Tampoonit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelokas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelokas

Vieras
Haluaisin alkaa käyttää tampooneja, mutta pelottaa että onko se kovin vaikeeta? Miten helposti ne pystyy laittaa paikoilleen ja kuinka kauan niitä pidetään ennen kuin vaihdetaan? Mistä tietää milloin se pitää vaihtaa? Ja tuleeko niistä mitään tulehduksia? Olis vaan niin paljon helpompaa kuin noiden terveyssiteiden kanssa pelaaminen, jos osaisin käyttää niitä. Auttakaa...

Jos saat sormesi emättimeen, niin saat sinne tampooninkin. Siinä tampoonissa on narut, joiden avulla se vedetään pois.

Yhtä tampoonia voi pitää muutaman tunnin. Vuodon määrän mukaan valitaan itselle sopiva tampooni. Vuodon määräkin vaihtelee eri vuotopäivinä.

Kyllä sen tampoonin kostumisen tunnistaa. Tosin aikanaan kun käytin tampooneja, pidin aina lisänä pikkuhousunsuojaa, jos sattuisi vähän falskaamaan tai ei pääsisikään heti vaihtamamaan tampoonia.

Tampoonit lisäävät hieman tulehdusriskiä, jos niitä ei vaihda riittävän usein. Uimisen jälkeen tampooni on vaihdettava pian, muuten tulehdusriski kasvaa.

En enää nykyään käytä tampoonia kuin uidessa. Nykyiset siteet ovat niin ohuita ja imukykyisiä ja miellyttäviä.

Kyllä se tampoonin asettaminen onnistui heti. Ei siinä opettelua tarvinnut. Kannattaa toki lukea se ohje pakkauksesta. Se on helpompi laittaa sisään puoliseisovassa asennossa kuin istuallaan. Ja kannattaa laittaa se reilusti emättimeen. Sekin lukee ohjeessa.

Itse aloitellessani käyttöä, niin aluksi pidin vain, kun menin uimaan ja olin rannalla. Sitten käyttö "laajeni" ja nykyään käytän aika harvoi siteitä, paitsi öisin. Yleensä käytän kuitenkin pikkuhousun suojaa lisänä.

Muistan kokeilleeni ensin asettimellista tampaxia,mutta se ei ollut hyvä. En saanut tamponia asettimella tarpeeksi syvälle vaan se tuntui ikävästi. Sitten otin käyttöön ob:n, joka siis omilla sormilla työnnetään emättimeen. Se voi aluksi tuntua hankalalata.Mene hieman kyykyyn tai nosta toinen toinen jalka pöntön reunalle. aseta tamponi emättimen suulle ja toisella kädellä levitä samalla hieman häpyhuuliasia. Sitten vain työnnät tamponin sormellasi sisään niin syvälle kuin saat ja et sitä tunne lainkaan. Jos tamponi tuntuu, niin se ei ole tarpeeksi syvällä. Sitten naruista saat sen vedettyä ulos.

Kuivan tampponin poistaminen voi tuntua ikävältä, mutta tamponi kannattaa vaihtaa viimeistään 4-6 tunnin kuluttua. Ja tietty aikaisemmin, jos on tarpeen.

Minulle kävi taasen toisin päin kuin nelly f:lle. Ensin kokeilin OB:tä ja se tuntui todella epämiellyttävältä ja haittasi koko ajan. Sitten siirryin Tampaxiin jossa on sisäänpanoputki. Sen laittaminen on helppoa ja onnistuu aina. Huomio myös se millaiset kuukautiset sinulla on. Jos ne ovat niukat, älä ihmeessä osta Tampax Super Plussaa. Paketeissa kyllä lukee millaiseen vuotoon mikäkin tamponi on tarkoitettu.Jos käytät liian imukykyistä tamponia, niin sen poistaminen voi sattua tai olla joskus hankalaa.

Minä vielä haluaisin kysyä, että kuinka kauan tampoonin vaihtamiseen menee aikaa? Ehkä hassu kysymys, mutta silti haluaisin tietää. Kun ei koulun vessassa viitsi ihan hirveän kauaa olla.. jonot sen kun kasvaa oven takana. :-)

Myös Ob:ta saa nykyään asettimella! Jos laitetaan rinnakkain (käyttämättömät...) saman imutehon Tampax ja Ob, niin Tampax on ehkä hivenen ohuempi ja pidempi kuin Ob. On ihan omasta anatomiasta kiinni kumpi sopii paremmin. Kastuessaan Tampax laajenee myös pituussuuntaan, Ob vain leveyssuuntaan. Joten Tampax saattaa tuntua siltä, ettei se ole riittävän syvällä.

Aloittelijalle suosittelen asettimellista versiota. Aikaa tamponin vaihtamiseen ei mene sen kauempaa kuin siteenkään vaihtoon. Tietysti aluksi voi kestää vähän kauemmin, mutta pian se menee jo rutiinilla. =)

Alkuperäinen kirjoittaja kysyvä:
Minä vielä haluaisin kysyä, että kuinka kauan tampoonin vaihtamiseen menee aikaa? Ehkä hassu kysymys, mutta silti haluaisin tietää. Kun ei koulun vessassa viitsi ihan hirveän kauaa olla.. jonot sen kun kasvaa oven takana. :-)

Kantsii varmaan vaihtaa ekana kotona ja "harjoitella" siellä tamponin laittamista, niin ei ole mitään kiirettä ja saa vaihtaa sen rauhassa.

Aloittelijan kannattaa aloittaa tamppoonilla, jossa on asetin. Helpoiten menee paikoilleen ehkä tampaxin sellainen satin-sarjan tamppooni. Olen itse 35 vuotias, enkä vieläkään saa tamppoonia paikalleen, jos istun wc-pöntöllä, eli joudun sen asettamaan aina seisten. Ei sinänsä hankaloita mitenkään, mutta silloin nuorena meinasi mennä hermot, kun väkisin yritin istualteen sitä asetella. Ja joka wc-käynnin yhteydessä vaihdetaaan tamponi. Koulussa ollessasi varmaan joka toinen välitunti silloin kun vuotoa on reilummin. Pahimpina päivinä kannattaa käyttää pikkuhousun suojaa lisänä.

Mä en ole koskaan tykännyt asettimista tampoonissa. Tampoonin vaihtamiseen ei mene sen enempää tai vähempää kuin siteen vaihtamiseen. Eli suurin aika menee siihen, että saa sen kuoren jollain lailla auki.

en osaa käyttää tamppooneja koska en ole käyttänyt niitä ennemmin...
haluaisin käyttää niintä että ei pikkuhousuja tarvisi vaihtaa koko ajan kun on kuukautiset alkanut. miten osaisisin tottua tamppooneihin?

Haluaisin alkaa käyttää tampooneja, mutta pelottaa että onko se kovin vaikeeta? Miten helposti ne pystyy laittaa paikoilleen ja kuinka kauan niitä pidetään ennen kuin vaihdetaan? Mistä tietää milloin se pitää vaihtaa? Ja tuleeko niistä mitään tulehduksia? Olis vaan niin paljon helpompaa kuin noiden terveyssiteiden kanssa pelaaminen, jos osaisin käyttää niitä. Auttakaa...

tiedän sen verran että tamppooni vaihdetaan silloin kun on käynyt vessassa ja kun sitä on käytetty tarpeesksi.(kyllä sen näkee)eikä tule tulehduksia

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä