Tavallista maitoa alle 1v...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juu

Vieras
Onko syynä moiseen se, kun on halvempaa kuin korvike? Ja jos ei ole, niin olisi mielenkiintoista kuulla syy mikä saa vanhemman antamaan lapselle ikäiselleen sopimatonta maitoa?

niin.miksi sitä lehmänmaitoa pitäs antaa ollenkaan ylipäänsä.ihan turhaa ja tarpeetonta.jos tuolle linjalle lähdetään.
mä aloin antaa tavismaitoa kuopukselle n.10 kuisesta ,miksikö ? miksi en ? en pidä maailman vakavimpana asiana.

Mitä taianomaista tapahtuu sinä yönä, kun lapsi täyttää 1v? Jotain mystistä, jonka ansiosta lapsi voi sitten aamulla juoda tavallista maitoa, kun illalla joi vielä korviketta?

Lehmän maitoa se korvikekin on. Ravitsevampaa varmasti korvike on kuin "tavallinen" maito, jos se on lapsen ainoa maito. Itse annoin tavallista maitoa ja alle vuoden vanhana kuopukselle, koska imetin häntä yli vuoden vanhaksi. 10-kuisenakin imetin vielä useita kertoja päivässä (ja yössä...huoh). Eli meillä siis perustelin tavallisen maidon antamisen sillä, että se ei ollut ainoa maito. Olisi tuntunut hassulta ostaa korviketta vain ruokajuomaksi.

Silloin kun minun esikkoni oli pieni (~10v sitten) suositeltiin että hapanmaitotuotteita voi alkaa kokeilla jo noin 9kk iässä ja 10kk:na voi sekoittaa jo tavallista maitoa korvikkeen sekaan, ja jos oireita ei tule niin siirtyä hiljalleen tavalliseen maitoon. Samaa ohjetta noudattaisin varmasti vieläkin.

Meillä on joka lapsen kohdalla alotettu piimällä ja viilillä maitotuotteet ja n. 10kk tai kuitenkin himppasen alle vuoden ikäsenä. Pikkuhiljaa piimän sekaan laitoin tavallista maitoa sen määrää lisäten kunnes se oli pelkkää tavallista maitoa. Hyvin on mahat kestäneet.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja pian 3xäiti:
Olisi tuntunut hassulta ostaa korviketta vain ruokajuomaksi.

Miksi ihmeessä korvikkeen ostaminen ruokajuomaksi tuntuu yhtään sen hassummalta kuin ostaa tavallista maitoa ruokajuomaksi :o ?

Tarkoitin sitä, että korvike on aika paljon kalliimpaa (muistaakseni 2,5 e/litra) kuin tavallinen rasvaton maito (n. 0,70 e/litra).

Täällä on suositukseksi annettu että 10 kk iästä aletaan totuttelemaan hapanmaitotuotteilla ja vuoden iästä voi siirtyä tavalliseen maitoon. Niin mä olen tehnyt. Ihmetytti kyllä yksi kaveri joka kertoi mulle antaneensa lapselleen tavismaitoa 4 kk iästä, koska se on halvempaa. Ymmärrän kyllä jos joku vaikka 10 kk iässä alkaa kokeilemaan tavismaitoa mutta 4 kk on kyllä liian pieni!

Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:
Jossei maha reagoi niin miks se olis *ikäiselleen sopimatonta* ?

Tavallisen lehmänmaidon proteiinipitoisuus ei sovi vauvan elimistölle ja kuormittaa munuaisia. Eikö tämä tehdä kaikille jo neuvolassa selväksi? Siis ihmettelen vaan, että eivätkö ihmiset oikeasti vaan tiedä?

Jaha. Ja nin se tuttelikin on lehmän maitoa ;) Toiset lapset pystyvät ottamaan nk. aikuisten maitoa aiemmin. Oma lapseni ei suotunut enää 10kk rinnalle eikä ottamaan tuttelia ja näin ollen siirryimme "tavalliseen maitoon", joka neuvolassakin oli ihan ok.

Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:
Jossei maha reagoi niin miks se olis *ikäiselleen sopimatonta* ?

