Tampereen asuinalueet +/-?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PRR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

PRR

Vieras
Ollaan Tampereelle muuttamassa lähiaikoina ja olisi kiva kuulla sielä asuvien mielipiteitä asuinpaikoista? Mitä suosittelette ja mitä ette? Perustelut. :)
Etenkin näin lapsi- ja koiraperheen kannalta ajateltuna. Leikkipuistoa, lenkkeilymaastoa ja rauhallinen alue mielellään.

Mä oon tykänny asua Kaukajärvellä, mutta ehkä toi viereinen Annala olis lapsiperheelle kiva.

Kaukajärvellä on palvelut (2x kauppa, posti, apteekki, ärrä) ja yks koulu, ja neuvola. Päiväkodeista en tiedä. Annalassa on muutama pieni kauppa, ja kouluja ja päiväkoteja. Lenkkipolkuja menee tuolla näiden kahden välissä, joten molemmista pääsee lenkkeilemään, vähän asunnon sijainnista riippuen.

Kaukajärvi on ennen ollut "pulsualuetta", joten tuo huono maine saattaa vaivata edelleen, mutta ihan hyvää ja rauhallista aluetta on nykyään. Paljon asuu vanhempaa väkeä ja jonkin verran lapsiperheitä. Annalasta en ole huonoa kuullut.

No aika montakin hyvää paikkaa on. Rippuu ihan siitäkin, kuinka lähellä keskustaa haluatte asua? Haluatteko omakoti-, rivi- vai kerrostalon? Vuokralle vai omaan?

Hyviä paikkoja lapsiperheen kannalta on ainakin Linnainmaa, Lielahti, Kalkunvuori, Holvasti, Koivistonkylä, Lamminpää jne... Sen paremmin en osaa perustella

Tampereella on hyvin monta kivaa aluetta. Tuskin yhtäkään raakkaisin suoralta kädeltä pois ennenkuin tiedän tarkempia toiveita. Leikkipuistoja löytyy ihan kaikkialta.

1. Missä olette töissä? Kukaan järjellinen ei ehdoin tahdoin mene Kaukajärveltä Lielahteen töihin tai Lamminpäästä Taysiin.

2. Millaisesta taloa etsitte? Kerros, rivi, omakotitalo, jne... Ja erityisesti - millä budjetilla.

3. Lenkkelymaastoja löytyy joka puolellta, mutta erityisesti kaikilta reuna-aluilta. Kartassa kun on vihreätä - siellä on myös metsää. Keskeisilläkin alueilla on lenkkeilyyn tai hiihtoon sopivia aluite (Pyynikki, järvet/lammet ja niiden ympäristöt, Kauppi, jne...)

Monella alueella voi olla tylsiä paikkoja, mutta parin korttelin päässä ihan erilaista. Kuten esim parhattu Hervanta. Tosin esim omakotitalot Hervannan reunoilla eivät ole halvimmasta päästä. Hintataso kertoo kiinnostusta kovasti...

Suuri osa tutuista ovat hakeutuneet naapurikuntiin hintatason takia. Omakotitaloasujia siis... Niin itsekin, vaikka asun vain noin 10km päässä Keskustorilta.

Itse olen tykännyt asua paljon Leinola/Linnainmaa- aluella. Palveluita on kivasti lähellä esim. koulu, päiväkoteja, neuvolat, terveysasema.. Lisäksi isot kauppakeskukset prisma ja citymarket ja niiden tiloissa paljon muita liikkeitä (apteekki, posti, seppälä, lemmikkikauppa..yms), on kiva kun ei tartte mennä kauas kauppa-asioille. Bussi yhteydet keskustaan ovat mielestäni hyvät, bussi matka keskustaan kestää alle 30min ja omalla autolla pääsee kätevästi suoraan teiskontietä keskustaan. Alueella on paljon kerrostaloja, mutta rivitaloja ja omakotitalojakin löytyy. Itselläni on koira, ja ihan mukavasti on täällä koiran kanssa lenkkipolkkuja, talvellan vähän huonommin kylläkin kun monet lenkkipolut ladutetaan. Mutta itse olen viihtynyt hyvin! Ensimmäinen muksu on syntymässä muutaman viikon sisään ja turvallisin mielin olen ainakin asuinpaikan suhteen.:)

