Tapahtui tänään iltapäiväkerhossa...

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Tallu hyvä, vaikka olisi lääkärinä siivojan paikalla, niin lääkäri harjoittaa siivoojan ammattia, vaikka ei koulutukseltaan olisikaan siivooja. Eli ammatinharjoittaja on aina eri, kuin tutkinto / koulutus.

Koulutuksen/tutkinnon suorittaneella on kuitenkin paremmat valmiudet tehdä työnsä ammattimaisesti.

Tähän on kyllä pakko sanoa, ettei todellakaan pidä aina paikkaansa. Tutkinto takataskussa ei takaa ihmisen koko pätevyyttä missään ammatissa, ja lasten kanssa työskennellessä varsinkaan.

Eihän se mitään takaakaan, mutta enempi ammattimaisuutta työhön voi odottaa koulutuksen saaneelta henkilöltä.

Minä olen eri mieltä. Ammatillinen vuorovaikutus kohtaamistilanteessa tulee aina persoonasta itsestään, ei kirjoja lukemalla. Kyllä jokainen tietää ja ymmärtää sen, miten käyttäydytään asiakaspalvelussa.

Koulutettu ip-kerhon ohjaaja varmasti osaa kasvatuksellisesta näkökulmasta suunnitelma päivän kulkua ehkä pystymettäohjaaja paremmin, mutta ammatilliseen vuorovaikutukseen sillä tuskin on tekoa.

Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Minä olen eri mieltä. Ammatillinen vuorovaikutus kohtaamistilanteessa tulee aina persoonasta itsestään, ei kirjoja lukemalla. Kyllä jokainen tietää ja ymmärtää sen, miten käyttäydytään asiakaspalvelussa.

Koulutettu ip-kerhon ohjaaja varmasti osaa kasvatuksellisesta näkökulmasta suunnitelma päivän kulkua ehkä pystymettäohjaaja paremmin, mutta ammatilliseen vuorovaikutukseen sillä tuskin on tekoa.

Saa toki olla eri mieltä. Ja onhan se niinkin, että kouluttamaton henkilö voi olla parempi vuorovaikutustilanteissa kuin koulutettu, mutta koulutus kyllä takaa paremmat valmiudet käsitellä tilanteita, oli kyse sitten ip-kerhon ohjaajasta tai asiakaspalvelijasta. Ammatillisesta vuorovaikutuksesta voisin kyllä sanoa, että sen saa koulutuksen tuloksena, mutta muutoin vuorovaikutustaidot ovat sisäsyntyisiä ja riippuvaisia mm. tunneälystä.

Asiakaspalveluosaamisesta kyllä väitän, että siihen pienenkin koulutuksen saanut henkilö osaa ottaa asioita paremmin huomioon, kuin täysin pystymettäläinen. On niin paljon asioita, joita esim. kehonkielestä ja pukeutumisesta kannattaa asiakaspalvelussa huomioida, että hyvin harva voi ne ilman koulutusta tiedostaa. Meni nyt kyllä hieman ohi pääasian... ap:lle siitä pahoittelut.

Meidän kunnassa ainakin on määritelty ip-kerhoon 13 lasta/ohjaaja. Ja minun kerhossa on tällä hetkellä 22 lasta ja 2 ohjaajaa. Ja aikamoinen härdelli se on sen ekat 30 min, kun saadaan kaikki paikalle ja selvitettyä viime hetken muutokset ja reissuvihon ilmoitukset. Oli meilläkin puoli tuntia hukassa yksi poika, tosin vanhempien syystä. Oli sellainen poika kanssa, joka on joka päivä kerhossa, ellei toisin ilmoiteta. No, häntä ei näkynyt ja kaverit kertoi hänen menneen kotiin. Ei saa kiinni äitiä eikä isää. No, lopulta isä soitti takaisin ja kertoi lapsen menneen mummolle. Unohtui ilmoittaa. Ja tällaisia meillä sattuu 1-2 kertaa/viikko, vaikka aina teroitetaan vanhemmille ilmoittamisesta. Ja meillä on tokaluokkalaisia, että ovat olleet useampana vuonna jo ip-kerhossa, että pitäisi osata jo systeemi.

