Taysin asiakkaat ***

Niin muistaako kukaan koska se kesätauko tarkalleen oli. Mulla on sellainen muistikuva että se alkoi viikko juhannuksen jälkeen ja kestää elokuun alkupäiville asti. Muisttakseni lääkäri mainitsi 5vkon tauosta. Mut meni vähän ohi nuo taukoasiat.
 
Hei
Odottelen menkkojen alkua endonlamautuskuurin jälkeen. Siitä riippuu miten kierrot alkaa ajottuun että pääsenkö alottaan sumuja ja jopa piikittään jo enskuun lopulla.. vai siirtyykö alotuskin johonkin elokuulle. Soitan polille vielä kuun lopulla mikä on tilanne, kai mun pitäs kaiken varalta käydä siellä jo opetteleen ne piikitykset ja hakee reseptit..
 
Moi!

Takaisin taas kuvioissa. Ensimmainen ivf tehtiin alkuvuodesta. Tuloksena ensimmainen plussa ikina, mutta vkolla 8 ultrassa todettiin, etta keskenmeno tapahtunut joskus viiko 5 jalkeen. Siita sitten laakkeilla tyhjennykseen. Aika paska olo on ollut... Yksi oli vain pakkasessa ja se sulatettiin tiistaina. Ihmeen kaupalla selvisi sulatuksesta ja nain ollen menossa pp4. Ei mitaan tuntemuksia. Ihan normaali olo. Toiveet ei mitenkaan korkealla... Mutta ihan kiva, etta kuitenkin sain edes mahdollisuuden yrittaa. Loppuvuodesta jo varattuna toinen ivf.
 
Heissan, tää varovaisesti huhuilee mukaan. Lähete on mennyt toukokuun puolessa välissä ja tietoa odotellen.Kauankohan siinä mahtaa kestää että kuulee jotain edes sen että lähete on mennyt perille ja aika tulee joskus? Miten tää homma alkaa sitten etenemään? Ja mikä se poli on mihin se lähete on mennyt? Jos joku haluaa valaista aloittelijaa. Yritystä tosin taustalla 2,5v
 
Hei Unico! Meillä meni 4kk lähetteen laitosta kun oli eka käynti, tosin se oli jo kaks vuotta sitten. Riippuu kai aina tilanteesta minkälainen tunku sinne on.
Poli on hormoni ja lapsettomuuspoli, ja kun saatte ajan sinne niin siinä on mukana esitietokaavake jonka otatte mukaan ekalle käynnille. Siellä keskustellaan niiden tietojen pohjalta, ultrataan, ja kierron vaiheen perusteella katsotaan millonka tutkitaan johtimet (kuukautisten jälkeen, ennen ovista) ja progesteroniarvo (kp20-24). Myös kilpirauhasarvo ja prolaktiini, jollei niitä jo lähettävä lääkäri määrännyt. Miehen näytteen voi tutkia jo aikaa odotellessa, sillon kun meillä oli tutkimukset niin se ei kuulunut tutkimuspakettiin vaan ekan joutu kustantaan yksityisellä omin varoin. En tiedä onko vielä näin.
Mutta toivottavasti tästä tuli jotain selkoo! :)
 
kiitos risupesä, millon saitte tiedon siitä ekasta käynnistä? Tää kiipeilee jo seinille kun ei mitään kuulu vaiks siitä lähetteen laitosta on vasta pian kuukausi. Kyllä se lähettävä lääkäri puhui verikokeista mut ei labrassa ollut pyyntöjä et mitenköhän niitten kanssa sitten (ja vastausta ei saanut lähettävältä). Jotenkin vaan rassaa tää epätietoisuus ja kun ei mitään valmista tule. Ja kaikki venyy ja paukkuu lähettävää läkäriä myöden ;)
 
Unico, meillä vuosi sitten muistaakseni kuukauden kuluttua lähetteestä tuli ensin kirje et ovat vastaanottaneet lähetteen ja et aika tulee myöhemmin. Sit siitä vissiin kuukauden kuluttua tuli kirje jossa oli eka aika. Eli gynen lähetteestä ekaan käyntiin tais mennä vähän vajaa 3 kk.

