Alkuperäinen kirjoittaja huon:
Eihän siitä olekaan mitään muuta haittaa paitsi kuten useimmissa aloituksissa, äiti väsyy ja valittaa kuinka on rankkaa ja haluaa päästä siitä eroon. Jos tilanne on kaikille ok, niin senkus yöimettää vaikka koululaista
Viralliset syythän kaikki tietää, hampaat, vie tilaa ruualta eli ei syö päivällä niin hyvin jne. Mutta siis jos mitään noista ei ole niin go for it!
Niin...mutta kun meidän poika on ainakin ollut hyvä syömään, aina, vaikka saikin öisin tissiä vielä taaperoiässäkin. Hampaissakaan ei ole vikaa, sen on hammaslääkärikin todennut - ja moni yösyönnit lopettava nukkuu sitten tutti suussa, eli purentaa ajatellen plus miinus nolla.
Jos äiti on väsynyt yösyömisten takia, tai jos vauva kuihtuu käsiin kun sille ei kelpaa ruoka päivisin, niin silloin toki on koko perheelle parasta että yösyömiset lopetetaan. Mutta jos siitä ei ole äidille mitään erityisen suurta vaivaa, niin en tajua miksi yösyömiset pitäisi jättää vauvan tultua 6 kk ikään. Vaikka neuvola sitä suositteleekin.
Meillä imetyksen lopetus kävi tosi helposti, ilman itkuja, vaikka imetinkin pitkään ja myös öisin. Eli ei meillä ainakaan mennyt niin, kuten usein varoitellaan, että jouduin syöttämään kouluikäistäkin vielä öisin =). Meillä on 1 v 9 kk ajan imetetty, 2 v 4 kk ikäiseksi saakka äidin vieressä nukkunut poika, joka nyt 2 v 6 kk iässä nukahtaa itse (ilman nukutuksia) sekä päivä- että yöunille muutamassa minuutissa, ja nukkuu heräämättä läpi yön =). Huolimatta siitä, että en alkanut opettaa häntä "tavoille" jo vauvana, enkä ole yhtenäkään iltana häntä itkettänyt yövieroituksen tai muunkaan asian vuoksi.
Eikä pojan yösyömiset häirinneet mun uniani, miehen unia, tai esikoisen unia. Meillä nukuttiin hyvin, myös minä ja poika.