~*~*~ Tammkuun Vauvat 2012 heinäkuussa ~*~*~

Mä olen ollut laiska. :ashamed: Teidän juttuja olen käynyt kyllä lukemassa, mutten ole kirjoitellut. Eikä kyllä omassa navassa olekaan ollut yhtikäs mitään kerrottavaa. Jos nyt yrittäisi taas ryhdistäytyä.

Mairalle paljon onnea uuteen kotiin! :flower:

Väsymystä on täälläkin. Mitään ei jaksais tehdä, mutta osittain kyllä johtuu siitäkin, ettei oikein mikään huvita. Toiset päivät on paljon huonompia kuin toiset. Mutta kun ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa hommiin, kyllä sitä virtaa aina löytyy ja mielikin piristyy. =) Ja mulla on kyllä ollut tuota väsymystä raskauksissa, vaikka hb onkin pysynyt ihan normaalitasolla. Joten ei välttämättä johdu siitä.

Mä tein yllättävän havainnon sydänääniä kuunnellessani, ne kun on kuulunut niin kovin huonosti ja vaan sitä viuhuntaa. No ihme, kun olen niitä kuunnellut ihan liian alhaalta! Eilen kokeilin piruuttani navan kohdalta ja siinähän se sydän jumpsutteli suoraan anturin alla. Ehkä ei siis ole ihme, että tämä maha on jo melkoinen pallo. :D

Huomenna olis toinen neuvola. Tää viikko on mennyt ihan herkutteluksi, joten kauhulla odotan vaa´an lukemia. :whistle:


NS 16+1
 
Moi kaikki ihanat mammat :heart:!

Huh hellettä! Mulle kyllä kelpaisi jo viileämmät ilmat. Täällä olikin aikaisemmin jo keskustelua syksystä. Itse olen aina tykännyt varsinkin loppukesästä ja alkusyksystä! Kovasti siis odottelen jo sitä että saa kääriytyä lämpimään villatakkiin ja laittaa illanhämyssä kynttilöitä palamaan :) Loppusyksyn räntäsateita ja ympärivuorokautista pimeyttä ei niinkään ole ikävä!

Painonnoususta, täällä on tullut painoa alkutilanteeseen n. 1,5kg. Sain juuri ennen raskautta vaivalla ja työllä laihdutettua muutaman kilon, joten pienikin painonnousu vähän riipii mieltä, mutta se on vaan kestettävä, ei tässä paljon auta alkaa painoa liikaa tarkkailemaan....

Täällä taas aamulla vaihteeksi piti pönttöä halailla hampaidenpesun jälkeen. Huoh. Muuten on kyllä pahoinvointi helpottanut lähes kokonaan! Päänsärky on oikeastaan suurin vaiva, ja siitä saakin kärsiä oikeastaan päivittäin :( Myös mahakivut on tullut mukaan kuvioihin, mutta kaipa nekin kuuluu asiaan. Ei tässä vielä ihan konttauskunnossa olla niiden suhteen, mutta eipä nekään kivut kovin mukavia ole :(

Parin viikon päästä seuraava neuvola, en malta odottaa! Viimeksi (13+jotain) ei saatu vielä sydänääniä kuulumaan, joten tämmöiselle panikoijalle on ehtinyt aiheutua sydämentykytyksiä jo siitäkin asiasta... Toivon mukaan nyt seuraavalla kerralla pääsisin kuulemaan nekin, ja saisin vähän levollisemman mielen :) Rakenneultra on mulla vasta syyskuun 9 päivä! Silloin on viikkojakin kasassa jo 21+5!!! Menee kyllä tosi myöhäiseksi, mitä olen täällä lukenut teidän saamista ajoista :( Puuuh... odottavan aika on pitkä!

Lisäilläänpä vielä viikot, joita on nyt 15+3 :)
 
Viimeksi muokattu:
Ellen, minäkin lasken sykkeeksi n. 150, ja minusta tuntuu että molemmilla tytöilläkin sykkeet huitelivat yhtä korkealla, 135-150 koko ajan. Ja olen myös miettinyt, että kuinka usein doppleria uskaltaa käyttää. Muistaisin, ettei sitä suositella käytettäväksi päivittäin, koska sen vaikutuksista ei ole tutkittua tietoa. Tai jotain..:confused:

Neljän suora, minä saan sykkeet kuulumaan iltaisin ihan alhaalta, aamuisin navan kohdalta. Virtsarakko kai painaa kohtua aamulla.. Ja luulen, että minulla istukka on edessä, koska usein ensin kuuluu oma syke aika kovaan ääneen, ja vasta pienen etsiskelyn jälkeen vauvan jumpsutus paljon hiljaisemmin..

