TÄYSIMETYKSEN VANKINA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Alli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla oli suuri murheen aihe se ettei vauva suostunut syömään rinnasta, vaan pelkkä pullo on kelvannut alusta asti. Nyt olen kyllä huomannut että pulloilussa on ne positiivisetkin puolet. Kun hoidan vauvaa kotona yötäpäivää, musta on ihanaa kun voin joskus viikonloppuna jättää vauvan miehelle hoitoon ja lähteä käymään vaikka kaupungilla ilman että tarvii kellosta tuijottaa milloin pitäisi olla kotona takas.
Mä en ymmärrä noita kommentteja ettei äiti saisi haluta omaa aikaa. Ihan yhtä hyvässä hoidossa se vauva on isälläänkin ja koko perhe voi paremmin jos äiti voi hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täysimetys nyt ei kyllä ole ihan sama asia kuin pullottomuus. Meilläkään vauva ei huolinut pulloa, muuta silti minulla ei maito ihan riittänyt. Lapsi kasvoi liian vähän pituutta ja oli reilusti alipainoinen. Silti ei lisäjuoma kelvannut millään tavalla vaikka moni (myös th) sitä yritti tarjota monin tavoin, eikä mitään sairautta löytynyt. Joten te jotka täällä soitatte suuta, että lapsi olisi pitänyt jättää tekemättä, jos ei kestä pullottomuutta ja imetystä, niin älkääpä ruvetko neuvomaan asioissa, joista näköjään ette mitään tiedä. Jatkuva imettäminen ja yritykset saada maidon tulo lisääntymään pumppaamalla vievät kaikki voimat, kun pitää olla hereillä yötä päivää kuukaudesta toiseen. Eikä kukaan voi auttaa, jos lapselle ei apu kelpaa. Täysimetys ei todellakaan ole aina helppoa ja onnellista.

Minä ymmärrän kyllä todella hyvin! Olen siis tuo aiempi, joka turinoi Hannamarian kanssa. Vauvalla paino noussut vähimmillään viikossa 85 g / enimmillään 120 g, että kyllä tässä varmasti joku muut olisi jo luovuttanut. Ja onnellinen olisin, jos olisi kelvannut vauvalle korvike tai itseltä tullut pumppaamalla. Mutta onneksi tuli tuo turvallinen 4 kk täyteen niin päästiin maistelemaan kiinteitä. :)
Ja kyllä aivan taatusti olen yhtä hyvä äiti kuin nämä arvostelijatkin vaikka jopa kerran viikossa käyn yksin esimerkiksi kaupassa. :D
Huonompi olisin jos en ikinä koskaan minnekään pääsisi.

Miksi sun Hannamaria sitten piti käydä jossain jos et millään tahtonut?

Meillä vauva on pari kertaa ollut isin hoivissa ja juonut silloin Aventin pullosta ihan hienosti. Minulta ei huoli pullosta pisaraakaan!! Täysi tissivauva on muuten ja olen siihen asennoitunutkin, että tätä se on ainakin vielä puoli vuotta eteenpäin. Äitiys on varsin sitovaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
:D :laugh: No... Tää sanavalinta kirjottaessa on sitte hankalaa. Eli sanotaan vaikka näin että koska luotin mieheeni hoitajana (totta kai ), en stressannut siitä jos välillä kävin kahvilla kaverin kanssa ilman vauvaa. Eli tein "vauvattomia sopimuksia" jos sattui tilanne kohdalle. Mutta en KAIVANNUT niitä, eli ei ollu ikinä yhtään semmonen olo että "ihanaa kun pääsin pois kotoa", vaan oikeestaan "mennään ny sitten tän kerran kahville kun kerran kaveri tykkää nähdä kahdestaan". Ei se ollu mulle NIIN iso juttu. Vauva oli miellyttävää pitää mukana, mutta kyllähän mieskin sen kanssa hyvin pärjäsi.

Ja tämän vuoksi olet sitten huomattavasti parempi äiti kuin he jotka kaipaavat joskus ihan omaa aikaa?

