Tapahtui eskarissa

• Viestiketjun aloittaja "näinpä"
  • Ensimmäinen viesti
"simppeli"
Mistä se hoitaja aamulla otetaan jos lapsi sairastuu keskellä yötä? Kaikilla paikkakunnilla ei ole MLL hoitajia ja en minä ainakaan voinut etukäteen tietää sitä että meillä tulee olemaan tuollainen syksy silloin kun hoito alkoi.

Tottakai olisi järjestetty hoito jollain muulla tavalla jos olisi asia etukäteen tiedetty.

Useimmiten kuitenkin ajattelee että se kolme päivää riittää lapsen sairastamiseen ja sen jälkeen hän on hoitokuntoinen jos ei ole kyse esim. vesirokosta tai muusta vastaavasta sairaudesta. En osannut ajatella että sairastelukierre kestäisi koko syksyn.
Tämä oli paras :LOL:
-En osannut ajatella että sairastelukierre kestäisi koko syksyn

P.S Katso peiliin ja mieti miksi siellä taudit kiertää

vieraana nyt
[QUOTE="simppeli";29590947]Tämä oli paras :LOL:

P.S Katso peiliin ja mieti miksi siellä taudit kiertää[/QUOTE]

Joo, varmaan se on mun syyni että kyseinen päiväkoti on homeessa. En vain tiennyt sitä siinä vaihessa kun hoito alkoi. Kun hoitopaikkaa saatiin lopulta vaihdettua, ongelmia ei ole ollut.

Mutta tosiaan en ole ikinä vienyt kuumeista tai ripuloivaa lasta hoitoon. Nuhaisen ja yskäisen kyllä, mutta siihen ei valitettavasti ole mitään taikatemppua miten yskä ja nuha paranee kolmessa päivässä.

vieraana nyt
[QUOTE="simppeli";29590947]Tämä oli paras :LOL:

P.S Katso peiliin ja mieti miksi siellä taudit kiertää[/QUOTE]

Sitäpaitsi tossa ylempänä kerroin että meillä isä pystyi tuona syksynä olemaan tavallista enemmän kotona, koska aloitti opiskelut. Sellaisessa perheessä missä molemmat vanhemmista olisi olleet töissä tuo olisi ollut mahdoton tilanne ilman mummoja tms apua.

Yritin vain kertoa että aina ei ole kyse siitä että äiti menee kaupungille kampaajalle ja tuo kipeän lapsen hoitoon vaan joskus perhe on todella ongelmissa lasten sairastelujen takia.

meillä 5v valittaa usein mahaansa, välillä myös "jalat ovat poikki" tai päätä särkee. kummasti nämä kivut ilmestyvät, jos typykkää ei sinä aamuna huvita lähteä tarhaan.. tai kauppaan..tai mihin lie ja yhtä oudosti ne myös katoavat. siksi onkin mahdollista, että raahaisin vahingossa oikeasti sairaan lapsen tarhaan :ashamed:
tietenkään en veisi ripuloivaa/kuumeista tms lasta, mutta pelkkä vinkaisu "mahaan sattuu" ei riitä kotipäivään
Kyllä tuokin heittää joskus että maha kipeä jos ei huvita joku. Mutta sen myös näkee millon se on oikeasti kipeä. Erään kerran tarhassa ei uskoneet että se on tulossa kipeäksi, sai raasu olla siellä normisti kunnes hain ja toinen tuhertaa että päähän sattuu ja kotona nous kuume. Tähän täti että joojoo, eipä ihme kun et oo syönykään....
Eikai se syö sairaana. Oli kuulemma jo ap ollut pääkipeänä. Kirjaimellisesti kuulosti sille että täti vähätteli ja pani kivun sen syömättömyyden syyksi. Eikä niin että alkaa olla kipeä eikä maistu. Ja tuotakin valitettavasti näkee työssä että sairaita tuodaan, ollaan jo eteisestä käännytetty takasin kotia silminnähden kipeä lapsi. Monelle vanhemmalle täytyy selittää millon lapsi voi tulla ja millon ei. Ei kerro se oma älli.

"meh"
En ole koskaan vienyt kuumeista tai ripuloivaa lasta hoitoon. Kerron kuitenkin vähän siitä kolikon toisesta puolesta, eli siitä miksi joku saattaa haluta viedä puolikuntoisen lapsen päiväkotiin. Kun omat lapset aloittivat päivähoidossa, ensimmäisenä syksynä oli yksi sellainen viikko että molemmat lapset olivat koko viikon hoidossa. Kaikilla muilla viikoilla oli vähintään toinen ainakin yhden päivän pois hoidosta.