Mistä tiedät, ettei maha reagoinut? Tähystettiinkö suoli ja otettiin koepalat? Eihän suosituksissa ole kyse siitä, että vältettäisiin ilmavaivat ja vatsanväänteet vaan siitä, että vältettäisiin suolen pinnan ärtyminen ja mahdollinen vaurioituminen. Mikä taas saattaa aiheuttaa allergioita (vaikkapa muille ruoka-aineille), ravintoaineiden imeytymishäiriöitä, pitkälle kehittyessään jopa kasvun hidastumista, jne. Ja nämä oireet saattavat tulla, vaikka maito ei olisikaan aiheuttanut vatsavaivoja. Kyse on siitä, että 1v suolisto on valmiimpi ottamaan vastaan pilkkomattomia maitoproteiineja kuin vaikkapa 10 kk:n ikäisen. Kaksi kuukautta aikuisen iässä on vähän, mutta vauvalla kasvu ja kehitys etenee huimasti kahden kuukauden aikana, myös suoliston osalta. Kyllä ne suositukset perustuvat tutkittuun tietoon, eikä niitä turhaan keksitä. Tiedon ja tutkimuksen määrä lisääntyy koko ajan ja ohjeistukset annetaan aina uuden tiedon mukaan. Mm. 70-luvulla annettiin 2 viikon iästä lapselle tuoremehua vitamiininpuutosta ehkäisemään. Kenelle valveutuneelle äidille tulisi nykytiedon mukaan mieleen antaa kaksiviikkoiselle appelsiinimehua?

Me saatiin 8kk neuvolassa lääkäriltä lupa aloitella maitotuotteita, mikäli maha kestää, koska olin lopettamassa imetystä. Kolme kuukautta totuteltiin ja maha kesti maidon. Näin koska en halunnut enää opettaa korvikkeeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja mammaH:
Me saatiin 8kk neuvolassa lääkäriltä lupa aloitella maitotuotteita, mikäli maha kestää, koska olin lopettamassa imetystä. Kolme kuukautta totuteltiin ja maha kesti maidon. Näin koska en halunnut enää opettaa korvikkeeseen.

Nää on just näitä :headwall: En halunnut enää 8 kk ikäistä opettaa korvikkeeseen...niin kuin se mitään opettamista vaatisi ja edes tuossa kohtaa voisi käyttää sanaa enää...

Alkuperäinen kirjoittaja pian 3xäiti:
Lehmän maitoa se korvikekin on. Ravitsevampaa varmasti korvike on kuin "tavallinen" maito, jos se on lapsen ainoa maito. Itse annoin tavallista maitoa ja alle vuoden vanhana kuopukselle, koska imetin häntä yli vuoden vanhaksi. 10-kuisenakin imetin vielä useita kertoja päivässä (ja yössä...huoh). Eli meillä siis perustelin tavallisen maidon antamisen sillä, että se ei ollut ainoa maito. Olisi tuntunut hassulta ostaa korviketta vain ruokajuomaksi.

Totta, mutta korvikkeen maitoproteiinit on pilkottu lapsen suolistolle sopivaksi tavallisen maidon ei...Onhan Hyla-maitokin tavallista lehmänmaitoa, mutta se on käsitelty laktoosi-intolerantikolle sopivaksi. Ostaisistko laktoosi-intolerantikollekin tavallista maitoa HYLAn sijaan, ihan vaan sen tähden, että tuntuisi hassulta ostaa erikseen HYLAa? Tai ajattelisitko, että kyllä hän voi juoda tavallistakin maitoa, kun juo kumminkin osan maitoaan HYLAna? Silloinhan tavallinen maito ei olisi ollut ainoa maito...

Edelleen mä odottelen vastausta siihen, että milloin sen tavallisen maidon voisi mielestänne sitten aloittaa? Tasan 1-vuotiaana? Voiko aloittaa päivää ennen? 11,5kk:n iässä? Mihin raja vedetään ja miksi juuri siihen?

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Edelleen mä odottelen vastausta siihen, että milloin sen tavallisen maidon voisi mielestänne sitten aloittaa? Tasan 1-vuotiaana? Voiko aloittaa päivää ennen? 11,5kk:n iässä? Mihin raja vedetään ja miksi juuri siihen?

Pikkuhiljaa voi alkaa sekoittamaan korviketta ja tavallista maitoa, kun 1-vuotispäivä lähestyy ja siitä sitten seurailla miten mahakin asiaan reagoi. Itse taidettiin aloittaa maistelut viikkoa ennen kuin 1vtuli täyteen ja vielä yli 1-vuotiaanakin piti aina jaksoissa kokeilla, joko maha kestäisi paremmin.

Yhteistyössä