Tässäkö se opintotuen korotuksen hyöty menee? V*tun Kela ja valtio!

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Mulle sanottiin Kelasta, että opintotuki aika on muutettu niin että sitä saa vasta 16.8 eteenpäin alkaa koulu koska tahansa.

Mulla alkaa koulu jo 6.8 ja 10 päivää pitäisi olla koulussa ilman opintotukea. Ekan opintotuen saa vasta 4.9 ja sekin on vain puolen kuun opintotuki. Siis mitä vittua!!!!

Kuinka ne voi päättää tuollaista, kun kerran koulu alkaa monella ennen tuota 16.8? Kansanedustajat nostelevat jo ennestään suurta palkkaansa monta kertaa vuodessa, mutta meitä muita kustaan silmään minkä keritään.

Mutta tästäkin asiasta on Kelasta kahta tietoa tullut koulun mukaan. Että joillekin on sanottu Kelassa, että laittaa todistus koulusta koska koulu alkaa ja hakea muutosta asiaan. Mulle taas sanottiin, että ei auta vaikka laittais todistuksen.

Mähän laitan se todistuksen sinne ja katton kuinka käy :kieh: :kieh: Sossuun varaan heti ajan elokuun alkuun, koska en mä pyhällä hengellä maksa vuokraa ja ruokia. Olin ajatellut siirtää sitä sossun aikaa myöhemmäksi elokuulle, kun luulin saavani ekan opintotuen 4.8 :kieh: :kieh: :headwall: |O

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Tuohan on ollut vuosia jo noin. Sitä paitsi saan syyskuussa kylläkin myös syyskuun opintotuen, etkä pelkästään puolelta kuulta.

Mä olen ollut tässä koulussa 2 vuotta ja aina aikaisempina vuosina olen saanut koko elokuun tuen 4.8. Miten voi mennä noin yhtäkkiä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mitä opiskelet? kyllä amk:ssa mä saan ainakin eka opintotuen 4.8 vaiika koulu alkaa vasta 18.8. Ja tuki muuten noussut, jää käteen 268e ennen jäi 233

Mä olen toisen asteen opiskelija. On meilläkin tuki noussut jonkun 30?, mutta yritetäänkö meitä kusta silmään nyt?

Jos siis koulutuksesi on rinnastettavissa toisen asteen (lukio/ammatillinen) koulutukseen niin 4.8. pitäisi tulla puolentoista kuun opintotuki ja asumislisä jos olet siihen oikeutettu (eli 16.8 - 30.9).
Ainahan se on näin mennyt !

Juujuu, mä olen käynyt lukion ja kaksi toisen asteen koulua ja aina se on mennyt tuolla tavalla. Enhän mä nytkään saa esim. kotihoidon tukea kuin kuluvan kuun viimenen päivä vaikka alottaisin puolesta kuusta, toki mieluummin ottaisin kuukautta aikasemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
Tuohan on ollut vuosia jo noin. Sitä paitsi saan syyskuussa kylläkin myös syyskuun opintotuen, etkä pelkästään puolelta kuulta.

Mä olen ollut tässä koulussa 2 vuotta ja aina aikaisempina vuosina olen saanut koko elokuun tuen 4.8. Miten voi mennä noin yhtäkkiä?

Alkaako teillä tänävuonna koulu myöhemmin?

Muistelisin, että itse sain tasan kerran koulun aikaan opintotuen elokuun aslussa. Muuten tuli aina syyskuun alussa. Riippuu mikä päivä koulut alkaa. Muistaakseni sen kerran kun opintotuki tuoli jo elokuussa, koulu alkoi joskus 5. päivä tai vastaavana.

Alkuperäinen kirjoittaja - - :
Jos siis koulutuksesi on rinnastettavissa toisen asteen (lukio/ammatillinen) koulutukseen niin 4.8. pitäisi tulla puolentoista kuun opintotuki ja asumislisä jos olet siihen oikeutettu (eli 16.8 - 30.9).
Ainahan se on näin mennyt !

