Täytyy korjata yksi palstalla leviävä harhaluulo, koskien vauvan ruokia.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vicy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="jotain";26309498]Tää on ihan näkökulmakysymys. Mulla nyt yleensäkin on paistettua jauhelihaa pakkasessa hätävarana (oli tapana jo ennen lapsia), mun mielestä litran kaurajuomatölkin kantaa kaupalta yhtä helposti kuin maitotölkin, ja kananmunan keittämistä tai mikrottamista ei voi pitää ylimääräisenä vaivana. Pizza soseena kuulostaa koomiselta, mistä johtuen meillä syödääkin pizza pizzana :D

Mut joo, mulla ei ole mitään kaupan soseita tai kotitekoisia vauvan "omia" soseita vastaan. Pointti oli että ei se ruoan modifointi vauvallekin sopivaksi ole todellakaan iso homma, jos vain haluaa. Pakko ei ole haluta. Minusta ja meille se vaan on hirmuisen helppo tapa varmistaa että vauvakin syö vaihtelevasti ja monipuolisesti, ja eipähän ole 1-vuotiaana shokki kun joutuu "perheen mauille" tottumaan :) Muut tavoillaan...[/QUOTE]

Minusta taas tuntui, että meidän lapset söivät vauvana paljon monipuolisemmin kuin nykyään :D Silloin meni soseena jos jonkinlaiset kasvikset sun muut, mutta nyt kun niitä pitäisi isoina paloina syödä, ne jää siihen lautasen reunalle.
 
no ainakin puolitosissani. siis syòtkò itsekin jotain purkkiruokia pàivàstà toiseen vaiko valmistatko jotain itsekin. miks vauvalle ei voi tehdà kotiruokaa? eiks ne purkkiruoat ole vaan hàtàvaraksi?

Voin muuten kertoa ihan ot, että kaikki ei välttämättä osaa tehdä ruokaa. Itse syötin jossain vaiheessa paljonkin kaupan valmissoseita kun en jaksanut enää vääntää itse niitä sörsseleitä enkä kuitenkaan osannut tehdä tarpeeksi terveellistä ja monipuolista ruokaa lapselleni.
Kotiruokaa.. siis Grandiosan pakastepitsaako, vaiko Finduksen pakasteaterioita, vai Saarioisen roiskeläppää?
 
Minä taas kysyin tuota samaa maitoasiaa Nutricialta (Muksu), koskien 8kk soseita, ja sanoivat että ihan "tavallista" maitoa on, ja että RUOANVALMISTUKSESSA voi käyttää pieniä määriä maitoa 6-12kk.

Jos löydän vielä sähköpostin niin voin laittaa ihan nimenkin, kuka moista väitti.

Saman vastauksen minäkin olen saanut Piltiltä. Jogurtit ovat käsitelty niin, että maitokoostumus vastaa korviketta, mutta kyllä niissä ruoaissa on ihan maitoa kun purkin kyljessä niin lukee. Toisaalta kyllähän se korvikekin on ihan lehmänmaitoa. Todella monissa purkkiruoissa lukee tuuoteselosteessa lisäksi kerma, juusto tai rahka.
 
Koko ketjua en jaksanut lukea. Aikamoista syyllistämistä aina, kun tämä aihe on esillä. Kaikkein omituisimpia ovat ne jotka vaahtoavat siitä, että pitää olla kotiruokaa ja samaan aikaan juottavat KORVIKETTA eivätkä anna lapselle sitä oikeaa eli rintamaitoa. Kaikilla se ei onnistu mutta ne jotka pystyisivät imettämään...

Ei kai kukaan noita purkkeja joka päivä, kokoajan syötäkkään... Ehkä joku hyvin harva (mutta mitä ne ihmiset sitten syövät itse?) Meillä ne ovat vaihteluna vauvalle (ja silloin kun laiskottaa, on kiire jne.) eli osana normaalia ruokaa. Ja näin ainakin tuttavapiirissänikin tuntuu olevan.
 
Koko ketjua en jaksanut lukea. Aikamoista syyllistämistä aina, kun tämä aihe on esillä. Kaikkein omituisimpia ovat ne jotka vaahtoavat siitä, että pitää olla kotiruokaa ja samaan aikaan juottavat KORVIKETTA eivätkä anna lapselle sitä oikeaa eli rintamaitoa. Kaikilla se ei onnistu mutta ne jotka pystyisivät imettämään...

