Tapaamisoikeus ja ulkomailla asuva puoliso.. Neuvoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä on nyt sellainen tilanne että olen naimisissa ulkomaalaisen miehen kanssa ja meillä on vauva. Mies asuu siis ulkomailla ja me asumme täällä Suomessa, hän ei ole vielä nähnyt lastaan vaikka lupasi tulla tänne.

Tässä ajan kanssa on selvinnyt asioita etten luota häneen enkä uskaltaisi matkustaa varsinkaan vauvan kanssa sinne, pelkään että pitävät vauvan siellä ja jos haluan olla lapseni kanssa niin joudun olemaan siellä hänelle ja sukulaisilleen kotiorjana.

Nyt mieheni on alkanut haukkua ja uhkailla kun en ole menemässä sinne, ja alkanut ilmeisesti suunnitella tänne tuloa kuvitellen että matkustamme ulkomaille kaikki yhdessä. Tietenkään en siihen suostu mutta koska hän on lapsen isä ja olemme jopa naimisissa niin hänellä on oikeus nähdä lapsensa.

Jos hän tulee Suomeen, miten tapaaminen kannattaisi järjestää..? Kotiini en uskalla päästää. Tietääkseni tapaamisoikeus on vasta avioeroa haettuaan, mutta hän en halua erota ja itse en ole vielä jaksanut kun tämä on muutenkin raskasta. Voinko vaan olla päästämättä kotiini ja odottaa että itse hakee virallista kautta tapaamisoikeutta tms..?

Jos sinä haluat erota ei hän sitä pysty estämään.
Sinuna hakkisin neuvoja jostain muualta kuin keskustelupalstalta. Kokeile lakimiestä tai jotain eronneiden järjestöä.

Paikkakuntasi lastenvalvojalta voisit ainakin kysyä, onko heillä antaa mitään neuvoja. Ja lakimieheltä toki, jos on varaa. :/ Tapaamisen järjestäisin johonkin julkiselle paikalle, esimerkiksi kahvilaan, ja ottaisin mukaan jonkun läheiseni, jos yhtään arveluttaisi. Kuullostaa vähän kinkkiseltä tilanteelta, tsemppiä!

Ehkä avioero olisi ihan ensimmäinen askel, jos ei miestä kerta uskalla edes kotiinsa päästää. Haloo! Mahtava avioliitto teillä, kun tapaatte kerran vuodessa kahvilassa jonkun ulkopuolisen vahtiessa vieressä. Avioeron jälkeen on sitten miehestä kiinni miten asiat etenevät. Tai siis vaatiiko jotain tapaamisoikeuksia vaiko ei. Ulkomailta käsin voi olla vähän vaikea vaatia mitään.

Käsittääkseni aviolittossa on oman lapsen tapaamisoikeus ilman mitään järjestelyjä, ellei ole haettu ja saatu lähestymiskieltoa. Nyt tuntuu, että sinun toimintasi on lainvastaista sekä miehesi, että lapsen kannalta.

kannattaa ehdottomasti kysyà asianajajalta, palstalta voit saada ihan vààràà tietoa. muista ettà jos olette menneet naimisiin suomessa ja lapsi syntynyt suomessa (pààsààntòisesti) noudatetaan suomen lakeja

[QUOTE="Mamma italiana";28185538]kannattaa ehdottomasti kysyà asianajajalta, palstalta voit saada ihan vààràà tietoa.

muista ettà jos olette menneet naimisiin suomessa ja lapsi syntynyt suomessa (pààsààntòisesti) noudatetaan suomen lakeja[/QUOTE]

samaa olin muistuttamassa

Se on ihan sama missä menty naimisiin tms. jos lapsi ja aapee ovat Suomessa, Suomen kansalaisia. Menin naimisiin ulkomailla (liitto oli rekisteröity Suomessa väestörekkariin avioliittotodistuksen perusteella) ja tulin ennen synnytystä takaisin Suomeen ja pari kk synnytyksen jälkeen hain avioeroa. Sain totaaliyyhouden lapseen.

