Tarjoilaanko teillä lapsien kavereille aina herkkuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jossu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jossu"

Vieras
Tyttöni kävi kaverillaan kylässä,
he tarjosi siellä kaakaota ja piparia ja pullaa ja juustonaksuja.
Ihan hävettää kun minä en tarjoile näille lapsen jokapäivä meillä käyville kavereille kuin mehua,
että pitääkö oikeasti olla aina sen 10 sorttia kakkua ja pullaa ja naksuja tai poppareita pöydässä tarjolla?
Meillä tyttö vasta aloittanut omatoimiset kaverikyläilyt 5v eli eikö enään pelkkä mehun tarjoileminen riitä vai onko tyttöni nyt vaan tutustunut johonkin suber hyber äitiin joka laittaa aina pöydän koreaksi?
Itse muistan kuinka lapsena hyvä jos kylässä mehua tarjottiin, yleensä ei sitäkään jos jokapäivä samalla kaverilla käytiin. Kivahan se tietysti on että tarjoillaan lapsenkin vieraille kuten aikuistenkin mutta jokapäivä? Ja aina siis pöydässä herkkuja? Muuten en valittaisi mutta kun meillä tyttö on kadottanut normaalin ruokahalun ja alkaa jo vaatimaan meillekin jokapäivä piparia kuin muitakin herkkuja.

No riippuu siitä, miten usein siellä kaverilla käydään. Jos käydään kerran vuodessa, niin voi sitä nyt jotain herkkua laittaa lapsille, mutta jos on kyse sellaisesta kaverista, jota nähdään monta kertaa viikossa, niin en laita mitään erityistä. Muutenkaan ei paljon viikolla syödä makeaa.

no en aina tarjoa mutta joskus. meillä lapset ja kaverit 6v-10v. Yleensä jos tulevat suoraan koulusta välipalalle niin ihan ruisleipää ja maitoa tarjoan. Joskus, kuten juuri nyt, tarjoan tuoreita korvapuusteja, täällä kahdella lapsella kaveri käymässä. Välillä myös karkkia tarjoan, viikonloppuna.

No ei tarjota. Jos kavereita on meillä ruoka-aikaan niin ruokaa saavat toki, mut ei erikeseen hankita herkkuja kavereita varten. Elleivät satu tulemaan meille lauantaina joka on meidän herkkupvä, silloin saattavat herkkuja saada jos vanhemmilta lupa.

[QUOTE="vieras";23537995]Joka päivä? No ei tietenkään, ei ole tapana herkutella joka päivä.[/QUOTE]

Kyllä, joka päivä. Lapset vuorotellen meillä tai heillä mutta kuitenkin niin että molemmissa talouksissa nuo lapsukaiset on jonkin aikaa joka vuorokausi.
Ja aina lapseni saa siellä herkkuja. Alan jo harkitsemaan karkkipäivän poistamista kun tyttö saa jokapäivä pullaa ja makeaa masuunsa naapurissa.

Meillä ei useinkaan ole mitään herkkuja edes omalle väelle, mutta jos joku lapsi harvemmin käy, jotain hyvää voidaan tehdä, paistaa lättyjä tms. Joissain perheissä on aina hirvittävät määrät pullaa, keksejä, jäätelöä lasten saatavilla, näin oli myös minun lapsuudenkodissani. Toisaalta voi sen kaverin perhe olla sellainen, että heillä vieraita käy todella harvoin ja sitten kun joku tulee, halutaan olla vieraskoreita ja että lapsen kaverit viihtyvät ja tulevat toistekin. Meillä naapurissa on tällainen perhe, tai oikeastaan yksinhuoltajaäiti 3 lapsen kanssa ja heillä on aina ruoat tarjolla myös kavereille. Karkkia ja muuta hyvää mielin määrin. Kaverit tykkäävät käydä ja lapsilla on paljon seuraa. Onhan se hyvä kun lapset ovat jo vanhempia, että vähän voi pitää silmällä kenen kanssa liikkuvat ja mitä puuhaavat.

