Tarviiko puolivuotias enää

• Viestiketjun aloittaja Maija
  • Ensimmäinen viesti
no jopas
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Ja mitäköhän mun pitäis tehdä, kun toi tyttö vihaa syömistä ja syö vain juuri ja juuri tarpeeksi? Lisäksi se ei päivällä saa juurikaan nestettä nyt kun käyn töissä, mukista/pullosta suostuu juomaan erittäin nihkeästi. Neuvolat ja lääkärit saa sanoa ihan mitä haluaa, minä tiedän että sillä on jano yöllä.

Silkkaa typeryyttä väittää että kukaan 6kk ei tarvitse yöllä maitoa.
Kannattaisiko sinun olla sitten kotona, jotta vauvasi saisi nestettä päivällä, ettei tarvitsisi sitten yöllä juoda janoaan?
Samaa mieltä että yöllä ei voi nukkua kun täytyy täyttää nestevarastoa, outoa.

vieras
Juuri näin, että tutkimusten mukaan yli 6 kk ei tarvitse yöllä enää ruokaa, toki edellyttää, että päivällä vatsa täyttyy- mutta usein se onkin oravanpyörä, jos yöllä vauva syö vatsan täyteen, niin päivällä ei ruoka maistukaan. Jokainen toki saa imettää yölläkin yli 6 kk/tai antaa pulloa. Ei se nyt synti ole ;)

essi
Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä:
Suomessa puolivuotiaan pitäisi jo osata viedä roskat ja hallita jakokulma. En ole kuullut, että missään muualla maailmassa stressattaisiin näin paljon siitä, milloin luovutaan yösyötöistä, rattaista, tuttipulloista ja milloin mistäkin.
amen!
Juu, samaa mieltä kanssa. Johtuu varmaan jostain kansallisesta itsetunto-ongelmasta. Kaikki pitää tehdä "oikein". Kamalaa jos joku arvostelee tai on eri mieltä siitä miten itse hoitaa asiat...

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras minäkin:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja liinatukka:
Aika moni puolivuotias vielä tarvitsee. Vatsalaukku on vielä aika pieni vauvalla. Jotkuthan vauvat ovat niin sikeäunisia, että nukkuvat alusta asti yöt läpeensä eivätkä herää pieneen nälkään.
Tutkimusten mukaan SUURIN OSA puoli vuotiaista EI tarvitse yöllä maitoa. Toki se, mitä päivän mittaan syödään ja kuinka paljon, vaikuttaa asiaan. Jo enemmistö kolme kuukautisista ei tarvitse yösyöntejä nälän vuoksi. Meillä loppui yösyönnit 3,5kk:n iässä ja nyt 7 kuukautisena nukutaan ruhtaalliset 13-14 tuntia heräämättä.
Jotenkin odotinkin tuota, että meillä nukuttiin JO sillon ja sillon, joten muidenkaan vauvat ei tarvitse yöllä ruokaa.
Ei, en mä niin sanonut, että koska meillä nukuttiin silloin ja silloin jo koko yö, niin muillakin pitäisi. Ei todellakaan. Olen onnellinen siitä, että meillä on poika alkanut tuon ikäisenä nukkumaan täydet yöt ilman herätyksiä. Sama se minulle on, vaikka syötätte vielä 10-vuotiaitakin yöllä.

Ja vielä kerran, jos ei tuo lukemisen ymmärtäminen ole sinun vahvimpia alueitasi, niin aiheesta on tehty ihan tutkimusta. Ja tähän perustuu minun väitteeni, EI omakohtaiseen kokemukseen!

Th
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Hei, neuvolan th:

Mua ihmetyttää yksi asia. Meinaan se, että ensimmäiset 6 kk pitäisi elää lapsentahtisesti: antaa vauvalle rintaa aina kun hän sitä haluaa. Näinhän neuvolasta saadut lappusetkin suosittelee.

Mutta kun vauva sitten täyttää 6 kk, niin hupskeikkaa, lapsentahtisuus loppuu siihen ja yösyömisiä ei saisi enää olla.