Oletteko sit kokeilleet sitä imetysapulaitetta, eli pullosta ohut letku nännille, ja vauva luulee syövänsä tissiä...? En ole itse kokeillut (ei ollut tarvetta) mutta tuokin on mahdollista, vaikka siitä ei juuri puhuta. Silloinhan ei pullotella, vaan isikin voi hätävarana "imettää" =)

Höpölöpö sitä mitään vankina on, vauva kainaloon ja menoksi!! Ja sitä paitsi, niillä mukuloilla on tapana kasvaa, minunkin täysimetettyni on jo koulussa eikä enää roiku tissillä ollenkaan!

Meillä ei ole kummallekkaan lapselle kelvannut pullo. Eikä sitä ainakaan kannata väkisin koittaa. Jos ei kelpaa niin ei kelpaa, ja sitten lähdetään siitä liikkeelle. Onhan se imettäminen joskus työlästä, mutta oma asenne on mielestäni se ykkösasia joilla asioista tehdään vaikeita tai helppoja. Vauva uusi perheen jäsen, ja oikeutettu ottamaan oma paikkansa. Miksi siis menoja ei voisi laittaa sopimaan vauvan kanssa yhteen? Vanhemmuus on melkoista luovimista jo ilman imettämistäkin. Imettää voi todellakin kavereiden kanssa kahvitellessa, monissa ostoskeskuksissa löytyy tilat vauvanhoitoon yms. Ja jos sinulla on joku harrastus, niin eikai siellä koko iltaa olla? Imetätä vauvan ennen ja heti kun tulet. Voit olla lyhyitä aikoja pois kotoa. Usko pois muutama kuukausi menee äkkiä, ja sitten vauvasi syökin jo kiinteitä ja ihmettelet missä se oma pieni vauva on. Vaunut alle ja reippaasti tapaamaan muita, ei äititys ketään tyhmistä jos sen ei anna tyhmistää.

Ja tämän vuoksi olet sitten huomattavasti parempi äiti kuin he jotka kaipaavat joskus ihan omaa aikaa?

En ole mielestäni sanonut niin?

[/quote]

No ainakin toit tuolla kommentissasi esiin olevasi sitä mieltä että nämä äidit ovat itsekkäitä.

Nykyään on tosi paljon esim raskauden jälkeen masentuneita äitejä, ja väitän että masentunut äiti ei ole vauvalle hyväksi. Eikö siis ole parempi hoitaa mielenterveyttään hankkimalla itselleen omaa aikaa jos se suinkin on mahdollista ja olla siitä tuntematta huonoa omaatuntoa, kuin pysyä hinnalla millä hyvänsä kotona vauvan kanssa ja hajota siihen.

MUn mielestä siitä ei pidä tuntea syyllisyyttä jos kaipaa omaa aikaa, eikä ne isät ole mitään kakkosvanhempia. Eli ihan yhtä hyvissä käsissä lapset on isänsä käsissä.

Mä täysimetin 6½ kk, enkä todellakaan ollut vankina omassa kodissani sitä aikaa =)

En jaksanut kahlata koko ketjua läpi, mutta ap, oletko kokeillut sitä että lypsät äidinmaitoa pulloon, menet muualle, ja isä ruokkii vauvan? Olen kuullut moneltakin tutulta että vauva ei ole huolinut pulloa äidiltä, tai äidin ollessa kotona, mutta kun äiti ei ole ollut kotona niin pullo on kelvannut, kun ei ole ollut parempaakaan vaihtoehtoa tarjolla.

Alkuperäinen kirjoittaja ?!?:
Oletteko sit kokeilleet sitä imetysapulaitetta, eli pullosta ohut letku nännille, ja vauva luulee syövänsä tissiä...? En ole itse kokeillut (ei ollut tarvetta) mutta tuokin on mahdollista, vaikka siitä ei juuri puhuta. Silloinhan ei pullotella, vaan isikin voi hätävarana "imettää" =)

Tätä minä aion kokeilla seuraavalla kerralla, jos vielä vauvan saan. (Tosin mun ei kai pitäisi edes lisääntyä, kun en pysty vauvaani syöttämään, kun ei maito riitä) (Tosin sekin on vain mun omaa itsekkyyttä, ettei maitoa tule) Joka tapauksessa haluan testata imetysapulaitetta, mistäköhän niin pientä letkua saa, ihan tavan kaupastako?

