Tampereen synnytyssairaalat

Onko Tampereen alueella synnytyssairaalaa, joka olisi vähän kuin Helsingin Haikaranpesä, että olisi kodinomaisempi ympäristö, kätilö kuuntelee sun omia mielipiteitä jne.?

Mulla haaveissa olisi rauhallinen synnytys, missä oman miehen lisäksi olisi apuna kätilö lähestulkoon vain ponnistuksen ajan ja kotiin lähtisin heti kun tuntuu, että jaksaa sinne siirtyä. Näin siis tietysti vain, jos kaikki sujuu hyvin. Meillä on neljäs vauva nyt tulossa ja ainakin tähän astiset synnytykset on aina menneet nopeasti ja ilman kipulääkkeiden tai pahemmin henkilökunnan tervetta, joten häiritsee lähinnä se sairaalan touhotus ympärillä...

Osaatteko suositella mitään sairaalaa? Entä osaako joku sanoa, monta tuntia sairaalassa on synnytyksen jälkeen oltava, ennenkuin voi lähteä kotiin, siis polikliininen synnytys?

Mielipiteitä Tampereen synnytyssairaaloista saa kirjoittaa myös hyvin mielellään! Kiva kuulla kokemuksia!
 
Vaihtoehtoja on tasan kaksi eli Tays ja Vammala. Molemmat samaa sairaanhoitopiiriä mutta en ole varma saako myös Tamperelaiset synnyttää Vammalassa. Nokialaiset, Mouhijärveläiset jne saavat ainakin. Vammalaa jotkut pitää kodinomaisempana.
 
Näinhän se on kuten Raitapaitainen kertoi. Kaksi vaihtoehtoa. Joskus olen kuullut, että Vammalaankin saa mennä, jos haluaa. Mutta en tiedä pitääkö se sitten toivoa aiemmin jne. Samaa olen kuullut, että Vammalaa jotkut pitää kodinomaisempana, kuin Taysia. Johtuen varmasti siitä että paljon pienempi paikka kuin tays ja rauhallisempi. Itse synnytin Taysissa ja ihan rauhallisesti kaikki meni. Oltiin miehen kanssa synnytyssalissa kaksin lähes kokoajan. Välillä kävi kätilö kysymässä vointia jne. Muutoin saatiin olla ihan rauhassa ja omissa oloissamme. Tosin meidän huoneen kautta oli henkilökunnan kulku leikkausaliin ja muutaman kerran siitä sitten joku läpi käveli, mutta eipä tuo nyt juurikaan haitannut. Meillä kätilötkin olivat todella ammattitaitoisia ja toimivat rauhassa hötkyilemättä. Itse siis todella tyytyväinen Taysin henkilökuntaan. :)
 
Ket
Vammala on tosiaan pienempi ja rauhallisempi. Siellä on keskiviikkoisin mahdollisuus tutustumiskäynteihin. Tamperelaisetkin voivat synnyttää siellä, mutta en tiedä tarkemmin miten homma toimii, pitäisikö jonnekin ilmoittaa etukäteen, sain sen käsityksen että ei tarvitse. (Mitenhän maksupuoli sitten)?

Taysista saa lähteä halutessaan jo kuutisen tuntia synnytyksen jälkeen jos ei ole mitään ongelmia, lääkäri tarkistaa vauvan ensin. Vammalasta en tiedä.

Tays on kyllä iso ja täynnä ja rakennus aika epäviihtyisä(?), mutta synnytyshuoneista silti koetettu tehdä viihtyisiä. Synnytyskokemusta minulla ei sieltä vielä ole, mutta valmennuksessa sain käsityksen, että kätilöt kyllä kuuntelevat äitiä. Kannattaa tehdä jo etukäteen toivelista ja myös sanoa ne toiveet kätilölle selvästi. Mikä ei tietenkään tarkoita, etteikö mieltään saisi muuttaa esim. kipulääkityksen suhteen. ;)
 
Nampula: Kyllä TAYS:ssa pääsee suoraan käytävältä sektiosaliin, kahdestakin eri ovesta =)

*been there, done that"

Musta TAYS:ssa on kyllä hirveän kivat kätiöt, ja ei ne synnytyshuoneetkaan ole mitään kamalia sairaalanvihreitä tiloja vaan ihan mukavia.
 