Eli mikä ihmeen raja tuo 6 kk on, ja miten voi olettaa että vauva, joka siihen saakka on saanut rintaa aina halutessaan (ihan neuvolan ohjeiden mukaan), kasvaa yhdessä yössä niin isoksi että sen pitää pärjätä yön yli syömättä?

Lisäksi täysimetyssuositus on 6 kk. Jos ja kun noudattaa sitä, niin 6 kk iässähän vasta aletaan maistaa soseita. Lusikallinen päivässä- tyyliin. Ei kai voi vaatia, että tällainenkin lapsi lopettaisi yösyönnit samantien kun 6 kk tuli mittariin?

Ohjeet on joskus aika kummallisia ja epäloogisia, sanoisin.
Kiinteiden aloituksessa edetään täysimetettyjen kohdalla niin, että otetaan useampi kiinteä rintaisin aloitukseen. (netistä löytyy ravitsemus 6-12 kk, pdf-tiedosto, Tampereen neuvolan) Itse en ole Tampereen neuvolasta, ettei joku niin luule ;)

Ja meille tulee se ohjeistus ns. korkeammalta taholta, itse emme ohjeita keksi.

no jopas
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja liinatukka:
Aika moni puolivuotias vielä tarvitsee. Vatsalaukku on vielä aika pieni vauvalla. Jotkuthan vauvat ovat niin sikeäunisia, että nukkuvat alusta asti yöt läpeensä eivätkä herää pieneen nälkään.
Tutkimusten mukaan SUURIN OSA puoli vuotiaista EI tarvitse yöllä maitoa. Toki se, mitä päivän mittaan syödään ja kuinka paljon, vaikuttaa asiaan. Jo enemmistö kolme kuukautisista ei tarvitse yösyöntejä nälän vuoksi. Meillä loppui yösyönnit 3,5kk:n iässä ja nyt 7 kuukautisena nukutaan ruhtaalliset 13-14 tuntia heräämättä.
Ainoa lapsi?
Täällä vielä aikaisemminx5

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Th:
Hei, neuvolan th:

Mua ihmetyttää yksi asia. Meinaan se, että ensimmäiset 6 kk pitäisi elää lapsentahtisesti: antaa vauvalle rintaa aina kun hän sitä haluaa. Näinhän neuvolasta saadut lappusetkin suosittelee.

Mutta kun vauva sitten täyttää 6 kk, niin hupskeikkaa, lapsentahtisuus loppuu siihen ja yösyömisiä ei saisi enää olla.

Eli mikä ihmeen raja tuo 6 kk on, ja miten voi olettaa että vauva, joka siihen saakka on saanut rintaa aina halutessaan (ihan neuvolan ohjeiden mukaan), kasvaa yhdessä yössä niin isoksi että sen pitää pärjätä yön yli syömättä?

Lisäksi täysimetyssuositus on 6 kk. Jos ja kun noudattaa sitä, niin 6 kk iässähän vasta aletaan maistaa soseita. Lusikallinen päivässä- tyyliin. Ei kai voi vaatia, että tällainenkin lapsi lopettaisi yösyönnit samantien kun 6 kk tuli mittariin?

Kiinteiden aloituksessa edetään täysimetettyjen kohdalla niin, että otetaan useampi kiinteä rintaisin aloitukseen. (netistä löytyy ravitsemus 6-12 kk, pdf-tiedosto, Tampereen neuvolan) Itse en ole Tampereen neuvolasta, ettei joku niin luule ;)

Tämä on outo ohje kun vasta aloitetaan kiinteitä. Lapsen ja lapsen elimistön pitää tottua ruokaan, ei sinne kannata heti lappaa kolmea eri ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja no jopas:
Ja mitäköhän mun pitäis tehdä, kun toi tyttö vihaa syömistä ja syö vain juuri ja juuri tarpeeksi? Lisäksi se ei päivällä saa juurikaan nestettä nyt kun käyn töissä, mukista/pullosta suostuu juomaan erittäin nihkeästi. Neuvolat ja lääkärit saa sanoa ihan mitä haluaa, minä tiedän että sillä on jano yöllä.