Alkuperäinen kirjoittaja ResuMehiläinen:
:D :laugh: No... Tää sanavalinta kirjottaessa on sitte hankalaa. Eli sanotaan vaikka näin että koska luotin mieheeni hoitajana (totta kai ), en stressannut siitä jos välillä kävin kahvilla kaverin kanssa ilman vauvaa. Eli tein "vauvattomia sopimuksia" jos sattui tilanne kohdalle. Mutta en KAIVANNUT niitä, eli ei ollu ikinä yhtään semmonen olo että "ihanaa kun pääsin pois kotoa", vaan oikeestaan "mennään ny sitten tän kerran kahville kun kerran kaveri tykkää nähdä kahdestaan". Ei se ollu mulle NIIN iso juttu. Vauva oli miellyttävää pitää mukana, mutta kyllähän mieskin sen kanssa hyvin pärjäsi.

Kyllä sä annoit selkeästi niin ymmärtää.
Enkä tiedä montako lasta sinulla on, mutta onhan se yhden kanssa helpompaa jos vauva nukkuu niin silloin sitä omaa aikaa on. :)
Minua vähän ärsyttää, kun ihmiset ei edes näytä lukevan koko ketjua ja sitten ollaan silleen, että kyllä se onnistuu ja omasta asenteesta kiinni jne. Mä en ainakaan olisi kehdannut mennä makaamaan minnekään kauppakeskuksen lattialle ja vauvaa imettämään, mutta kai mulla sitten on asenteessa vikaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Sara:

Tätä minä aion kokeilla seuraavalla kerralla, jos vielä vauvan saan. (Tosin mun ei kai pitäisi edes lisääntyä, kun en pysty vauvaani syöttämään, kun ei maito riitä) (Tosin sekin on vain mun omaa itsekkyyttä, ettei maitoa tule) Joka tapauksessa haluan testata imetysapulaitetta, mistäköhän niin pientä letkua saa, ihan tavan kaupastako?

Apteekista varmaan ainakin...

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Kyllä sä annoit selkeästi niin ymmärtää.
Enkä tiedä montako lasta sinulla on, mutta onhan se yhden kanssa helpompaa jos vauva nukkuu niin silloin sitä omaa aikaa on. :)
Minua vähän ärsyttää, kun ihmiset ei edes näytä lukevan koko ketjua ja sitten ollaan silleen, että kyllä se onnistuu ja omasta asenteesta kiinni jne. Mä en ainakaan olisi kehdannut mennä makaamaan minnekään kauppakeskuksen lattialle ja vauvaa imettämään, mutta kai mulla sitten on asenteessa vikaa. :)

Ja btw, minä nautin nyt äitiydestäni PALJON enemmän kun saan välillä omaa aikaa. Ja olen taatusti parempi äiti.

Mäkin oon kuullut tuosta. Kyllähän vauvat on aika hoksaavaisia. Ja kuten moni on sanonu, tunniksi-pariksi pääsee ilman vauvaa vaikka hänelle ei maito kelpaisikaan muualta kuin rinnasta

Miten niin pääsee? Mulla ei ole sydäntä huudattaa vauvaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Sara:

babyidean sivulla ainakin oli linkki kauppiaan sivuille. Googlettamalla kokeilin

Ok, kiits :)

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Höpölöpö sitä mitään vankina on, vauva kainaloon ja menoksi!! Ja sitä paitsi, niillä mukuloilla on tapana kasvaa, minunkin täysimetettyni on jo koulussa eikä enää roiku tissillä ollenkaan!

:D Niinpä. Ja sitte jälkeen päin voi harmittaa jos ei osannu nauttia vauvasta kun se oli pieni.

