Tässä taloussuunnitelmamme, arvioikaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eräs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eräs

Vieras
Meillä siis miehellä alkaa opiskelun jälkeen työt, sai vakituisen paikan firmasta jossa oli opiskellessaan työharjoittelussa. Kuukausipalkka nettona 1800e. Muut tulot ovat kotihoidontuki n. 300e sekä lapsilisä 100e. Eli yhteensä saadaan noin 2100 euroa kuukaudessa. Meitä minä, mies ja vajaan vuoden ikäinen lapsi. Opintolainaa on 11 000 euroa. Tällä hetkellä asutaan vuokralla joka kustantaa 600e/kk. Nyt olisi mahdollisuus ostaa yksi ihana kerrostalokolmio, eli asuntolaina oltais ottamassa.

lainanlyhennys 500e
yhtiövastike 230e
op-lainanlyhennys 170e
säästöön 100e
vakuutukset 50e
puhelimet ja netti 80e
sähkö 40e
auton menot 150e
ruokaan 400e

yhteensä 1730 euroa

eli joustoa olisi muutaman satasen verran, tietysti välillä täytyy ostaa vaatetta yms. johon myöskin menee rahaa. Tuolla 500 eurolla asuntolainan maksamiseen menisi 25 vuotta, kuulostaako mahdottomalta?

Mahdotonta sanoa kun en teidän kulutustottumuksianne tiedä. Mieluummin kyllä laskisin yläkanttiin kaiken, aika vähän olette budjetoineet vakuutuksiin, sähköön ja ruokaan.

kuin iso laina pitää ottaa. Monetkaan pankit eivät jousta lyhennyksien määrässä. Jos otat esim. 200 000 lainaa, voi olla että 500 lyhennystä kuussa ei riitä...

ei tuo nyt mahdottomalta kuulosta. Toki 25vuotta muuttuu muutaman vuoden päästä yli 30 vuodeksi, kun korot kuitenkin tulevat nousemaan. Eli lainasumma ratkaisee, ei niinkään se kuukausilyhennys. Selviättekö korkojen noustessa?

Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Autoon ei riitä 150e kuukaudessa, ellei sitten ole uusi ja maksettu ja ei ajeta metriäkään.

Mulla ainakin riittää eikä ole uusi, vaan 4 vuotta vanha.

Minä ajan jo 150e edestä bensaa kuussa, enkä edes käy töissä ja siihen päälle vakuutukset, käyttömaksut, huollot, korjaukset, katsastus... Mulla tankillinen piisaa pari viikkoa ja se maksaa sen 150e kun pari kertaa tankkaa.

Autoon ei riitä 150e kuukaudessa, ellei sitten ole uusi ja maksettu ja ei ajeta metriäkään.

Minä ajan jo 150e edestä bensaa kuussa, enkä edes käy töissä ja siihen päälle vakuutukset, käyttömaksut, huollot, korjaukset, katsastus... Mulla tankillinen piisaa pari viikkoa ja se maksaa sen 150e kun pari kertaa tankkaa.

Ja sitten renkaat yms.

Voihan se olla maksettu ja vanhempi ja mies (tai ap) kätevä käsistään ja osaa auton huoltaa. Ei tartte vanhaa vessaa merkkiliikkeessä huollattaa kun arvolla ole väliä.
Perus kasko ei ole kallis eikä ajoneuvovero, eikä sillä autolla välttämättä ajeta edes päivittäin :)

Ootteko käyny pankissa juttelemassa noista? Onko teillä vakuuksia lainan saantiin?

Entä mikä on kokonaishinta asunnossa?
Tottakai asunto toimii vakuutena, mutta ei tee sitä 100%:sti lainalle. Oiskohan ollu 85%?

Jos lainan saatte ja nyt olette niukasti eläneet niin en näe ongelmaa. Mies kuitenkin alkaa saamaan ns oikeaa rahaa ja asunto toki on sijoituksena varsin oiva kohde.

