kaikenlaista! kommentoikaa vapaasti! =)

hei!

lapseni on nyt saavuttanut taapero-iän, eli on 1-vuotias.
kilttihän se on, mutta äiti on jo vähän väsynyt univelasta ja muusta rutiinista. miten te muut äidit jaksatte?

koska olette siirtyneet korvikkeesta tavalliseen maitoon ja onko se tapahtunut heti vai pikkuhiljaa?meidän poika juo vielä maitoa(korviketta)aina kun menee nukkumaan eli 3 kertaa pvässä. pitäisiköhän antaa maito jo nokkamukista eikä tuttipullosta?entäs tutista vieroitus?meillä alettiin kokeilemaan tutista vieroitusta, mutta samaan aikaan alkoi pojalla hinku saada useammin tutti ja pyytää sitä nykyään jatkuvasti hereilläkin, ihan milloin vaan. en tiedä pitäisikö olla tiukempi ja koittaa jo tosissaan vieroitusta vai odottaa vielä?

mitä teette päivisin?äidillä alkaa olla ideat vähissä vaikka keksiihän tuo jo itsekin tekemistä(leikkiä). tiedän ettei sen tarvitse olla mitään ihmeellistä kuin ulkoilu mutta tuntuu ettei äiti jaksaisi tehdä mitään...

mites pottailu, koska olette aloittaneet harjoittelemaan? poika kun on jo aika raskas niin ei enää kauaa jaksaisi nostella lavuaarin päälle...suihkuakin kerran kokeilin mutta oli niin hankalaa ja liukasta ja poika ei selvästi tykännyt!

unirytmitkin tuntuu muuttuvan jatkuvasti, tiedä sitten sitäkään pitäisikö vaan pitää hereillä niin kauan että oikeasti väsyttää vai pitää niistä rutiineista kiinni? poika herää yleensä n.6lta ja nukkuu kahdet päikkärit. varmaan vielä hetken saa antaa nukkuakin että jaksaa koko päivän kun menee 8-9n aikaan nukkumaan.

missä teidän lapset nukkuu päikkäreitä?meillä vaihtelee ulkona parvekkeella (nykyään tulee harvemmin lähdettyä itse kävelylle samaan aikaan) tai sisällä ikkuna auki.

paljon puhutaan että eroahdistus alkaisi n.1,5 ikäisenä...itse olin ajatellut juuri silloin että poika menisi hoitoon. mites muilla on sujunut? se jännittää jo nyt vaikka sinnehän on vielä puoli vuotta :D

olen muuten menettänyt kokkaushaluni lapsen syntymän jälkeen.mikähän siinäkin on? miten keksitte aina ruoat joka päivälle joiden lapsi syö jo samaa ruokaa perheen kanssa?maustatteko tekin oman ruokanne vasta lautasella? :D
meillä ei tahdo syödä ruokaa jos ei ole sormiruokaa samalla!

siinähän nyt olikin jo monta aihetta! kommentoikaa vapaasti! =)
 