Meillä oli siitä "onnekas" tilanne että mies oli saanut työpaikaltaan lopputilin ja aloitti opinnot juuri tuona syksynä, eli pystyi aika hyvin hoitamaan lapsia kotona. Mutta jos tätä tilannetta ei olisi ollut, niin kenen työnantaja katsoisi hyvällä sitä jos vanhempi on pois joka viikko ainakin päivän tai kaksi?

Joskus niitä tukiverkostoja mihin lapsen laittaa ei ole, ja töissäkin olisi pakko käydä edes välillä. Palasin äitiyslomalta töihin ja omallakin työpaikalla oli yt-neuvotteluja. Olin perheen ainoa palkansaaja, joten paine siitä että työt tulee tehtyä kunnolla oli kova.

Mikään näistä ei tietenkään oikeuta siihen että kipeän lapsen veisi hoitoon, mutta nuhainen ja yskäinen lapsi saattaa olla monta viikkoa sen kuumeen jälkeen. Joskus on vaikea valinta sen välillä haluaako olla huono äiti vai huono työntekijä - ja yleensä päätyy olemaan molempia.

Ei se tarkoita että ei rakastaisi lastaan. Mihinkään kerhoon tms paikkaan minne ei ole pakko lähteä toisia tartuttamaan en lasta veisi. Mutta joskus on välttämätöntä viedä se yskäinen ja räkäinen lapsi päiväkotiin, kun lääkärikään ei kirjoita viikkojen sairaslomaa siitä että lapsi edelleen yskii.
Tähän tarinaan ei osa sanoa yhtään mitään muuta, kun että seli-seli ja vali-vali. Oikeesti. Kukaan ei ole työpaikalla niin korvaamaton, että pitäisi viedä se sairas lapsi päiväkotiin. Usemmiten se työnantaja tai asiakas on varsin ymmärtäväinen, jos joudut olemaan poissa sairaan lapsen takia. Ei kannattaa siinä omassa pienessä päässä kuvitella niitä asioita vaikeemmiksi, kun mitä ne oikeesti ovatkaan! Ja jos sitä huonoa omatuntoa on pakki potea, niin kyllä se kannattaa potea noiten tekemättömien töiten kun heitteelle jätetyn lapsen vuoksi.

Fars
En saa lainattua puhelimella, mutta se on kuitenkin hieman eri asia, tuoko JOSKUS puolikuntoisen esim flunssaisen lapsen hoitoon, kuin toistuvasti. TAI tuoko puolikuntoisen vatsatautisen hoitoon. Sitä ei pitäis ikinä vanhemman tehdä, jos lapsestaan välittää.

"vieras."
Edelleenkään työnantaja ei ole velvollinen antamaan kuin sen 3 päivää saikkua lapsen sairauden vuoksi, jonka aikana vanhempien velvollisuus on hankkia kotiin hoitaja. Mitä kohtaa nyt, ette ymmärrä, se ei ole työnantajan ongelma jos ette sellaista osaa etsiä, eikä se ole pph tai päiväkodin ongelma, jos ette pidempää saikkua saa, mutta se ei tarkoita, että lapsi on terve ja valmis hoitoon/kerhoo/lasten kutsuille/kouluu/eskariin.

"meh"
[QUOTE="vieras.";29591006]Edelleenkään työnantaja ei ole velvollinen antamaan kuin sen 3 päivää saikkua lapsen sairauden vuoksi, jonka aikana vanhempien velvollisuus on hankkia kotiin hoitaja. Mitä kohtaa nyt, ette ymmärrä, se ei ole työnantajan ongelma jos ette sellaista osaa etsiä, eikä se ole pph tai päiväkodin ongelma, jos ette pidempää saikkua saa, mutta se ei tarkoita, että lapsi on terve ja valmis hoitoon/kerhoo/lasten kutsuille/kouluu/eskariin.[/QUOTE]

Juuri näin! Ja miten useamman lapsen vahemmat voivat olla sellaisessa tilanteessa, että ei ole mietitty yhtään mitään varasuunnitelmaa? Elikä omasta saamattamattomuudesta pistetään se sairas lapsi kärsimään.....

