Täti ja tyttö vai mikä sitten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

---

Vieras
missä vaiheessa on ok sanoa täti? mutta kun täti on kuitenkin sukulainen. tää on vaikea asia mulle :D mä en missään nimessä haluaisi olla täti 25v jollekin kersalle, mutta en myöskään 25v tyttökään. eikä nainenkaan tuohon oikein istu.

Mitä ajatuksia? :)

no tietysti etunimellä sukulaisten ja kavereiden kanssa mutta yritin tässä hakea sitä nimitystä ihan vieraille ihmisille.

ja ymmärrän että olen täti 5-vuotiaalle. periaatteessa. en mä kuitenkaan ole sen 5 vuotiaan äidin tai isän sisko.

ja tuo aikuinen. no miltä se nyt kuulostaa karkkihyllyllä "tulepa aaroni pois tieltä että tuo aikuinen mahtuu myös tms" ?

Mua ei toi täti niinkään ärsytä mutta tässä 24-vuotiaana olen tän kesän ja syksyn aikana ollut "rouva" jo muutamankin kerran lapsen päiväkodissa muiden lasten vanhemmille. ja kun mä olen sinkku että ei edes avioliiton takia voi rouvaksi kutsua.

Kyllä minua ainakin saa ihan vapaasti kutsua tädiksi.
Ja tuleepa vieraita naispuolisia ihmisiä täditeltyä omillekin lapsille. On kaupan tätiä jne.
Ja täti se kakskymppinenkin on parivuotiaan silmissä.

Jos esim. ollaan bussissa ja siitä yrittää mennä ohi vaikkapa naisihminen, sanon yleensä lapselle että; "Päästäthän toiset ohi". Jos pitäisi pyytää lasta sanomaan tuntemattomalle naiselle kiitos kun hän nostaa lapselta pudonneen nallukan maasta, en sano että "sano tätille kiitos." vaan yksinkertaisesti tyyliin "muistathan kiittää"

Sanaa "nainen" ei ole kyllä helppo sanoa, ei jotenkin sovi suuhun. Mies on paljon helpompi :D Mutta koskaan en ole käyttänyt sanaa "täti" vieraasta ihmisestä.

Aikuinen korostaa aikuisen valtaa lapseen nähden. Tulepa pois karkkihyllyltä, kun tuolla aikuisella on sinne suurempi oikeus tulla kuin lapsella.
Nainen korostaa sukupuolta.
Rouva korostaa siviilisäätyä.
Täti korostaa joidenkin mielestä sukulaisuutta, vaikka itse olen tästä eri mieltä. Täti on toki sukulainen, mutta myös yleisnimitys.
Kannattaa käyttää sitä, mikä on itselle luonnollisinta.

Hmm, riippuu missä ollaan ja millainen tilanne on - kaupassa puhun esim. toisista asiakkaista, muissa tilanteissa henkilöstä, matkustajasta jne. Tai sitten kierrän koko "henkilöä" kuvaavan ilmaisun, kuten edellä mainittiin.

Kyllä se täti aika helposti tulee itseltäni. No esim eilen kaupassa.
Kuopus sai saunajuomaksi pillimehun ja halusi ehdottomasti pitää sitä kädessään kassalle asti.
Kassalla minä sitten sanon 2-vuotiaalle, että "annapas mehu tädille"
Mitäs sitten olisi pitänyt/voinut sanoa niiden mielestä, jotka eivät tädittelyä hyväksi

[QUOTE="Tintti";25085758]
Kassalla minä sitten sanon 2-vuotiaalle, että "annapas mehu tädille"
Mitäs sitten olisi pitänyt/voinut sanoa niiden mielestä, jotka eivät tädittelyä hyväksi[/QUOTE]

Annapas mehu kassalle tai annapas mehu maksettavaksi

Itse järkytyin silloin 13-vuotiaana kun ekaa kertaa minu tätiteltiin (Isä sanoi pojalleen "Katso Nico-Petteri mikä koira tätin sylissä on!!" Ja pieni anteeksipyyntö sen jälkeen ku tajus mitä sanoi :D ). Mutta sen jälkeen ei ole kyllä vähempää kiinnostanut täditteleekö kukaan.
Miten jotakuta oikeasti voi häiritä täti-sana niin kamalasti? Onko se sitte joku haukkumasana samalla tavalla ku ämmä ja akka?

[QUOTE="vieras";25085765]Annapas mehu kassalle tai annapas mehu maksettavaksi[/QUOTE]

Mutta mitäs sitten jos lapsi ei ymmärrä sanaa maksettavaksi tai kassa. Siis jos puhutaan lapsista alle 3v. Kun en ainakaan odota että 2v ymmärtää maksettavaksi/maksu kun ei sellaisia sanoja ole vielä lapsen maailmassa.. kyllä meidä kohta 4v ymmärtää jo ja hänelle sanon että mennään kassalle, laita hihnalle tai yms. Mutta kaksi vuotiaalta ei VÄLTTÄMÄTTÄ tuo onnistu...

Yhteistyössä