuli sisustuksia vaille valmiina ja yläkerta jäi kylmäksi. Talopaketti maksoi muistaakseni 120te, sisälsi takan, vesikiertoisen lattialämmityksen, kaikki IV- ja vesilaitteet. 2kk tein itse sisustustöitä ja sen jälkeen pääsimme muuttamaan. Tässä vaiheessa rahaa oli mennyt n. 180te (sis. peruspiha + autokatos ym. työt). Yläkerran teetin pari vuotta sitten, peruskuntoisena maksoi n. 20te. Muihin aitoihin, kuisteihin, valokatteisiin, ulkolaatoituksiin jne. ulkotöihin on sitten mennyt lisäksi n. 30te.

Valmistalo silloin olisi maksanut n. 180te, mutta itse tekemällä 'säästi' n. 30te (jotka meni ulkotöihin ja liittymiin). Itse voin suositella Muurametaloja, muutamaa Älväri rakennusprojektia seuranneena huomaa kyllä erot materiaaleissa ym.

Onhan Muurametalot älvsbyihin verrattuna ihan jees mutta kyllä nekin halpistaloja on. Tuttavalla patterit talossa! Ei kovin nykypäivää...

Ei mitään. Perittiin talo rantoineen ja pihoineen. Tietty kiinteistövero ja perintävero pitää maksaa.
Muuten tosi kivaa asua. Ei mikään uusi ulkoa, mutta sisustukseen sisältä onkin rahaa mennyt :) Mutta sisustusideat olivat pursuavia ja kuitenkin on kiva jos viihtyy. Pihaankin päästiin heti panostamaan, kun talo oli valmiina.

Yhteistyössä