Olipas täti! (käytiin eilen leikkikentällä...)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmetys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmetys

Vieras
Olin oman 1-vuotiaan ja siskon sekä hänen lastensa (2v ja 3,5v) kanssa eilen leikkikentällä. Mukana oli omia hiekkaleluja, palloja ja Plaston potkumopo. Leikkiksellä oli myös sellainen kolmekymppinen äiti kahden lapsensa kanssa. Heilläkin oli omia leluja. Istuttiin sitten kaikki hiekkalaatikolla, äidit reunoilla ja lapset touhusivat keskellä. Siinä oli kaikkien, myös tämän toisen äidin lasten (aikalailla samanikäiset kuin siskoni muksut) lelut sikin sokin. Mun vuosikkaani otti sitten näiden toisten lasten ämpärin ja lapion ja alkoi leikkimään niillä. Ei ottanut kenenkään kädestä tai leikeistä, ihan olivat siinä leikkimättöminä. Tämä vieras äiti oikein syöksyi nappaamaan lelut taaperoni käsistä, ja sanoi, ettei heidän leluillaan saa leikkiä. Sitten syöksyi omien lastensa luo, jotka nätisti leikkivät siskoni muksujen kanssa toistensa tavaroilla, ja nosti omat lapsensa ja omat lelunsa toiselle puolelle hiekkalaatikkoa, piirsi hiekkaan viivan ja sanoi: ''Jos me leikitään tällä puolella meidän leluilla, niin olkaa te sillä puolella, ei mee tavarat sekaisin''.

Oltiin siskon kanssa ihan :o Sanoin vaan että ''OK, teidän ei tarvitse antaa tavaroita muiden lasten leikittäväksi mutta kaupungin leikkikentällä ei aleta rajaamaan mitään henkilökohtaisia karsinoita että tää on mun ja tää on sun, tämä alue on kaikkien yhteinen!'' Täti tokaisi että ''ihan miten vaan'' ja häippäsi lastensa kanssa pois. Isompi lapsi surullisena vilkutti siskoni muksuille, kun heillä jäi kivat leikit kesken.

En olis kyllä uskonut että jollekin on jotkut hiekkalelut noin arvokkaita, ettei muut lapset saa koskeakaan. Nätisti kaikki lapset leikkivät sulassa sovussa. Kyllä meidän hiekkalelut ovat ainakin ihan vapaassa käytössä, kun yhteisille hiekkiksille mennään, kunhan niillä leikitään nätisti eikä viedä kenenkään käsistä.

Minä olisin sanonut, että meidän lelut on kyllä nimikoitu, kyllä me ne tunnistetaan.

Minä pistän kyllä rajan siihen, ettei niitä kanneta minnekään hiekkalaatikolta, niin kauan kun siellä pysyvät, saa lainata.

Sinullle on siis käynyt samalla tavalla kuin minulle tuossa taannoin :D
Minä olin lasten kanssa puistossa ja siellä oli eräs perhepäivähoitaja joka käyttäytyi tasan noin kuten alottajakin kertoi :D Itsekin olin silloin että TÄ?
(kirjoitin siitä joskus täälläkin mutta palstan tavan mukaan yritin kuulemma tätä tiettyä ammattikuntaa vain haukkua)
Seuraavana päivänä sitten olin taas puistossa ja nyt meillä oli lelut mukana mutta tällä perhepäivähoitajalla ei, nämä lapset tuli leikkimään meidän leluilla jolloin hoitaja oli ihan paniikissa ohjeistamassa ettei niihin saa koskea jne. No minä siihen kovalla äänellä sanoin vain että
kyllä meidän leluilla saa muutkin leikkiä ei meidän lelut varmaan siitä niin paljon kulu jos niillä nätisti leikkii.
Oli tämä hoitotäti ihan nolona ja lähti hetken päästä pois puistosta, tämän jälkeen en ole tätä hoitajaa nähyt lähipuistossamme :D

Alkuperäinen kirjoittaja .:
En minäkään antaisi omieni lapsien leikkiä toisten leluilla tai jonkun toisen ipanan leikkivän meidän leluilla.. Ne katoaa tosi helposti toisten mukaan

Kuka käskee tuoda säkillisen rojua mukanaan? Et sitten osaa kirjoittaa nimea ja rajata sitä että vain hiekkalaatikolla?