Tyttö on nyt 1.5v,mutta kirjottelempa silti ;)
-meillä maitoallergia, erik.korviketta ei ole juonut 11kk jälkeen, sillon siirty riisimaitoon ja hiljalleen kokonaan vain veteen. Joskus juo kupillisen maitoa jos iskee mieliteko muttei pääsääntöisesti.
-Tuttia ei syö. Pullo vierotetiin vajaa 11kk ja meni päivän pienelllä mielipahalla. Tosin oli "juomalakossa" varmaan 1-2 viikkoa. Nyt on jo eritavalla oma tahto eikä mikään muutos enää ole helppoa joten en voisi kuvitellakaan et vierotus menisi nyt noin helpolla jos vasta alkasin tehdä. EI kyllä juonu ennen vierotusta tosiaan mistään muusta välineestä, mut nopeasti siinä 1-2 viikon aikana hyväksyi nokkiksen ja pian nekin jätettiin pois kokonaan ja juo lasista/kupista.
-Tekeminen. Me luetaan kirjoja, ollaan pihalla, kastellaan kukkia, tehdään hiekkakakkuja, puistoillaan, tehdään normaaleja kotihommia, siivotaan, laitetaan päivän ruoat leivotaan, pyöräillään kaupungille,käydään kahviloissa jne. Aika vähän loppujen lopuksi leikitään tms... olen kai jotenki huono sellasessa. Eikä lapsikaan hirveesti halua leikkiä itsekseen vaan mieluummin osallistuu normi askareisiin. Ja kyllä se aika välillä on pitkä ja tekemisen keksiminen tympii..
- unirytmi muuttu ainakin meillä siinä vajaa 1v korvilla. Alkoi olla 2 unet vaan liikaa, ilallat venyi ja unille meno oli kiukkua. Sit venytettiin aamua puistoissa jne ja nukkui 1 unet ja illatkin alkoi sujua. Toki vähän aikaa oli välillä väsynyttä ja kiukkuista mut kokonaisuus parempi ku kaksilla unilla. Tyttö nukkuu sisällä pvunet. Välillä nukkui liinassa , etenkin kun nukkui 2 unet.
-eroahdistusta sun nyt on turha surra. Sitä ei koskaan tiedä missä iässä tulee ja miten pahana. Meillä sitä on ollut vajaa 1v ja välillä tosi pahana. Nyt alkaa jo helpottaa vaikka vieläkin haluaa mut esim nukuttamaan jne. Mut moni tuttu on joutunu laittamaan lapsen hoitoon "kesken" eroahdistuksen mut todella sujuvasti se on kuitenki menny.
- meillä tyttö on syöny jostain 8kk iästä, aluksi osin ja nopeasti täysin samaa sapuskaa, suolatonta ruokaa kuten mekin. Tehdään paljon kasvisjuttuja ja sit lisäkkeenä lihaa, wokkia tms. Tykkää voimakkaista mausteista ja lähes kaikesta mitä tarjoaa. Eli silleen ei ole ongelmaa tuon ruoanlaiton kanssa. Mä teen yleensä 1 perheen yhteisen aterian päivässä ja toisella lapsi syö sitte joko sitä samaa jotenkin höystettynä tai sit teen jotain kasvisjuttua nopeasti. Mut joo, myönnettäköön et etenki alkuun ku sormiruokaili niin välillä aamulla kyl tympi kaivaa ne samat kesäkurpitsat ja perunat ja porkkanat tai bataatit sun muut kuukausi toisensa jälkeen ;) Kasvispihvit on ollu yleensä sellasen päivän "pelastus", nopeat tehdä ja ei tarvii juuri lisukkeita.
-pottailua aluks harrastettiin vain satunnaisesti. Sit aloin pitämään kotona vaipatta ja kannoin aina aika-ajoin potalle. Sattuihan niitä vahinkoja mut aina vaan vähemmän. Sit tuli vaihe et lapsi alkoi sanoa "kakka" kun pissatti/kakatti ja vein potalle. No, välillä tulee "taantumaa" ja lapsi unohtaa mainita että pissattaa ja housut kastuu.... ;) Sit pitää vaan muistaa ite kehottaa menemään. Aina se ei tokikaan takaa kuivuutta. Ja kuten monesti olen kuullu, se herkkyys kuivuuteen tulee jokatapauksessa kaikille omalla ajallaan, vaikkei juuri potattelisikaan. Mun sisko esim ei aktiivisesti potatellut mut herkkyyskauden tultua n. 2v oppivat hetkessä kuivaksi ilman sen suurempaa showta.
Oho. tulipa romaani. Sorry :)
 
16kk tyttö

Nukkuu hyvin, kun pidetään unirytmistä kiinni. Jätti pois tokat unet n. 10kk iässä, ei vaan nukahtanut enää. Meni pari kuukautta ennenkuin illat alkoi olla mukavampia, sitä ennen oli ihan kammoa, kun oli väsy klo 17 eteenpäin. Nyt herää klo 7, päikkärit klo 12-14, nukkumaan klo 20-20.30. Harvoin herää yöllä. Unikoulu pidettiin kun oli 8kk ja se meni helpommin kuin ikinä olisin luullut, 3 yötä ja alkoi nukkua yhtäjaksoisesti.

Ei ole syönyt koskaan tuttia, niin ei tarvi vierottaa.

Tuttipullosta juo, kun nokkiksesta määrä on kauhean vähäinen. Ei ole "pulloaddikti". Ollaan ajateltu pikkuhiljaa jättää pullo. Mukista juo aika hyvin, mutta menee silti liikaa pelleilyksi.

Syö itse, sotaten, myös meidän kanssa samaa ruokaa, mutta purkkiruokiakin.

Haluaa, että luetaan paljon. Tuo kirjan ja iskee sen käteen. Leikkiminen on enemmän yhdessä pelleilyä kuin muuta. Osallistuu myös askareisiin, yleensä on enemmän tiellä kuin avuksi ;)

Ekat sanat tuli 11kk iässä ja nyt sanoja on käytössä varmaan melkein sata, tosin suurin osa omaperäisiä ja lyhennetty 2-tavuiseksi, mm. ampiainen = ampi/apki.

Iloinen tyttö, joskus rasittava, tomera ja touhukas. Kotona kiellot kaikuu kuuroille korville, mutta kun vieras komentaa, niin tottelee heti. Erottaa entistä selvemmin tutut ja vieraat, on alkanut ujostella. Itkee, jos pelkää jäävänsä yksin (aiemmin ei ole itkenyt) ja hokee äitiä.
 

Yhteistyössä