Itsellä on positiivisia kokemuksia TAYSista. Kätilö joka hoiti synnytyksen kävi välillä kyselemässä missä mennään ja oli oikeastaan paikalla vaan ponnistusvaiheen ajan. Minua myös kuunneltiin ja toiveeni otettiin hyvin huomioon. Olin etukäteen toivonut, että mennään niin pitkään ilman mitään puudutteita kun hyvälle tuntuu ja ensisijaisena lääkkeellisenä kivunlievityksenä kohdunkaulapuudute. Epiduraalia en halunnut vasta kun viimeisenä oljenkortena. Kesken synnytyksen meinasin jo luovuttaa ja pyytää epiduraalia, mutta kätilö vakuutti kohdunkaulapuudutteen olevan varsin toimiva kivun lievittäjä, eli luotsasi synnytystä sitä tietä mitä olin alunperin ajatellut. Ja olen erittäin tyytyväinen että kätilö meni sen mukaan mitä etukäteen puhuttiin.
Ponnistusvaihe kesti varsin pitkään, 50 minuuttia. Ponnistusvaiheen loppupuolella alkoi olla hätä lapsen sydänäänistä ja voinnista. Lääkäri oli jo valmiina imukupin kanssa jalkopäässä auttamaan lapsen maailmaan, mutta onneksi ammattitaitoiset kätilöt saivat autettua pojan maailmaan ilman lääkäriä ja imukuppia.

Hyvillämielin menen tulevaisuudessakin TAYSiin synnyttämään.
Vammalaan Tamperelaiset tarvitsee käsittääkseni maksusitoomuksen kaupungilta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aubrieta:
Nampula: Kyllä TAYS:ssa pääsee suoraan käytävältä sektiosaliin, kahdestakin eri ovesta =)

*been there, done that"
Varmasi muitakin ovia löytyy. :) mutta siis siitä meitin huoneen läpi 3-4 kertaa pari lääkäriä sinne saliin marssi. Ajattelin siinä vain, että jos niden pitää mennä esim. jonkun käsien pesu paikan tms. kautta, kun menivät siis meitin huoneesta vessaan/suihku-huoneeseen ja siitä sektiosaliin. Näin jossain kohtaa mainitsivat. Toki joka kerta pyysivät anteeksi häiriötä. :) Eikä se nyt mua haitannut, töitäänhän he vain tekivät.

 
Ammattilainen
Tamperelaiset eivät periaatteessa saisi mennä Vammalaan, mutta jos synnytys on käynnissä, ja menet vaan, niin ei ne takaisinkaan lähetä. Mut tamperelainen ei voi päästä Vammalaan esim. käynnistykseen.

Mä olen synnyttänyt TAYSissa 2 kertaa, eikä ole mitään moitittavaa. Kolmannenkin aion siellä synnyttää. Olen päässyt molemmilla kerroilal ammeelliseen synnytyssaliin, ja se on ollut tois mukavaa! Aina ei pääse, mull aon ollut tuuria. Jotenkin on turvallista olla yliopistosairaalassa, kun tietää että kaikki mahdollinen apu on saatavana, jos esim vauvalla onkin jotain hätää. Jos synnytät Vammalassa, ja vauvalla on joku isompi ongelma, niin vauva lähtee TAYSiin ja sä voit joutua jäämään Vammalaan. :(

Seuraavan synnytyksen jälkeen ajattelin kyllä lähteä mahdollisimman noeasti kotiin (jos kaikki menee hyvin). Sieltähän pääsee periaatteessa 6-12 tunnin jälkeen lähtemään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Liina78:
Olen päässyt molemmilla kerroilal ammeelliseen synnytyssaliin, ja se on ollut tois mukavaa! Aina ei pääse, mull aon ollut tuuria.
Ookko sää ollu sielä ammeessa kun mä tulin synnyttään :D

En päässy ammeeseen kun toinen synnyttäjä oli kerenny ensin. Onneks se ei kauaa kerenny harmittaan kun oli muuta mietittävää =)
 
Tamperelaiset saa mennä ihan vapaasti synnyttään vammalaan jos haluaa. Kaksi kertaa olen siellä tamperelaisena synnyttänyt eikä siitä mulle mitään olla sanottu. Taysiin en ikinä mene kolmatta synnyttään! Vammalassa vaan lastenlääkäri tarkastaa lapset ennen kotiin lähtöä kaksi kertaa viikossa eli jos sattuu sille välille syntymään joutuu odottaa siellä niin pitkään tai kotiutumisen jälkeen palaamaan sinne takaisin. Suosittelen vammalaa, ihana paikka.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ket:
Nykyään ei TAYSissä enää ole ammetta. Se on rikki ja uutta ei kuulemma ole luvassa. :(
Just eilen synnytysvalmennuksessa sanottiin, että amme on tulossa. Olisi kuulemma jo eilen pitänyt asentaa mutta asennusmiehiä ei ollut näkynyt. Eli ens viikolla varmaan on taas amme. =)
 

Yhteistyössä