[QUOTE="Mamma italiana";23538033]kyllà mà aina jotain tarjoan.[/QUOTE]

Siis joka päivä? Vaikka kaveri käy teillä joka ikinen päivä sinä tarjoat aina jotakin, ei siis mehu enään riitä?
On ajat sitten muuttuneet siitä kun itse olin lapsi ja kavereilla käytiin.

[QUOTE="Jossu";23538114]Siis joka päivä? Vaikka kaveri käy teillä joka ikinen päivä sinä tarjoat aina jotakin, ei siis mehu enään riitä?
On ajat sitten muuttuneet siitä kun itse olin lapsi ja kavereilla käytiin.[/QUOTE]

mà en sanonut ettà tarjoan karkkia tai makeaa;)
melkein aina lapset tulevat meille koulupàivàn jàlkeen jollain on vàlipala-aika. ei tulisi kyllà mieleenkààn tarjota vàlipalaa vain omalleni. esim herkuista suhteellisen kevyità ovat popcornit. lisàksi kaapissa on aina leipàà ja sen pààlle voi levittàà nutellaa

[QUOTE="hiiri";23538198]Minä en ainakaan tykkää jos minun lapseni ruokkisit, meillä on kotonakin ruoka tehty sille omalle kooonpanolle ja kiva sitten tehdä turhaa ruokia kun kylillä saa ruokaa. Toivon että näistä sovitaan etukäteen jos joku miun muksun ruokkii.[/QUOTE]

mà kysyn aina vanhemmilta ennen varsinaisen ruoan tarjoamista.

No jos niitä herkkuja sattuu olemaan niin sitten tarjoan. Ja jos meillä on ruoka-aika ja sapuskaa riittää niin saa meillä syödäkin. Tiedän että poikanikin syö välillä kavereillaan.

[QUOTE="hiiri";23538198]Minä en ainakaan tykkää jos minun lapseni ruokkisit, meillä on kotonakin ruoka tehty sille omalle kooonpanolle ja kiva sitten tehdä turhaa ruokia kun kylillä saa ruokaa. Toivon että näistä sovitaan etukäteen jos joku miun muksun ruokkii.[/QUOTE]

No eiköhän se ole parempi että sanot muksuillesi, että kavereilla ei syödä, vähän vaikea lähteä arpomaan että saako ruokaa antaa vai eikö saa. Minä aion pitää linjani, että tarjoan pojan kavereille ruokaa, jos ovat meillä ruoka-aikaan. Kaipa lapsesi osaa sanoa,
että syö sitten kotona.

Tarjoan esim. lättyä tai jugurttia, joskus leipää. Mehua tai maitoa.

En karkkia enkä jäätelöä paitsi synttäreillä.

Minusta on ihan ok, että lapselleni tarjotaa jotain hyvää vierailun aikana yhden kerran, kunhan eivät koko vierailua napsi jostain karkkikiposta.

Ei tarjota herkkuja vain siksi, että nyt on vieraita. Yleensä tarjoillaan leipää tms tavallista. Sen on kelvattava, muuta ei tipu. Jos on pannaria, lättyjä tai muuta ekstraa, niin sitä tarjotaan, jos meillä on vieraita.

Meillä naapurin tytön kanssa kyläilevät päivittäin toistensa luona.Tarjoan välipalaa ja lounasta samalla kun muutkin syövät (olen pph)mutta en mitään herkkuja.Joskus syö mut useimmiten ei.Sit lauantaina kun on karkkipäivä niin saavat syödä herkkuja.Siis ihan normi meininki.

no minä en ainakaan tarjoa, todella harvoin edes sitä mehua. Itseä ainakin ärsyttäis jos lapset päivittäin söisivät mielinmäärin herkkuja, johan siinä hampaatkin kärsii. Ruoka-aikana passitan myös kaverit yleensä kotiinsa.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23537971:
ei tarvii olla. meillä ei välttämättä tarjota mitään. jos ei satu olemaan välipala tai ruoka-aika. sitten kyllä saavat samaa kuin omanikin, jos on jompikumpi kyseisistä ajoista

Näin meilläkin, ja tietysti jos on esim aikuisvieraita kaffettelemassa niin pyydän sitten lopuksi lapsiakin pöytää.