Ekalla käynnillä keskusteltiin ja ultrattiin. Mulla oli eka käynnillä mies mukana. Sain lähetteet verikokeisiin, joissa sit käytiin seuraavan kierron tiettyinä päivinä. En nyt muista, mut ainakin kierron alkupäivinä oli jotkut verikokeet ja varmaan toi prog.arvo kuten Risis yllä mainitsee. Pariin eri kertaan kuitenkin mä ainakin jouduin käymään. Mies sai lähetteen myöskin simppojen tutkimista varten. Sen tosiaan joutu maksaan ite, mut kela korvaa siitä jotain. Joo, ja sit tehtiin vissiin seuraavassa kierrossa se aukiolotutkimus kans.

Mulla sit tosin löyty näissä tutkimuksissa myooma, joka poistettiin. Se vähän viivästytti tota lapsettomuushoitoa. No, kaikkinensa eka käynnistä meillä oli joku 5 kk ekaan inssiin. Mut tosiaan toi myooma viivästytti sitä. Ai niin, kävihän mieskin verikokeissa, hiv ainakin tutkitaan aina.

Kyllä sieltä kirjeet tulee jossain vaiheessa, eka et ovat saaneet lähetteen ja sit kutsu tutkimuksiin. Uskoisin et ihan lähiaikoina varmaan eka... Mut varmasti noihin aikoihin vaikuttaa se onko niillä millaset ruuhkat. Hyviä hermoja vaan, tää on vaan yhtä odottelua!!! :)
 
En muista kyllä ollenkaan kauanko meni.. siitä on jo ikuisuus! Mutta kyllä se vissiin ennen kesätaukoo tuli kun lähete laitettiin huhtikuun lopulla. Oisko siinä menny sit pari kk? Voihan sinne soitella vaikka tässä kuun lopulla jollei näy.. varmistaa ainakin että lähete on tosiaan ainakin tullu perille! Aika erikoista ettei ollu se lähettävä lääkäri laittanu pyyntöö vaikka puhu verikokeista :eek: Voisko sinne terveysasemalle soittaa vielä uudelleen että miten on, onko laittanu jonkun tietyn ajan millon pitäs mennä?
 
Ei mullekaan lähettävä lääkäri määrännyt mitään kokeita etukäteen otettavaks. Kysyin siltä lähetettä sillon papaan, kun edellisestä oli aikaa vierähtänyt, ja arvelin et taysiin pääsy saattaa kestää kauan, se totes vaan et ei kannata kun ne ottaa siellä kuitenkin.. Nii ja mulla oli muista syistä just vähän ennen otettu verikokeita, joissa mm. kilpparit, silti ne otettiin uusiks taysissa. Ota näistä sit selvää!!
 
Eli kohta voi sodotella tietoa et lähete on mennyt perille. Hermoja tää vaan kysyy. huoh. Mä soitin perään kun missään ei puhuttu niistä kokeista sen enempää mut sano vaan et kyllä ne tietävät. Se oli jotenkin niin sekavaa et ei tullu kunnolla selville.
huoh no täytyy vaan jaksaa odotella. Kiitos teille.
Palaan kai sitten paremmin kun jotain kuuluu, niin tänne kyselemään :) ja juttelemaan enemmän. Kun oikeasti olen kirjoissa :)
 
Jep, hermot tässä on välillä tosi kovilla, kun pitää vaan jaksaa odotella että pääsis edes yrittään. Täällä mäkin vaan pyörin jatkuvasti, vaikka mullakaan ei just nyt mitään tapahdu. Odottelen elokuuta ja ensimmäistä ivf:ää... Mut nää asiat pyörii vaan jatkuvasti niin mielessä, et tänne on hyvä tulla tyhjentään päätä. Tänne vaan mukaan! :)
 
