Tarviiko puolivuotias enää

• Viestiketjun aloittaja Maija
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Peesi myös. Mutta kaikki eivät ymmärrä omaa, eivätkä lapsensa parasta, niin tehkööt kukin tavallaan. Itsehän siinä loppupeleissä kärsii.
Miksi yösyöntien lopettaminen 6 kk iässä olisi parasta
a) vauvalle
b) äidille
?
Ja miksi äiti siitä loppupeleissä mukamas kärsisi?
Koska hän ei toiminut niin kuin suositeltiin, sääntöjen mukaan. Hän kokee viiltäväti olevansa ulkopuolinen ja hyljeksitty toimittuaan moraalisesti väärin ja siirtää trauman kasvavan lapseensa. Teini-iässä lapsi alkaa potkia bussipysäkkejä ja varastaa lähikaupasta kaljaa.
Karkasi mopo käsistä joillakin.

KUKAAN ei ole kieltänyt syöttämästä vaikka kuinka isoa muksua yöllä.

Oli puhe siitä, TARVITSEEKO yli 6 kk yöllä ruokaa vai ei. Ei tarvitse. Jos haluaa imettää yli 6 kk, niin ei kai sitä kukaan kiellä.
Luetaanpa se ketju. Alunperin puhuttiin tarvitsemisesta, tässä ihmeteltiin, miten äiti loppupeleissä kärsii kuten joku asian ilmaisi. Minuakin ihan aidosti kiinnostaa, miten.
No on tälläkin palstalla aloituksia, joissa esim. 9 kk syö öisin tissiä jopa 1-2 h välein ja äiti on ihan väsynyt olemaan tuttina.

Ja kuten jo kirjoitin aikaisemmin, jokainen saa toki imettää vaikka kuinka kauan, ei kukaan sitä tietääkseni ole kieltänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Eiköhän tuolla 6 kk rajalla tarkoiteta sitä, että tätä nuorempaa vauvaa ei suositella vieroittaa yöruokinnasta vaan aikaisintaan kun vauva tulee 6 kk voi niin tehdä jos se hyvältä tuntuu. Mikä tässä nyt on ongelma, eihän kenenkään tarvitse niin tehdä.
Mutta entäs ne vauvat (kuten mun esikoinen) jotka lopetti ihan itse yösyömiset jo paljon ennen 6 kk ikää? Jos yövieroituksen voi tehdä aikaisintaan 6 kk iässä, niin silloinhan neuvolan olisi pitänyt suositella 2½ kk ikäisen vauvan herättämistä yösyönneille, mutta eivät he niin tehneet, vaan sanoivat että anna nukkua vaan.

vieras
Jos äiti kärsii siitä esim. valvomisen vuoksi niin tottahan toki kannattaa miettiä, onko järkevää. Mutta jos ei, en näe mitään sytä miksi yösyötöt pitäisi lopettaa juuri 6kk iässä. Olen mieltänyt ohjeen juuri niin kuin edellä tuli, että 6kk eteenpäin sitä voi harkita oman järjen ja tilanteen mukaan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja huon:
Eihän siitä olekaan mitään muuta haittaa paitsi kuten useimmissa aloituksissa, äiti väsyy ja valittaa kuinka on rankkaa ja haluaa päästä siitä eroon. Jos tilanne on kaikille ok, niin senkus yöimettää vaikka koululaista :) Viralliset syythän kaikki tietää, hampaat, vie tilaa ruualta eli ei syö päivällä niin hyvin jne. Mutta siis jos mitään noista ei ole niin go for it!
Niin...mutta kun meidän poika on ainakin ollut hyvä syömään, aina, vaikka saikin öisin tissiä vielä taaperoiässäkin. Hampaissakaan ei ole vikaa, sen on hammaslääkärikin todennut - ja moni yösyönnit lopettava nukkuu sitten tutti suussa, eli purentaa ajatellen plus miinus nolla.

Jos äiti on väsynyt yösyömisten takia, tai jos vauva kuihtuu käsiin kun sille ei kelpaa ruoka päivisin, niin silloin toki on koko perheelle parasta että yösyömiset lopetetaan. Mutta jos siitä ei ole äidille mitään erityisen suurta vaivaa, niin en tajua miksi yösyömiset pitäisi jättää vauvan tultua 6 kk ikään. Vaikka neuvola sitä suositteleekin.

