Tapahtui eskarissa

• Viestiketjun aloittaja "näinpä"
  • Ensimmäinen viesti
"näinpä"
Vein tyttöni sinne ja samaan aikaan tuli toinen tyttö äitinsä kans. Tää tyttö valitti mahakipua ja oksettavaa oloa eikä äiti kommentoinu mitenkään. Sitte tyttö sanoi äidilleen että hän sanoo tädeille jos kuume nousee vielä lisää. Äiti meni ihan paineisiin kun ympärillä oli kuulijoita. Käski tytön olla hiljaa.äiti lähti sit kotiin ja tyttö jäi lattialle makaamaan kalpeana vatsaa valittaen. Nyt siellä riehuu vatsatautiepidemia. Mävasn en tajua tuollasia vanhempia :kieh:

"vieraana"
en millään pysty käsittämään mitä näiden ihmisten päässä liikkuu. toisissa perheissä oksennustauti voi olla oikeasti vaarallinen, jos on alemman vastustuskyvyn omaavia perheenjäseniä. silti sen tajuan että osa ihmisistä ei välitä kanssa ihmisistään pätkääkään, mutta miten joku voi tehdä noin omalle lapselle :O

Sama homma kun tullaan kipeiden lasten kanssa kylään ja sitten kahvipöydässä ruvetaan kertomaan että miten on yrjötty koko viimeyö :x
Mitäs siihen sitten lisäilemään kun että kiitos kun tulitte tahallaan tartuttamaan..
Näitäkin tullut muutamia vastaan

bjlukg
Meillä on sukulaistyttö, eskarilainen vasta ens vuonna..ihana kiltti tyttö, ihanat vanhemmat..
Mut sit. Kun aina sattuu johonkin. "Ääääääitiii-ii-iii mun mahaan sattuu, äitii-iii-iiii mun päähän sattuu, äitiii-ii, äiti heiii" jne. Ja voisin kuvitella että hän olisi sellainen kuumeen mittailija, "äiitiiii onko mullakin kuumetta??? Äitiii heeeiii".
Eikä tuon ikänen edes ymmärtä mitä kuume, lämpö tarkottaa...
Uskon että tytön vanhemmille varmasti tulee köymää samanlaisia virhearviointeja mitä ap:nkin eskarissa oli käyny. Ja samoin muuten minutkin on viety aamulla tarhaan ja noin on käynyt..

Tuttua juttua
Jep, meillä tytön eskarikaverin synttäreille oli kutsuttu lähes koko 20 lapsen ryhmä ja vanhemmat eivät sitten ilmeisesti halunneet lapselleen tuottaa pettymystä perumalla synttäreitä perheessä riehuvan oksennustaudin takia. No arvata saattaa kuinka moni synttärivieras sairastui.. Äly hoi!

Sanomattakin selvää että lasta ei koskaan viedä kipeänä hoitoon, eskariin tai kouluun.
Mua ei niinkään kiinnosta se leviäminen, mutta se että toinen joutuu kipeänä olla siellä on kamalaa.:(

Meillä on sukulaistyttö, eskarilainen vasta ens vuonna..ihana kiltti tyttö, ihanat vanhemmat..
Mut sit. Kun aina sattuu johonkin. "Ääääääitiii-ii-iii mun mahaan sattuu, äitii-iii-iiii mun päähän sattuu, äitiii-ii, äiti heiii" jne. Ja voisin kuvitella että hän olisi sellainen kuumeen mittailija, "äiitiiii onko mullakin kuumetta??? Äitiii heeeiii".
Eikä tuon ikänen edes ymmärtä mitä kuume, lämpö tarkottaa...
Uskon että tytön vanhemmille varmasti tulee köymää samanlaisia virhearviointeja mitä ap:nkin eskarissa oli käyny. Ja samoin muuten minutkin on viety aamulla tarhaan ja noin on käynyt..

