Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:Enchantress, onko tiedossasi mitään maata, jossa jäädään äitiyslomalle vasta synnytyksen jälkeen? Minulla ei. Yleensä viimeistään kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa.
No ainakin Jenkkilässä äitiysvapaa (jos siis sellaista edes saa pitää ) alkaa vasta sinä päivänä kun synnytys käynnistyy...
Muuten en kyllä sotkeudu tähän käännöshässäkkään...
Siis siihen saakkako ollaan ihan normaalisti töissä? No, enpä ole ennenkään sitä minään sivistysvaltiona pitänyt, mutta tuo nyt on jo aika kummallista menoa, jos tosiaan noin menee. Itse olen käsittänyt, että sielläkin se on kaksi viikkoa ennen la:ta.
Käytännössä kyllä, koska ei ole olemassa organisaatiota (kuten Kela täällä ) joka takaisi kaikille minkäänlaista äitiysvapaata. Joissakin osavaltiossa ollaan sen verran edistyksellisiä, että siellä jopa saa muutaman viikon ajan palkkaa (tai edes jotain korvausta) äitiysvapaan ajalta.
Käytännössä siis Jenkkilässä käsite äitiysvapaa tarkoittaa sitä, että voit olla (yleensä palkattomana) kotona jokusen viikon ajan (max. pari kuukautta), ja että sinua ei voida erottaa työstä tänä aikana!
Kerroin nimittäin Amerikasta tulleelle kollegalle Suomen systeemistä (9-10 kk kotona, n. 60% palkasta) niin oli tyyppi tipahtaa tuolilta.![]()
![]()
![]()
No juu, tuo jenkkien sosiaaliturvan puute nyt on jo käsite ja legendaarinen asia. Mutta eikö silti ns. normaalitöissä (en nyt tarkoita kaupan kassoja jne) oleva nainen ole sairaskassan piirissä ja saa sitä kautta äitiyslomaa.
Vaan meilläpä valitetaan sitä, että asiat on huonosti ; )
Tuo riippuu aika pitkälti siitä osavaltiosta missä asuu. Sairaskassat ei juurikaan auta äitiysloma-asioissa. Eli käytännössä tilanne on kuten Enchantress sanoi, jos on varaa, niin kotiin voi jäädä aiemmin, muuten se on taloudellisesti hankalaa.
Nimimerkillä nähnyt vierestä kun kaksosten äiti palasi töihin viikon äitiysloman jälkeen! :|