tätä menoa ei koskaan lapsia :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "surullinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
oletko tyhmä? elämässä varmaan siinäkin vaiheessa maksaa muutkin asiat kuin vain vauva. Kyllä laskut ja asunto pitää maksaa myös sillo ja varmaan olis hyvä syödäkin.

Meillä ei ole ympärillä lapsiperheitä joilta saada mitään tavaraa ilmaiseksi tai ostamallakaan. Ja lapsihan ei ole ikuisesti vauva.

No lapsilisä on 100 euroa. Vauva kuluttaa tissimaitoa (ok, sun energiantarve lisääntyy hieman) ja vaippoja. Siihen ei kulu edes sitä lapsilisää. Nyt jo rahaa säästöön tavaroihin (vaunujen ei tarvitse olla viimeistä huutoa, hyviä käytettyjä on oikeasti). Vaatteita saa kirppareilta puoli-ilmaiseksi.

Niin ja lapsi ei ole ikuisesti vauva, mutta et ole sinäkään ikuisesti opiskelija.

Kykenetkö kuitenkin vakaavasta sairaudesta huolimatta tulemaan raskaaksi?

Eikös nyt olisi kuitenkin hyvä aika sitten aloitta yritys, jos hetkellä olet töissä? Saisit kohtuulliset, kenties hyvätkin äitiys/vanheimpainrahat jolla varmaan pärjäätte kunnes lapsi on sen 1v. Sen jälkeen lähdet opiskelemaan -> valmistut ja pääset uudestaan töihin ennen, kun lapsesta tulee oikeesti "kuluttava".

Mä olin opiskelija kun tulin raskaaksi ja exä ei niin hyväpalkkaasessa työssä. Mä lopetin koulun kesken ja olisin ollut ilman rahaa ennen äityislomaa, mutta menin pariksi kuukaudeksi työkkärin kautta työharjootteluun ja se riitti nostamaan mun äityisrahaa jonkun verran.

Yhdistelmävaunut tilattiin hobbarista osamaksulla, ei tullut kauhian kalliiksi. Sitteri ostettiin alennuksesta, sänky saatiin ilman ja patja maksoi 10€. Vaatteita saatiin lainaan exän siskolta, ostin halvalla niitä etukäteen ja totta kai sukulaiset osti.

Ruokailu olis tullut halvemmaksi jos olis imetys onnistunut, mutta kyllä siitä korvikepullorumbastakin selvittiin. Vaippoja mun äiti osti jos sattui näkemään omalla paikkakunnalla tarjouksia koska täällä niitä ei pahemmin ole vaipoissa.

Sossun apua tarvittiin siinä vaiheessa kun olin jonkun aikaa sairastanut syöpää toista kertaa ja mun lääke- ja sairaalakulut kasvoi. Saatiin niihin apua, mutta muuten maksettiin kaikki itte.

Viimeksi muokattu:
Nyt tullaan toimeen kyllä ku mäkin käyn töissä. Mutta joudun uudelleen opiskelijaksi ja sillonkaan ei tulot päätä huimaa. Vielä jos olis lapsi niin stressi rahojen riittämisestä on valmis.

täytyy kyllä sanoa että tämä on paskin palsta äitiyteen ja vauvoihin liittyen ku täällä on niin julmia ihmisiä. Ei voi käsittää miksi toisille vaikeat tuomitaan näin lapsellisesti.

Anteeksi. Mutta mulla ei ainakaan herää myötätunto, jos vaan valitat etkä avaa tilannettasi yhtään. Enkä näe asiaa muutenkaan ihan niin toivottomana kuin aloitusviestissäsi ilmaiset. Onhan se toimeentulo ihan elintasokysymys. On sitä opiskelijayksinhuoltajaäitejäkin olemassa ja hengissä niidenkin lapset pysyy...

En mä mitään myötätuntoa kaipaakaan, sitä nyt on aivan turha tältä palstalta odottaakaan.

Mä en voi kaikkea täällä valottaa tilanteesta koska se menee jo sitten aivan liian henkilökohtaiseksi. Mulla ei kuitenkaan ole tarvetta täällä koko elämääni/elämäämme ruotia.

Tosiasia vaan nyt on se, että rahat ei tule riittämään elättämään lasta, sano muut mitä hyvänsä. Sossun luukulle emme tieten tahtoen lähde.

[QUOTE="huh huh";21989723]siis, oletko ihan tosissaan!!!! jos ei ole tietyn verran rahaa, niin ei saisi olla lapsia! Siis mitataanko lapsi rahassa? toivottavasti sinulla EI olisi lapsia!!![/QUOTE]

Ei lasta mitata, lapsen tulevaisuus mitataan. Minä en ainakaan halua rakentaa lasteni tulevaisuutta tyhjän päälle vain koska en ole viitsinyt rakentaa heille parempaa.

En mä mitään myötätuntoa kaipaakaan, sitä nyt on aivan turha tältä palstalta odottaakaan.

Mä en voi kaikkea täällä valottaa tilanteesta koska se menee jo sitten aivan liian henkilökohtaiseksi. Mulla ei kuitenkaan ole tarvetta täällä koko elämääni/elämäämme ruotia.

Tosiasia vaan nyt on se, että rahat ei tule riittämään elättämään lasta, sano muut mitä hyvänsä. Sossun luukulle emme tieten tahtoen lähde.
Tietenkään ei tarvitse kaikkia yksityiskohtia kertoa, mutta kyllä muakin vähän ihmetyttää asenteesi, että sulla ei tule olemaan koskaan varaa lapseen. Mä olen ollut yh jo 24 vuotta, olen sairastunut nivelreumaan 16 vuotta sitten, olen joutunut vaihtamaan alaa, olen ottanut asuntolainaa ja silti mulla on 2 lasta. Jos olisin lastenhankinnassa jäänyt odottamaan sitä, että tienaan 3000 e nettona, niin olisin ollut siinä vaiheessa jo liian vanha saamaan lapsia ja sitäpaitsi reumalääkityksen vuoksi en varmaan olisi lapsia edes yrittänyt hankkia. Elämässä on välillä ollut tiukempia ja välillä parempia aikoja ja niillä eväillä on menty, mitkä sillä hetkellä on olleet mahdollisia. Ei ole ollut aina ihan helppoa, mutta koskaan en ole katunut, että tuli pari lasta hankittua.

Älä stressaa liikaa. Loppujen lopuksi vauva ei tarvitse paljoa. Käytettyjä tavaroita saa oikeesti tosi edullisesti. Ja vaikka susta nyt tuntuu ettei ympärillä ole ketään joka voisi vaatteita/tavaroita antaa, niin kummasti niitä yleensä ilmestyy kun maha alkaa pyöristymään. Suurimmalla osalla on vauvanvaatteita ihan liikaa. Toki hankinnat hieman lisääntyvät kun vauva kasvaa, mutta taaperoikäkin menee vielä aika pienillä hankinnoilla.

Niin kuin joku mainitsi, et sinäkään ole ikuisesti opiskelija. Moni perhe on pärjännyt samoilla tuloilla kuin teillä. Niin joo ja omat tarpeetkin/kulutuskohteet muuttuu kun vauva syntyy. Älä pelkää turhaan tulevaisuutta!!

Yhteistyössä