Kannattaisiko sinun olla sitten kotona, jotta vauvasi saisi nestettä päivällä, ettei tarvitsisi sitten yöllä juoda janoaan?
Mikä siinä on outoa? Katsoitko vastaukseni edelliseltä sivulta? Ja kyllä meillä nukutaan öisin, mutta kerran pari herätään imemään tissiä.

Olisin aikamoinen rääkkääjä-äiti jos en antaisi vauvalle yöllä maitoa kun sillä on jano.

Mutta etkö itse näe epäloogisuutta tuossa ekat 6 kk lapsentahtisesti - 6 kk iästä lähtien ei enää yösyöttöjä- hommassa?
Molemmat kuitenkin on niitä ohjeita, joita te neuvolasta annatte.

Eikä se 6 kk täysimetetty vatsaansa täyteen soseita ja puuroja saa, vaikka saisikin useampaa sorttia rinnakkain. Mikä sekin sinänsä on aika outoa, sillä mistä silloin voi tietää onko se porkkana, peruna, maissi, päärynä vaiko omena joka vauvalle ihottumaa aiheuttaa ja saa vatsan kipeäksi?
Meidän 6 kk täysimetetylle ainakin suositeltiin vain yhtä sorttia kerrallaan kun kiinteät aloitettiin. Ja makuannoksia nimenomaan, ei purkkitolkulla, joten ei ne nälkää vieneet, ja yösyömisen tarvetta poistaneet.

vieras
MEitä äitejä on niin moneen lähtöön ja niin on vauvojakin. Meillä vauvat olleet vaativia ja minä aika pehmo. Meillä vauvat ovat syöneet öisin maitoa n. 1.5-vuotiaiksi. Niin kauhea huuto tulee, jollei maitoa saa, että alkaa oksentaa lopulta. Siinähän sitten siivoillaan lakanoita, lattiaa, pyjamaa, suihkutellaan vauvaa ja itseä.... kyllä niin paljon helpommalla pääsee kaikki kun vauva saa maitonsa.

essi
Hei, neuvolan th:

Tämä on outo ohje kun vasta aloitetaan kiinteitä. Lapsen ja lapsen elimistön pitää tottua ruokaan, ei sinne kannata heti lappaa kolmea eri ruokaa.
Ja outoa, että oletetaan vauvan heti syövän niitä uusia makuja niin paljon että niistä voi mahansa täyttää?!

Meillä 10,5-kuinen juo monta kertaa yössä maitoa toisina öinä ja toisina öinä ei juo ollenkaan. Niinä öinä kun hän nukkuu hyvin (ei tule hampaita eikä ole muita häiriöitä) minäkin nukun hyvin ja niinä toisina öinä huonommin.

Minusta tämä kuuluu asiaan vielä jonkun aikaa ja on osa vauvantahtista vauvanhoitoa.

huon

Jos lapsella on yöllä jano niin sille riittää siihen vallan mainiosti VESI. Jos ei vesi kelpaa, ei ole jano. Jo kehittyvien hampaitten takia ei suositella makean maidon antamista yöllä ellet sä sitten halua huudella lapsen suuta sen jälkeen. Useimmiten, oikeesti, yösyönti on tapa josta olisi hyvä päästä eroon. Helpompaahan se toki on antaa aina lapselle periksi, varmasti maito on myös maukkaampaa kuin vesi. Mutta monessa muussakaan asiassa ei annata lapselle periksi tai lapsen päättää, niin miksi juuri tässä pitäisi?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja essi:
Hei, neuvolan th:

Ja outoa, että oletetaan vauvan heti syövän niitä uusia makuja niin paljon että niistä voi mahansa täyttää?!
6kk tuntuu olevan tosi maaginen raja. Yhdessä yössä lapsi kehittyy huimasti.