Mä vastasin jo tuohon aiemmin kuinka on edellisinä vuosina mennyt opintotuki. Mä olen toisen asteen opiskelija ja siltin olen saanut aina opintotuen elokuun alussa koko elokuulta kun kerran koulukin alkaa elokuun alussa.

Ja takautuvan tuen saa vasta 4.9 eikä elokuussa eli syyskuussa tulee 1½ kuun tuki.

:( Minä odottelen että koska opiskelija-asuntojen vuokrat nousee.....

Meillä nousi jo 30? :headwall: Joka vuosi sama juttu. Kun muutettiin tähän 2003 loppuvuodesta, vuokra oli 500?, tuon korotuksen jälkeen 560?. Opiskelijaperheelle tuntuva nousu, mutta onneksi nousi se opintotukikin hieman. Ja meillä mies kesän hyväpalkkaisessa työssä, että ei tässä kärsitä, mutta monen muun kukkarossa tuollainen korotus tuntuu.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:

Alkaako teillä tänävuonna koulu myöhemmin?

Muistelisin, että itse sain tasan kerran koulun aikaan opintotuen elokuun aslussa. Muuten tuli aina syyskuun alussa. Riippuu mikä päivä koulut alkaa. Muistaakseni sen kerran kun opintotuki tuoli jo elokuussa, koulu alkoi joskus 5. päivä tai vastaavana.

Ei alkaa myöhemmin vaan samalla tavalla kuin ennenkin. Taisi viime vuonna alkaa 8. päivä ja silti sain koko kuun tuen.

Juujuu, mä olen käynyt lukion ja kaksi toisen asteen koulua ja aina se on mennyt tuolla tavalla. Enhän mä nytkään saa esim. kotihoidon tukea kuin kuluvan kuun viimenen päivä vaikka alottaisin puolesta kuusta, toki mieluummin ottaisin kuukautta aikasemmin.

Mä olen jo pariin kertaan vastannut kuinka on aiemmin ollut...

Alkuperäinen kirjoittaja flow87:
tervetuloa kerhoon, scar. meillä alkaa koulu 11.8 ja ollaan 2viikkoo ilman opintotukea kans. metropolian hallitus päätti että koulu ei voi alkaa ennen elokuun loppua ja meidän pitää saada tunnit täyteen. puosta. :headwall:

Mitä luulet tuleeko meidän koulussa tunnit täyteen? :kieh: :kieh: Se koulu ei tunne vapaapäiviä :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja perskyrpänen:
Opintolainaa saat nostaa jo elokuussa, varmaan sitä tyrkyttävät sossusta ekana.

Olen siitäkin huolimatta saanut jonkun verran toimeentulotukea

no korotus opintotukeenhan syö sossuntuesta jokatapauksessa, eli jos saat soskusta niin silti saat saman ku ennen? eikö?

Joo joo, mutta tässä aloituksessa oli nyt pointtina ihan muu.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotikissa:
pojalla alkaa koulu 16.8 ja eka opintotuki tulee syyskuussa 4.9 ja silloin tulee siis syyskuun tuki ja elokuulta puolen kuun tuki

Mutta kun meidän koulu alkaa jo 6.8.....me ollaan kauemmin koulussa ja saataisiin saman verran rahaa kuin ne jotka aloittaa myöhemmin??? Onko reilua? Ei mun mielestä.

Aika ihme jos sossusta antavat ylipäätään, toihan kait lasketaan sellaiseksi asiaksi mihin pitäisi voida varautua. En tiedä, mun mielestä ihan normi käytäntö Kelan maksuilla nykyään mutta mä en ole opintotukiin perehtynytkään kun siihen en ole ollut oikeutettu. Aika kelju tilanne kumminkin.Ootko sä jo opintolainat nostanut vai miten ne sossusta antais?

Yhteistyössä