Tarviin mietintäapua sopiiko tähän elämäntilanteeseen uusi vauva.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ennanniina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ennanniina

Vieras
Me ollaan 25v avioliitossa oleva pariskunta. Meillä on kohta kolmevuotias tyttö ja 1,5v sitten ostettu omakotitalo, josta siis velkaa... Mies on vakitöissä, mutta palkka ei päätä huimaa...pärjätty ollaan kuitenkin, kitkutellen. Minä valmistun sairaanhoitajaksi nyt keväällä.

Järki sanoo, että töihin pitäis mennä ja alkaa yhdessä maksaa taloa pois ja nauttia vaan tuosta yhdestä lapsesta, MUTTA vauvakuume on kova ja olishan se ihana jos tytöllä olisi sisarus.

Me ei osata päättää! Joka toinen päivä ollaan eri mieltä asiasta...vauva, töihin, vauva, töihin?

Onko tähän ulkopuolisin silmin joku tosi itsestään selvä ratkaisu? Jos me ei vaan itse sitä nähdä.

Jaa-a, jos vähänkin epäröisin niin en tekis. Mutta se onkin miun mielipide. Toiset taas jotka epäröi, tekee kaikenvaralta :D

Vaikea ulkopuolisen sanoa.

Töitä ehit tekeen millon vaan, ehitkö vauvoja? TIktoktiktok biologinen kello...

kun on tullakseen, ehdit kyllä tekemään keikkaa ennen vauvan syntymää. Jos itsestä tuntuu että jaksaa 2 pienen lapsen kanssa. Ja kyllähän sitä aina monenlaiseen tilanteeseen sopeutuu :)

Ole töissä se puoli vuotta vähintään ennen äitiyslomaa, niin saat kohtuullista äitiyspäivärahaa. Jos sydän kestää lapsen päivähoitoon laittamisen aikaisin niin sitten vaan lasta yrittämään, koska tuskin nyt opiskelijana saat sen enempää kuin äitiysrahan määrä on. Ja jos olet töissä ennen äitiyslomaa, niin saatte säästöön palkasta hyvän osan tulevaisuutta varten, kun olette kerran tottuneet pienellä elämään. Se helpottaa sitten jos tulee yllättäviä laskuja tms.

Mun neuvo on, kuten ylläolevalla, eli mene vähäksi aikaa töihin jotta saat rahaa säästöön ja kohtuu ä-päivärahaa. Ei ole kiva jos rahat totaalisesti loppuu ja lainan maksutkin on vaarassa, helposti alkaa sitten myös raha-riidat puolison kanssa.

Samaa suosittelen kuin muutama ylläoleva. Mene töihin heti kun valmistut, ja alkakaa sitten hankkimaan perheenlisäystä. Älä turhaan murehdi lasten ikäeroa, joku vajaa vuosi ei tunnu siinä enää missään. Helpompaa vain kun esikoinen on saanut olla rauhassa itse pieni.

Kyllä mäkin sinuna tekisin vauvan koska..
eihän se sieltä välttämättä heti tule ja jos tulee kerkeet kuiteski valmistua ja vähän aikaa tekee töitä.
Ja sairaanhoitaja on siitä hyvä ammatti että voit hyvin tehdä jo silloin kun vauva on vielä pieni etkä halua laittaa hoitoon niin viikonloppuja tai muuten keikkaa ja esim. mies voi katsoa lapsia sillä aikaa.

No niin, kai se tosiaan on paras vaihtoehto mennä töihin. Ei me sitä lasta epäröidä yhtään vaan sitä, että miten pärjättäisiin rahallisesti. Joskus tuntuu, että hyvin pärjätään kun ollaan kerta pärjättyy tähänkin asti, mutta toisinaan taas tuntuu siltä, että olisi hyvä kun saisi lainaa maksettua nopeampaa pois...

Yhteistyössä