[QUOTE="vieras";28185551]samaa olin muistuttamassa[/QUOTE]

eikà pelkàstààn siis kysyà vaan laiattamaan viralliset asiapaperit hyvàksyttàvòksi/allekirjoitettavaksi molemmille vanhemmille. asiapapereissa tulee olla kirjoitettuna kaikii kàytànnòn jàrjestelyt, aikatauluineen ja kaikkuine pikkuseikkoineen. mitààn omaa improvisointia rahan sààstàmiseksi ei kukaan suosittele

Se on ihan sama missä menty naimisiin tms. jos lapsi ja aapee ovat Suomessa, Suomen kansalaisia. Menin naimisiin ulkomailla (liitto oli rekisteröity Suomessa väestörekkariin avioliittotodistuksen perusteella) ja tulin ennen synnytystä takaisin Suomeen ja pari kk synnytyksen jälkeen hain avioeroa. Sain totaaliyyhouden lapseen.

osittain vààràà tietoa, lakiasiat ovat paljon paljon monimutkaisemia ja riippuvat aina tapauksesta, yleistàminen on pahin ja suurin virhe. suomen kansalisuus on sitten ihan eri asia (jos molemmillal siis se), mutta jos esim amereikkalainen ja italialainen ovat mennet pitkàn yhdessà elon jàlkeen naimisiin japanissa (elettyààn siellà) ja saatuaan lapsen siellà, avioeroon vaikuttaa rankasti juuri japanin laki. uskomatonta mutta totta. ap:lle lakipykàlià ei kannata aliarvoida, ota se asianajaja ;)

Tärkeintä on että pidät tiukasti puolesi, jos häneltä tulee uhkaavia viestejä niin vie viestit poliisille ja nauhoita vaikka tarvittaessa puheluita. Tätä kautta mahdollisuutesi saada lähestymiskielto paranevat. Kykeneekö miehesi nytkään hoitamaan taloudellisia velvoitteitaan sinulle??? Jos ei kykene, siinä on jälleen yksi syy lisää saada estettyä miestä tapaamasta sinua tai lastasi. Onko miehellä mahdollisesti rötöksiä tilillään?? Neuvottele vain lakimiesten kautta, todista hänen olevan vaarallinen sekä sinulle että lapsellesi. Muista olla vahva, päättäväinen ja johdonmukainen. Apua saat, mutta vain lakiteitse. Suosittelen Naisasialiitto Unionia, siellä on myös ilmainen juristipäivystys ja vertaistukea saatavilla erilaisissa ryhmissä.

Onnellisuuden eteen joutuu tekemään töitä ja päätöksiä, mutta se palkitsee. Kaikkea hyvää sinulle!!!

Tulihan sieltä sittenkin hyviä neuvoja, kiitos kaikille. Koko tilannetta ja meidän historiaa on lyhyessä viestissä vaikeaa kertoa mutta pääpiirteittäin noin. Alunperin oli tarkoitus että mies olisi tullut tänne meidän luokse ja olisimme asuneet yhdessä, mutta sitten ei tullutkaan ja halusi meidät sinne ja sitten tilanne kärjistyi tällaiseksi kun paluu sinne alkoi arveluttaa. Kovasti toivoisin että lapsi saisi olla isänsä kanssa tekemisissä ja isä nähdä lastaan jos vain mahdollista. Koskaan aiemmin ei ole ollut väkivaltainen vaikka saattaakin sanoa vähän mitä sattuu, joten en haluaisi estää häntä tapaamasta lastaan jos vain voisi toimia tässä asiassa yhteistyössä...

Mistä maasta tässä on kysymys? Ja yrittikö tai yrittääkö lapsen isä nähdä lasta? Oletko kieltänyt lapselta isän kokonaan, millä oikeudella?

Eniten minua surettaa tässä tilanteessa se ettei isä ole vieläkään nähnyt lastaan, jatkuvasti kyselin että tulisi mutta odotti vaan että me mentäisiin sinne.. Ja olen kyllä kertonut miten sinne meneminen pelottaa ja etten voi ottaa sellaista riskiä kun tiedän jo ne olosuhteet siellä. Mitään ei kuitenkaan ole tekemässä olosuhteiden parantamiseksi.