Silti en itse kysele testiviestillä, vaan soitan. Eli minunkin mielestäni tämä hoitaja toimi väärin. Ja ikinä ei päästetä lasta yksin. Jos ilmoittaa, että äiti hakee, niin otetaan se kuitenkin kerhoon siksi aikaa. Ja lähestulkoon aina on niin, että oikeasti sen äidin ei pitäisikään tulla vielä hakemaan. Tulee normaaliin aikaan ja siitä kysyy äidiltä, niin ei ole ollutkaan tarkoitus mitään muutoksia olla sinä päivänä.

Ja näitä tosiaan sattuu, että lapsi on ymmärtänyt väärin. Emme niistä soita, että tuletko aikaisemmin vai et? Se ei meille mielestäni kuulu. Ja joka päivä saisimme niistä soitella ja kysellä. Jos on sellainen lapsi, että vanhemmat hakee hänet, niin hänet haetaan sitten kun haetaan. Ja jos lapsen pitäisi itse lähteä, niin kaikista poikkeuksista pitää ilmoittaa vanhemman, ei riitä lapsen sana.

Mutta muutamia ongelmallisia vanhempia meillä on, joiden kanssa ei yhteistyö pelaa. Soittavat esim. lapsen kännykkään, että saat lähteä. Millä me ohjaajat tiedämme, että oikeasti on soittanut? Teemme sitten soiton vanhemmille ja ovat vaan, että johan hän ilmoitti lapselle. Eivät siis ymmärrä kantaamme, että meidän pitää puhua vanhempien kanssa, jotta voimme olla aivan varmoja, että asia on näin.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
No jopas oli käytöstä hoitajalta - ei alkuunkaan ammattimaista asianhoitoa. Siis se, että purkaa kiukkuaan noin.

Toisaalta mä ymmärrän häntäkin: jos ip-kerhossa tosiaan on sen reilu parikymmentä muutakin lasta, niin saattaapi ihan vaan olla, ettei kerta kaikkiaan ehtinyt soittaa aiemmin sulle. Kun kaikki ei voi pyöriä yhden pikkuprinsessan tai -prinssin ympärillä - ymmärrät ap varmaan tämän itsekin.

Ja toden totta: musta ekaluokkalainen on jo sen ikäinen, että sanaan pitäisi periaatteessa voida luottaa: jos sanoo, että äiti tulee, niin ilman erityistä syytä ei pidä asiaa epäillä. Ja sekin pointti, että miksi ihmeessä se tuollaisen tempun teki? Osa kiukustasi voisi hyvin suuntautua lapseen - hänestähän sekaannus johtui, ei hoitajasta.

Sun "pikkuprinsessat ja -prinssit" ei taida olla vielä ekaluokalla...? Eipä ne opetkaan näköjään aina ole ihan fiksuja. Sähän olit joku ope?

Ei voi ekaluokkalaisen sanaan luottaa. Kotona tietenkin vanhemmat tuntee oman lapsensa ja mihin voi luottaa, mutta ip-ohjaajana ei voi. Varsinkin kun säännöt vaatii vahvistuksen vanhemmilta. Oppintunneilla vähän eri ehkä, kun aletaan opettelemaan omien asioiden hoitamista yms. Läksyt pitää itse tietää yms. asiat. On ne vähän eri asioita koulun kuinh ip-kerhon.

Meidän kerhon tokaluokkalaisista menee ainakin vielä osa väärään aikaan kouluun yms.

