Tapahtui eilen tarhassa...

Senni Tonnika

Aktiivinen jäsen
28.11.2006
16 113
3
36
Lapsemme ei kuulu kirkkoon, kuten emme mekään ja viime vuonna ei ollut mitään ongelmaa tarhan kanssa siitä, ettei lapsemme osallistu mihinkään pyhäkouluihin tai pääsiäiskirkkoon tai aamuhartauksiin. Nyt syksyllä ryhmän opettaja halusi tietää, että kun alkaa taas pyhäkoulu, että osallistuuko poikamme siihen. Sanottiin miehen kanssa, ettei osallistu, kuten ei ennenkään.

Eilen oli mies sitten hakenut pojun tarhasa ja tämä opettaja oli sanonut, että nyt oli pojallemme tullut paha mieli, kun ei ollut päässyt pyhäkouluun muiden mukana. Eikä poikamme ole edes ainut lapsi tuolla, joka ei osallistu, vaan heitä on useampi. Sitten kun mies oli sanonut, ettei poika kuitenkaan osallistu, niin tämä opettaja oli sitten kysynyt, että pitääkö lapsemme sitten poistaa esim. joululaulutilaisuuksissa kesken laulun, jos laulussa on jotain uskonnollista? Mies oli todennut, ettei nyt tuollaisen takia tarvi, että ei se nyt niin kamalaa ole, jos joululailuissa jeesuksesta laulaa, mutta kunhan pyhäkoulut, aamuhartaudet ym. uskonnolliset opetukset jää pois. Niin opettaja oli ollut sitä mieltä, että meidän nyt pitää kotona tästä keskustella miehen kanssa. En ymmärrä mikä ongelma tässä nyt oikein on! :o Koko viime vuoden toimi hyvin, ettei poju osallistunut, mutta nyt on nähtävästi tämän opettajan, joka itse vielä pyhäkoulua vetää, mielestä joku isokin ongelma!

Aamulla juttelin yhden poikani ryhmän hoitajan kanssa, kun ei tämä opettaja ollut paikalla. Hän kertoi, että tämä eilinen pyhäkulutapaus oli ollut poikkaus, sillä normaalisti heidän ryhmästä pyhäkouluun menee yksi lapsi, mutta nyt olivat harjoitelleet jouluevankeliumia, jolloin kaikki oli olleet. Myös muut lapset, jotka ovat eri uskontokuntaa, olivat olleet paikalla, mutta meidän poika oli yksin jätetty pois sieltä.

Sanoinkin sitten, että kyllä voi joululauluja laulaa, mutta pyhäkoulut, aamuhartaudet, kirkot ja semmoiset jätetään pois. Eikä tarvitse laulamasta poistaa, jos yhdessä laulussa jotain jeesuksesta ja muista jutuista lauletaan. KUnhan ei ruveta lapselle ihan opettamalla opettamaan ja tuputtamaan uskon asioita.

Saas nähdä mimmonen keskustelu syntyy tänään, kun haen lapseni tarhasta. Nyt kun siellä on paikalla sitten tämä opettaja. Minulle meinaan tuli tästä semmonen olo, että tuo opettaja oikein koittaa painostaa ja syyllistää nyt meitä siitä, ettei kuuluta kirkkoon ja poju ei noihin juttuihin osallistu.

No eikös se mene niinkuin tahdotte? Lapsenne ei osallistu uskonnollisiin tuokioihin ja mitäs muuta jouluevankeliumin esittäminen on -jos muut ovat antaneet luvan lapsensa siihen osallistua ja te ette niin sittenhän tuo menee ihan niinkuin pitääkin. Lapselle voi tulla siitä paha mieli mutta sillä ei sitten mahda mitään. Henkilökunta kyselee varmasti asiaa aika ajoin juuri siksi että osataan toimia vanhempien tahdon mukaan -kuten nytkin on toimittu.

joo samaa mieltä, taas näitä. Ymmärrän sen että lapsi ei kuulu kirkkoon jos vanhemmatkaan ei eikä näin myöskään lasta haluta laittaa, mutta miksi viedä lapselta sitten ne pienet ilot pois, miksi ei saa kavereiden kanssa mennä tarhan pyhäkouluihin sun muihin?
Mun mielestä on väärin päättää lapsen puolesta asioita joihin ei voi itse vaikuttaa kun vasta vanhempana. Miksi ei voi kuulua kirkkoon ja erota siitä sitten kun itse haluaa/jos haluaa?

:/ Jos siellä on kokemusta siitä, ettei lasta ole päästetty joulujuhliinkaan. Jeesus-sanaa ei voi oikein väistellä, mutta uskonnollista opetusta aika pitkälti voi.

