Tavalliseen ruokaa siirtyminen

  • Viestiketjun aloittaja Taataa
  • Ensimmäinen viesti
Taataa
Eli meillä poitsu 11kk syö vielä omia soseitaan joista kyllä osa jo aika kökköisiä, kokonaisia makaroneja tms.

Mietin vaan että jos kohta alkaisi samaa ruokaa kuin me maistattamaan, mutta uskaltaako sitä sit antaa ihan kunnon annoksen vai?

Entäs miten, oletteko lapsen annoksen vielä soseuttanut vai esim.haarukalla pahimmat kököt pois vai?

Miten muuten, protestoiko lapsi ruokia vai suostui syömään helpostikkin?

Kokemuksista kiitollinen :D
 
gäst
Varmaan kannattaa pienistä maistiaisista aloittaa, ja tarjota toki sitten enemmänkin, jos uppoaa. Eikä kannata olla itselleen tai kokkitaidoilleen liian ankara, jos ei kaikki heti maistu -kuten tunnettua on, täytyy joitakin makuja tarjota jopa lähemmäs 20 kertaa ennenkuin maku tulee tutuksi!

Itse hienonsin kaikille yhteiset kotiruoat lapsille helposti nieltäviksi, ettei kerralla tule liikaa haasteita -maku ja koostumus. Vähitellen sitten purukaluston vahvistuttua ja makuskaalan laajennuttua voi ruoan tarjota yhä karkeampana..

Iloisia yhtisiä makuhetkiä! :D
 
mä olen itse yrittänyt antaa joka päivä toisen ruoan "kotiruokaa" eli samaa mitä itse syödään.toinen ruoka on purkista tai ns. omia soseita.
protesti on välillä kova kun mun kotiruoka ei kelpaa mutta sitten tulee niitä iloisiakin yllätyksiä kun syö oikein ison annoksen!
 
Meillä taidettiin aloitella jo 8kk ylöspäin kotiruokaan siirtyminen,tai siis syömään samaa ruokaa kuin mekin. Kuitenkin jo 8kk ikäinen saa syödä melkein kaikkea mitä itsekin syö. Maitopohjaisia ruokia sitten hiljallee 10kk eteenpäin.

Keitot esim. ovat helppoja tehdä ja maistuvat ainakin meidän pojalle. Kotiruokaa poika on aina syönyt, ensin omatekemiä soseita ja nyt sitten samaa kuin muutkin. Purkkiruuat ei edes kelpaa...

Mausteistahan voi käyttää kaikkia yrttejä, sipuli ja valkosipuli on pojun mielestä suurta herkkua.
Ihan alussa otin pojalle ensin annoksen ja maustoin sitten ruuat meidän vanhempien makuun.

Erilaiset risotot, keitot, ja ihan perinteiset kastikkeet perunalla maistuvat. Suurinta herkkua on kuitenkin pelkkä keitetty makarooni...
 

Yhteistyössä