Niin ja vauvasta ei voi nauttia muuten kuin imettämällä,ja kotona?

Mahtavaa! Minä en imetä, ja jätän usein vauvan miehelleni hoitoon että saan vähän tuulettua kun hoidan vauvaa arkisin käytännössä yksin yötä päivää, miehen työn vuoksi. Mutta se ei kyllä tarkoita sitä etten nauttisi vauvasta ja rakastaisi häntä enemmän kuin mitään.

Rajallista tuntuu olevan tämä äidinrakkaus,,, en ole ihan sitä mieltä.

Mäkin oon kuullut tuosta. Kyllähän vauvat on aika hoksaavaisia. Ja kuten moni on sanonu, tunniksi-pariksi pääsee ilman vauvaa vaikka hänelle ei maito kelpaisikaan muualta kuin rinnasta

Tuskin kotonakaan istut aina vauva tississä kiinni? Eiköhän hänellä jonkinmoinen rytmi ole, syö parin kolmen tunnin välein tms, ja sillä aikaa äiti voi hilpaista pikaisesti jonnekin.

Jos se vaikka nukkuu? Alle puolivuotiaat monesti nukkuu 4 tunnin päiväunia, ja jos herää vähän ennen kuin äiti tulee takaisin, niin kyllä ne isän tai hoitajan sylissä pärjää sen aikaa kun äiti tulee

Puhuin TUNNISTA-PARISTA aiemmin. Harva vauva on edes omaa tahtiinsa rinnalla 24/7

No, meillä ne pitkät päikkärit oli päivällä kun isä oli töissä. Illat rinnalla.

Se lapsi on vauva vain vuoden verran. Yritä nyt vaan ajatella, että itse et nyt ole elämäsi tärkein henkilö vaan vauavsi.

Lopeta se pullolla stressaaminen ja keksity imettämiseen. Rinnan kulkevat mukana, joten helppo niitsä on vauvalle tarjota reissussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava omaskakas:

Tuskin kotonakaan istut aina vauva tississä kiinni? Eiköhän hänellä jonkinmoinen rytmi ole, syö parin kolmen tunnin välein tms, ja sillä aikaa äiti voi hilpaista pikaisesti jonnekin.

Nii-in. Sepä se, jos itsellä on noin homma sujunut niin se on helppo arvostella muita. Ja ei, ei ole enää tissillä 24 / 7 koska otimme kiinteät mukaan. Meidän vauvalla ei kyllä ollut minkäänlaista rytmiä. Päiväpäikkärit nukkui ja muuten oli tissillä 20-45 minuutin välein. Parin, kolmen tunnin välein olisi ollut niin luksusta että huhheijakkaa. :laugh:

Ymmärrätkö säkään ollenkaan lukemaasi?!

Jessus, miten suututtaa, ettei voida ymmärtää, että joku saattaa kaivata sen ensimmäisen puolen vuodenkin aikana hetkisen omaa rauhaa silloin tällöin. Vauva kulkee kätevästi mukana joo ja jasvaa nopeasti joo, mutta entäs kun kyse onkin siitä, että haluaisi olla hetken YKSIN tai itsekseen aikuisessa seurassa - ei pelkästään meijerinä?!

:D Niinpä. Ja sitte jälkeen päin voi harmittaa jos ei osannu nauttia vauvasta kun se oli pieni.

Niin ja vauvasta ei voi nauttia muuten kuin imettämällä,ja kotona?

Mahtavaa! Minä en imetä, ja jätän usein vauvan miehelleni hoitoon että saan vähän tuulettua kun hoidan vauvaa arkisin käytännössä yksin yötä päivää, miehen työn vuoksi. Mutta se ei kyllä tarkoita sitä etten nauttisi vauvasta ja rakastaisi häntä enemmän kuin mitään.

Rajallista tuntuu olevan tämä äidinrakkaus,,, en ole ihan sitä mieltä.