Ei meilläkään osallistuta kyllä mihinkään hartauksiin yms. Mutta kyllä kotonakin soi joulumusiikki, vaikka jeesuksista sun muista mainitaankin joissakin lauluissa.

Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
No eikös se mene niinkuin tahdotte? Lapsenne ei osallistu uskonnollisiin tuokioihin ja mitäs muuta jouluevankeliumin esittäminen on -jos muut ovat antaneet luvan lapsensa siihen osallistua ja te ette niin sittenhän tuo menee ihan niinkuin pitääkin. Lapselle voi tulla siitä paha mieli mutta sillä ei sitten mahda mitään. Henkilökunta kyselee varmasti asiaa aika ajoin juuri siksi että osataan toimia vanhempien tahdon mukaan -kuten nytkin on toimittu.

Mutta kun mie en ymmärrä, et mikä ongelma tuossa on. koko viime vuosi meni hyvin, mutta nyt tuo opettaja on jo useamman kerran kysellyt noita asioita, vaikka tasan tietää meidän mielipiteen. Silloin kun tarhapaikkaa pojulle haettiin, niin jo siihen lappuun meni tieto noista asioista ja tämä lappu on myös ryhmän opettajan hallussa, joten on tiennyt mielipiteemme jo elokuusta -07 lähtien. JOten miksi nyt kauhea kysely ja ikäänkuin syyllistäminen, että pojalle tulee nyt sitten paha mieli kun ei kerta pääse mukaan, kun me kiellämme.

Alkuperäinen kirjoittaja helitsu:
joo samaa mieltä, taas näitä. Ymmärrän sen että lapsi ei kuulu kirkkoon jos vanhemmatkaan ei eikä näin myöskään lasta haluta laittaa, mutta miksi viedä lapselta sitten ne pienet ilot pois, miksi ei saa kavereiden kanssa mennä tarhan pyhäkouluihin sun muihin?
Mun mielestä on väärin päättää lapsen puolesta asioita joihin ei voi itse vaikuttaa kun vasta vanhempana. Miksi ei voi kuulua kirkkoon ja erota siitä sitten kun itse haluaa/jos haluaa?

Ja kun tämä opettaja oli miehelle sanonut, että kun pojalle tulee paha mieli, kun ei pääse mukaan. ja tämä kerta oli siis ollut poikkeus, että kaikki olivat menneet. normisti ryhmästä menee vain yksi. Miksi opettaja ei tätä voinut heti miehelle sanoa vaan valitteli sitä, että poika nyt joutuu sitten olemaan yksin, kun muut on pyhäkoulussa. Eli vääristeli asiaa meille.

No mutta onhan tuo nyt naurettavaa, että kysellään pitäiskö lapsi poistaa kesken laulun jos laulussa tulee uskonnollisia kohtia! Kai nyt tervettä järkeä voi sen verran käyttää...

No samaa mietin. Tottakai henkilökunta tarkentelee mitä tuo uskonnottomuus kenenkin perheessä tarkoittaa ja toimitaan sen mukaan.

Tottakai lapselle tulee paha mieli jos hän ainoana ei pääse osallistumaan johonkin, mutta se ei ole päiväkodin vika. Te olette vanhempina tehneet päätöksen puolestaan ja selitätte hänelle tilanteen. Aina ei voi saada ihan kaikkea.

Mitä väliä jos lapsi sit osallistuiskin noihin juttuihin? Ainahan te voitte kotona totuuden kertoa. Mä en usko jumalaan eikä miehenikään, mutta kyllä lapset koulussa ja kerhoissa saa ihan ev. lut. uskonnon opetusta. Itsekin sain pienenä ja silti nykyään olen ateisti. Miks kaikesta pitää väen vängällä yrittää tehdä vaikeeta, antakaa asioiden mennä niinkuin menee ja lopettakaa se kapuloina olo.

Alkuperäinen kirjoittaja vili43:
Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
pojalle tulee nyt sitten paha mieli kun ei kerta pääse mukaan, kun me kiellämme.

MIKSI kiellätte? Ei kai se lapsi lopullisesti vaurioidu jostain hartauksesta?

POintti nyt on se, että lapsemme ei ole edes ainut joka jää pois,. nyt poikkeuskertana oli ollut ainut, mutta muulloin on muitakin jotka eivät osallistu. MInä en halua lapsellemme uskonnollista kasvatusta. Päättäköön sitten isompana, että haluaako uskoa ja mihin haluaa uskoa. En siedä tuota kristinuskon tuputtamista jo tarhaikäisille.