"Jenis"
Tää palsta on kyllä ihmeellinen paikka - en tunne ketään, siis yhtää ainoaa vanhempaa, joka veisi lapsensa puolikuntoisena tai sairaana hoitoon. Päinvastoin, kaikki taipuu vaikka kaksinkerroin että lapset saisivat rauhassa toipua kotona. Eipä oo ikinä tullut vastaan myöskään FB-päivitystä, jossa vanhempi toivoisi että sairaan lapsen kuume nousisi kunnolla vasta päikkypäivän jälkeen.

Meilläkin on käynyt niin, että vatsatauti alkaa kesken hoitopäivän - ne nyt yleensä tulee aika äkkinäisesti - ja silloinhan se tauti on jo ehtinyt tarttua aivan kaikkiin. Ei siis vaadi sitä, että tahallaan roudaan kipeän lapsen hoitoon vain päästäkseni olemaan töissä korvaamaton :-O

"vieras."
Onko täällä jotkut supermutsit sitten kotona lapsen kanssa pari viikkoa joka flunssan jälkeen tai palkkaa MLL:n hoitajan vastaavaksi ajaksi? Sillä vähintään sen pari viikkoa lapsi on tavallisen nuhakuumeen jälkeen nuhainen/yskäinen.

Ylilyöntejä varmasti tapahtuu, mutta ei niitä ylilyöntejä saisi toiseenkaan suuntaan tehdä, jos se tarkoittaa sitä että sitten lomailee toisten rahoilla, vaikka lapsi on oikeasti hoitokuntoinen. Ja lapsi on hoitokuntoinen, kuten aikuinenkin työkykyinen, vaikka olisikin nuhaa, yskää tai vatsa ollut kerran löysällä. Ei sitä voi jokaisesta pienestä, toimintakykyyn vaikuttamattomasta, sairauden oireesta jäädä kotiin.

En yhtään ihmettele, että pienten lasten äitejä syrjitään työelämässä, kun asenteet on tällaiset, että äiti on huono, jos vie nuhaisen lapsen hoitoon. Just nyt parissa tuoreessa ketjussa monet kehottaa äitiä jopa valehtelemaan (lapsen oireista tai että on itse kipeä), jotta voisi jäädä lapsen kanssa kotiin vaikka siihen ei oikeutta olisi.

"vieraana"
[QUOTE="meh";29590985]Tähän tarinaan ei osa sanoa yhtään mitään muuta, kun että seli-seli ja vali-vali. Oikeesti. Kukaan ei ole työpaikalla niin korvaamaton, että pitäisi viedä se sairas lapsi päiväkotiin. Usemmiten se työnantaja tai asiakas on varsin ymmärtäväinen, jos joudut olemaan poissa sairaan lapsen takia. Ei kannattaa siinä omassa pienessä päässä kuvitella niitä asioita vaikeemmiksi, kun mitä ne oikeesti ovatkaan! Ja jos sitä huonoa omatuntoa on pakki potea, niin kyllä se kannattaa potea noiten tekemättömien töiten kun heitteelle jätetyn lapsen vuoksi.[/QUOTE]

Sun työpaikalla ei varmaankaan ole ollut koskaan yt-neuvotteluja jos et osaa asettua siihen asemaan että pitäisi samanaikaisesti yrittää hoitaa työt ja sairaat lapset.

Mutta tosi hyvä jos muilla lapset sairastaa vähemmän. Minäkään en hermostuisi jos niitä sairasteluja olisi vaikka kerran kuukaudessa. Mutta jos olet ollut jo edellisellä viikolla kolme päivää pois, niin kyllä sitä toivoo että lapsi ei tulisi uudestaan heti kipeäksi.

"meh"
[QUOTE="vieraana";29591075]Sun työpaikalla ei varmaankaan ole ollut koskaan yt-neuvotteluja jos et osaa asettua siihen asemaan että pitäisi samanaikaisesti yrittää hoitaa työt ja sairaat lapset.