Tota... Juurihan tuossa oli puhe siitä miten muuallakin voi liikkua vauvan kanssa. Ei kumpikaan lainauksesi kommenteista puoltanut kotonaoloa 24/7

No toisilta se onnistuu ja toisilta ei. Mutta haluaisinki lähinnä tietää, miksi äiti joka ei imetä ja haluaa käydä välillä yksin jossain, olisi kykenemätön nauttimaan vauva-ajasta?

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:

Ymmärrätkö säkään ollenkaan lukemaasi?!

Jessus, miten suututtaa, ettei voida ymmärtää, että joku saattaa kaivata sen ensimmäisen puolen vuodenkin aikana hetkisen omaa rauhaa silloin tällöin. Vauva kulkee kätevästi mukana joo ja jasvaa nopeasti joo, mutta entäs kun kyse onkin siitä, että haluaisi olla hetken YKSIN tai itsekseen aikuisessa seurassa - ei pelkästään meijerinä?!

Ymmärtkö sinä, että esim. ap kirjoitti, että vauvalla on ainakin kahden tunnin välejä imemisessä? Eikö siinä ole jo hetki omaa aikaa...? Miksi sitä omaa aikaa pitäisi olla tuntikausia, silloin kun vauva on vielä noin pieni?

Jos se vaikka nukkuu? Alle puolivuotiaat monesti nukkuu 4 tunnin päiväunia, ja jos herää vähän ennen kuin äiti tulee takaisin, niin kyllä ne isän tai hoitajan sylissä pärjää sen aikaa kun äiti tulee

Puhuin TUNNISTA-PARISTA aiemmin. Harva vauva on edes omaa tahtiinsa rinnalla 24/7

Mua aina ihan pikkusen ärsyttää nää (en sano nyt pahalla tätä ) kun esim. sinäkin nyt sanot että vauvat nukkuu noin pitkiä unia, ja niiden kans on helppo liikkua jne.. Ihanaa että sulla on ollut noin helppo vauva, mut mulle tulee aina näitä lukiessa niin apea mieliala, miten toisilla oikeesti on helppoo (no okei, oon ehkä vähän kateellinen) Meillä monilla on tämä vauva-aika kuitenkin vähän erilaista kuin sinulla oli. Meidän vauva on nyt 4kk, ja se ei nuku ikinä noin pitkiä päiväunia, yleensä päiväunet on sitä, että joka kerta nukahtaa tissille 5min, ja se on siinä. Nyt mennään jo onneksi parempaan päin, mut ei tästä oo kauaa kun kirjoitin täällä kun mie olin ihan hajoamis pisteessä kun vauva vaan huuti ja huuti ja huuti... Se on helppo sanoa, jos on tyytyväinen vauva, että vauva vaan kainaloon ja menoksi, mut entäs me, joilla vauva ei oo ihan niin helppo..? :|

Mut hei, se on kyllä ihan totta silti, että tää vauva aika on lyhyt, ja kait tää tästä pikkuhiljaa helpottaa ja ohimenevää on vaan tämä kotona oleminen. Mut pointtina oli siis se, että kun kaikki vauvat ei oo ihan samanlaisia, niin te kellä on helppo vauva, niin koittakaa ymmärtää meitä, joilla se vauva ei oo ihan-niin-helppo :)

Nii-in. Sepä se, jos itsellä on noin homma sujunut niin se on helppo arvostella muita. Ja ei, ei ole enää tissillä 24 / 7 koska otimme kiinteät mukaan. Meidän vauvalla ei kyllä ollut minkäänlaista rytmiä. Päiväpäikkärit nukkui ja muuten oli tissillä 20-45 minuutin välein. Parin, kolmen tunnin välein olisi ollut niin luksusta että huhheijakkaa. :laugh:

Ap:n vauva ei mun käsittääkseni syö 20 minsan välein, vaan parin tunnin välein. Siinä ehtii jo jonnekin.
Meillä annettiin ns. turhaan tissin tarpeeseen tuttia, luojan kiitos se on kelvannut molemmille vauvoille (no, tungin sitä suuhun jo synnärillä eli harjoittelun tulos) , tiedän kyllä että kaikille vauvoille ei kelpaa tutti.

Yhteistyössä