Täyttä helvettiä olla koulutettu, työssäkäyvä ja tienaava äiti tällä paikkakunnalla!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kylän harakka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kylän harakka

Vieras
Muutettiin vuodenvaihteessa uudelle paikkakunnalle miehen työn perässä. Itse käyn töissä lähikunnassa ja teen jatko-opintoja. Inhoan tätä paikkaa jo nyt. Muutaman tuhannen asukkaan kunta, pienet piirit ja kamalaa kyräilyä.

Eroamme miehen kanssa peruspaikkakuntalaisita monella tavalla. Olemme nuoria ja paljon koulutetumpia ja parempituloisia verrattuna muihin samanikäisiin asukkaisiin. Harrastamme paljon "trendikkäitä" (ainakin paikkakuntalaisten mielestä) liikuntamuotoja ja muutenkin elämme sellaista elämää, että se jotenkin hämmästyttävällä tavalla ärsyttää muita ihmisiä. Lähinnä ehkä siksi, että meillä, varsinkin mulla, on paljon paikkakunnan ulkopuolista elämää, enkä notku rattaiden kanssa kylän raitilla tai kahvilla, en harrasta myyjäisiä tai perhekahvilaa.

Meillä on 1,5-vuotias poika, joka on hoidossa osan ajasta ja osan miehen kanssa kotona. Meillä on mm. kuulemma roolit päälaellaan, kun mies on lapsen kanssa. Mies nähtiin kerran rattaiden kanssa arkena kylänraitilla, kaupassa ja kahvilla päivää viettämässä, niin seuraavaksi juoruttiinkin jo, että mulla on mielenterveysongelmia, kun olen sysännyt lapsen miehelle, joka nyt joutuu hoitamaan. Sitten selvisi, että käyn töissä ja sitten kauhisteltiin työnjakoa lisää.

Suurin osan paikan samanikäisistä naisista ovat kotiäiteinä ja matalammin koulutettuja (enkä nyt ivaa tai arvostele millään tavalla, totean vain), joten myös kiinnostuksenkohteet ovat erilaiset. Olen ilmeisen outo tapaus tällä kylällä.

Minua pidetään ylpeänä, kun en jaksa osallistua kylän naisten leipomis, kutomis- ja lastenhoitotalkoisiin, mammakerhoihin. Ihan siksi, että työssäkäyvänä ihmisenä mä en jaksa päivän jälkeen osallistua, joskus on myös tuotava töitä kotiin ja vapaa-ajallani olen mielelläni perheen kanssa tai käyn omissa harrastuksissani. Vapaa-aikaa on niin vähän, että käytän sen ihan surutta perheen jälkeen ihan omiin juttuihin.

Olemme yrittäneet olla ihmisille kohteliaita ja mukavia, emmekä tuo itseämme esiin. Elämme vain eri tavalla. Jotenkin tuntuu, että täällä on jääty ainakin sata vuotta ajasta jälkeen, kun tätä touhua seuraa. Tuli pitkä ja sekava kirjoitus ja nuo nyt olivat vain pari esimerkkiä. Yleisilmapiiri on kamala ja suvaitsematon. Jokaista liikettä, kauppaostosta, pankkiautomaatilla käyntiä, uutta vaatekertaa jne. kytätään ja arvioidaan. Kyllästyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja kylän harakka;23202164:
Muutettiin vuodenvaihteessa uudelle paikkakunnalle miehen työn perässä. Itse käyn töissä lähikunnassa ja teen jatko-opintoja. Inhoan tätä paikkaa jo nyt. Muutaman tuhannen asukkaan kunta, pienet piirit ja kamalaa kyräilyä.

Eroamme miehen kanssa peruspaikkakuntalaisita monella tavalla. Olemme nuoria ja paljon koulutetumpia ja parempituloisia verrattuna muihin samanikäisiin asukkaisiin. Harrastamme paljon "trendikkäitä" (ainakin paikkakuntalaisten mielestä) liikuntamuotoja ja muutenkin elämme sellaista elämää, että se jotenkin hämmästyttävällä tavalla ärsyttää muita ihmisiä. Lähinnä ehkä siksi, että meillä, varsinkin mulla, on paljon paikkakunnan ulkopuolista elämää, enkä notku rattaiden kanssa kylän raitilla tai kahvilla, en harrasta myyjäisiä tai perhekahvilaa.

Meillä on 1,5-vuotias poika, joka on hoidossa osan ajasta ja osan miehen kanssa kotona. Meillä on mm. kuulemma roolit päälaellaan, kun mies on lapsen kanssa. Mies nähtiin kerran rattaiden kanssa arkena kylänraitilla, kaupassa ja kahvilla päivää viettämässä, niin seuraavaksi juoruttiinkin jo, että mulla on mielenterveysongelmia, kun olen sysännyt lapsen miehelle, joka nyt joutuu hoitamaan. Sitten selvisi, että käyn töissä ja sitten kauhisteltiin työnjakoa lisää.

