Tänään minulle selvisi että yksi hirvittävä asia lapsuudesta, jonka en tiennyt varmaksi tapahtuneen on täyttä totta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Ja nyt en todella tiedä miten elän tämän asian kanssa. Tähän saakka olen vain miettinyt onko asia oikeasti tapahtunut vai mistä ne flasbackit ovat tulleet..
Tämä selvittää monta monta asiaa elämässäni. Miksi käyttäydyn välillä jotenkin, miksi toisen läheisyys välillä vaan lähinnä kuvottaa, miksi ei luota ja sitä rataa..
Suurin osa lapsuudestani on pimennossa,enkä todela tiedä haluanko edes kaivaa niitä asioita esille. Kuinka niiden kanssa sitten eläisi.. Tai kuinka niitä käsittelisi. Tähän saakka olen vaan ihmetellyt kuinka niin iso osa lapsuudesta voi olla pimennossa,että onko mulla vaan huono muisti. Sitten tulee vaan välillä sellaisia muistoja pahoja, joiden ei tiedä olevan totta vai ei.. Välillä jotkut asiat vaan ihan keakaikkisesti kuvottaa mua enkä tiedä edes syytä...

Mun pää on tällä hetkellä niin pyörällään että en tiedä mitäen olisin... Kelle kerron, kelle puhun...

Tärkeintä on, että yrität suhtautua ymmärtäväisesti ja rakastavasti siihen pieneen lapseen sisälläsi. Niin voit parantua, auttaa itseäsi sinä aikuisena joka nyt olet. Se pieni lapsi sisälläsi on osa sinua yhä, mutta hän ei varsinaisesti ole sinä. Auta/paranna se pieni sinä.

[QUOTE="hmmm";28650863]Tärkeintä on, että yrität suhtautua ymmärtäväisesti ja rakastavasti siihen pieneen lapseen sisälläsi. Niin voit parantua, auttaa itseäsi sinä aikuisena joka nyt olet. Se pieni lapsi sisälläsi on osa sinua yhä, mutta hän ei varsinaisesti ole sinä. Auta/paranna se pieni sinä.[/QUOTE]

Just joo.. Luulenpa että tuollainen lässynlää ei varmasti paljoa ap:ta auta jos kyseessä oikeasti jokin hirvittävä asia joka tälle lapsena tapahtunut.. Mulla vahva veikkaus mikä tämä asia on, koska noin syvästi vaikuttanut että mieli peittelee asioita. Sellaisesta ei niin vaan selvitä sillä että puhutaan omalle sisäiselle lapšelle.

Yksin ei kannata jäädä miettimään. Toisaalta jonkun sukulaisen kanssakaan ei auta ensimmäiseksi alkaa pohtimaan, koska jos siihen liittyy paljon pahaa tunnetta niin tuolla läheisellä voi olla itsellään paha olo/syyllisyyttä jne. Hae oikeasti apua ulkopuolelta.

On yleistä, että lapsuudentraumat koteloituvat. Sitten kun elämässä on seesteisempi aika, ne pulpahtavat pintaan. Mieli ajattelee, että sitten on tarpeeksi voimia näitä käsitellä. Voimia! Et ole yksin tuossa tilanteessa. Vertaistukea löytyy, hae sitä aktiivisesti!

[QUOTE="vieras";28650881]Yksin ei kannata jäädä miettimään. Toisaalta jonkun sukulaisen kanssakaan ei auta ensimmäiseksi alkaa pohtimaan, koska jos siihen liittyy paljon pahaa tunnetta niin tuolla läheisellä voi olla itsellään paha olo/syyllisyyttä jne. Hae oikeasti apua ulkopuolelta.

On yleistä, että lapsuudentraumat koteloituvat. Sitten kun elämässä on seesteisempi aika, ne pulpahtavat pintaan. Mieli ajattelee, että sitten on tarpeeksi voimia näitä käsitellä. Voimia! Et ole yksin tuossa tilanteessa. Vertaistukea löytyy, hae sitä aktiivisesti![/QUOTE]

Asia on sellainen josta ei kenen tahansa kanssa jutella.. Tiedän tämän ihmisen tehneen sitä ennen minua yhdelle toiselle henkilölle.. Sitten seuraava uhri oli oma lapsi, minä. Ja nyt hällä jälleen uusi mahdollisuus..

Ap, mulla on sama tilanne. :( En muista lapsuudesta tai nuoruudesta juuri mitään, mutta välillä saan todella voimakkaita flasbacejä. En tiedä, miten noita käsittelisi, mutta et ole yksin. Mä elän jossain ihmeen sumussa koko ajan. Ahdistavaa. Ja nämä asiat on todella vaikuttaneet muhunkin. Niin paljon, ettei sitä meinaa itsekään ymmärtää. Et tosiaan ole ainakaan yksin tämän kanssa!

