Te, joiden perheessä molemmat vanhemmat vuorotyössä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kokemuksia kaipaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kokemuksia kaipaava

Vieras
Miten hoidatte kouluikäisten hoidon? Minkä ikäisenä teillä on lapset keskenään ja kuinka pitkiä aikoja? Minkä ikäiset olette jättäneet yöksi keskenään (siis yövuorojen ajaksi)?

Meillä lapset 9v, 11v, 12v ja 16v. Ja pyörittelemme näitä asioita mielessä nyt, kun minun oli pakko vaihtaa vuorotyöhön. Aloitin siis tammikuun alusta ja meillä on nyt vedetty raja siihen, että klo 21 mennessä pitää jomman kumman olla kotona. Todella vaikeaa ajatella, onko ok. Jos lapset ovat illan keskenään, tehdään heille ruoka valmiiksi ja 19.30 soitan ja varmistan, että kaikki on kotona ja kaikki ok.

Yövuoroja ei ole sattunut nyt päällekkäin, eikä ainakaan vielä 6 viikkoon satu, mutta joskus se on edessä sekin. En tiedä yhtään, minkä ikäisinä voisi jättää keskenään yöksikin. Esikoinen muuttanee vuoden päästä kotoa, joten sitten on vaan näitä pienempiä.

Me pidetään huoli siitä ettei niitä tuu yhtäaikaa. Öitä siis. Aina kun toinen yössä nii toinen kotona. Iltavuorot pyritään järkkäämään niin että ei olla illassa yhtäaikaa ja viikonloppuisin ollaan joko niin että toinen töissä ja toinen kotona tai sit eri työvuorossa jolloin yksinoloa on kirkeintaan pari tuntia keskipäivällä.

Eikö teillä oo mitään mahiksia vaikuttaa työvuoroihin?
Kun mulla on yöt tiedossa niin mies laittaa omalle esimiehelleen mun yöt ja esimies huolejtii että mun miehen vuorot ei mee päällekkäin mun omien kanssa.

Kummankaan työpaikalla listojen tekijä / esimies ei ota vastaan työvuorotoiveita. Yövuorot on haluttuja, joten niitä saan hyvin vaihdettua päivävuoroihin, mutta iltavuoroja ei tunnu kukaan haluavan, eli niitä on hyvin vaikea vaihtaa.

Ei meillä paljoa niitä iltoja ole, että ollaan molemmat töissä. Viime viikolla tuli yks, tällä viikolla yks (tosin olin kotona klo 20.10 "jo") ja ensviikolla ei tuu yhtään. Viikonloppuisin on päälekkäisyyksiä usein, mutta max 4t on tähän mennessä olleet silloin keskenään.

Onhan tuo hankalaa, mutta onneksi lapset ovat jo tuon ikäisiä.

Jos vanhin olis järkevä niin viosin hänelle maksaa siitä että on päävastuussa silloin kun molemmat aikuiset ovat pois. Katsoisi vähän pienempien perään jne. Ja sitten kun 16 v muuttaa pois niin eivät ne muut enää niin pieniä, jos siihen menee 2 vuotta niin lapset ovat 11, 13, 14 ja voihan taas sopia niin että vanhin on vastuussa.

Varmaan yrittäisin vaan suunnitella hyvin, siis jos molemmat illassa niin laitan lapun mitä syödä ja mitä tehdä. Ja yrittäisin pitää puhelinta lähellä, jos jotain hätää tulee.

Onhan esim. kesälläkin päivät aika pitkiä lapsille jos olette samassa vuorossa, mutta onneksi niin ei kovin usein varmaan käy.

aika mäntit työnantajat ettei yhtään ole joustoa

Yhteistyössä