MACin käyttäjät apua!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tumpelo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tumpelo"

Vieras
Mulla on pöytämäkki jota en osaa käyttää (ex-miehen vanha) ja reilun vuoden aikana mulla on kertynyt yli 10 000 kuvaa "all images" kansioon. Apua! Miten mä saan vai saanko mitenkään niitä kansioihin kuukauden mukaan? Laitoin siis "arrange by date created" mutta on ihan mahdotonta kun kaikki on samassa "all images" kansiossa vaikka aikajärjestyksessä onkin. En löydä Finderista mitään ratkaisua enkä netistäkään. :( Kiitos avusta jos joku osaa auttaa!

Joo avaat shellin ja luot sinne hakemistot kuukausittain esim joulukuu:

mkdir Dec

Sitten vaa siirtelet käsin ne vaikkapa tyyliin:

for a in `ls -l |awk '/Dec/ {print $9}'`; do mv $a Dec/; done

Loput voinet soveltaa itse, Jeppis jebulis.

Siis miten se on mahdotonta? Luot kansion tammikuu ja siirrät tammikuussa otetut kuvat sinne. Siinähän ne on peräkkäin kansiossa. Ei kai ole mahdotonta jos vaikka joudut toistamaan saman 12 kertaa. Tai jopa 14.

Et sotki ollenkaan niitä kuvia Finderista vaan avaat ohjelman iPhoto. Kaikki kuvasi ovat (toivottavasti) siellä. Ohjelmalla saat lajitteltua kuvasi miten haluat. www.hopeinenomena.net löytyy apuja helpommin kun täältä.

Terminaalin kautta on huomattavasti helpompaa käsitellä tuollasta määrää tiedostoja kuin finderilla. Voit tehdä nuo kuukausihakemistot vaikka omaan kotihakemistoosi ja siirtää ne sinne. Korvaan vain tuohon mv $a /Users/diidpadaapa/kuvat/Dec/ tjsp

Yhteistyössä