[QUOTE="Vieras";28650876]Just joo.. Luulenpa että tuollainen lässynlää ei varmasti paljoa ap:ta auta jos kyseessä oikeasti jokin hirvittävä asia joka tälle lapsena tapahtunut.. Mulla vahva veikkaus mikä tämä asia on, koska noin syvästi vaikuttanut että mieli peittelee asioita. Sellaisesta ei niin vaan selvitä sillä että puhutaan omalle sisäiselle lapšelle.[/QUOTE]

Ei, mutta terapian avulla. Siellä voidaan käyttää juuri tuollaista menetelmää. Vai mitä sinä keittiöpsykologina ehdottaisit?

vastauksia löydy sieltä terapiastakaan,että alkaisi muistamaan paremmin.kolme vuotta terapiassa käynnyt enkä muista mitään asioita sen enempää.En muista lapsuudesta paljoakaan.Mutta opin siellä ymmärtämään vanhempien käytöstä yms muita tapahtumia ja opin itseni kanssa käymään keskusteluja ja miettimään ratkaisuja asioihin.Ja se on on kyllä auttanut!
Suosittelen keskusteluapua:) tsemppiä!

Onko sinulla siis hyväksikäyttöön liittyviä muistoja?

Kyllä. Tai tähän saakka mulla ollut vaan sellaisia hyvin hämärän peitossa olevia muistikuvia tilanteista mm. suihku ja sauna. En ole tiennyt ovatko ne totta vai mitä ne on. Mutta tänään kuulin että "isäni" on tehnyt niin yhdelle toisellekin henkilölle.
Ja muutenkin kaikki on jotenkin ihan harmaan peitossa, ikään kuin en olisi koko lapsuutta edes elänyt.

[QUOTE="Aloittaja";28652277]Kyllä. Tai tähän saakka mulla ollut vaan sellaisia hyvin hämärän peitossa olevia muistikuvia tilanteista mm. suihku ja sauna. En ole tiennyt ovatko ne totta vai mitä ne on. Mutta tänään kuulin että "isäni" on tehnyt niin yhdelle toisellekin henkilölle.
Ja muutenkin kaikki on jotenkin ihan harmaan peitossa, ikään kuin en olisi koko lapsuutta edes elänyt.[/QUOTE]

Sanoit että joku lapsi on vaarassa. Miten aiot toimia?

On äärimmäisen tärkeää, että hyväksikäytöstä (oletan, että on kyse hyväksikäytöstä) ilmoittaa, koska se on niitä asioita, jotka saattavat jatkua vuosikymmeniä ilman jotain konkreettista shokkia, joka saa hyväksikäyttäjän pelästymään. Jos asiasta tiedetään (kerroit, että tiedät hänen tehneen saman jollekin toiselle lapselle) koeta avata keskustelua jonkun sellaisen luotettavan ihmisen kanssa, joka on myös tietoinen tästä aiemmasta tapahtumasta, ja kerro hänelle, että pelkäät itsekin olleesi uhri. Kun saat luottohenkilön, on helpompi yhdessä miettiä miten jatkossa toimia. Kun tunnet olevasi valmis, ota yhteyttä tk:n psykologiin tai mielenterveystoimistoon, ja käy keskustelemassa siellä.

Nyt on hyvä hetki, koska et vielä oireile niin vakavasti kuin monet osastolla näkemäni potilaat, joilla on hyväksikäyttö tausta. He ovat salanneet asian jopa terapeutiltaan ja kaikki hoito on keskittynyt oireisiin, ei itse ongelmaan. Ja niitä oireita on paljon ja ne ovat pahoja. Olen kuullut ammatti-ihmisen sanovan potilaalle, ettei ole järkevää palata menneisiin asioihin vaan pitää keskittyä oleviin ongelmiin, vaikka niiden ongelmien syy olisi mitä ilmeisimmin lapsuudessa koettu hyväksikäyttö. Sitten hoidetaan tuloksetta sitä masennusta ja ahdistusta ja vaikka mitä, eikä missään vaiheessa ehditä syventyä ongelmien alkulähteeseen. Tämänkin takia on äärimmäisen tärkeää hakea apua NYT, kun kukaan ei voi vedota oireisiin, vaan menet saamaan täsmähoitoa siihen todelliseen ongelmaan.

Toivottavasti rohkaistut ja teet asialle jotain, koska mielen hautaansa painamat lapsuuden tapahtumat voivat vetää hautaan myös sinut jos et kaiva niitä esiin, kohtaa niitä, ja hoida särkynyttä sisimpääsi kuntoon. Kaikkea hyvää ja paljon voimia sinulle!