Ai eskari ei ymmärrä mitä kuume/lämpö on? Höpöhöpö!

itsekästä
itse olin aikoinani eräällä sopeutumisvalmennus kurssilla '
(näitä vammaispuolen kautta järjestettäviä sairaan lapsen vanhemmille ja lapselle /sisaruksille tarkoitetuissa.
Viikko n.s täyshoidossa
meille vanhemmille pidettiin luentoja ym neuvoja arjen helpotukseksi kerrottiin eri tuista mitä voi hakea jne. kun lastenhoitajat leikitti niin sairaita kuin terveitä lapsia,
näin lyhykäisyydessä)
Me ihmettelimme kun tuonne tuli yksi perhe hiukan myöhässä ja
kaikki sairastu heti sen jälkeen kun tämä perhe tuli.
Tuo kyseinen perhe sitten loppuviikosta tunnusti meille kaikille että he sen vatsatauti epidemian taisi tuoda mukanaan sillä olivat vielä kipeinä kun tuli päivän myöhässä tuonne kurssille/leirille.
Mutta kun heidän vammaispuolen sossu oli nyt tarjonnut tällaisen leiri mahdollisuuden hyvin pienellä omavastuulla niin heidän oli päästävä mukaan kun ei tiennyt koska toinen tarjous tulisi.
Siellä sitten kaikki saimme kärsiä vatsataudin,
yhteiskäytössä kun oli niin vessat kuin keittiö ja
vain oma makuuhuone oli oma johon ei muut päässeet.
Voitte uskoa että oli muut perheet tuolle perheellee vihaisia ja kaiken lisäksi tuo perhe ei tajunnut edes hävetä!

sairasta toimintaa
Vähän aikaa sitten yksi fiksu äiti toi sairaat lapset hoitoon ja selitti, että tämä tauti ei tartu, kun lapsilla on antibioottikuuri meneillään. Se kuuri oli eri sairauteen, mutta hoitajat eivät uskaltaneet lähettää "fiksun" äidin lapsia kotiin! Sen jälkeen iso osa ryhmästä sairastui, myös kaikkein pienin ja sairastuneiden perheenjäsenet. Joillain lapsilla tauti oli kestänyt viikon.

"maija"
Ymmärrän että sairaana ei saa tuoda hoitoon tai päästää kouluun. Mutta mielestäni on älytöntä väittää tietävänsä sataprosenttisen varmasti keneltä tauti on saatu. Tälläkin hetkellä täällä riehuu influenssat ja mahataudit, joka puolella sairastetaan.
Ei voida olettaa että sairastettua jokin tauti, voidaan jäädä moneksi viikoksi kotiin jos esim. yskä on jäljellä.

Media mainostaa influenssaa, joten jokainen julkisessa paikassa vähänkin niiskuttava saa pahoja katseita ympäriltään.

Oma lapsi sairasti flunssan, mutta saattaa puhua vieläkin siitä että "on sairas", tauti siis ohi jo kokonaan. Ja hän on eskari-ikäinen.

meillä 5v valittaa usein mahaansa, välillä myös "jalat ovat poikki" tai päätä särkee. kummasti nämä kivut ilmestyvät, jos typykkää ei sinä aamuna huvita lähteä tarhaan.. tai kauppaan..tai mihin lie ja yhtä oudosti ne myös katoavat. siksi onkin mahdollista, että raahaisin vahingossa oikeasti sairaan lapsen tarhaan :ashamed:
tietenkään en veisi ripuloivaa/kuumeista tms lasta, mutta pelkkä vinkaisu "mahaan sattuu" ei riitä kotipäivään

"minävain"
Lapseni on jo 10v, mutta varmasti kauhealta kuulostaa kouluaamut. Harvasen aamun lapsi valittaa vatsakipua, honoaoloa, pääkipua, kuumetta. Joka aamu sanon, että siitä huolimatta on kouluun lähdettävä ja kerro opettajalle, jos olo pahenee, niin tulen hakemaan.

kyseinen lapsi voi ihan yhtähyvin myös valittaa vatsakipua ja kuumeista oloa, koska ei haluaisi sinä aamuna jäädä sinne.

