Tarviiko Tallinnaan passia?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
äiti030406
HEI.
Kävimme tammikuun loppupuolella Tallinnassa, passit olivat mukana mutta ei siellä ketään näkynyt mailla ei halmeilla niitä tarkastelemaan. Tallista laivaanpäin menessä tosin olivat kiinnostuneita maihinnousukortista.

2008
21.12.2007 Viro, Latvia & Liettua liittyivät ns. Schengen maihin eli ei ole niitä passintarkastuksia rajoilla. Henkilöllisyys on toki pystyttävä todistamaan mutta siihen käy kuvallinen uusi hlötodistus, passi, ajokortti, kuvallinen kelakortti. Lentokentillä nuo säännöt astuvat voimaan vasta maaliskuun 2008 lopussa.

Ammattilainen
Mun mielestä tuo on ihan idiootti sääntö. Kellä muka on joku henkilökortti, kun passi on paljon järkevämpi asiakirja. Ajokortti kun ei kelpaa... Eli suomeksi sanottuna passi PITÄÄ olla mukana.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja 2008:
21.12.2007 Viro, Latvia & Liettua liittyivät ns. Schengen maihin eli ei ole niitä passintarkastuksia rajoilla. Henkilöllisyys on toki pystyttävä todistamaan mutta siihen käy kuvallinen uusi hlötodistus, passi, ajokortti, kuvallinen kelakortti. Lentokentillä nuo säännöt astuvat voimaan vasta maaliskuun 2008 lopussa.
Eipä käy matkustusasiakirjana ajokortti eikä kuvallinen kelakortti. Passi tai uusi henkilötodistus kelpaa. Ja itse olen ihan onnistuneesti matkustanut Tallinnaan henkkarilla. ;)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Liina78:
Mun mielestä tuo on ihan idiootti sääntö. Kellä muka on joku henkilökortti, kun passi on paljon järkevämpi asiakirja. Ajokortti kun ei kelpaa... Eli suomeksi sanottuna passi PITÄÄ olla mukana.
Kyllä mä koen järkevämpänä henkilötodistuksen. On sitä paitsi helpompi pitää mukana jos tarvitsee todistaa henkilöllisyyttä muuallakin. Ja mitä passilla tekee jos matkustaa vaan euroopassa.

mä lähden reissuun...
mulle sanottiin just (kun siis kävin varaamassa risteilyn maaliskuun puoleen väliin) että passi tai henkilökortti mukaan. ja varmuudeksi vielä kysyin että käykö uusi ajokortti, niin vastaus oli että ei. passi tai henkilökortti.

Tässä vastaus
Voiko Schengen-alueella matkustaa ilman passia tai henkilöllisyystodistusta?

Ei voi. Schengenin säännöstöllä on poistettu vain rajatarkastukset sisäisiltä rajoilta. Kysymyksessä ei kuitenkaan ole passivapaus, vaikka sisärajoilla matkustajia ei enää tarkasteta. Alueella matkustavien tulee pitää mukanaan niitä matkustusasiakirjoja, joita kukin Schengen-maa vaatii ja tarvittaessa matkustajan on kyettävä todistamaan henkilöllisyytensä ja kansalaisuutensa viranomaisille. Suomalainen voi tehdä tämän muissa Schengen-maissa joko passilla tai uusimuotoisella kuvallisella henkilökortilla (kortissa on mainittu sen voimassaoloaika ja henkilön kansalaisuus).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Liina78:
Kyllä mä koen järkevämpänä henkilötodistuksen. On sitä paitsi helpompi pitää mukana jos tarvitsee todistaa henkilöllisyyttä muuallakin. Ja mitä passilla tekee jos matkustaa vaan euroopassa.

Jos omaa ajokortin ja käyttää sitä ajeluunkin niin se on aina mukana eikä muuta henkilötodistusta tarvi, niin mielestäni järkevämpi on ottaa passi, jolla voi reissata missä vain.

Yhteistyössä