Suurin osan paikan samanikäisistä naisista ovat kotiäiteinä ja matalammin koulutettuja (enkä nyt ivaa tai arvostele millään tavalla, totean vain), joten myös kiinnostuksenkohteet ovat erilaiset. Olen ilmeisen outo tapaus tällä kylällä.

Minua pidetään ylpeänä, kun en jaksa osallistua kylän naisten leipomis, kutomis- ja lastenhoitotalkoisiin, mammakerhoihin. Ihan siksi, että työssäkäyvänä ihmisenä mä en jaksa päivän jälkeen osallistua, joskus on myös tuotava töitä kotiin ja vapaa-ajallani olen mielelläni perheen kanssa tai käyn omissa harrastuksissani. Vapaa-aikaa on niin vähän, että käytän sen ihan surutta perheen jälkeen ihan omiin juttuihin.

Olemme yrittäneet olla ihmisille kohteliaita ja mukavia, emmekä tuo itseämme esiin. Elämme vain eri tavalla. Jotenkin tuntuu, että täällä on jääty ainakin sata vuotta ajasta jälkeen, kun tätä touhua seuraa. Tuli pitkä ja sekava kirjoitus ja nuo nyt olivat vain pari esimerkkiä. Yleisilmapiiri on kamala ja suvaitsematon. Jokaista liikettä, kauppaostosta, pankkiautomaatilla käyntiä, uutta vaatekertaa jne. kytätään ja arvioidaan. Kyllästyttää.

Kuulostaa kamalalta paikalta! Jouduitko itse vaihtamaan työpaikkaa, jos siis miehesi työn perässä muutitte? Muutitteko kauas alkuperäisestä paikasta? Et varmaankaan sano asuinpaikkaa? Tsemppiä!

Yksi niistä monista syistä, miksi en iki kuuna päivänä voisi muuttaa maalle ja pikkukylään. :/
Puistattaa koko ajatuskin. Ahdasmielisyys, kaiken hiukankaan poikkeavan kyttäys ja vihaaminen, uskonnollisuus, järjetön muiden asioiden levittely ja juoruilu ja pientäkin pienemmät piirit, ei, ei ei... Toivottavasti saatte asianne järjestymään niin, että voitte elää rauhassa tai muuttaa suuremmalle paikkakunnalle.

Miten ihmeessä ehdit/hoksaat kiinnittää huomiota tuollaiseen? Siis tarkoitan että mistä huomaat/tiedät heidän kauhistelevan toimianne, pitävän sinua ylpeänä tai ihmettelevän roolejanne? Ilmeisesti teillä siis on siellä joitain tuttavia, jotka kertovat mitä teistä ajatellaan...

Sinänsä ymmärrän pikkupaikkakunnan ahdistavuuden, varsinkin jos on isommasta kaupungista kotoisin. Mutta saatat myös ymmärtää osan jutuista väärin juuri tästä "kulttuurierosta" johtuen. Pienellä paikkakunnalla ihmiset ilmaisevat kiinnostustaan ja välittämistään mitä kummallisimmilla tavoilla :) Eivät ne kaikki mukavia ole, mutta päätarkoitus saattaa silti olla hyvä. Miksi teidän on on muuten koulutettuina ihmisinä pakko asua siellä ja miksi olette sinne muuttaneet? Elleivät välimatkat ole kovin pitkät, niin voisihan sitä asua lähistöllä isommassakin paikassa, ja hengittää vähän vapaammin?

Sain itse myös töitä lähikunnasta, kun määräaikaiseni entisessä paikassa päättyi, tavallaan siirto. Sen takia muutimmekin, kun molemmille löytyi työtä ja lisäksi lähellä sijaitsevasta yliopistosta löytyi kiinnostava jatko-opintoprojekti.

En sano paikan nimeä tai sijaintia, mutta noin 200 km:n päähän entisestä paikasta.

öh, eiköhän tossa kuvailtu 90% Suomen pienemmistä kaupungeista.

eikai sentään... eikai nyt kaikki pienissä paikoissa asuvat voi olla näköalattomia, suppeakatseisia toisten kyräilijöitä. mahtuuhan tänne suomeen kaikenlaista mutta kyllä toi mun mielestä kuulosti jo tosi oudolta. asun tosin itse isossa kaupungissa enkä ole koskaan törmännyt siihen että täällä leikkipuistoissa tai muualla keskusteltaisiin toisten perheiden asioista ja tosiaankin tunnen alueeltani paljon perheitä.