Alkuperäinen kirjoittaja hoh:
En minäkään antaisi omieni lapsien leikkiä toisten leluilla tai jonkun toisen ipanan leikkivän meidän leluilla.. Ne katoaa tosi helposti toisten mukaan

Kuka käskee tuoda säkillisen rojua mukanaan? Et sitten osaa kirjoittaa nimea ja rajata sitä että vain hiekkalaatikolla?

Ei säkillisestä kukaan ole puhunut, mutta jokainen tuo omat lelunsa mukanaan ja ei siinä nimeäminen auta ku ei ne pennut osaa lukea. Jokainen voi ihan hyvin leikkiä omilla leluillaan, jotka on sinne tuonut eikä tarvitse toisilta lainata ilman lupaa kysymättä

mä olen sitä mieltä et äitit sais jättää semmoset kamat himaa mitä ei saa lainata!
Kyllä meiän lelut on kaikkien käytettävissä puistoissa ja pihalla... Mulla kun on tapana siinä lasten vieressä istuu eikä toisella puolen puistoa niin tuskin ne ihan nuin vaan muiden mukaa lähtee. Ja leluissakin nimet! Ja näin opetan myös lapsia!

Tästä aiheesta täällä on aina kesällä paljon keskustelua. Minusta toiset saavat lainata meidän hiekkalelujamme, jos meillä on niitä paljon mukana ja ne kanssa pysyvät siinä hiekkalaatikolla. Mutta toisilla on pipo hiukan kireämmällä ja vahtivat leluja silmä tarkkana. Sellaisen kanssa on hankalaa olla samassa puistossa, koska silloin ei voi jättää 1-vuotiasta hiekkalaatikolla ja mennä antamaan 3-vuotiaalle vauhtia keinuun, koska 1v saattaa koskea vieraisiin leluihin ja äiti saa vihat päälleen...

Ei säkillisestä kukaan ole puhunut, mutta jokainen tuo omat lelunsa mukanaan ja ei siinä nimeäminen auta ku ei ne pennut osaa lukea. Jokainen voi ihan hyvin leikkiä omilla leluillaan, jotka on sinne tuonut eikä tarvitse toisilta lainata ilman lupaa kysymättä

Miksi edes tunget yleiseen puistoon? Ei lapset osaa noin vaikeasti ajatella että nyt teidän hiekkalapiota ei voi lainata kun siihen saattaa tulla yksi naarmu hiekasta.

Alkuperäinen kirjoittaja annukka83:
mä olen sitä mieltä et äitit sais jättää semmoset kamat himaa mitä ei saa lainata!
Kyllä meiän lelut on kaikkien käytettävissä puistoissa ja pihalla... Mulla kun on tapana siinä lasten vieressä istuu eikä toisella puolen puistoa niin tuskin ne ihan nuin vaan muiden mukaa lähtee. Ja leluissakin nimet! Ja näin opetan myös lapsia!

No kaikki ei osta leluja koko pihan lasten leikittäviksi ja yhteisiksi leluiksi. On eri asia että jos pyytää luvan lainaa lapioo.. kun jos vain ottaa toisen lapion vaikka varmaan olisi omakin jolla kaivella hiekkaa..

