Täytekakuista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Longchamp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
teenkin lauantaiksi perus kermakakun ;) liekö sitten pahaa...
Mutta voinko täyttää kakun jo huomenna? Ja koristelisin vasta lauantaina? Kokemuksia?

Pelkällä kerma-hillo täytteellä ni on tapana lössähtää..

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Kakun täyttäminen

Kakun täytteissä periaatteessa vain mielikuvitus on rajana!

Ulkomailla hyvin usein erittäin kauniisti koristeltu täytekakku onkin sisältä tiivis kakku, muistuttaa ehkä meidän perinteisiä kahvikakkuja. Meillä Suomessa taas perinteisesti täytekakkku, nimensä veroisesti, sisältää herkullisia täytteitä.

Ennen kakun täyttämistä kakku leikataan kerroksiin pitkällä sahalaitaisella veitsellä tai kakkusahalla.

Kerroksien määrä riippuu kakun koosta sekä korkeudesta.

Kakku aletaan täyttämään pohjakerroksesta ensin kostuttamalla. Kostukkeeksi sopivat mainiosti:

* hedelmäsäilyketölkkien liemi
* vaaleisiin kakkuihin vaaleat sitruunamehut/-limsat
* kivennäisvedet
* lastenkakkuihin limsat
* aikuisten kakkuihin erilaiset liköörit, rommit tai konjakki

Kostuttamisen jälkeen täytettä levitetään pohjalevylle, sen jälkeen täytteen päälle asetetaan seuraava kakkulevy joka jälleen kostutetaan. Näin jatketaan kunnes kakku on kokonaisuudessaan täytetty. Muista kostuttaa myös päällimmäinen kakkulevy!

Täytteiksi kakkuihin soveltuvat:

* marjat ja hedelmät (kokonaiset / siivutetut / soseet)
* rahka + kermaseokset, jotka voi maustaa esim. marja- tai hedelmäsoseella
* maustetut kermavaahdot (kaneli / kaakaojauhe / raastettu omena)
* paksut vanilja- tai suklaakiisselit
* erilaiset mousset

Samassa kakussa voi olla hyvinkin erilaisia täytteitä kunhan maut täydentävät toisiaan.
Erisävyiset täytteet taas yllättävät kakkua leikatessa ja tuovat kontrastia kakkuun.

Täytetty kakku saa tekeytyä kylmässä mielellään seuraavaan päivään mutta jos täytät kakun heti aamusta, on se koristeluvalmiina jo illalla. Tekeytyessään kakku mehevöityy ja maustuu sopivaksi. Kakun päälle
voi asettaa kevyen painon, jotta kakusta tulee mehevän tiivis ja kakun pinnasta tasainen koristelua varten.

Vinkki! Varsinkin moussepohjaiset kakut kannattaa kasata esim. kelmulla vuorattuun vuokaan / irtopohjavuokaan tai reunavuokaan, näin saat erittäin tasaisen kakun ja mousset hyytyvät kauniisti eivätkä valu.

Mistä sä tän kopsit?

Pisti muuten silmään tuo rahka-kermaseos tuolla täytteissä :D

confettin sivuilta näköjään http://www.confetti.fi/epages/Confe...öohjeita tuotteisiin ja ideoita"/Kakkuohjeita

pisti muutenkin silmään koko tyypin kirjoitus, mainostusta?

blogimaailma on täyttä mielettömän upeita kakkublogeja kuten esim. mansikkamäki, kakkukatri ja sitruunamarenki... itsekin kakkuja teen, pitäis yks just mennä täyttämään =)

Oishan se kiva joskus kokeilla tommosia moussejuttujakin. Mansikkakermamössökakku on kuitenkin eräänlaista kansanperinnettä, jota kannattanee sitäkin vaalia. Ja ylipäänsä olen tyytyväinen että jonkinmoisen kakun saan synttäreille kasaan. Hyvin on meillä tehnyt kermakakku kauppansa.

inhoan hilloja, siksi laitan pilttiä. Ja mansikkaa. Ja banaania. Ja kermaa. Hyväksi havaittu ja toimii. Kenenkään ei ole pakko kakkujani syödä (tähän saakka on kelvannut ja kehuttukin). Voikreemi on ihan hirveää, sitäkin kokeiltu. Ihan oikeasti, kaikki ei osaa, ei ehdi, ei viitsi. Mulle ei lapsena tehty ikinä synttärikakkuja, siks musta on ihanaa et äidit tekee lapsilleen kakkuja vaikka sen helvetin rahkabanaanikermahörhellyksen. Hienoa et sinä ap osaat tehdä upeita ja maukkaita kakkuja, joku voi olla ettei tykkää niistäkään :).

Kaikkein paras kakku mun mielestä on ihan perus mansikka-/kinuski- tai vadelmakakku jossa on just se kermavaahto ja ne banaanit välissä :D Mä en niin perusta noista marsipaanihökötyksistä tms.

paras kakku on tehty sienipohjalla, siinä on tuoremansikkahilloa välissä ja kermavaahtoa. sitten päälle myös kermavaahtoa ja jotain ihania koristeita. nam nam :P

voikreemistä en tykkää sitten yhtään.

Sen jälkeen kun kokeilin tuota Confetin valkosuklaamoussea ja toiseen väliin tätä mansikkamoussea, en ole harkinnutkaan muuta täytettä. Ja kyllä kaikki tykkäsi. Mies vei työpaikalle loput kakusta ja olivat siellä ukot sanoneet, etteivät oo näin hyvää kakkua ennen syöneet :D
Tässä mansikkamousse (hellapoliisi.fi):
Mansikkamousse:
6 liivatelehteä
2,5 dl Flora vanillaa vaahdotettuna
200 g vanilja"tuorejuustoa"
4-5 dl mansikoita, soseutettuna
0,5- 1 dl sokeria
2 tl vaniljasokeria
0,5 dl vettä liivatteiden liuottamiseen

Mä tykkään tästä marjamoussesta enemmän kuin tuosta aloittajan. En tykkää, kun siinä ohjeessa on tomusokeria, menee liian makeaksi.

Kannattaa kokeilla. Mutta pitää tehdä edellisenä iltana, että kerkeää jähmettyä.

Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
Kaikkein paras kakku mun mielestä on ihan perus mansikka-/kinuski- tai vadelmakakku jossa on just se kermavaahto ja ne banaanit välissä :D Mä en niin perusta noista marsipaanihökötyksistä tms.

Jep niin on.slurps.
Jotku osaa onneksi vaahdottaa sen kerman oikein,ja lisätä ne täytteet niin et ne on hyvin,ja kakkukin maistuu hyvältä,just oikeelta perinteiseltä täyskäriltä.

Hauska muuten tuo ap:n laittama lista,kun siinä mainittiin rahkakeramaseos ja piltitkin:D

Itse INHOAN kermakakkuja. Vasta opeteltuani tekemään muunlaisia kakkuja aloin itsekin syödä täyskäriä.

Vaikka taitoni ovat valovuoden päässä kakkubloggaajista, ihan kelvollisia kakkuja minäkin teen joita aina kovasti juhlissa kehutaan ja suuria kimpaleita syödään.

Marsipaania en käytä koskaan, maun ehdoilla kuitenkin mennään joskus helppoudesta ja ulkonäöstä tinkien.

Yhteistyössä