Inhottavaa kun hän syyllistää minua ihan kuin kenenkään vaimo palaisi kotimaahansa, jättäisi miehensä ja asuisi yksin vauvan kanssa ilman todella hyvää syytä... Siellä nyt vaan oli sellaista ettei siellä pysyisi järjissään eikä olisi mitään poispääsyä jos haluaa lapsensa kanssa haluaisin olla.

Astrolabe, haluaisitko kertoa tapauksestanne lisää? Sen verran samankaltainen tilanne kuin itsellä että kiinnostaisi tietää. Tosin en tällaista mitenkään suunnitellut vaan tilanne on olosuhteiden pakosta, tietysti olisin toivonut että minä, mieheni ja lapseni voisimme asua yhdessä perheenä. Hän ei vain näe siellä mitään ongelmaa eikä mitään vikaa itsessään, kaikki on muka vain minun syytäni kun vien lapselta isän ja toisinpäin.

itse olen asunut ja mennyt naimisiin muualla euroopassa ja siksi avioero oli mahdollista panna täytäntöön vain ulkomailla. Suomessa hoidetaan erot jos avioliitto solmittu suomessa ja pari on asunut täällä yhdessä. Aloita avioerolla ja katso kuinka asiat lähtevät sujumaan.

[QUOTE="aloittaja";28190357]Astrolabe, haluaisitko kertoa tapauksestanne lisää? Sen verran samankaltainen tilanne kuin itsellä että kiinnostaisi tietää. Tosin en tällaista mitenkään suunnitellut vaan tilanne on olosuhteiden pakosta, tietysti olisin toivonut että minä, mieheni ja lapseni voisimme asua yhdessä perheenä. Hän ei vain näe siellä mitään ongelmaa eikä mitään vikaa itsessään, kaikki on muka vain minun syytäni kun vien lapselta isän ja toisinpäin.[/QUOTE]

Miksi tällaisia talipäitä aina vaan tulee lisää. Mennään naimisiin, kun ollaan niin ihastuneita ja lapsikin heti laitetaan alulle. Kyllä ihmisellä pitäisi olla sen verran järkeä, että tällaisia asioita mietitään ennen yhteenmenoa. Naiset vain on edelleen naisia, miehet ajattelee munillaan ja naiset ajattelee munia.

Ylläolevalle vastauksena että olemme tunteneet kohta vuosikymmenen, naimisissa olemme olleet pian neljä vuotta joista kolme asunut hänen kanssaan ulkomailla... Eipä auta vaikka miten olisi mietitty kun ei kaikkea vaan voi tietää etukäteen, ei mitenkään. Ei vaikka olisi vuosia ollut yhdessä.

Avioliittolaki 119§

Suomalaisen tuomioistuimen kansainvälisestä toimivallasta avioeroasiassa säädetään avioliittolain 119§:ssä. Sen mukaan avioeroa koskeva asia voidaan tutkia Suomessa, jos: 1) jommallakummalla puolisolla on kotipaikka Suomessa; tai 2) hakijalla on ollut Suomessa kotipaikka tai muu läheinen yhteys Suomeen eikä hän voi saattaa avioeroa koskevaa asiaa tutkittavaksi siinä vieraassa valtiossa, jossa jommallakummalla puolisolla on kotipaikka, tai tämä aiheuttaisi hakijalle kohtuuttomia vaikeuksia, ja asian tutkimista Suomessa on olosuhteisiin nähden pidettävä aiheellisena. Pykälä on siten selvä, että sinun tulee osoittaa, että avioeroa et joko asuinmaassa saisi tai sen hakeminen aiheuttaisi kohtuuttomia vaikeuksia. Rima on siis aika korkealla, joten pelkkä "yksinkertaisemmuus" ei riitä. Suomalaisella tuomioistuimella ei yksinkertaisesti ole toimivaltaa muutoin.

Hieman ihmettelin tuota että eroa pitäisi hakea ulkomailla kunnes löysin tämän lakipykälän jonka mukaan voi hakea Suomessa jos jommallakummalla puolisolla on kotipaikka Suomessa, siitä huolimatta että menimme naimisiin ulkomailla emmekä ole asuneet täällä yhdessä. Eikö niin?

Yhteistyössä