Mutta tosi hyvä jos muilla lapset sairastaa vähemmän. Minäkään en hermostuisi jos niitä sairasteluja olisi vaikka kerran kuukaudessa. Mutta jos olet ollut jo edellisellä viikolla kolme päivää pois, niin kyllä sitä toivoo että lapsi ei tulisi uudestaan heti kipeäksi.[/QUOTE]

On ollut, useammatkin yt-t. Viimeiset yt-t kävin ollessa hoitovapaalla, kun minun osaston toiminta ajettiin tällä paikkakunnalla kokonaan alas. Mutta siitä huolimatta minulle tarjottiin parempi ja vaativampi työpaikkaa odottamaan töihin paluuta (eikä sille lapsettomalle 25v miehelle, jonka kanssa samasta paikasta "kilpailimme"). Vaikka kyllä työnantaja tiesi, että mulla on kolme alta 10v lasta....
On kausia, jolloin lapset sairastavat enemmän ja kausia, jolloin vähemmän. Sitten säädetään. Minä olen poissa. Mies (työllistää itse itsensä omassa yrityksessä, ei muita työntekijöitä) pitää vapaata (ilman palkkaa tietysti). Pahimpina kiireaikoina mä saatan olla töissä klo 5-14(vaikka normaalisti teen toimistotyötä klo 8-16, mutta aina on onnistunut esimiehen kanssa sopima, koska hänen intressi on ollut kuitenkin se, että työt tulee tehty) ja mies 15-23, jotta lasten kotihoito järjestyy. Välillä ollaan sitten tuotu mummokin kaukaa apuun. Ei ole helppoa, ei. Mutta täysin mahdollista. Ja mielestäni myös ei mitenkään poikkeavaa, vaan normaalia lapsiperheessä.

"Jenis"
[QUOTE="meh";29591100]On ollut, useammatkin yt-t. Viimeiset yt-t kävin ollessa hoitovapaalla, kun minun osaston toiminta ajettiin tällä paikkakunnalla kokonaan alas. Mutta siitä huolimatta minulle tarjottiin parempi ja vaativampi työpaikkaa odottamaan töihin paluuta (eikä sille lapsettomalle 25v miehelle, jonka kanssa samasta paikasta "kilpailimme"). Vaikka kyllä työnantaja tiesi, että mulla on kolme alta 10v lasta....
On kausia, jolloin lapset sairastavat enemmän ja kausia, jolloin vähemmän. Sitten säädetään. Minä olen poissa. Mies (työllistää itse itsensä omassa yrityksessä, ei muita työntekijöitä) pitää vapaata (ilman palkkaa tietysti). Pahimpina kiireaikoina mä saatan olla töissä klo 5-14(vaikka normaalisti teen toimistotyötä klo 8-16, mutta aina on onnistunut esimiehen kanssa sopima, koska hänen intressi on ollut kuitenkin se, että työt tulee tehty) ja mies 15-23, jotta lasten kotihoito järjestyy. Välillä ollaan sitten tuotu mummokin kaukaa apuun. Ei ole helppoa, ei. Mutta täysin mahdollista. Ja mielestäni myös ei mitenkään poikkeavaa, vaan normaalia lapsiperheessä.[/QUOTE]

No just näin. Eikö tää ole ihan peruskauraa kaikille perheille, joissa on päikkyikäisiä lapsia? Hirveetä säätöä, välillä enemmän ja välillä vähemmän.

Meidän eka päikkysyksy oli aivan järkyttävää, jouluun asti olikohan 1 vai 2 kokonaista hoitoviikkoa... jotenkin siitäkin selvittiin, ja sitten se onneks vähän jo helpottaakin kun lapset kasvaa. Meillä on kans molemmilla joustava työaika, muuten ois ollut vielä hankalampaa.

Fars
Nyt sohaisen ampiaispesää, mut teen sen silti:

Älkää viekö vauvaikäisiä päiväkotiin. Meillä vietiin 2- ja 3- vuotiaat, niin ei kuulkaa ole tarvinu erityisemmin sairastaa. :)

"Jenis"
Nyt sohaisen ampiaispesää, mut teen sen silti:

Älkää viekö vauvaikäisiä päiväkotiin. Meillä vietiin 2- ja 3- vuotiaat, niin ei kuulkaa ole tarvinu erityisemmin sairastaa. :)
Voi kuule kun mun lapset oli just 2 ja 3 kun menivät päikkyyn, ja silti nappasivat sieltä mukaan ihan jokaisen pöpön. Vaikka oltiin käyty kerhoissa yms. kotonaollessakin, eikä suinkaan kuplassa kasvatettu.

