Sivusta seuranneena olen monesti miettinyt, että eipä vanhemmat hirveästi lastensa hyvinvointia ajattele aina. Osa lääkitsee sairaan lapsen aamulla ja pistää hoitoon, ettei tarvi itse olla pois töistä. Sit päivitetään fb:hen, että toivottavasti se kuume ei ehdi nousta niin korkeaksi, ennen kuin työpäivä on pulkassa. Samoin vatsatautinen viedään aamulla hoitoon kertomatta asiasta hoitajille, sitten siinä samassa taudissa onkin yllättäen kaikki.
Itse en veisi sairasta lasta hoitoon, koska sairaana kuuluu levätä eikä olla muita tartuttamassa. Jos en pysty olla pois töistä, niin sitten hankin hoitajan kotiin. Onhan siinä riski sairastua johonkin vakavaan jälkitautiinkin, jos puolikuntoisena pitää hoitoon mennä puhumattakaan siitä, että ei se olisi itsekään kipeänä mukavaa mennä töihin.
Meillä lapsilla harrastuksina muskaria ja kerhoa, mutta tähän aikaan vuodesta tympii mennä sinne, kun lapset raahataan sinnekin jopa kuumeessa. Esimerkkinä viime viikon kerho, jossa oli kolme sairasta/kuumeista lasta. Vanhemmat puolustautui kerhon vetäjän kysyessä miksi lapset tuotiin sairaana sinne, että kyllä ne muut saa sen taudin kuitenkin jostain. Yksi äiti fb:ssä päivitti samana päivänä, että koko perhe sairastaa influenssaa(osalla todettu lääkärissä). Yhdellä 4 vuotiaalla oli vaippa, kun se oli ripuloinut koko yön, ettei tuu niin iso sotku kerhotilaan jos ja kun päästää allensa.
Kyllä se on mukavaa viimeisillään raskaana sitten odottaa, milloin joku pahempi tauti meillekin tiensä löytää. Pienimmän kanssa saa aina olla hoitamassa korvatulehdusta flunssan jälkeen. Lasten takia olisi silti joskus mukava käydäkin jossain. Eniten ottaa päähän se, että suurin osa sairastumisista johtuu ihan vaan siitä, että ihmiset ei ymmärrä pysyä kotona ja siksi varmaan on turha ihmetellä miksi kaikki influenssat ja vatsataudit leviää kuin rutto :/
Mun mielestä jos hoidossa saman lapsen kohdalla todetaan se asia, että hoitoon usein tuodaan kuumeessa tai selvästi sairaana, pitäisi jo päiväkodin tehdä joku lastensuojeluilmoitus heitteillejätöstä tai pahoinpitelystä siitä lapsesta. Ehkä vanhemmat sitten heräisi ajattelemaan sitä lastaankin.