Painonnoususta.. Minulla ei ole tainnut tulla painoa vielä yhtään, ja edellisissäkin raskauksissa painonnousu oli puoleen väliin asti olematonta. Viimeisillä viikoilla sitä tulikin 600-1500g/viikkoa..:ashamed:

Omaa napaa. Minä pyöriskelen täällä vieläkin sen raskausdiabetespelon kanssa. Tuntuu hölmöltä, voihan tämä olla ihan tavallista väsymystä ja pahoinvointiakin, mutta toisaalta lähdemme viikon päästä sinne Euroopan reissulle, ja kolme viikkoa tuntuu siinä mielessä aika pitkältä ajalta epätietoisuudessa. Mutta mitä sille voitaisiin edes tässä ajassa tehdä? Olemme 800km päässä kotoa jo nyt, ja tuskin sitä koko sokeriongelmaa (jos tämä sitä olisi) havaittaisiin ilman sokerirasitustestiä..Hohhoi. Ensin se kauhea pelko keskenmenosta, sitten sikiöseulonnan tuloksista, ja nyt vielä tämäkin. Kehittelenköhän näitä pelkoja ihan itse..Koska tästä raskaudesta oikeasti pääsisi nauttimaan?: /

Pinuski 15+0
 
Heippa taas! On kirjoittelu jäänyt jälleen vähemmälle, vaikka lukemassa oonkin käynyt. Matkajärjestelyt ja muut puuhat on vieneet melko tehokkaasti aikaa ja energiaa. Mut nyt otin ihan asiakseni asettua tähän näppiksen ääreen kommentoimaan juttujanne :)

Uusille masunkasvattajille tervetulotoivotukset! :flower:

Ultrassa kävijöitäkin vielä näkyi olevan, kovasti onnea hienoista kuulumisista!

Katapultti Mä sain kotidopplerilla aivan hetkellisesti sydänäänet kuulumaan rv 14+0. Ja ne kuului tosiaan erittäin vaimeasti ja vain vähän aikaa. Ei siis mitenkään hurjan hyvä vehje oo mulle ollut… Suhteellisen pian varmaan jo liikkeetkin alkaa tuntua, mut jos on hiljaisempi päivä, niin äkkiäkös tuolla kopaisee kuunnella sykkeen. Ja voihan olla, että mulla on istukka tuossa edessä vaimentamassa vauvan sykettä, koska oma syke kuuluu kyllä todella selvästi.

Anskutin Onnea uudesta asunnosta! Siellä on siis muuttotohinat varmaan kunnolla käynnissä, tsemppiä niihin ja muistahan olla rehkimättä liikoja :)

Nälkä oli ihan hurjimmillaan tuossa pari-kolme viikkoa sitten, mutta nyt tuntuis vähän tasoittuneen. Silloin kyllä tuntui, että ei tuu mitään, kun koko ajan pitäis olla kaappeja koluamassa.

Syksyä oottelen mäkin ihan tosi kovasti. Oon aina ollut syysihminen. Pimeät illat on jotain ihan mahtavaa enkä tykkää helteistä yhtään, joten ilmojen viilentyminen on mulle oikein tervetullutta. Varmasti mun syksyinnostus on lähtöisin siitä, että olen syntynyt syyskuussa, joten sitä on aina lapsena odottanut ihan innoissaan. Kurakelejä en tosin arvosta, 12 pientä tassua tuo nimittäin melkoisen määrän hiekkaa, kuraa ja roskaa sisälle… Sitten kun alkaa märät kelit, niin odotan jo innolla talvea. Tykkään kunnon pakkastalvista, silloin on ihana ulkoilla koirien kanssa.

Onko muilla ollut iskiassärkyä? Mulla on jo jokusen viikon vihoitellut. Vasenta pakaraa vihloo välillä ihan hirveästi, jos nousee ylös sängystä tai tuolista pidemmän istumisen jälkeen. Täytyis yrittää venytellä, ettei tämä nyt aivan villiinny jo tässä vaiheessa!