Alkuperäinen kirjoittaja annukka83:

Ei äidille vihoitella vaan sanotaan lapselle että se on meidän hiekkalelu että anna takaisin

Mun puistoilu- ja leluteesit koskien sekä omia että vieraita lapsia:

- Saa lainata, kun kysyy ensin luvan
- Ei saa rikkoa toisten leluja
- Jos vie lelun pois hiekkalaatikolta, se pitää palauttaa sinne
- Jos lelut on jo kerätty kassiin tai rattaisiin (silloin kun rattaat oli käytössä ) niin niitä ei enää sieltä haeta
- Jos käy niin, että mun lapsille ei enää riitäkään lapiota tai ämpäriä, palloa tai mitä lie, kun ne on kaikki muilla käytössä, niin lainaoikeus päättyy: onhan ne lelut kuitenkin mukana ensisijaisesti omia lapsiani varten

Miksi edes tunget yleiseen puistoon? Ei lapset osaa noin vaikeasti ajatella että nyt teidän hiekkalapiota ei voi lainata kun siihen saattaa tulla yksi naarmu hiekasta.

Osaa ne ajatella, jos opettaa että toisten omaa ei oteta. Jokaisella on oikeus tulla yleiseen puistoon, ei se ole vain teidän oikeus, jotka jaatte lelunne kaikille kersoille.

No kaikki ei osta leluja koko pihan lasten leikittäviksi ja yhteisiksi leluiksi. On eri asia että jos pyytää luvan lainaa lapioo.. kun jos vain ottaa toisen lapion vaikka varmaan olisi omakin jolla kaivella hiekkaa..

Mutta jos lupa on kysytty siltä lapselta ja lapsi antaa luvan mutta lapsen äiti juoksee toiselta puolen puistoa kiljumaan kuinka Nico-Petteri ei saa antaa mitään lainaan,ja äiti alkaa suunnilleen repimään sitä lapiota vieraalta lapselta pois.
Eikö silloin olisi parempi niin Nico-Petterin kuin äidinkin pysyä siellä omassa pihassaan jossa varmaan 8 metrin piikkilanka aitakin ettei vaan vahingossa pääse saamaan sosiaalisia kontakteja muihin lapsiin tai aikuisiin.

Osaa ne ajatella, jos opettaa että toisten omaa ei oteta. Jokaisella on oikeus tulla yleiseen puistoon, ei se ole vain teidän oikeus, jotka jaatte lelunne kaikille kersoille.

Ai osaako? 1v.

Siis että muutama muovitörppö (ämpäri ja lapio) aiheuttaa närästystä?? Ette ole tosissanne. Hienosti opetatte lapsianne jakamaan te, jotka ette anna lainailla. Siinäpä taas kasvaa uusia tulevaisuuden toivoja. Voi jessus.

voi herranjumala, aikuiset varmaan osaa lukea mikä on omaa ja mikä muiden, ei sitten tule muiden lapiot mukaan. Jos ei halua että joku lainaa leluja, pitäköön lelunsa kotona. meidän leluja saa lainata, ne ei siitä pahaksi mee! kylläpä olikin täti!! :D

Ai osaako? 1v.

ei tietenkään yksivuotias, se tarvitseekin vanhempien valvontaa. Mutta vähän vanhemmat lapset vaikkapa 4v.

Meidän leluja saa kyllä lainata, kunhan kysyy ensin lupaa (ja nimenomaan lapselta, ei multa) eikä vie kädestä. Jos lapseni ei sitä lapiota halua juuri nyt lainata, niin sitten sitä ei lainata. Kyllä meiltä on hävinnyt lapio jos toinenkin, mutta ei meidän talous kaadu siihen, jos joudun ostamaan euron lapion.

Mikäs sen kivampaa, kun lähtee puistoon ja siellä onkin joku suht samanikäinen lapsi leikkikaveriksi :). Siinä sitten käytetään sun leluja ja mun leluja ihan sopivasti sekaisin. Ja kun toinen lähtee kotiin, käydään yhdessä läpi leluja, että mikä kellekin kuuluu. Paljon kivampaa kuin se, että "sinä istut tuossa nurkassa, tämä lapsi tuossa ja leikitte mielellään selät vastakkain omilla leluillanne".

Yhteistyössä