meillä
Meillä on vielä niin uusi (ei kuitenkaan nuori) terveydenhoitaja neuvolassa joka vielä ajattelee omilla aivoillaan ja maalaisjärjellä, mutta kohta sekin varmaan sullotaan noihin "ylemmältä tuleviin ohjeistuksiin"

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja huon:

Jos lapsella on yöllä jano niin sille riittää siihen vallan mainiosti VESI. Jos ei vesi kelpaa, ei ole jano. Jo kehittyvien hampaitten takia ei suositella makean maidon antamista yöllä ellet sä sitten halua huudella lapsen suuta sen jälkeen. Useimmiten, oikeesti, yösyönti on tapa josta olisi hyvä päästä eroon. Helpompaahan se toki on antaa aina lapselle periksi, varmasti maito on myös maukkaampaa kuin vesi. Mutta monessa muussakaan asiassa ei annata lapselle periksi tai lapsen päättää, niin miksi juuri tässä pitäisi?
Peesi

Niinpä....
Lapsi menee nukkumaan illalla, on saanut rintaa lapsentahtisesti siihen saakka, ja aamulla herätessään vauveli onkin täyttänyt maagiset 6 kk joten lapsentahtisuus loppuu siihen, soseita aletaan vetelemään pari lautasellista päivässä ja monta sorttia kaiken lisäksi, ja yösyömiset loppuu kertaheitolla.

Ei kovin lapsiystävällistä, väittäisin.

Th
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Meillä on vielä niin uusi (ei kuitenkaan nuori) terveydenhoitaja neuvolassa joka vielä ajattelee omilla aivoillaan ja maalaisjärjellä, mutta kohta sekin varmaan sullotaan noihin "ylemmältä tuleviin ohjeistuksiin"
Tottahan meidän on noudatettava ohjeita, mitkä tulevat sieltä "ylempää". Tiimissä on mm. ravitsemusterapeutteja, lastenlääkäreitä jne. Heillä on se uusin ja ajanmukaisin tieto. Toki käytämme myös omaa järkeä, mutta meidän ammattietiikkaan kuuluu noudattaa ohjeistuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Meillä taas on uusi ja nuori th, jolle ei vielä ole päässyt kehittymään sitä maalaisjärkeä ja lasten yksilöllisyyden ymmärtämistä (jota myös ammattitaidoksi kutsutaan) mitä entisellä, jo eläkkeelle jääneellä terkkarilla oli (hitsit, siinä oli ihana ihminen :heart: ), vaan kaikki on mentävä just jetsulleen suositusten, keskiarvon ja käyrien mukaan. Ei kivaa.

vieras
Niinpä....
Lapsi menee nukkumaan illalla, on saanut rintaa lapsentahtisesti siihen saakka, ja aamulla herätessään vauveli onkin täyttänyt maagiset 6 kk joten lapsentahtisuus loppuu siihen, soseita aletaan vetelemään pari lautasellista päivässä ja monta sorttia kaiken lisäksi, ja yösyömiset loppuu kertaheitolla.

Ei kovin lapsiystävällistä, väittäisin.
Senpä tähden olisi fiksua alkaa maistelemaan aiemmin niitä soseita... Tutun lapsella meni painokäyrä raskaasti miinuksen puolelle, kun 6 kk tissin jälkeen ei maistunut mikään sose...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja huon:
Koska kyseessä on vauva, ei mikään 3-vuotias. Jos lähdetään siitä, että vauvalle ei saa antaa periksi niin maailmaan on kasvamassa uusi, todella häiriintynyt sukupolvi.

Maidon juonnilla puolivuotiaana ei todellakaan hammaskalustoa pilata. Se pilataan mm. tiheällä syömisellä, happamilla ja sokerisilla mehuilla, karkilla, huonolla hampaidenhoidolla ja ruokavaliolla kokonaisuudessaan. Joskus esim. tiheät antibiottikuuritkin voivat vaikuttaa hampaiden kuntoon tai voi olla jokin muu tekijä, joka ei kerro vanhempien hyvyydestä tai huonoudesta mitään.

Yhteistyössä