Mä oon pyöriny täällä ja muutamalla muullakin palstalla (eniten kyl täällä :heart: ) jo vuoden vaikkei koko aikana varsinaisesti mitään edistystä (leikkausta lukuunottamatta) oo tapahtunu.. viime syksynä luulin että alettais hoidot mutta kuinka ollakaan, ukko rupes oikutteleen, tuli ero, endo paheni ja sitä rataa :ashamed: mutta josko NYT vihdoin...
 
Risis, kyllä se nyt siltä näyttää et sä pääset tositoimiin!! Mä en oo pyörinyt kun täällä (sitäkin enemmän!). Ja joo, vaikkei mitään tapahdukaan nyt hoitojen saralla, ni on kuitenkin ihana pyöriä täällä, kun tietää et muutkin tosissaan tietää mitä tää p...a on. Ei näistä tunnelmista voi tietää kukaan sellanen joka näitä ei ite oo kokenut.
 
Just samoin meinasin lisätä äskeisen loppuun :D ei näitä juttuja oikein nykysin viitti vatvookaan muiden kun tasan saman p*skan kokeneiden kanssa jotka tietää mitä h**vettiä tää on.. ja ihanaa onkin että on paikkoja purkautua aina kun on tarvis! =) Ja puhumattakaan kuinka paljon kaikkee arvokasta tietoo ja muiden käytännön kokemuksia täältä on lukenu mitä ei ite ois muuten ikinä osannu ottaa huomioonkaan.
 
eli aikaa menee pitkään ja runsaasti vaiks ny ensin sais sen tiedon et tietävät minusta.
Hermoja teille ja runsasti onnea ja jaksuja. Jaksatteko silti toivoa sitä tärppiä niissäkin kierroissa missä ei oo mitään?
Viimeset menkat vei vaan niin alas et ei oo tosikaan tuntuu ettei oo vieläkään selvinny niistä. oikeesti paha olo mitä ei oo ennen tullu. Heräs kysymys et mitä mä täällä ees ylipäätään teen jos en voi lapsia saada :/ oneksi pikkuhiljaa alkaa sen ajatuksen yli päästä. Ehkä mä sitten uskallan tulla tänne aina välillä (sen kun näkis kuminkin roikkuu jatkuvasti).
 
Aika heikossa mulla ainakin luomutoivo, laparoskopiassa ei menny putkiin enää nesteet eli että tukossa ois.. lisäks kun ei asuta ukkelin kans enää yhdessä eikä voida nähäkään kun 1-2 kertaa kuussa niin hankala siinä on ajottaakaan mitään. Ja siittiöt on kaikki hitaita, niin en tiedä onko ollu koskaankaan hyötyä jollei ne mee edes perille...
 
Tähtisäde
Unico: Mulla olisi tällainen tuore kokemus, että lokakuussa 2008 laitettiin polille lähete, jonne pääsin ensi käynnille noin 7 kuukautta lähetteen laittamisesta. Ensimmäisellä tapaamisella sain lähetteet hormonikokeisiin ja koska me olemme jo käyneet yksityisellä ja lähete oli suoraan ICSIin niin sain kinuttua itseni suoraan ICSI-jonoon, joka näillä näkymin olisi marraskuussa. Eli täytyy sanoa, että ainakin meidän kohdalla kaikki eteni etana-vauhtia. Pelkään, että jos sama vauhti jatkuu niin mulla ehtii jo vaihdevuodet tulemaan ennenkuin päästään kunnolla hoitoon. :whistle:
 
Unico mulla laitettiin lahete sisaan kesalla 2008. Luvattiin, etta puolen vuoden sisalla pitaisi paasta. Melkein se puoli vuotta kului, eika ollut mitaan kuulunut. Soitin sinne ja kysyin, etta missa mennaan. Kysyi mun tiedot ja sanoi, etta laitetaan heti aika tulemaan postissa. Jotenkin jai sellainen olo, etta jos olisin soittanut aikaisemmin olisin saanut ajankin nopeammin. En tieda... Tuon ensimmaisen kaynnin jalkeen kaikki lahti kylla rullaamaan erittain nopeasti. Tsemppia matkaan Unico ja Tahtisade!
 