Mä olen selkeästi kertonut meidän perheen kannan näihin asioihin päiväkodissa:

Pyhäkouluun, kirkkokäynteihin, papin vierailuihin yms uskonnolliseen kasvatukseen ei meidän lapset osallistu.

Joulujuhlaan osallistuvat, mutta emme halua heidän esittävän esim. jouluevankeliumia - meidän lapset olkoon tonttuja, lumiukkoja, piparkakkuja yms, joka joulujuhlassa kun on niitäkin esityksiä.

Laulutunneille osallistuvat, eikä satunnaiset "Jumalan kämmenellä " tms laulut haittaa. Pakkohan niitä on sietää :snotty:

Joku totesi ylempänä, että on väärin jos vanhemmat päättävät näistä asioista lapsen puolesta. Mutta sitähän se vanhemmuus on: me päätämme lastemme asioista. Ja mitäs se lapsen kastaminen ev.lut. kirkon jäseneksi sitten on, ellei lapsen asioista päättämistä, ennen kun hänellä itsellään on sananvaltaa? :whistle:

Meillä ei juurikaan ole ollut vaikeuksia näiden asioiden kanssa. Ja se on ihan varmaa, että mun lapsille ei uskonto-diipadaapaa totuutena opeteta. Piste.

Alkuperäinen kirjoittaja Juh:
No mutta onhan tuo nyt naurettavaa, että kysellään pitäiskö lapsi poistaa kesken laulun jos laulussa tulee uskonnollisia kohtia! Kai nyt tervettä järkeä voi sen verran käyttää...

En pitäisi yhtään naurettavana. Odotas vaan kun päiväkodin kimppuun hyökkää vanhempi jonka lapsi ollaan vasten heidän tahtoaan istutettu laulamaan uskonnollisia lauluja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No samaa mietin. Tottakai henkilökunta tarkentelee mitä tuo uskonnottomuus kenenkin perheessä tarkoittaa ja toimitaan sen mukaan.

Tottakai lapselle tulee paha mieli jos hän ainoana ei pääse osallistumaan johonkin, mutta se ei ole päiväkodin vika. Te olette vanhempina tehneet päätöksen puolestaan ja selitätte hänelle tilanteen. Aina ei voi saada ihan kaikkea.

Mutta kun osallistuminen oli nyt tämä yksi ainut kerta, jolloin kaikki muut meni ja lapsi ei. normisti on heidän ryhmästä 9/10 jotka ei osallistu pyhäkouluun.

Hmm, mielenkiintoista tuo, että kirkkoon kuulutaan automaattisesti. Kummallista, että lapsen puolesta ei saisi päättää tuollaista (hartauksiin yms. osallistumisesta) mutta on täysin normaalia päättää lapsen uskonto?

Miksei voisi jättää kastamatta ja antaa lapsen päättää isompana (kun saa tietoa tasapuolisesti uskonnoista) jos haluaa kuulua johonkin uskontoon?

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Mä olen selkeästi kertonut meidän perheen kannan näihin asioihin päiväkodissa:

Pyhäkouluun, kirkkokäynteihin, papin vierailuihin yms uskonnolliseen kasvatukseen ei meidän lapset osallistu.

Joulujuhlaan osallistuvat, mutta emme halua heidän esittävän esim. jouluevankeliumia - meidän lapset olkoon tonttuja, lumiukkoja, piparkakkuja yms, joka joulujuhlassa kun on niitäkin esityksiä.

Laulutunneille osallistuvat, eikä satunnaiset "Jumalan kämmenellä " tms laulut haittaa. Pakkohan niitä on sietää :snotty:

Joku totesi ylempänä, että on väärin jos vanhemmat päättävät näistä asioista lapsen puolesta. Mutta sitähän se vanhemmuus on: me päätämme lastemme asioista. Ja mitäs se lapsen kastaminen ev.lut. kirkon jäseneksi sitten on, ellei lapsen asioista päättämistä, ennen kun hänellä itsellään on sananvaltaa? :whistle:

Meillä ei juurikaan ole ollut vaikeuksia näiden asioiden kanssa. Ja se on ihan varmaa, että mun lapsille ei uskonto-diipadaapaa totuutena opeteta. Piste.

Tämä oli niin loistavasti kirjoitettu. Tämä on se, miten miekin asiat ajattelen. Ja kummsatuttaa tämän opettajan käytös, sillä koko viime vuosi syksystä tähän syksyyn meni hyvin, eikä mitään ongelmaa olut vaikkei poju noihin uskonnollisiin juttuihin osallistunutkaan. Mutta nyt alkoi kysely ja syyllistäminen.

Yhteistyössä