No eihän se lapsi sieltä minnekään lähtenyt, vaan osotti sua ulkona, eikö näin? Eli oli sikäli turvassa koko ajan. Mä uskoisin siihen, että ip-kerhossa oikeasti on niin paljon liikkuvia osia, että hoitaja(t) ei millään pysy ihan kaikessa perässä. Ja tuolle tekstiviestillekin voi olla ihan järjellinen selitys: ehkä hää ei voinut jättää näitä muita lapsia yksin siksi aikaa, että olisi päässyt rauhallisempaan paikkaan puhumaan. Muista nyt, että siellä tosiaankin on muitakin lapsia paimennettavana. Uskon vilpoittömästi siihen, että hoitaja teki parhaansa niissä olosuhteissa, jotka tuolloin vallitsi.

Voi kauhistus, mitä suustasi päästelet, ja mustana vielä! Onko sulla jotain ap:tä vastaan vai oletko muuten vaan luonteeltasi vähän ilkeä? Tosi inhottava sävy sulla. Tämähän on päivänselvästi IP-kerho-ohjaajan vika. Mulla on itsellä tuore ekaluokkalainen. Ne tosiaan on ihan pihalla vielä kaikesta, eihän kaikki osaa edes lukea. Toivottavasti siinä vaiheessa, kun sun omat lapset on ekalla (kirjoituksesi perusteella en usko, että sulla on kokemusta ekaluokan juuri aloittaneesta lapsesta), osaat suhtautua vähän löysemmin.

Ymmärsinkä mä nyt oikein:

Lapsi ei saavu ip-kerhoon. Kaverit sanoo, että on odottamassa äitiä pihalla. Hoitaja laittaa sulle tekstarin heti, kun ehtii, että muistakaahan jatkossa ilmoittaa näistä poikkeuksista. Sinä hermostut, koska olet töissä etkä suinkaan hakemassa lasta. Soitat hoitajalle, joka ilmeisesti hätääntyy myös, että missä lapsi on. Miettii kuumeisesti, miten hoitaa asiat niin, että pääsee etsimään lasta. Lähtee etsimään, löytää lapsen bussipysäkillä, sanoo edelleen odottavansa äitiä. Vie lapsen ip-kerhoon, sanoo lapselle, että tämä on ymmärtänyt väärin. Lapsi on ip-kerhosa, kunnes sinä menet häntä hakemaan.

Ei kai tossa nyt mitään niin kauheaa tapahtunut, että sotimaan pitää ruveta? Taisitte molemmat hoitajan kans vain säikähtää, siksi kommunikaatio ei ollut ihan sujuvaa.

Onko tuo hoitaja sun joku kaveri? Miksi keksit tällaisen version ap:n jutusta? Version, jossa muokkaan ap:n pointin mieleiseksesi? Mua ärsyttää ihan kympillä ap:n puolesta tää sun touhu. Minä olisin ap:n tilanteessa ollut kans ihan paniikissa ja TOTTA HELVETISSÄ se oli sen hoitajan moka.

Ja sillon kun ite olin ip:n täti niin oli just tota sörhiksen kertomaa että vanhemmat ilmotti vaan lapsille aikojen muutoksista. Ja todella lapset tuli itse ip:hen, heitä ei haettu luokista. Toisinaan aina joku lapsista eksyi kanssa ulos odottamaan vanhempia, ymmärrettyään vanhempien aamulla kiireessä annetun ohjeistuksen väärin, ja näitä lapsia kun haki ulkoa sisälle niin osa ei millään olisi lähtenyt kun olivat varmoja että äiti tulee ihan just hakeen ja siinä sai selittää ja esittää asiansa monelta kantilta ja aikaa kuluttaen että lapsi uskoi ja ymmärsi että on sovittu että pitää olla ip:ssä.

Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Alkuperäinen kirjoittaja lljhl:
Vastuu on aikuisilla. Tässä tapauksessa vastuu lapsen olinpaikasta oli hoitajilla, koska vanhemmat eivät olleet ilmoittaneet muutoksista. Lapsi voi helposti sekoitaa asioita tai vaikkapa pelätä tai suuttua jostakin ja siksi jäädä pihalle - ei lapsi ajattele kuten aikuinen. Hoitajien tehtävä on huolehtia, että lapsi on turvassa niin kauan, että vanhemmat hänet hakevat.