Äiti vain
[QUOTE="meh";29590985]Tähän tarinaan ei osa sanoa yhtään mitään muuta, kun että seli-seli ja vali-vali. Oikeesti. Kukaan ei ole työpaikalla niin korvaamaton, että pitäisi viedä se sairas lapsi päiväkotiin. Usemmiten se työnantaja tai asiakas on varsin ymmärtäväinen, jos joudut olemaan poissa sairaan lapsen takia. Ei kannattaa siinä omassa pienessä päässä kuvitella niitä asioita vaikeemmiksi, kun mitä ne oikeesti ovatkaan! Ja jos sitä huonoa omatuntoa on pakki potea, niin kyllä se kannattaa potea noiten tekemättömien töiten kun heitteelle jätetyn lapsen vuoksi.[/QUOTE]

Nyt pakko vähän kommentoida, että minulla lapsi sairastui pari vuotta sitten ihan vakavasti ja oli useita jaksoja sairaalassa. Aika oli kamalaa ja ymmärrettävästi jouduin olemaan aika paljon pois töistä. Iso osa poissaoloista oli palkattomia, koska ne tiedettiin jo etukäteen, eikä siis äkillisiä sairastumisia. Yritin käydä töissä parhaani mukaan, koska tiesin työnantajani olevan aika pulassa tilanteessa. Usein lähdin sairaalassa vietetyn yön jälkeen töihin, enkä ottanut vastaan lääkärin tarjoamaa "uupumuslomaa" kuin pari kertaa. Todellakaan en ajatellut saavani mitään mitallia rintaan työnantajalta kun yritin työni hoitaa, mutta järkytyin kuitenkin kun hän yhtäkkiä kertoi harkitsevansa siirtoani. Siirto olisi tulut erillaisiin hommiin toiseen yksikköön. Työnantaja oli tietoinen etten kykene näitä toisia hommia tekemään. Eli toisin sanoen "irtisano vaan itse itsesi niin päästään helpommalla!".

Että kyllä työnantajan kuuluu sijaisia järkätä ja asioita järjestellä ja ymmärtää ja blaa blaa..Joo, mutta todellisuudessa ainakin tämä minun ala on niin raaka, että tarpeen tullen osataan tulkita Tessit, työsopparit ja suulliset sopimukset ihan uudella tavalla kaikkia porsaanreikiä hyväksikäyttäen.

Onnekseni lapsen sairaus oli tuossa tilanteessa jo voiton puolella ja sain taisteltua ja pidettyä työni. Nyt olen kuitenkin seurannut miten ikävästi on parille työkaverille käynyt vähän samanlaisissa tilanteissa. Raakaa peliä näyttää olevan tuo "hyvien työntekijöiden etsiminen". Ja kyse ei ole vaan tästä työnantajasta vaan ilmiö on vähän laajempi tällä alalla.

Tiituli86
ymmärrän oikeasti sairaan lapsen, mutta miksi pitää kotona vain nuhainen/yskäinen lapsi jolla ei kuitenkaan ole kuumetta tms? ei se työnantajakaan katso hyvällä moista syytä olla pois töistä!

"Jep"
ymmärrän oikeasti sairaan lapsen, mutta miksi pitää kotona vain nuhainen/yskäinen lapsi jolla ei kuitenkaan ole kuumetta tms? ei se työnantajakaan katso hyvällä moista syytä olla pois töistä!
Eikä myöskään lääkäri kirjoita hoitovapaata. Meille on useampi lääkäri sanonut, että kun kuume on loppu ja lapsi virkeämpi niin tarhaan vaan. Nuha ja yskä ei ole perustelu poissaololle jos lapsi ei ole väsynyt. Perusteluina juurikin se, että muuten tarhaikäiset lapset olisi kotona kokoajan varsinkin ensimmäisen tarhavuoden. Lisäksi kuulemma kun viirukset on liikkeellä ne voi saada mistä vaan ja yleensä ne joka tapauksessa jostain saadaan.

Mahataudissa/ripulissa sitten hoitoon kun kakka on normaalia (senkin jälkeen saattaa tartuttaa, esim. norossa, mutta tuo on minimi). Yksi oireeton päivä ok, mutta se sääntö saisi mahataudissa olla 2 oireetonta päivää koska mahatauti on tosi tarttuvaa.

Flunssassa mä olen pitänyt muksujen kanssa sääntöä että semmoisessa kunnossa hoitoon kun pärjää jo ilman lääkettä ja että kestää päiväkodin ulkoilut (1-1,5 h).