Sun kannattaisi kyllä vaihtaa auto :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja aik:
vähän meinasitte vakuutuksiin laittaa. Eikö lapsella edes ole vakuutuksia? Auton vakuutukset on jo yli tuon summan... Ja vielä säästöön satanen

Kai nuo nyt tietävät mitä maksavat tällä hetkellä? Ei se asumismuoto sitä miksikään muuta :D

Ainakin meillä muutti. Kotivakuutuksen summaa piti muuttaa isommaksi, otettiin henkivakuutukset sekä tapaturmavakuutukset.

Vakuutuksehan oli laitettu erikseen. Meillä onneksi huollot ja korjaukset ilmaisia, osat saadaan tukkuhintaan :)

vähän meinasitte vakuutuksiin laittaa. Eikö lapsella edes ole vakuutuksia? Auton vakuutukset on jo yli tuon summan... Ja vielä säästöön satanen

ei Suomessa lapsi tarvitse erillistä vakuutusta. meillä ainakin täällä Espoossa on terveyskeskuksia, joista saa ajan aina halutessaan, ja reseptilääkkeistä saa kelakorvausta apteekissa. hullua maksaa satoja euroja sairasvakuutuksista, jos on perusterve lapsi ja lääkkeisiin menee normaalisti pari kymppiä vuodessa.

Kai nuo nyt tietävät mitä maksavat tällä hetkellä? Ei se asumismuoto sitä miksikään muuta :D

Ainakin meillä muutti. Kotivakuutuksen summaa piti muuttaa isommaksi, otettiin henkivakuutukset sekä tapaturmavakuutukset.

Mun kotivakuutus on paritalossa 90 euroa vuodessa eli 7,5 euroa kuukaudessa. Mitään henkivakuutuksia ei ole pakko ottaa kun hankkii omistusasunnon eli mikään ei muutu kun muuttaa vuokralta omaan, yhtä lailla vakuutat vain irtaimiston osakkeessa.

Sun kannattaisi kyllä vaihtaa auto :laugh:

Ihan totta, sanonny mihin autoon ei noita tarvita???? Mulla menee noin 55 litraa tankkiin kerralla että näillä bensan hinnoilla se on 150e. Ja noi muut on maksuja jotka menee mun tietojen mukaan joka autosta, huoltomaksua lukuunottamatta jos itse huoltaa, mutta siihenkin tarvitaan osia, remmejä sun muuta? Kerros nyt mihin autoon noita maksuja ei tarvita, vaihdan heti huomenna?

Mun kotivakuutus on paritalossa 90 euroa vuodessa eli 7,5 euroa kuukaudessa. Mitään henkivakuutuksia ei ole pakko ottaa kun hankkii omistusasunnon eli mikään ei muutu kun muuttaa vuokralta omaan, yhtä lailla vakuutat vain irtaimiston osakkeessa.

Me maksettiin aiemmin kotivakuutusta alle 60 euroa vuodessa. Kyllä se vähän nousi kun omaan muutettiin. Ja ei ole henkivakuutusta pakko ottaa, mutta monesti fiksua.

ei Suomessa lapsi tarvitse erillistä vakuutusta. meillä ainakin täällä Espoossa on terveyskeskuksia, joista saa ajan aina halutessaan, ja reseptilääkkeistä saa kelakorvausta apteekissa. hullua maksaa satoja euroja sairasvakuutuksista, jos on perusterve lapsi ja lääkkeisiin menee normaalisti pari kymppiä vuodessa.

Entäs sit jos ajattel kolarin ja laps loukkaantuu vakavasti. On sitten kiva maksella niitä hoitoja. Meillä oli just tänään tarvetta vakuutukselle. Oli pakko käyä yksityisellä näyttää lapsen korvia, kun täälä omassa kunnassa ei pääse lääkäriin koskaan. Yks lääkäri vaan ja sekin normi tk. lääkäri. Makso melki satasen, mutta vakuutuksella saa osan takas, toki on omavastuu mut voitolle jää silti

Yhteistyössä