Tarhan tädistä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No sanoo asian tylysti ja ei niin nätisti, mutta ei kuitenkin mitään asiatonta. Ehkä ei pidä teidän perheen tavasta hoidattaa lapsia (oma asianne tietenkin) päiväkodissa ja tämän sitten näyttää myös tavatessanne. Tuskin (toivottavasti) teidän lapsille sitä erityisesti näyttää, tajuaa kyllä etteivät he mitään asialle voi.

Mun mielestä jos toinen vanhemmista on kotona niin lapset saa virikkeitä ihan kerhoista ym. ei välttämättä tarvis mennä tarhaan.Varsinkin jos niitä paikkoja on muutenkin liian vähän.Eri asia tietenkin on jos niitä kerhoja ei ole tai on jotain muuta ongelmaa että lasten on tosiaan parempi siellä tarhassa käydä.

Ihan perus liksalla..ite saan kotihoidontuen ja lapsilisät. Mies palkan n.vajaa 2 tonnia/kk. Eikä mun tarvi joka kuukausi ostaa lapsille vaatteita..kaik samaa sukupuolta niin hyvin säästyy seuraavallekin. ;) Tarhamaksut lasketaan vaan miehen palkan mukaan..ja kuten kirjoitin aiemmin,ihan muun tahon puolesta isompi sai maksuvapautuksen kun pääsi kuntouttavaan hoitoon,eli siinä tuetaan lasta missä eniten apua tarvitsee. Meidän tapauksessa mitä isompi ryhmä,sitä arempi lapsi jne. Tämä maksuvapautus ei siis ollut VANHEMPIEN idea.En edes tiennyt moisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Joo...:
ehkä kannattaa kotona järjestää sitä "tekemistä ja seuraa", jos ei pk miellytä!! Oon vahvasti sitä mieltä, että kotiäitien lapsilta pk oikeus pois!

Samaa mieltä. Ainoastaan vanhemman sairauden esim. masennus tms. voisi olla syy, miksi lapset käyvät päiväkodissa, jos vanhemmat tai vanhempi on kotona. Meillä täällä omat lapseni eivät vuoden alusta mahdu läheiseen päiväkotiin, koska siellä paljon kotiäitien lapsia. Onko oikein, että minä kolmivuorotyöläisenä ja mieheni kaksivuorotyöläisenä kuljetamme lapsiamme eri päiväkoteihin kiireessä, jotta kotiäidit saavat täyttää omillaan kotiansa lähellä olevat päiväkodit.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna:
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn että minkätuloiset ihmiset pystyy tähän?
Maksellaan kahden lapsen päivähoitomaksuja ja kolmatta hoidetaan kotona.
Miten isoa palkkaa mies repii kun elättää perheen, maksaa lainat ja laskut ja hoitaa päivähoitomaksutkin? Kai sun kotihoidontuki menee ihan siihen et kolme lasta pidät vaatteissa/leluissa/vaipoissa yms.?
En siis moralisoi mut kysyn kun en ymmärrä millasilla tuloilla tää on mahdollista?

En ole ap mutta aivan hyvin onnistuis esim. meillä. Kaikki kun eivät tähän maailmaan ole syntyneet perheisiin joissa tapellaan toimeentulosta verissä päin. Esimerkiksi minulla on sen verran paljon isovanhemmiltani perittyä omaisuutta että vosin niillä elää herroiksi niin halutessani.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä jos toinen vanhemmista on kotona niin lapset saa virikkeitä ihan kerhoista ym. ei välttämättä tarvis mennä tarhaan.Varsinkin jos niitä paikkoja on muutenkin liian vähän.Eri asia tietenkin on jos niitä kerhoja ei ole tai on jotain muuta ongelmaa että lasten on tosiaan parempi siellä tarhassa käydä.

Vanhin oli kerhossa. Matkaa liki 2km/per suunta ja kerhoaika 2,5h..aika raskasta oli kun jos kotiin ehti,niin puol tuntia ehti oleen kun taas piti lähtee takasin hakeen lasta pois. Lähimaillakaa ei kauppoja tms missä olis ajan saanu kulumaan. Yhden vuoden vein sinne ja sit riitti.

"Ihania" nämä ihmiset, joilla on niin VAHVAT mielipiteetn kuten ekalla sivulla: VAHVASTI sitä mieltä, että kotiäitien lapsilta pkoikeus pois ;) Voi hitsit, miksi sun pitää olla tästä niin vahvasti jotain mieltä? Eihän tämä asia kuulu sinulle :)

Ap:lle tsemppiä, kysy asiasta vaan johtajalta, että onko ko. täti muillekin tyly.