Meillä imetyksen lopetus kävi tosi helposti, ilman itkuja, vaikka imetinkin pitkään ja myös öisin. Eli ei meillä ainakaan mennyt niin, kuten usein varoitellaan, että jouduin syöttämään kouluikäistäkin vielä öisin =). Meillä on 1 v 9 kk ajan imetetty, 2 v 4 kk ikäiseksi saakka äidin vieressä nukkunut poika, joka nyt 2 v 6 kk iässä nukahtaa itse (ilman nukutuksia) sekä päivä- että yöunille muutamassa minuutissa, ja nukkuu heräämättä läpi yön =). Huolimatta siitä, että en alkanut opettaa häntä "tavoille" jo vauvana, enkä ole yhtenäkään iltana häntä itkettänyt yövieroituksen tai muunkaan asian vuoksi.

Eikä pojan yösyömiset häirinneet mun uniani, miehen unia, tai esikoisen unia. Meillä nukuttiin hyvin, myös minä ja poika.
Eikö tässä jumaliste ole jo todettu se, että jos kerran siitä ei ole haittaa sinulle eikä vauvalle niin sinähän voit imettää öisinkin. Puolestaan jos joku TOINEN ei enää halua , niin hän VOI lopettaa imetyksen öisin kun vauva on sen 6 kk, ei aikaisemmin jos vauva sitä yömaitoa vaatii.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Okei. Mun lapseni siis ei tarvitse yöllä ravintoa. Kertokaa nyt sitten ihan oikeasti mitä me tehdään, jotta päästään siitä eroon. JA saadaan se juomaan päivällä pullosta/mukista nätisti.
Kuule, anna tissiä öisin ihan niin kauan kuin se tuntuu sinusta hyvältä.
Ja mieti asiaa uudelleen sitten, jos yöt menee sellaisiksi että et saa nukuttua ollenkaan, ja olet päivisin ihan töttöröö.

Okei. Mun lapseni siis ei tarvitse yöllä ravintoa. Kertokaa nyt sitten ihan oikeasti mitä me tehdään, jotta päästään siitä eroon. JA saadaan se juomaan päivällä pullosta/mukista nätisti.
Ja mieti asiaa uudelleen sitten, jos yöt menee sellaisiksi että et saa nukuttua ollenkaan, ja olet päivisin ihan töttöröö.
No niin me tehdäänkin. Mutta minä olisin halunnut kuulla jonkin selkeän toimintasuunnitelman mitä mun pitäis tehdä, jotta yösyöminen saadaan loppumaan. Siis noilta, jotka sanoi että lapsi ei sitä tarvitse.

Eikö tässä jumaliste ole jo todettu se, että jos kerran siitä ei ole haittaa sinulle eikä vauvalle niin sinähän voit imettää öisinkin. Puolestaan jos joku TOINEN ei enää halua , niin hän VOI lopettaa imetyksen öisin kun vauva on sen 6 kk, ei aikaisemmin jos vauva sitä yömaitoa vaatii.
Mutta, jumaliste, aikaisemmin todettiin että "itsehän äiti siinä loppupeleissä kärsii" jne. Eli yleistettiin että näin on. Vaikkei kaikkien kohdalla todellakaan ole. Silti käsketään lopettaa yöimetys koska ei vauva enää tissiä tarvi, ja itsehän sinä siitä sitten kärsit.
Cassy ei kärsi, Cassyn vauva ei kärsi, mutta silti tässä ketjussa ollaan oltu ehdottomasti sitä mieltä, että hänen tulisi lopettaa yöimetys. Heti. Mutta miksi ihmeessä pitäisi, kun ei kerran kärsi?

vieras
No niin me tehdäänkin. Mutta minä olisin halunnut kuulla jonkin selkeän toimintasuunnitelman mitä mun pitäis tehdä, jotta yösyöminen saadaan loppumaan. Siis noilta, jotka sanoi että lapsi ei sitä tarvitse.
Eikös vauvasi ollut 10 kk? Tuon ikäiselle sopii jo esim. tassutus (lempeä unikoulu)