Rehellisyyden nimissä ei sinusta kirjotuksesi perusteella saa kovin herttaista kuvaa.

Mutta olen itsekin asunut pienellä paikkakunnalla ja oli se aika kamalaa. Onneksi tajusin muuttaa pois.

Haluaisin kuulla esimerkkejä, mistä tiedät mitä teistä juorutaan ja ajatellaan?

Ehkä jos kuitenkin "alentuisit" hieman tutustumaan muihin paikkakuntasi ihmisiin, voisit kääntää heidän käsityksiään sinusta parempaan suuntaan.

Vai etkö halua tutustua?

eikai sentään... eikai nyt kaikki pienissä paikoissa asuvat voi olla näköalattomia, suppeakatseisia toisten kyräilijöitä. mahtuuhan tänne suomeen kaikenlaista mutta kyllä toi mun mielestä kuulosti jo tosi oudolta. asun tosin itse isossa kaupungissa enkä ole koskaan törmännyt siihen että täällä leikkipuistoissa tai muualla keskusteltaisiin toisten perheiden asioista ja tosiaankin tunnen alueeltani paljon perheitä.

Niin, koska asut isossa kaupungissa. Pienillä paikkakunnilla se oikeasti on juuri tuota kyttäystä ja juoruilua, valitettavasti.

Eli millä tavalla teitä paheksutaan ja kyräillään? Tuli nyt vain tekstistä sellainen vaikutelma, että itse suhtaudutten kyläläisiin alentuvasti (esim olemme koulutetumpia ja parempituloisia). Voin toki olla väärässä, mutta jotenkin haluaisin tarkennusta tuohon elämääsi helvettiin.

[QUOTE="vieras";23202243]Rehellisyyden nimissä ei sinusta kirjotuksesi perusteella saa kovin herttaista kuvaa.

Mutta olen itsekin asunut pienellä paikkakunnalla ja oli se aika kamalaa. Onneksi tajusin muuttaa pois.

Haluaisin kuulla esimerkkejä, mistä tiedät mitä teistä juorutaan ja ajatellaan?

Ehkä jos kuitenkin "alentuisit" hieman tutustumaan muihin paikkakuntasi ihmisiin, voisit kääntää heidän käsityksiään sinusta parempaan suuntaan.

Vai etkö halua tutustua?[/QUOTE]

Mä taas en ymmärrä, mitä aloittajan herttaisuus mitenkään liittyy asiaan. Kyllä jokaisen tulisi saada elää ihan omaa elämäänsä niin kuin haluaa, ilman, että joku juoruilee mielenterveysongelmista ja vahtaa jokaista ostosta. Tai että olis pakko tutustua yhtään kehenkään missään mammakerhoissa, jos ei halua.
En saanut mitenkään ylimielistä tai ikävää kuvaa, ja voin hyvin uskoa, että aloittaja voi olla vaikka kuinka herttainen. Jos joku kylällä vain on saanut päähänsä että kaupunkilainen on sekaisin ja juoruaa siitä, ei paljon auta tutustua paremmin.

Ja jos aloittaja ON koulutetumpi ja parempituloinen, onko se nyt ylimielisyyttä jos sen tässä toteaa? Miten?

Ihan uteliaisuudesta: mistä sä tiedät niitten kaikkien koulutuksenkin? Itse asun vajaan 3000 asukkaan kunnassa, jossa asuu just kaltaisisasi (?) fiksuja, koulutettuja, työssäkäyviä, tienaavia ihmisä ja myös kouluttamattomia työssäkäyviä ja työttömiäkin jonkun verran. Minusta sinun juttusi kuulostaa jotenkin.... provolta? Tai sitten oot vaan ylimielinen ja ennakkoluuloinen.

Eihän tuo nyt ole mitenkään ihmeellistä. Pienillä maaseutupaikkakunnilla on harvoin töitä muille akateemisesti koulutetuille paitsi 1-2 tklääkärille, opettajille ja papille. Siihen päälle kunnan virkamiehet ja yksi kauppias, niin kylän kerma on kasassa. Jos sinulla ei ole sukujuuria paikkakunnalle, olet koulutettuna uhka muille. Nimerkillä kokemusta on.

Juu kyllä minustaki ap:sta sai jotenkin sen käsityksen, että he ovat ns. parempaa väkeä koulutuksineen kaikkineen muihin asukkaisiin verrattuna. Ei ehkä ihan paras mahdollinen suhtautumistapa, ihankuin itsellä olisi suuri tarve vielä korostaa erilaisuutta. Itse olen yliopistokoulutuksen saanut, hyvin toimeentuleva ihminen, mutta ystävistäni löytyy niin opettajia, kaupan kassoja kuin keinosiementäjäkin :)

Minä myös ihmettelen, mistä tiedät kaiken tämän teihin suhtautumisesta..?