On äärimmäisen tärkeää, että hyväksikäytöstä (oletan, että on kyse hyväksikäytöstä) ilmoittaa, koska se on niitä asioita, jotka saattavat jatkua vuosikymmeniä ilman jotain konkreettista shokkia, joka saa hyväksikäyttäjän pelästymään. Jos asiasta tiedetään (kerroit, että tiedät hänen tehneen saman jollekin toiselle lapselle) koeta avata keskustelua jonkun sellaisen luotettavan ihmisen kanssa, joka on myös tietoinen tästä aiemmasta tapahtumasta, ja kerro hänelle, että pelkäät itsekin olleesi uhri. Kun saat luottohenkilön, on helpompi yhdessä miettiä miten jatkossa toimia. Kun tunnet olevasi valmis, ota yhteyttä tk:n psykologiin tai mielenterveystoimistoon, ja käy keskustelemassa siellä.

Nyt on hyvä hetki, koska et vielä oireile niin vakavasti kuin monet osastolla näkemäni potilaat, joilla on hyväksikäyttö tausta. He ovat salanneet asian jopa terapeutiltaan ja kaikki hoito on keskittynyt oireisiin, ei itse ongelmaan. Ja niitä oireita on paljon ja ne ovat pahoja. Olen kuullut ammatti-ihmisen sanovan potilaalle, ettei ole järkevää palata menneisiin asioihin vaan pitää keskittyä oleviin ongelmiin, vaikka niiden ongelmien syy olisi mitä ilmeisimmin lapsuudessa koettu hyväksikäyttö. Sitten hoidetaan tuloksetta sitä masennusta ja ahdistusta ja vaikka mitä, eikä missään vaiheessa ehditä syventyä ongelmien alkulähteeseen. Tämänkin takia on äärimmäisen tärkeää hakea apua NYT, kun kukaan ei voi vedota oireisiin, vaan menet saamaan täsmähoitoa siihen todelliseen ongelmaan.

Toivottavasti rohkaistut ja teet asialle jotain, koska mielen hautaansa painamat lapsuuden tapahtumat voivat vetää hautaan myös sinut jos et kaiva niitä esiin, kohtaa niitä, ja hoida särkynyttä sisimpääsi kuntoon. Kaikkea hyvää ja paljon voimia sinulle!

Kiitos kannstavasta viestistäsi. Minun täytyy nyt tarkoin miettiä mitä tälle asialle teen ja koska henkilölle jolle aijon kertoa kerron. Koska kun tälle ihmiselle kerron, tiedän ettei asia jää siihen. Asia saa sellaisen vihan ja inhon aikaan tässä henkilössä, mutta iso mutta on siinä että asiasta ei hyvä seuraa ei todellakaan. Ja koston seurauksia en uskalla edes miettiä.. Tässä monta asiaa vaakalaudalla sil tämä asia tulee saamaan sellaisen lumipallp efektin. En halua saattaa perhettäni vaaraan.

[QUOTE="Aloittaja";28652369]Kiitos kannstavasta viestistäsi. Minun täytyy nyt tarkoin miettiä mitä tälle asialle teen ja koska henkilölle jolle aijon kertoa kerron. Koska kun tälle ihmiselle kerron, tiedän ettei asia jää siihen. Asia saa sellaisen vihan ja inhon aikaan tässä henkilössä, mutta iso mutta on siinä että asiasta ei hyvä seuraa ei todellakaan. Ja koston seurauksia en uskalla edes miettiä.. Tässä monta asiaa vaakalaudalla sil tämä asia tulee saamaan sellaisen lumipallp efektin. En halua saattaa perhettäni vaaraan.[/QUOTE]

Jos tälle ihmiselle kertominen aiheuttaa hallitsemattoman kaaoksen, sitä ei voi suositella. Silloin kannattaa ottaa ensimmäisenä yhteys ammattilaiseen ja lähteä siltä pohjalta miettimään ensin omaa tilaasi ja sitten jatkoa. Et saa oikeanlaista tukea ihmiseltä, joka reagoi tilanteeseen ylilyövällä raivolla. Se ei ole oikea tapa lähestyä asiaa etenkään, kun muistikuvasi ovat hatarat ja niihin on voinut vaikuttaa tieto tuosta aiemmasta tapauksesta. Se, ettet edes harkitse jättäväsi tätä pelon takia käsittelemättä, on kuitenkin todella, todella lupaava ja toivoa herättävä asia. Tässä pari linkkiä, joita voit käydä lueskelemassa:

Hyväksikäytetyt kertovat - Peloista pelkoja päin | yhdistyslovery
Suomen Mielenterveysseura - Suomen Mielenterveysseura
Helmi - HELMI etusivu (täältä pitäisi löytyä keskustelualue myös hyväksikäytetyille)

Yhteistyössä