Tarjoatteko saamianne tuliaisia vieraille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kahvittelusta pitävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kahvittelusta pitävä

Vieras
Aiemmasta viestistä tuli mieleeni, että kerran veimme herkullista syötävää tuliaisiksi kylään mennessämme. Sitä olisi voinut tarjota sellaisenaan tai kahvin / teen kanssa. Syötävä meni pakastimeen eikä meille vierailun aikana tarjottu mitään.

Meidän tuliaisemme olivat pientä, mutta olen kuullut vieraasta, joka vei laatikollisen kaikenlaista syötävää mökille, mutta mitään ei tarjottu. Vieras kävi ennen kotiinlähtöä itse ottamassa tuomiaan ruokia, jotta jaksoi matkata takaisin kotiin.

Onko tällainen yleistäkin? Ilkeättekö jättää vieraat tyhjin suin, vaikka saisitte tuliaisia. Kyse ei ole päivittäin tai viikoittain käyvistä vieraista vaan kauempaa tulevista vieraista.

kaveri toi suklaalevyn keskellä viikkoa, vaikka tiesi, että meillä ei syödä suklaata/namuja kuin karkkipvä:nä, ja laitoin levyn kaappiin odottaan karkkipvää. olinko siis epäkohtelias, kun en levystä tarjonnut? tarjosin kyllä kahvia ja kastettavaa

no siis jos joku tulee meille esim. kahvipaketin kera niin tietenki siitä kahvista kahvit keitetään. samoten jos tuleepi pullaa niin se pulla menee tarjottavaksi samantien kahvipöytään, siis niille vieraille.

ei ole ikinä käyny niin että oisin laittanu pakastimeen ne tuliaiset joita vieraat on meille tuonu. loukkaantuisin kyllä jos itse veisin jotain ja isäntä/emäntä laittaisi sen pakastimeen suoraan eikä tarjoais siitä mitään.

riippuu vähän tuliaisesta. esim. siskoni käy pari kertaa vuodessa ja laivamatkalta tuo tuttuja laivakarkkeja säkillisen. niitä syödään kun makeannälkä iskee, enkä iske säkkiä pöytään heti.
mut esim. pulla/leivonnainen tai jokin ruoka tulee kyllä pöytään samantien.

No se vähän riippuu. Usein vieraat tuovat viiniä mukanaan, ja kyllä niitä siinä tarjotaan, jos ei ole ehditty muuta pulloa avata valmiiksi.

Mutta emme me esim. mökillä avaa jokaista vieraiden tuomaa keksipakettia, jos valmiiksi avattuja on jo ennestään kaapissa.

Periaate on kuitenkin se, että joka tapauksessa vieraille tarjotaan syötävää ja juotavaa enemmän kuin mitä ovat meille tuoneet. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu:
Jos tuliaisia meille tuodaan, niin kyllä mä laitan ne tarjolle.

peesaan, meillä o yks sukulaispariskunta sellainen et ku ennen vietiin kaikkea herkuja niin pitään ei tarjottu vaan sit syötettii koko kylä melkein ku lähettiin pois, ja nykyää ei enää olla viety.

Kyllä mä laitan pöytään jos ei satu olemaan jo varattuna vieraille samaa leivonnaista. Mä tarjoan aina vieraille sekä suolaista että makeata. Pakastimeen tulee tehtyä aina välillä vierasvaraa.

Alkuperäinen kirjoittaja annnas:
Minusta on aika epäkohteliasta olla tarjoamatta.

Peesaanpa tätä. Mutta meillä tarjotaan aina kaikkea muutenkin. Esim. jos meillä on ruoka kun joku meille tupsahtaa niin aina meillä tarjotaan ruoka, sama juttu, että jos tullaan kahville niin yleensä oon leiponut jotain tai ainakin jotain hommannut kahvin kanssa.

Ja kyllä musta on outoa jos mun tuomia juttuja ei tarjolle pistetä, monesti vielä valkkaan sen mukaan mitä tekee mieli, että syödään sitä sit kahvin/teen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja ringleader:
no siis jos joku tulee meille esim. kahvipaketin kera niin tietenki siitä kahvista kahvit keitetään. samoten jos tuleepi pullaa niin se pulla menee tarjottavaksi samantien kahvipöytään, siis niille vieraille.

TUo kahvi kyllä pyyhkii jo yli. Siis etkai sä oikeesti avaa vieraiden tuomaa kahvipakettia vaikka kaapissa olisi jo valmiiksi avattu??? Kyllä pullat sun muut laitetaan heti tarjolle, mutta että avata kahvipakettikin.

riippuu tuliaisesta. Esim jos olen itse kahvipöytää leiponut sellaista joka on parasta syödä siinä ja nyt eikä hyvänä säilyi "huomiseen" niin toki me sitä syödää ja tarjotaan ja sitten se tuliainen mikä ei pilaannu voi mennä ihan hyvin komeroon odottamaan käyttöä. tai jos olen pakasteesta ottanut jotakin mitä ei voi uudelleen pakastaa.
Ei ole vielä tähän mennessä kukaan vaatinut omia tuomisiaan pöytään enkä minäkään kylässä

kerran vein kaverilleni ihania suklaatäytekeksejä paketillisen tuliaisena, ja tämä tarjoo jotain joulutorttuja, ja laittoi keksit syrjään kaappiin, kyllä otti pattiin

Yleensä laitan tuotuaki tarjolle, jos suinki sopii muuhun tarjoiluun. En tietysti avaa sitä kahvipakettia tmv, jos on jo olemassa. Mutta törkeää ap tapaus, ettei tarjota mitään. Mut en kyl odota, et tuliaiset on sinänsä meille tarjottava, esim. juuri tuotu viinipullo.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
kerran vein kaverilleni ihania suklaatäytekeksejä paketillisen tuliaisena, ja tämä tarjoo jotain joulutorttuja, ja laittoi keksit syrjään kaappiin, kyllä otti pattiin

minä en ainakaan vie sen takia että saisin niitä itse syödä...ja joulutortut ovat ihania:)ja monasti jos joku tuonut niin en laita heti pöytään jos säilyvät/olen jo tarpeeksi laittanut kastettavaa,niinkuin yleensä on.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
riippuu tuliaisesta. Esim jos olen itse kahvipöytää leiponut sellaista joka on parasta syödä siinä ja nyt eikä hyvänä säilyi "huomiseen" niin toki me sitä syödää ja tarjotaan ja sitten se tuliainen mikä ei pilaannu voi mennä ihan hyvin komeroon odottamaan käyttöä. tai jos olen pakasteesta ottanut jotakin mitä ei voi uudelleen pakastaa.
Ei ole vielä tähän mennessä kukaan vaatinut omia tuomisiaan pöytään enkä minäkään kylässä

Minä vähän ihmettelen että onko sulla sitten kahvipöytä niin täynnä tarjottavaa ettei vieraiden tuomat millään sovi, luulisi nyt yksi kippo niitäkin varten löytyvän.

No tottakai tarjoan :o Kerran meille tuotiin jätski paketti, jonka laitoin pakkaseen odottamaan kahvittelua... no se unohtui sinne, tosin oli paljon muutakin tarjottavaa, mutta kyllä mua hävetti, kun vieraiden lähdön jälkeen muistin sen, soitin perään ja pyysin anteeksi...

Yhteistyössä