.
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Eiköhän tuolla 6 kk rajalla tarkoiteta sitä, että tätä nuorempaa vauvaa ei suositella vieroittaa yöruokinnasta vaan aikaisintaan kun vauva tulee 6 kk voi niin tehdä jos se hyvältä tuntuu. Mikä tässä nyt on ongelma, eihän kenenkään tarvitse niin tehdä.
Mutta entäs ne vauvat (kuten mun esikoinen) jotka lopetti ihan itse yösyömiset jo paljon ennen 6 kk ikää? Jos yövieroituksen voi tehdä aikaisintaan 6 kk iässä, niin silloinhan neuvolan olisi pitänyt suositella 2½ kk ikäisen vauvan herättämistä yösyönneille, mutta eivät he niin tehneet, vaan sanoivat että anna nukkua vaan.
Oletko tyhmä vai... tyhmä kun tahalteen käsität asiat väärin ja jankutat nyt omiasi? Siis jos alle 6 kuinen vauva vaatii maidon öisin niin silloin vauva saa maidon öisin se on ohjeena, silloin vauvaa ei edes kannata alkaa vierottamaan millään vesipullolla. Jos vauva taas ei halua maitoa öisin vaan nukkuu, tämä vauva ei silloin tarvitse maitoa öisin joten antaa vauvan nukkua. Ei vauvalle myöskään pakko ole maitoa tuputtaa.

heh
Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja rapu:
Täällä ei kukaan puhunut mistään lapsentahtisesta imetyksestä, käsky oli jo synnäriltä että 3-4 tunnin välein. Ja jos muulloin vinkuu niin tuttia suuhun.
kuullostaa 70-luvulta :eek:
No jaa, mihin asti rapu kuvittelee että tämä on voimassa? 1vuotiaaseen asti herätellään 3tunnin välein? :D

vieras
Mutta, jumaliste, aikaisemmin todettiin että "itsehän äiti siinä loppupeleissä kärsii" jne. Eli yleistettiin että näin on. Vaikkei kaikkien kohdalla todellakaan ole. Silti käsketään lopettaa yöimetys koska ei vauva enää tissiä tarvi, ja itsehän sinä siitä sitten kärsit.
Siis jos äiti kärsii. Jos äiti ei kärsi niin äiti ei kärsi vaan voi ihan vapaasti syöttää yöllä. Kukaanhan ei käske lopettamaan mitään, se on jokaisen äidin harkinnassa EDELLEEN.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Oletko tyhmä vai... tyhmä kun tahalteen käsität asiat väärin ja jankutat nyt omiasi? Siis jos alle 6 kuinen vauva vaatii maidon öisin niin silloin vauva saa maidon öisin se on ohjeena, silloin vauvaa ei edes kannata alkaa vierottamaan millään vesipullolla. Jos vauva taas ei halua maitoa öisin vaan nukkuu, tämä vauva ei silloin tarvitse maitoa öisin joten antaa vauvan nukkua. Ei vauvalle myöskään pakko ole maitoa tuputtaa.
Jaa. Eli vauva tietää oman parhaansa silloin, kun se EI halua tissiä öisin alle 6 kk iässä? Silloin nämä asiat on ihan vauvasta kiinni, ja vauvat on yksilöitä.

Mutta silloin, kun vauva HALUAA öisin tissiä yli 6 kk iässä, niin se ei tiedäkään omaa parastaan, sillä eihän yli puolivuotias vauva enää tissiä öisin tarvitse?

Ja vielä se, että esim. 5 kk ikäisellä vauvalla yösyönti on tarve, mutta 6 kk täyttäneellä pelkkä tapa. Hmmm...

Vai olisikohan kuitenkin niin, että nämä asiat riippuu lapsesta? Joku tarvitsee sitä yömaitoa vielä yli puolivuotiaanakin, ja joku toinen taas ei tarvitse edes 2 kk iässä?

Meillä alkoi eka niin, että vauva nukkumaan klo 20 ja jos heräsi klo 22 mennessä sai tissin. Seuraavan tissin annoin vasta klo 5-6. Lempeästi tarjosin tutin (tai mies) yöllä ja meillä meni aika kivuttomasti koko juttu. Noudatimme unikouluohjeita (ei erityisesti tarvinnut huudattaa epäilijöille tiedoksi) ja kahdessa yössä poika tottui tissittelyn vähenemiseen. Ruuan maistelu oli alkanut jo 4kk iässä, joten päivällä syötiin jo.

Ja poika oli tosiaan syönyt 1.5h-2h tunnin välein ja olisi ihan varmasti jatkanut sitä, ellen olisi tehnyt stoppia. Pienilläkin voi olla tapoja..

Eikös vauvasi ollut 10 kk? Tuon ikäiselle sopii jo esim. tassutus (lempeä unikoulu)
Sitä meillä harrastetaankin. Vielä niin, että minä en maidonhajuisine tisseineni lapsen huoneeseen mene, vaan mies. Joka yö. Mutta kun se herää puolen tunnin välein kunnes sitä tissiä saa, me katsotaan parhaaksi antaa se tissi kerran yössä.

