Tarviiko teillä päin viedä puolukoita kouluun?

"vieras"
Meillä ala-asteella on ollut jo vuosia tapana,että menevät koko koulu puolukoita poimimaan.Puolukat tuodaan keittiölle missä keittiöhenkilökunta puhdistaa marjat,ja niistä tehdään puuropäivänä puuro oppilaille
 
dd
Alkuperäinen kirjoittaja tööt;21942259:
Ja mistä vakuuttavasta lähteestä on peräisin tieto, että on pakko maksaa, jollei vie?
Ihan siltä samaiselta siskolta. No daa! Ei se mikään ihme täällä korvessa olisi, vaikka pitäis vieläkin poimia, kun kaikessa pitää säästää!!
 
"harmaa"
Ei,mut käytiin kyl pomimassa puolukoita keittiölle:)

Eiköhän vanhemmista jokainen ole lapsensa/lapsiensa kouluruokailut maksaneet,ilman et tarvis kotoota alkaa ruokaa kouluun kantamaan.
 
Olen itse aikoinani joutunut viemään kouluun puolukoita, samoin on lapsistamme kaksi vanhimpaa, jotka ovat 17 ja 19v.
Vahin tyttö vei myös yläasteella ollessaan punaherukoita ja siitä sai vastineeksi muutaman tunnin vapaata kotitaloustunneilta.
 
merimies
Siis ajatuksenahan tuo on hyvä, mutta en kyllä ajatellut lähteä eksymään tuonne metsään...

En tiedä onko sillä vaikutusta kun asutaan pienellä paikkakunnalla.
Ensimmäisenä syksynä kun muutimme, kuulin erään äidin puhuvan tuosta olin ihan:O, kun ei kaupungissa ollut tuollaista...
Niin se ajatushan on juuri se, että lapset eivät vieraantuisi luonnosta kuten on käynyt näköjään monille vanhemmille.
 
Rollolainen
Ompas outoa, mutta en antaisi lapsen viedä. Ostakoot keittiöt itse marjansa, eivätkä hyväksikäyttäisi lapsien vanhempia.
ehkä täsä on kuitenkin kyse opettamisesta. mitä pahaa on oppia käymään marjassa? omat vanhemmat kun eivät käytä enää lapsiaan marjassa.
ainakin viime vuonna meillä ylästelaistenkin piti viedä puolukoita kouluun. se kirjattin ylös jos oli vienyt. jos ei vienyt, joutui sit käymään puolukkametsässä eräänä päivänä. jos oli jo puolukat tuonut sai tehdä jotkain muuta koululla.
 
On meillä tähän asti aina seiskojen tarvinnut viedä joka syksy puolukoita 1 l kouluun, en tiedä onko nyt muuttunut, ei ole vielä poika tuonut mitään lappua kotiin. Sitten 8 lk. valinnaisen kotsan oppilaat vei litran mustikoita. Ja täällä on aina ollut tuollanen tapa, jo silloin kun itse kävin koulua.

Muoks vielä: ala-asteella ei ole vuosiin enää viety, ennen vietiin sielläkin.
Marjastusta varten sai vapaaksi kokonaisen koulupäivän, tarkoitus oli opettaa hyödyntämään metsän antimia.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tarvinnnu ite viedä enkä oo kuullu että tääläkään kouluissa niin tehtäs. Tän vuoden satokin on niin onneton ettei löydy edes marjaa mistä ottaa.
Ja jos ny sattus sitte aikaan olemaan pojalla tällanen lappu ni ne marjat haettas. Me muutenkin ollaan paljon luonnossa joten se litra kyl saatas samalla otettua. Hyvä vaan jos koulusta yrittävät saada oppilaita luontoon.
 
Viimeksi muokattu:
JONSERED Karhunkantaja
Ompas outoa, mutta en antaisi lapsen viedä. Ostakoot keittiöt itse marjansa, eivätkä hyväksikäyttäisi lapsien vanhempia.
Minä taas ajattelen näin, että jos meiltä puolukoita liikenee, se osaltaan pienentää keittiön menoja ja vapauttaa niitäkin vähiä varoja, jolloin keittäjällä on suuremmat mahdollisuudet tehdä maistuvampaa ja monipuolisempaa ruokaa.

Mutta lapseni käyvätkin muuta, kuin kunnallista tai valtiollista koulua. Ja ruoka on siellä mahtavan hyvää ja terveellistä ja suurimmaksi osaksi luomua.
 
"vieras"
Enpä oo moisesta koskaan kuullut mutta en pitäisi käytäntöä huonona jos ajattelee vaikka jotain pientä kyläkoulua missä voi olla taistelua siitä pysyykö koulu ylipäätään pystyssä. Jos siellä vaikka on oma keittäjä joka talven mittaan keittelee sitten puolukoista puurot ja kiisselit.
 
Muistan kun esikoinen meni yläasteelle ja täällä oli tosi huonosti puolukkaa, ostettiin torilta puolukat kimppaan useamman pojan luokkakaverin perheen kanssa. Silloin sai viedä myös punaherukkaa jollei saanut mistään puolukkaa.
 

Yhteistyössä