Miuski harmailee
Näitä perheitä todellakin on! Odotin esikoista ja olin pk:ssa työssä. Pieni poika tuotiin ma aamuna hoitoon ja klo 10 tällä oli melkein 39 kuumetta. Soitin äidille, joka iloisesti puhelimessa totesi, että käytiinkin lapsen kanssa vkl:na päivystyksessä ja tauti on parvorokkoa. Ei vaan halunnut meitä raskaanaolioita huolestuttaa eikä siksi kertonut. Sen sijaan toi umpikipeän lapsen hoitoon. Vieläkin pistää vihaksi.

Kouvola
Minä olin nuorena eräässä (kauppakeskuksen) lapsiparkissa töissä jonne voi tuoda lapsen max 3h,
kuinka ollakkaan sinne toi jokapäivä aina joku järjen jättiläinen sairaan lapsensa hoitoon.
Meillä kun ei ollut oikeutta alkaa epäilemään lapsen kuntoa vaikka naama valkoisena ja selkeästi kuumeisena makasi lattialla :(
Pahin oli erään perheen äiti,
tokaisi minulle usein että ei hän muulloinkaan saa asioita hoideltua vaan nyt on hyvä kun lapsen takia sai vapaata töistä niin nyt on pakko asiat hoidella.
ja aina muisti kertoa ettei lapsen sairaus tartu kun on lääkekuurilla, milloin tuo oli vatsataudissa (kiitos niin olimme kohta me hoitajatkin)
ja milloin kovassa kuumeessa korvatulehduksen vuoksi ja milloin vaan niin flunssainen että saimme tuolilla istua sairas lapsi sylissä sen 3tuntia :(
Ne tärkeät asiat oli usein kaupoilla pyörimistä ja parturissa käyntiä.
Ja vaikka lapsi oli kuumeessa hyvin selkeästi ei meillä ollut oikeutta käännyttää tuota äitiä lapsensa kera pois.
Nyt jälkikäteen ihmettelen ettei meitä kovin nuoria tyttöjä
(oli ensimmäisiä työpaikkoja meille kaikille ja kaikki olimme oikeasti max 25v)
ohjeistettu paremmin ja nyt vastaavan jos törmäisin olisi minulla lastensuojeluilmoitus valmiina laittaa eteenpäin.

Tietysti oppi ikä kaikki, mutta tosiaan me silloin ihmettelimme tuota toimintaa mutta kun iso pom antoi käskyn ettäkaikki lapset on hoidettava ja me emme saa kyseenalaistaa vanhempia siinä onko lapsi sairas vai ei ja meillä ei ollut oikeutta edes kuumetta mitata.

"Nee"
Sivusta seuranneena olen monesti miettinyt, että eipä vanhemmat hirveästi lastensa hyvinvointia ajattele aina. Osa lääkitsee sairaan lapsen aamulla ja pistää hoitoon, ettei tarvi itse olla pois töistä. Sit päivitetään fb:hen, että toivottavasti se kuume ei ehdi nousta niin korkeaksi, ennen kuin työpäivä on pulkassa. Samoin vatsatautinen viedään aamulla hoitoon kertomatta asiasta hoitajille, sitten siinä samassa taudissa onkin yllättäen kaikki.

Itse en veisi sairasta lasta hoitoon, koska sairaana kuuluu levätä eikä olla muita tartuttamassa. Jos en pysty olla pois töistä, niin sitten hankin hoitajan kotiin. Onhan siinä riski sairastua johonkin vakavaan jälkitautiinkin, jos puolikuntoisena pitää hoitoon mennä puhumattakaan siitä, että ei se olisi itsekään kipeänä mukavaa mennä töihin.

Meillä lapsilla harrastuksina muskaria ja kerhoa, mutta tähän aikaan vuodesta tympii mennä sinne, kun lapset raahataan sinnekin jopa kuumeessa. Esimerkkinä viime viikon kerho, jossa oli kolme sairasta/kuumeista lasta. Vanhemmat puolustautui kerhon vetäjän kysyessä miksi lapset tuotiin sairaana sinne, että kyllä ne muut saa sen taudin kuitenkin jostain. Yksi äiti fb:ssä päivitti samana päivänä, että koko perhe sairastaa influenssaa(osalla todettu lääkärissä). Yhdellä 4 vuotiaalla oli vaippa, kun se oli ripuloinut koko yön, ettei tuu niin iso sotku kerhotilaan jos ja kun päästää allensa.