Onkohan Annalan lähistöllä vielä kahden vuoden päästä mahdollista rakentaa omakotitaloa? Meillä olisi tarkoitus muuttaa Tampereelle niihin aikoihin ja lasten mummola olisi Annalassa, mies on sieltä kotoisin ja olen itsekin pitänyt alueesta mitä olen sitä nähnyt. En vain tiedä Tampereen alueista paljonkaan loppupeleissä..

Pitäisiköhän alkaa ihan tosissaan ehdottamaan miehelle että muutetaisin Annalaan / Kaukajärvelle? Koiraperhe täälläkin ja lapsiystävällinen alue pitäisi olla :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tampereelle myös muuttava:
Onkohan Annalan lähistöllä vielä kahden vuoden päästä mahdollista rakentaa omakotitaloa?

Tonttien saatavuus se on se jútun ydin. Kangasalan ei-asemakaava-alueelle siihen viereen saa varmasti helpommin sen talon pykättyä. Hervantaan/Vuorekseen tulee tontteja.

Ja mikä on "viereen"?

Ollaan alkuun etsimässä rivitaloa vuokralle ja siitä sitten tutustumaan enemmän alueisiin etsien omaa rivarinpätkää tai omakotitaloa. :) Mies on jo töissä siellä Viinikassa ja itse vasta alan sitten työpaikkoja hakemaan kun päästään määränpäähän. Vielä kotona lapsen kanssa.

Vinkkejä saa myös laittaa jos tietää eri yrityksiä ketkä vuokraa asuntoja, etenkin rivareita! :)

Kiitoksia muuten jo tulleista vastauksista!

Tampereella on ollut melkoiset hakijamäärät tonttiarvonnoissa. Joten en hirveästi tekisi "päätöstä" rakentaa jonnekin alueelle parin vuoden päästä, tai siis rajaisi suunnitelmiani vain sinne. Tavoitellahan voi toki. Jos vaikka Annalassa olisikin parin vuoden päästä tontteja tarjolla, niitä hakee varmasti tosi moni muukin.

Alkuperäinen kirjoittaja PRR:
Ollaan alkuun etsimässä rivitaloa vuokralle ja siitä sitten tutustumaan enemmän alueisiin etsien omaa rivarinpätkää tai omakotitaloa. :) Mies on jo töissä siellä Viinikassa ja itse vasta alan sitten työpaikkoja hakemaan kun päästään määränpäähän. Vielä kotona lapsen kanssa.

Vinkkejä saa myös laittaa jos tietää eri yrityksiä ketkä vuokraa asuntoja, etenkin rivareita! :)

Kiitoksia muuten jo tulleista vastauksista!

Viinikassa on oikein kivoja ja haluttuja rintamamiestaloja. Rivitaloja voisin vähän etsiä esim Muotialasta (uutta) tai Koivistonkylästä/Nirvasta vaikkapa. Luhtitaloakin taitaa löyty. Taitaa olla yksityisillä nuo vaan kovasti olla. Tuolla on sitten ulkoilumaastoja vaikka minkä verran

http://www.tampere.fi/asuminenjarakentaminen/asunnonhankinta/asuntotori.html

Aamulehti

Yksityisille monella taitaa olla aika vaikeaa päästä lemmikkien kanssa, vaikka eivät paikkoja tuhoisikaan. Mutta järjestäin ollut, että ei lemmikkejä. Siksi siis varmaan kannattaa hakea eri yrityksiltä tms. Näin alkuun siis, kun tarkoitus vuokralla asua ennen oman ostamista.

Yhteistyössä