Viimeksi muokattu:
vieras..
Sama homma kun tullaan kipeiden lasten kanssa kylään ja sitten kahvipöydässä ruvetaan kertomaan että miten on yrjötty koko viimeyö :x
Mitäs siihen sitten lisäilemään kun että kiitos kun tulitte tahallaan tartuttamaan..
Näitäkin tullut muutamia vastaan
No meillä odotetaan sitä possutautia kun anoppi sanoi vasta vierailun jälkeen, että hänen ystävänsä joka oli hänen luonaan joutui lähtemään kotiin kun ei jaksanut olla siinä sikainfluenssassa enää hänen luonaan. Ja mentiin kun pyysi. Nyt jos se tauti tulee niin saa mummo hiukan huutia!!!!!!

Justjoo
Hätävarjelun liioittelua pitää kaksi tervettä päivää mahataudin jälkeen kotona. Mahataudit tarttuvat kuitenkin pidemmän aikaa, samoiten lapsi on voinut tartuttaa jo ennen varsinaisia oireita. Tai saada sen mahataudin sieltä päiväkodista jo alunperin.
Tai siis tokihan muut voi tehdä noin, mutta itse en tekisi.

Samoin flunssat tarttuvat uuden tutkimuksen mukaan jopa pari viikkoa pienillä lapsilla. Aika turvattuja työpaikkoja jos tuon verran voi olla poissa "turhaan".

Meidän lapsilla mittarina on että ei ole kuumetta ja jaksaa leikkiä, sekä ulkoilla.

"minävain"
Kukaan ei ole korvaamaton töissä, mutta kuinka monella on varaa pistää työpaikka vaakalaudalle tai olla jatkuvasti paljattomilla vapailla tai maksaa usein hoitajaa kotiin?

Tietenkään sairasta kasta ei viedä hoitoon, mutta silloin kun mietitään onko tauti tulossa tai onko jo ohi, niin pakko se muksu on sinne viedä, silläkin uhalla, että päivällä tauti paheneekin. Ihan vain siksi, jotta saadaan laskut maksettua ja ruokaa pöytään.

"nee"
Ei kai kukaan ole kritisoinut sitä, että viedään pikku nuhassa/yskässä hoitoon, se kun voi kestää viikkoja. Mun mielestä tässä ketjussa oli kyse niistä lapsista, jotka viedään hoitoon siitä huolimatta, että lapsi on ihan todella ja oikeasti sairas ja paikka sairastaa olisi siellä kotona.

Ei muakaan pikku nuhat ja yskät haittaa, jos jollakin on, mutta on se nyt ihme, että lapsia kuskataan kerhoihin, kylään ja hoitoon jopa kuumeessa tai ripulissa. Ja kun joillakin se piittaamattomuus omia lapsia ja muita kanssaihmisiä kohtaan näkyy olevan enemmän sääntö kuin poikkeus.

Siinä samaa mieltä Echon kanssa, että kun ulkoilu ja meno muiden mukana onnistuu ilman lääkettä ja lapsi jaksaa ilman väsähtämistä, niin ok. Eiköhän se tauti silloin ole voiton puolella ja tartuttamisriskikin pienempi. Ei kai päiväkodin tehtävä ole kuitenkaan toimia pikkupotilaan sairaanhoitajana vanhemman työpäivän tms. aikana.

Ei silloin ollakaan pois jos vointi on jees köhimisistä huolimatta. Eli jaksaa touhuta. Jos on nuutunut, pitäisin kotona vaikka kuumetta ei olisikaan.

meillä 5v valittaa usein mahaansa, välillä myös "jalat ovat poikki" tai päätä särkee. kummasti nämä kivut ilmestyvät, jos typykkää ei sinä aamuna huvita lähteä tarhaan.. tai kauppaan..tai mihin lie ja yhtä oudosti ne myös katoavat. siksi onkin mahdollista, että raahaisin vahingossa oikeasti sairaan lapsen tarhaan :ashamed:
tietenkään en veisi ripuloivaa/kuumeista tms lasta, mutta pelkkä vinkaisu "mahaan sattuu" ei riitä kotipäivään
Meillä on mennyt poika ja susi hyvin jakeluun.=)
Se on muuten hyvä satu, suosittelen!

Yhteistyössä