Kyllä se on mukavaa viimeisillään raskaana sitten odottaa, milloin joku pahempi tauti meillekin tiensä löytää. Pienimmän kanssa saa aina olla hoitamassa korvatulehdusta flunssan jälkeen. Lasten takia olisi silti joskus mukava käydäkin jossain. Eniten ottaa päähän se, että suurin osa sairastumisista johtuu ihan vaan siitä, että ihmiset ei ymmärrä pysyä kotona ja siksi varmaan on turha ihmetellä miksi kaikki influenssat ja vatsataudit leviää kuin rutto :/

Mun mielestä jos hoidossa saman lapsen kohdalla todetaan se asia, että hoitoon usein tuodaan kuumeessa tai selvästi sairaana, pitäisi jo päiväkodin tehdä joku lastensuojeluilmoitus heitteillejätöstä tai pahoinpitelystä siitä lapsesta. Ehkä vanhemmat sitten heräisi ajattelemaan sitä lastaankin.

Fars
Vaikka en tykkää siitä, et aina lastensuojeluilmoitusta ollaan joka asiasta tekemässä, niin jos vanhempi tuo jatkuvasti sairasta lasta hoitoon, niin kyllä silloin on ilmoitus aiheellinen. Ei sellainen välitä lapsestaan.

loppuu se perseily
Argh! Pistää niin vihaks tollaset vanhemmat!!! Mä oon ehkä vähän jo ääripää tossa kotona pitämisessä, että välillä jopa hoidossa sanotaan että voi kyllä jo tuoda. Järjestän vaikka väkisin jonkun avuksi jos en itse pysty olla kotona töistä. Kyllä nykyään on niin paljon vaihtoehtoja (toki osa maksullisia) sairaankin lapsen hoitoon ettei niitä tarhaan/kouluun tarvitse viedä. Sairaan lapsen ja aikuisen paikka on koti! Kukaan meistä vanhemmista ei oo niin korvaamaton työpaikalleen, ettei voisi kolmea päivää olla pois! Jos nyt esim. vatsataudista puhutaan siis.. Eikä sairaspoissaolo ole mikään laillinen syy antaa potkuja tai edes sitä varotusta mistä jotkut on puhunu. Missä te oikein ootte töissä??!

vieraana nyt
Vaikka en tykkää siitä, et aina lastensuojeluilmoitusta ollaan joka asiasta tekemässä, niin jos vanhempi tuo jatkuvasti sairasta lasta hoitoon, niin kyllä silloin on ilmoitus aiheellinen. Ei sellainen välitä lapsestaan.
En ole koskaan vienyt kuumeista tai ripuloivaa lasta hoitoon. Kerron kuitenkin vähän siitä kolikon toisesta puolesta, eli siitä miksi joku saattaa haluta viedä puolikuntoisen lapsen päiväkotiin. Kun omat lapset aloittivat päivähoidossa, ensimmäisenä syksynä oli yksi sellainen viikko että molemmat lapset olivat koko viikon hoidossa. Kaikilla muilla viikoilla oli vähintään toinen ainakin yhden päivän pois hoidosta.

Meillä oli siitä "onnekas" tilanne että mies oli saanut työpaikaltaan lopputilin ja aloitti opinnot juuri tuona syksynä, eli pystyi aika hyvin hoitamaan lapsia kotona. Mutta jos tätä tilannetta ei olisi ollut, niin kenen työnantaja katsoisi hyvällä sitä jos vanhempi on pois joka viikko ainakin päivän tai kaksi?

Joskus niitä tukiverkostoja mihin lapsen laittaa ei ole, ja töissäkin olisi pakko käydä edes välillä. Palasin äitiyslomalta töihin ja omallakin työpaikalla oli yt-neuvotteluja. Olin perheen ainoa palkansaaja, joten paine siitä että työt tulee tehtyä kunnolla oli kova.

