Tapojen muuttaminen

Ihan ummikkona kyselisin, että kuinka ootte muuttanut elämäntapoja raskauden myötä? Noi tupakoinnit ja alkoholit nyt tiedänkin, mutta esim. liikuntaa tai ruokavalioo? Ootteko kokeilleet joitain monivitamiineja vai onko vain "normaalit" elämäntavat jatkuneet? :) esikoista tässä odotellaan ja kaikki ihan uutta. :)

Mulla on ollut muistaakseni melko alusta asti raskaana oleville ja imettäjille tarkoitetut monivitamiinit käytössä. Niissä on esim. foolihappoa, joka on tärkeää etenkin raskauden alussa sikiön kehityksen kannalta. Toisaalta niissä ei ole A -vitamiinia, sillä sitä ei raskaana oleva saisi paljon syödä (tämän vuoksi mm. maksatuotteiden syönti tulisi pitää vähäisenä). Myös kalcium -tabletteja sekä rautalisää olen käyttänyt tarpeen mukaan. Muutenkin olen pyrkinyt noudattamaan neuvolan ruokavalio-ohjeita, eli graavikalat ja vakuumipakatut kalat jättänyt syömättä, kuten myös maitotuotteet kuten pehmeät juustot, jos en ole tiennyt onko pastöroidusta maidosta tehty.
Alkuraskaudessa söin, mitä pystyin, koska ei tehnyt mieli syödä. Sitten olin ulkomailla n. 3kk maassa, missä ei voi syödä ja juoda kaikkea muutenkaan bakteerien ym. vuoksi. Tämän jälkeen raskauden viimeinen kolmannes onkin mennyt melko mukavasti lihoessa Suomessa, missä ruoka ja juoma on turvallista.

Viimeksi muokattu:
Neuvolassa saa sen "kiellettyjen ruoka-aineiden listan", jossa ei ollut mitään sellasta mitä söisin muutenkaan :D
Raskausajan monivitamiineja oon syönyt, neuvolasta sain ensimmäisellä käynnillä näytepurkin noita. Esikoista odottaessa neuvolassa kehotettiin myös aloittamaan rautakuuri, kun hemoglobiini laski.
Kyllä ne siellä neuvolassakin sitten kertovat raskauden edetessä mitä pitää välttää/lisätä ruokavalioon :)

Yhteistyössä