Tätä peesailen.
Ihmettelen kovin vielä, että kuka aikuinen ihminen hoitaa tärkeitä asioita tekstiviestillä? Mistä sitä tietää milloin vastaanottaja pääsee sen lukemaan :xmas:

Näin juurikin.
Jos ap ei olisi jostain syystä ehtinyt lukea viestiä juuri silloin kun se tuli, lapsi olisi ilmeisesti istunut siellä bussiysäkillä siihen klo.16 saakka. :/
Koskaan ei hoitaja voi eikä edes saa luottaa pelkästään lapsen sanaan, oli tilanne mikä tahansa. AINA soitetaan vanhemmille ja varmistetaan asia. Ja nimenomaan soitetaan ei lähetetä tekstiviestiä.

Hoitaja toimi väärin, kun ei soittanut heti vanhemmille ja kun antoi lapsen jäädä pihalle odottamaan. Tekstari puoli tuntia myöhemmin oli tosi outo ratkaisu...etenkään kun ei tiedä milloin ko. viesti tullaan lukemaan!

Mutta lapsikin teki väärin, kun ei mennyt ip-kerhoon. En tiedä vaadinko liikaa esikoiseltani (4 v 8 kk) mutta jo hän muistaa ja tajuaa mitä aamulla on sovittu: tuleeko äiti hakemaan ruoan jälkeen, päiväunien jälkeen, tuleeko mamma hakemaan, hakeeko iskä. Joten luulisin, että ekaluokkalaisellakin pysyy mielessä se, pitikö koulun jälkeen mennä ippeen vai ei. Ei kai ekaluokkalaisia kädestä pitäen sinne taluteta, vaan he menevät itse? Ainakin täälläpäin menevät itse.

Loppu hyvin kaikki hyvin, lapsi ei ole hukassa tai loukkaantunut, ja se on tärkeintä :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Bertta:
Mun on pakko sen verran kommentoida, koska sain sellaisen kuvan jotenkin, että ip-ohjaaja olisi "päästänyt" tytön lähtemään, vaikka vanhemmilta ei ollut lupaa. Todellisuudessahan ip-kerholaiset useinkin tulevat itse luokista koulun loputtua ip-kerhon tiloihin. Ei heitä ohjaajat luokista hae, eli jos joku kerholainen "livistää" käymättä ip-kerhon tiloissa, niin eihän se ole ohjaajan syy..

Näin minäkin olen ymmärtänyt. Itse en tekis tästä valitusta vaan muistuttaisin lasta aamuisin minne pitää mennä ja ettei ainakaan bussipyssipysäkille jää. Hoitajan kanssa selvittäisin syyttelemättä miten jatkossa toimitaan jos lapsi sanoo ettei tulekaan tänään kerhoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Puhelintyttö:
No eihän se lapsi sieltä minnekään lähtenyt, vaan osotti sua ulkona, eikö näin? Eli oli sikäli turvassa koko ajan. Mä uskoisin siihen, että ip-kerhossa oikeasti on niin paljon liikkuvia osia, että hoitaja(t) ei millään pysy ihan kaikessa perässä. Ja tuolle tekstiviestillekin voi olla ihan järjellinen selitys: ehkä hää ei voinut jättää näitä muita lapsia yksin siksi aikaa, että olisi päässyt rauhallisempaan paikkaan puhumaan. Muista nyt, että siellä tosiaankin on muitakin lapsia paimennettavana. Uskon vilpoittömästi siihen, että hoitaja teki parhaansa niissä olosuhteissa, jotka tuolloin vallitsi.

Voi kauhistus, mitä suustasi päästelet, ja mustana vielä! Onko sulla jotain ap:tä vastaan vai oletko muuten vaan luonteeltasi vähän ilkeä? Tosi inhottava sävy sulla. Tämähän on päivänselvästi IP-kerho-ohjaajan vika. Mulla on itsellä tuore ekaluokkalainen. Ne tosiaan on ihan pihalla vielä kaikesta, eihän kaikki osaa edes lukea. Toivottavasti siinä vaiheessa, kun sun omat lapset on ekalla (kirjoituksesi perusteella en usko, että sulla on kokemusta ekaluokan juuri aloittaneesta lapsesta), osaat suhtautua vähän löysemmin.