Ei kai kukaan noita purkkeja joka päivä, kokoajan syötäkkään... Ehkä joku hyvin harva (mutta mitä ne ihmiset sitten syövät itse?) Meillä ne ovat vaihteluna vauvalle (ja silloin kun laiskottaa, on kiire jne.) eli osana normaalia ruokaa. Ja näin ainakin tuttavapiirissänikin tuntuu olevan.

Kyllä mä uskon, että hyvinkin monet syöttävät purkkiruokaa lähes pelkästään. Tunnen ihan henkilökohtaisesti monia tällaisia. Meilläkin ne ovat käytössä reissussa tai jos on kiire tms. Joillekin ihmisille vauvan ruoan valmistaminen on suuri vaiva. Toisille taas joku toinen asia. Toivon, että jokainen tietää, että purkkiruoka ei ole yhtä hyvä vaihtoehto kuin kotiruoka. Varmasti kaikki tietävät rintamaidon olevan parempi ravinto kuin korvike, mutta ainahan se ei ole äidistä kiinni kun taas purkkiruoan syöttäminen on juurikin vain vanhemmista ja heidän laiskuudestaan kiinni. Toki on ymmärrettävää, jos on jokin sairaus, jaksamisen kanssa ongelmia yms.
 
[QUOTE="Anne";26309542]Voin muuten kertoa ihan ot, että kaikki ei välttämättä osaa tehdä ruokaa. Itse syötin jossain vaiheessa paljonkin kaupan valmissoseita kun en jaksanut enää vääntää itse niitä sörsseleitä enkä kuitenkaan osannut tehdä tarpeeksi terveellistä ja monipuolista ruokaa lapselleni.
Kotiruokaa.. siis Grandiosan pakastepitsaako, vaiko Finduksen pakasteaterioita, vai Saarioisen roiskeläppää?[/QUOTE]

Täytyy olla vähän hiton vatipää jos ei osaa ruokaa tehdä. En ole koskaan kuullut aikuisesta tai varsinkaan äidistä joka ei osaisi tehdä ruokaa. Ei kun sori tiedän mä yhden mutta sen on mielenterveysongelmainen juoppo.
 
kyllä vaan vanhuksille syötetään samoja suokia miät mainitsit soseutettuna jso eivät pysty tavallsita ruokaa syämään. Itsekin monesit niitä soseutanut. mensiist katsomaan vanhainkotiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Naspula
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26309465:
Minun pointtini oli siis se, että ei kaikki ruoat ole sellaisia, että sen muulle perheelle tehdyn ruoan voi vain soseuttaa ja -tadaa- sinulla on valmis vauvanruoka, vaan pitää siinä vähän muutakin tehdä. Ja näinhän tässä juuri vastattiinkin.

Miksi ihmeessä sen vauvan ruoka pitäis olla soseena? Meillä on toi lapsi saanut samaa kuin muutkin enkä mä mitään oo soseutellut, ehkä vähän haarukalla tilsinyt pottuja yms jos on tökkinyt pienellä.

Toki välillä ollaan syöty pizzaa, thaikkua tms. tulista/suolaista, mutta niitä kertoja varten on isommillekin lapsille monesti ollut vararuokana jotain muuta.
 
[QUOTE="Anne";26309542]Voin muuten kertoa ihan ot, että kaikki ei välttämättä osaa tehdä ruokaa. Itse syötin jossain vaiheessa paljonkin kaupan valmissoseita kun en jaksanut enää vääntää itse niitä sörsseleitä enkä kuitenkaan osannut tehdä tarpeeksi terveellistä ja monipuolista ruokaa lapselleni.
Kotiruokaa.. siis Grandiosan pakastepitsaako, vaiko Finduksen pakasteaterioita, vai Saarioisen roiskeläppää?[/QUOTE]

Ooksää tosissas? Tossa tapauksessa ois varmaan joko äidin tai sen isukin syytä opetella laittamaan ihan oikeaa ruokaa. Ei oo mitään rakettitiedettä. Pyytää apua vaikka niiltä mummoiltanne, jotka ovat tehneet kotiruokaa perheilleen jo ajalla ennen pakastealtaita...
 

Yhteistyössä