Mikään näistä ei tietenkään oikeuta siihen että kipeän lapsen veisi hoitoon, mutta nuhainen ja yskäinen lapsi saattaa olla monta viikkoa sen kuumeen jälkeen. Joskus on vaikea valinta sen välillä haluaako olla huono äiti vai huono työntekijä - ja yleensä päätyy olemaan molempia.

Ei se tarkoita että ei rakastaisi lastaan. Mihinkään kerhoon tms paikkaan minne ei ole pakko lähteä toisia tartuttamaan en lasta veisi. Mutta joskus on välttämätöntä viedä se yskäinen ja räkäinen lapsi päiväkotiin, kun lääkärikään ei kirjoita viikkojen sairaslomaa siitä että lapsi edelleen yskii.

"simppeli"
En ole koskaan vienyt kuumeista tai ripuloivaa lasta hoitoon. Kerron kuitenkin vähän siitä kolikon toisesta puolesta, eli siitä miksi joku saattaa haluta viedä puolikuntoisen lapsen päiväkotiin. Kun omat lapset aloittivat päivähoidossa, ensimmäisenä syksynä oli yksi sellainen viikko että molemmat lapset olivat koko viikon hoidossa. Kaikilla muilla viikoilla oli vähintään toinen ainakin yhden päivän pois hoidosta.

Meillä oli siitä "onnekas" tilanne että mies oli saanut työpaikaltaan lopputilin ja aloitti opinnot juuri tuona syksynä, eli pystyi aika hyvin hoitamaan lapsia kotona. Mutta jos tätä tilannetta ei olisi ollut, niin kenen työnantaja katsoisi hyvällä sitä jos vanhempi on pois joka viikko ainakin päivän tai kaksi?

Joskus niitä tukiverkostoja mihin lapsen laittaa ei ole, ja töissäkin olisi pakko käydä edes välillä. Palasin äitiyslomalta töihin ja omallakin työpaikalla oli yt-neuvotteluja. Olin perheen ainoa palkansaaja, joten paine siitä että työt tulee tehtyä kunnolla oli kova.

Mikään näistä ei tietenkään oikeuta siihen että kipeän lapsen veisi hoitoon, mutta nuhainen ja yskäinen lapsi saattaa olla monta viikkoa sen kuumeen jälkeen. Joskus on vaikea valinta sen välillä haluaako olla huono äiti vai huono työntekijä - ja yleensä päätyy olemaan molempia.

Ei se tarkoita että ei rakastaisi lastaan. Mihinkään kerhoon tms paikkaan minne ei ole pakko lähteä toisia tartuttamaan en lasta veisi. Mutta joskus on välttämätöntä viedä se yskäinen ja räkäinen lapsi päiväkotiin, kun lääkärikään ei kirjoita viikkojen sairaslomaa siitä että lapsi edelleen yskii.
Silloin pitää hankkia se hoitaja lapselle kotiin jos kumpakaan ei saa vapaata ;)

"vieras."
Itse ihmettelen usein kaverin toimintaa, joka vie vanhemman lapsen hoitoon vaikka nuorempi on kuumeessa/vatsataudissa kotona ja isä kotona päivittäin, ei vaan ymmärrä miksi pitää tieten tahtoen viedä tauteja hoitopaikkoihin.

vieraana nyt
[QUOTE="simppeli";29590930]Silloin pitää hankkia se hoitaja lapselle kotiin jos kumpakaan ei saa vapaata ;)[/QUOTE]

Mistä se hoitaja aamulla otetaan jos lapsi sairastuu keskellä yötä? Kaikilla paikkakunnilla ei ole MLL hoitajia ja en minä ainakaan voinut etukäteen tietää sitä että meillä tulee olemaan tuollainen syksy silloin kun hoito alkoi.

Tottakai olisi järjestetty hoito jollain muulla tavalla jos olisi asia etukäteen tiedetty.

Useimmiten kuitenkin ajattelee että se kolme päivää riittää lapsen sairastamiseen ja sen jälkeen hän on hoitokuntoinen jos ei ole kyse esim. vesirokosta tai muusta vastaavasta sairaudesta. En osannut ajatella että sairastelukierre kestäisi koko syksyn.

Yhteistyössä