Alkuperäinen kirjoittaja Dora:
ehkä kannattaa kotona järjestää sitä "tekemistä ja seuraa", jos ei pk miellytä!! Oon vahvasti sitä mieltä, että kotiäitien lapsilta pk oikeus pois!

Samaa mieltä. Ainoastaan vanhemman sairauden esim. masennus tms. voisi olla syy, miksi lapset käyvät päiväkodissa, jos vanhemmat tai vanhempi on kotona. Meillä täällä omat lapseni eivät vuoden alusta mahdu läheiseen päiväkotiin, koska siellä paljon kotiäitien lapsia. Onko oikein, että minä kolmivuorotyöläisenä ja mieheni kaksivuorotyöläisenä kuljetamme lapsiamme eri päiväkoteihin kiireessä, jotta kotiäidit saavat täyttää omillaan kotiansa lähellä olevat päiväkodit.

Olisit ollut fiksu ja pitänyt ne lapset siellä likitarhassa niin olis paikka mihin viet.

Outoo musta että sun lapsi pääsee ilmaiseen kuntouttavaan hoitoon kun esim. down-lapset maksavat hoidosta vaikka se kuntouttavaa olisikin. mikä diagnoosi sun pojalla on? ja jos on kuntouttavassa miksi on vaan 15pv kuussa? eiks ois parempi ett ois siellä sitten joka päivä esim. puol päivää?

Olisit ollut fiksu ja pitänyt ne lapset siellä likitarhassa niin olis paikka mihin viet.

Täh?
Toinen lapseni ei ole vuodenkaan vanha. Ihan uutena olemme näitä paikkoja hakeneet.

Alkuperäinen kirjoittaja tyly:
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
Mikä kotiÄITI on sellainen, jonka lapset on pk:ssa?

Niin taitaa enemmän olla kotirouva, jos lapset käy päiväkodissa hoidossa ja itse ollaan kotona.

Olen samaa mieltä, yhdestä lapsesta on niin vähän hommaa että kotirouvaksi voi kyllä tituleerata kaikkia jotka yhden lapsen kanssa kotona makoilevat!!!!!

Täh?
Toinen lapseni ei ole vuodenkaan vanha. Ihan uutena olemme näitä paikkoja hakeneet.

ET KAI SINÄ NYT VUODEN VANHAA LASTA OLE PÄIVÄKOTIIN VIEMÄSSÄ!!!!!!

Minä olen sitä mieltä, että kotiäitien/-isien pitäisi hoitaa lapsensa kotonaan JOS ei ole kyse perustellusta hoitopaikan tarpeesta (esim. kehityksen tukeminen jollain tavalla). Ei alle kouluikäinen lapsi tarvitse erityisiä virikkeitä vaan tavallista arkielämää ja yhdessäoloa. Jos lapsia on jo 3-4 niin heillä on kaveriseuraa toisistaan ja voivat ihan omassa perheessään harjoitella sosiaalisia taitoja. Ja useimmiten jostain lähiseudulta löytyy kuitenkin toisiakin pieniä lapsia kaveriksi tai pari kertaa viikossa voi käydä kauempanakin leikkipuistossa/kerhossa...

Vaikka lapsi viihtyisikin päivähoidossa niin kyllä hänelle (normaalisti, riittävän tasapainoisessa perheessä) kuitenkin on paras olla siellä kotona äidin/isän kanssa, jos vanhempi siellä kerran päivänsä viettää!

Alkuperäinen kirjoittaja tyly:
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
Mikä kotiÄITI on sellainen, jonka lapset on pk:ssa?

Niin taitaa enemmän olla kotirouva, jos lapset käy päiväkodissa hoidossa ja itse ollaan kotona.

Olen samaa mieltä, yhdestä lapsesta on niin vähän hommaa että kotirouvaksi voi kyllä tituleerata kaikkia jotka yhden lapsen kanssa kotona makoilevat!!!!!

Kotirouvassa ei ole mitään vikaa...paitsi että kanssasisaret nyt eksyivät taasen (ihan vaan pikkasen ) aiheesta. :hug: :D

Alkuperäinen kirjoittaja mietin:
Outoo musta että sun lapsi pääsee ilmaiseen kuntouttavaan hoitoon kun esim. down-lapset maksavat hoidosta vaikka se kuntouttavaa olisikin. mikä diagnoosi sun pojalla on? ja jos on kuntouttavassa miksi on vaan 15pv kuussa? eiks ois parempi ett ois siellä sitten joka päivä esim. puol päivää?