Niin, koska asut isossa kaupungissa. Pienillä paikkakunnilla se oikeasti on juuri tuota kyttäystä ja juoruilua, valitettavasti.

mistä sellainen johtuu? ei minusta tulisi sellaista vaikka muuttaisin pienemmälle paikkakunnalle? miten ihmiset voi muka olla "maalla" ja kaupungissa niin erilaisia? en siis kyseenalaista sun kertomaa, mutta en jotenkin tajua mistä tollainen voi johtua. luulisi, että pienemmissä paikoissa juuri yhteisöllisyys olisi rikkaus eikä rasite.

Eihän tuo nyt ole mitenkään ihmeellistä. Pienillä maaseutupaikkakunnilla on harvoin töitä muille akateemisesti koulutetuille paitsi 1-2 tklääkärille, opettajille ja papille. Siihen päälle kunnan virkamiehet ja yksi kauppias, niin kylän kerma on kasassa. Jos sinulla ei ole sukujuuria paikkakunnalle, olet koulutettuna uhka muille. Nimerkillä kokemusta on.

:D Ai että maalaispaikkakunnalla on vain pari lääkäriä, opettajaa ja pappia. Entäs kunnanjohtaja sun muut hallintopuolen työntekijät ja kunnan virkamiehet jne. Ja kyllä meilläkin kouluissa on kymmeniä opettajia. On taidettu katsella liikaa Mooseksen perintöä..

Juu ehkä näin, mutta kyllä niillä on ajokortit ja autotkin.... Taitaa olla kokemus jostain -50-luvulta...

Ei pienellä paikkakunnalla kannata koulutetun asua muualla kuin eteläsuomessa, jossa vaihtuvuus kaupunkien välillä on kohtalaista. Jossain savon sytämmessä tai pohjoiskarjalan perukoilla voi olla aika ankeeta, kun kateus kukkii...

[QUOTE="vieras";23202297]:D Ai että maalaispaikkakunnalla on vain pari lääkäriä, opettajaa ja pappia. Entäs kunnanjohtaja sun muut hallintopuolen työntekijät ja kunnan virkamiehet jne. Ja kyllä meilläkin kouluissa on kymmeniä opettajia. On taidettu katsella liikaa Mooseksen perintöä..[/QUOTE]

Luepas uudelleen, kyllä siinä ne kunnan virkamiehet mainittiin..

mistä sellainen johtuu? ei minusta tulisi sellaista vaikka muuttaisin pienemmälle paikkakunnalle? miten ihmiset voi muka olla "maalla" ja kaupungissa niin erilaisia? en siis kyseenalaista sun kertomaa, mutta en jotenkin tajua mistä tollainen voi johtua. luulisi, että pienemmissä paikoissa juuri yhteisöllisyys olisi rikkaus eikä rasite.

Yleensä pahimpia kyttääjiä ja juoruilijoita ovat ne, jotka ovat koko ikänsä tai ainakin valtaosan siitä asuneet siellä samalla pienellä paikkakunnalla. Kaikki uusi, vieras, kylään tuleva koetaan uhkaavana, joten sitä on sitten pakko kytätä ja arvostella parhaan taidon mukaan.

Hm. Itsekin olen korkeakoulutettu, ja silti leivon ja olen pääasiassa perheen kanssa. En harrasta mitään ihmeellistä, marjastusta ja puutarhanhoitoa lukuunottamatta. Minusta nuo ovat ihan yhtä hienoja harrastuksia kuin kalliimmatkin, mitä varmaan tarkoitat.

Menin pienelle muutaman tuhannen ihmisen paikkakunnalle töihin valmistuttuani. Muutimme minun työn perässä. Lapsi oli 10 kk. Mies opiskeli vielä. Minua ei ole misssään muualla niin ihanasti kohdeltu. Kaikki olivat ystävällisiä ja ottivat heti vastaan ihanasti. Läksiäislahjaa kun mietin, niin ihan itkettää. En tienny olevani niin pidetty.

Kummallista, että pienet paikkakunnat ovat sitten niiiiiiin erilaisia.

Ei pienellä paikkakunnalla kannata koulutetun asua muualla kuin eteläsuomessa, jossa vaihtuvuus kaupunkien välillä on kohtalaista. Jossain savon sytämmessä tai pohjoiskarjalan perukoilla voi olla aika ankeeta, kun kateus kukkii...

Huh, aika karseeta.. Onhan se niin, että isoissa kaupungeissa ihmiset eivät paljon toisistaan välitä, siis puolitutut tai toisilleen tuntemattomat, mutta en kyllä tuollaista kyräilyä kestäis päivääkään..

Yhteistyössä