No niin tänne tuli postia et lähete on mennyt ja aika joskus lokakuulla, no sitä odotellessa. Sit näkee mitä tapahtuu. Ja kai siellä sit selviää mikä on vikana.

kiitos teille kun valaisitte minnuu.
sarina, oliko sulla sitten tieto aikaisemmin et tulee siinä puolessa vuodessa vai lähettäväkö sanoi? Et pitäskö sinne nyt sitten soitella jossain välissä kaikesta huolimatta.
 
Unico: en kylla millaan muista enaa miten meni. Olen niin pahvi. Onneksi sulle ei kuitenkaan ihan sita puolta vuotta odotusta. Kylla ma silti jo joskus syyskuun puolen valin aikaan soittelisin jos ei mitaan kuulu. Yleensa vaan auttaa kun vahan itse painostaa ;)
 
Hei kaikki!

Aloitteleva TAYS:n "potilas" täällä.

Yksi kohdunulkopuolinen raskaus takana, sen jälkeen 8 vuotta yritystä ilman tärppiä.

Marraskuussa yksityisellä käynti josta jäi todella huonot fiilikset plus realiteetti ettei rahat riitä.

7 viikkoa siiten leikattiin molemmat munanjohtimet pois ja ollaan odoteltu hoitositoumusta Tampereelta mutta tulikin aika 02.07.2009 Vaasaan tutkimuksiin ennen sitä.

Myönnän etten ymmärrä lyhennyksistä mitään enkä ole ihan tietoisesti ottanut mistään paljoa selvää. Lähinnä haen vertaistukea sekä vastauksia tyhmiin kysymyksiin =)

Toivotan onnea kaikille ja hermoja vastata todella aloittelevan uteliaan kysymyksiin!


=) =) =)
 
Tervetuloa Fredrika mukaan! Kylla me taalla mielellaan vastaillaan jos vaan tietoa loytyy.
Minullakin oli joskus hamassa nuoruudessa kohdunulkopuolinen. Sen jalkeen vuosiin en edes yrittanyt ja nyt ei sitten enaa onnistu kun molemmat munanjohtimet tukossa. Eli vaikka ne nyt minulla viela on, ei niista ole mitaan hyotya. Aika samanlainen tilanne siis meilla. Myos kilpirauhashormonin taso todettiin tutkimuksissa alhaiseksi, joten syon siihen laakkeita. Ensimmainen ivf alkoi taman vuoden tammikuussa. Siita tuoresiirrosta tuli plussa, mutta meni ikava kylla sitten kesken. Hoidosta minulle jai vain yksi alkio pakkaseen. Se sitten sulatettiin viime viikon tiistaina ja myos saman paivan aikana siirrettin tuonne kohtuun. Sen jalkeen odotetaan kaksi viikkoa ja sitten saa tehda raskaustestin. Eli ensi tiistaina tiedan onko kyytilainen pysynyt mukana. Jannia aikoja eletaan! Taalla muuten tuosta yleensa 2 vkon ajasta puhutaan ns. piinapaivina. Ja todella ovat sellaisia! Naet yleensa kaytettavan lyhennysta pp. Eli minulla nyt menossa pp8. Tasta nyt tuli tallaista omaa napaa :ashamed: mutta ajattelin, etta ehka sinua kiinostaa tietaa miksi muut hoidoissa ja kun meilla viela melko sama tilanne. Jaksuja hoitoihin!

 

Yhteistyössä