Tarhan varajohtaja ja perheneuvolan kiertävä täti päättivät asian näin ja kirtävä täti antoi lausunnon. En jaksa alkaa kirjoittaan selontekoa paperista missä on selitetty asiat.Mutta asia on näin päätetty ja sillä sipuli. Poika on toistaiseksi tuon 15 pvää ja jos ei auta niin siirtyy ensi vuonna jokapäiväiseen rytmiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Vanhin oli kerhossa. Matkaa liki 2km/per suunta ja kerhoaika 2,5h..aika raskasta oli kun jos kotiin ehti,niin puol tuntia ehti oleen kun taas piti lähtee takasin hakeen lasta pois. Lähimaillakaa ei kauppoja tms missä olis ajan saanu kulumaan. Yhden vuoden vein sinne ja sit riitti.

Näin meilläkin, mutta lapsi silti kotona. Ei kai 2km niin mahdoton matka ole :) Minkä ikäiset, eikö heillä ole toisistaan seuraa. Aattelin vaan kun minulla 5v ja vauva ja silti pärjätään. Jos tässä olisi vielä 3-4v sisarus niin olisi helppoa kuin heinänteko.

Ei pk:n henkilökunnan pitäisi ketään sorsia, mutta ärtymys on ymmärrettävää jos ryhmä on kuormitettu.

Mä pitäisin ap:n tilanteessa etäisyyttä ko henkilöön. Ja toinen juttu, kotona ollessa monet tuollaiset yksittäiset tilanteet ja kohtaamiset ihmisten kanssa voivat saada vähän liian suuren merkityksen. Ihmiset vain ovat erilaisia ja kommunikointityylit ovat erilaisia. Aina ei kannata hirveän pitkällisiä johtopäätöksiä tehdä vaan jättää omaan rauhaansa. Joka päiväkotiin mahtuu sellainenkin työntekijä, jota ei nappaa. Voi myös olla, että teet kärpäsestä härkäsen, koska sinulla on aikaa vatvoa liikaa tällaisia asioita ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mietin:

Tarhan varajohtaja ja perheneuvolan kiertävä täti päättivät asian näin ja kirtävä täti antoi lausunnon. En jaksa alkaa kirjoittaan selontekoa paperista missä on selitetty asiat.Mutta asia on näin päätetty ja sillä sipuli. Poika on toistaiseksi tuon 15 pvää ja jos ei auta niin siirtyy ensi vuonna jokapäiväiseen rytmiin.

Hei peace!
Ei sun todellakaan tartte kirjoittaa novellia tilanteestanne.... =)

Täh?

KYLLÄ OLEN.KATSOS MEILLÄ ELETÄÄN PALKOILLA EI ETUUKSILLA!!

Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Mä pitäisin ap:n tilanteessa etäisyyttä ko henkilöön. Ja toinen juttu, kotona ollessa monet tuollaiset yksittäiset tilanteet ja kohtaamiset ihmisten kanssa voivat saada vähän liian suuren merkityksen. Ihmiset vain ovat erilaisia ja kommunikointityylit ovat erilaisia. Aina ei kannata hirveän pitkällisiä johtopäätöksiä tehdä vaan jättää omaan rauhaansa. Joka päiväkotiin mahtuu sellainenkin työntekijä, jota ei nappaa. Voi myös olla, että teet kärpäsestä härkäsen, koska sinulla on aikaa vatvoa liikaa tällaisia asioita ;)

Erittäin hyvin sanottu! =)

Alkuperäinen kirjoittaja DORA:

Täh?

KYLLÄ OLEN.KATSOS MEILLÄ ELETÄÄN PALKOILLA EI ETUUKSILLA!!

EIKÖ NIITÄ LAPSIA VOI TEHDÄ VASTA SITTEN KUN HEITÄ ON VARA HOITAA SE VÄHINTÄÄN KOLME VUOTTA KOTONA.OTAPPA JA HAE MITÄ KAIKKEA SILLE SUN LAPSELLESI TAPAHTUU KUN VIET VUODEN IKÄSENÄ PÄIVÄKOTIIN, VOI HERRAN JESTAS SENTÄÄN!!!!!

Nyt tämä kotiäiti poistuu mukavaan pakkas ilmaan nuorimman kanssa ja noutaa samalla ihanat lapsensa tarhasta.. Hyvällä omallatunnolla! ;)
Kiitos ASIALLISISTA vastauksista! Katkerat ja muut ärsyyntyneet..elämä on!! :D

Yhteistyössä