Tyttö ei ole myöskään tuttia suostunut syömään ikinä, että sitäkään ei voi korvikkeeksi antaa.

Sitä meillä harrastetaankin. Vielä niin, että minä en maidonhajuisine tisseineni lapsen huoneeseen mene, vaan mies. Joka yö. Mutta kun se herää puolen tunnin välein kunnes sitä tissiä saa, me katsotaan parhaaksi antaa se tissi kerran yössä.
Kuinka kauan olet kokeillut tissilakkoa? Puoli yötä, yön vai viikon?

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Kuinka kauan olet kokeillut tissilakkoa? Puoli yötä, yön vai viikon?
Siis joka yö tissittömyys on se ensisijainen vaihtoehto. Mutta kyllä me annetaan sitten joka kerta lopulta periksi, kun ei mieskään jaksa siellä koko yötä juosta puolen tunnin välein.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Meillä alkoi eka niin, että vauva nukkumaan klo 20 ja jos heräsi klo 22 mennessä sai tissin. Seuraavan tissin annoin vasta klo 5-6. Lempeästi tarjosin tutin (tai mies) yöllä ja meillä meni aika kivuttomasti koko juttu. Noudatimme unikouluohjeita (ei erityisesti tarvinnut huudattaa epäilijöille tiedoksi) ja kahdessa yössä poika tottui tissittelyn vähenemiseen. Ruuan maistelu oli alkanut jo 4kk iässä, joten päivällä syötiin jo.

Ja poika oli tosiaan syönyt 1.5h-2h tunnin välein ja olisi ihan varmasti jatkanut sitä, ellen olisi tehnyt stoppia. Pienilläkin voi olla tapoja..

Juuri näin.

Siis joka yö tissittömyys on se ensisijainen vaihtoehto. Mutta kyllä me annetaan sitten joka kerta lopulta periksi, kun ei mieskään jaksa siellä koko yötä juosta puolen tunnin välein.
Kummastakohan teidän perhe kärsii enemmän? Siitä, että yli puolivuotiaanne saa tissiä yöllä, vaiko siitä että vauva herää puolen tunnin välein ja herättää vanhempansakin puolen tunnin välein? :whistle:

Ei, en mä ainakaan jaksaisi herätä useita kertoja yössä. Kyllä noin pienelle voi vielä antaa periksi ilman pelkoa siitä, että saisit imettää vielä kouluikäistäkin keskellä yötä =)

Ja kun imetys loppuu kokonaan, loppuu yösyönnitkin kertaheitolla. Ainakin meillä. Ilman itkuja ja heräämisiä.

Kummastakohan teidän perhe kärsii enemmän? Siitä, että yli puolivuotiaanne saa tissiä yöllä, vaiko siitä että vauva herää puolen tunnin välein ja herättää vanhempansakin puolen tunnin välein? :whistle:
Väkisin siitä että se saa tissiä kerran yössä! Kun kerran yli 6kk ikäinen ei sitä TARVITSE. :whistle:

vieras

Ei, en mä ainakaan jaksaisi herätä useita kertoja yössä. Kyllä noin pienelle voi vielä antaa periksi ilman pelkoa siitä, että saisit imettää vielä kouluikäistäkin keskellä yötä =)

Ja kun imetys loppuu kokonaan, loppuu yösyönnitkin kertaheitolla. Ainakin meillä. Ilman itkuja ja heräämisiä.
Monet äidit ja miksei isätkin ovat väsyneitä, kun jopa 1 v syö yöllä parin tunnin välein, mikä on tapa, ei nälkä...
Toki, jos vauva ei koko yötä lussuta, ja äiti pirteä, niin mikäs siinä.

Monesti yöt paranevat, kun yöimetys loppuu....

vieras
Monella ystävällä 9-10 kk ikäinen söi 1-2 tunnin välein yöllä, päivällä ei ruoka maittanut. Unikoulun(lempeän) jälkeen(vei muutaman yön) vauvat nukkuivat 10 tuntia heräämättä läpi yön. Perhe-elämä alkoi kukoistamaan ja äiditkin piristyivät(koko perhe)

Ja alkoi ruoka maittamaan päivällä.

Mutta tuskin se väsyttää, jos vauva syö kerran yössä tissiä ;)

Yhteistyössä