Ei ole musta yhtään ilkeä vastaus vaan ihan asiallinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
No jopas oli käytöstä hoitajalta - ei alkuunkaan ammattimaista asianhoitoa. Siis se, että purkaa kiukkuaan noin.

Toisaalta mä ymmärrän häntäkin: jos ip-kerhossa tosiaan on sen reilu parikymmentä muutakin lasta, niin saattaapi ihan vaan olla, ettei kerta kaikkiaan ehtinyt soittaa aiemmin sulle. Kun kaikki ei voi pyöriä yhden pikkuprinsessan tai -prinssin ympärillä - ymmärrät ap varmaan tämän itsekin.

Ja toden totta: musta ekaluokkalainen on jo sen ikäinen, että sanaan pitäisi periaatteessa voida luottaa: jos sanoo, että äiti tulee, niin ilman erityistä syytä ei pidä asiaa epäillä. Ja sekin pointti, että miksi ihmeessä se tuollaisen tempun teki? Osa kiukustasi voisi hyvin suuntautua lapseen - hänestähän sekaannus johtui, ei hoitajasta.

Uskomaton vastaus, Söhris!!
Ensinnäkään, se hoitaja ei soittanut ollenkaan, enemmän ihmettelen miten hänellä oli aikaa näprätä jotain pitkää tekstiviestiä! Toiseksi lapsi oli tosiaan siinä käsityksessä, että hänet haetaan heti koulun jälkeen (miksi, sitä en tiedä). Lapset sekoittavat asioita ja varsinkin eskarilaiset ja ekaluokkalaiset, kun kokoajan tapahtuu ja pitää olla silloin siellä ja silloin tuolla. Senpä takia kukaan vieras aikuinen ei voi luottaa lapsen puheeseen ja se on jo ip- kerhon säännöissäkin määrätty, että lapset ei saa lähteä omin päin ellei siihen ole erikseen vanhemmilta lupaa saatu!

sörhis olla opena samanlainen...

Alkuperäinen kirjoittaja Kiljuset:
Ja sillon kun ite olin ip:n täti niin oli just tota sörhiksen kertomaa että vanhemmat ilmotti vaan lapsille aikojen muutoksista. Ja todella lapset tuli itse ip:hen, heitä ei haettu luokista. Toisinaan aina joku lapsista eksyi kanssa ulos odottamaan vanhempia, ymmärrettyään vanhempien aamulla kiireessä annetun ohjeistuksen väärin, ja näitä lapsia kun haki ulkoa sisälle niin osa ei millään olisi lähtenyt kun olivat varmoja että äiti tulee ihan just hakeen ja siinä sai selittää ja esittää asiansa monelta kantilta ja aikaa kuluttaen että lapsi uskoi ja ymmärsi että on sovittu että pitää olla ip:ssä.

Näin meilläkin kävi monen monta kertaa, ettei vanhemmat edes ilmoittaneet lapsen poissaolosta meille. Jotenkin tuntui, että heillä oli se käsitys, että me automaattisesti tiesimme kaikkien sairastelut yms kun me kaikki ohjaajat satuimme olemaan samassa koulussa koulupäivänäkin töissä. Jos lapsia on lähemmäs 30 on yhden (saati sitten enemmänkin määrän) lapsen etsiminen koko koulun alueelta aikamoinen homma, siinäkin menee helposti se puolituntinen, pelkästään koulun kiertämiseen sisällä ja ulkona.
Se, että laitetaan töksähtävä tekstari vain huoltajalle, oli kyllä hiukan tökeröä ohjaajalta.(EI hoitajalta)

Kuumimmat

Yhteistyössä