-Amalia- Ah, aivan järkyttävän ihania nuo turvakaukalon lämpöpussit! Hieman oli ehkä suolainen hinta, mut oli ne kyllä laadukkaan näköisiäkin.

Painonnoususta Viime viikon neuvolaan oli ekasta nla-käynnistä tullut 2,2 kiloa. Ensimmäisen kolmanneksen aikanahan ei tartteis juuri nousua tapahtua, mutta näin pääsi käymään :whistle: Eipä siitä mitään terkka tai lääkäri sanonut, joten se siitä :)

Vauvan syke on kuultu kotidopplerilla vasta yhdesti ja silloinkin niin vähän aikaa, että en ehtinyt laskea. Mut lääkärineuvolassa se oli tasaisen kuuloinen 160.

(.) Me saatiin tosiaan sunnuntaina vihdoin ja viimein kuulumaan Angelsoundsilla vauvan sydänäänet! Mieskin pääsi nyt kuulemaan, tosin äänet kuului erittäin vaimeasti ja vauva taisi karata anturia jonnekin kauemmas puolen minuutin päästä. Ei sitten kiusattu pikkuista enempää. Viikkoja oli kasassa silloin tasan 14+0 ja olin juuri vaihtanut doppleriin pariston. Epäilen, että se aiempi oli vähän heikkolaatuinen ja varmasti jo pikkuhiljaa loppumassa.

Lauantaina olis sitten reissuun lähtö. Vähän jännittää ja pelottaakin, vaikka taatusti aika kuluu nopeasti. Vietän Dublinissa neljä viikkoa semmoisella kieli- ja kulttuurikurssilla, joten jos musta ei kauheasti kuulu sillä välin, niin ei tarvitse ihmetellä :) Läppäri kyllä lähtee mukaan ja ilmeisesti mun majoituspaikassa pitäisi olla netti eli enköhän pääse ainakin lueskelemaan! Irlantiin pääsemisestä oon haaveillut ala-asteikäisestä saakka, joten tämä on kyllä yhdenlainen unelman täyttymys, vaikka ei ookaan niin kauhean kivaa olla juuri nyt erossa miehestä. Mut onneksi on masukaveri mukana menossa :heart: Hurja ajatella, että sitten kun tulen takaisin, alkaakin jo 20. raskausviikko!

Jomi & SS 14+3
 
Painosta en ole halunnut edes katsoa paljonko painan, varmasti on kilo ainakin tullut lisää painoa. Mua niin turhauttaa kun HALUAISIN liikkua, mutta ei vaan jaksa! Päätin, että nyt en ota niitä raskauskiloja niin paljon kun esikoisesta, mutta tää väsymys vie voiton ainakin vielä ton liikkumisen suhteen.. Mies tekee melkeen 12tunnin päiviä töissä ja sit kun se tulee kotiin niin eipä ekana oo mielessä lenkille lähtö.. Ja ei puhuttakaan, että esikoinen nukkuis enään päikkäreitä joten missään välissä ei saa levättyä päivän aikana..Ehkä tää tästä kun väsymys menee ohi. Mutta siis eniten mua harmittaa tällä hetkellä tää asia, vihaan tätä sohvalla makaamista ja syömistä:kieh:

Muistaako kukaan kauanko pitää olla käymättä vessassa kun menee neuvolaan? Siis kun siellä annetaan se pissanäyte? Mä en muista enkä viittis ton tiedon takia soitella sinne :D Tiistaina olis neuvola niin ois hyvä tietää, ramppaan meinaan edelleen vessassa koko ajan...

Liikkeistä nyt oon pari päivää tuntenu liikkeet ja miten ihanaa se on! Siis en edes muistanut miltä noi tuntuu:heart:

tinker_rv15+3
 
Ekaks haluisin kysyä teiltä jotka saamassa (tai on aikasempaa kokemusta) lapset noin kahden vuoden iköerolla, aiotteko hommata kaksostenrattaita tai ootteko kokeneet ne aikasemmin tarpeellisiks? Meille siis tulossa ikäeroks noin 2v2kk ja kovasti pähkäilen onko nuo tuplarattaat tarpeelliset eli kokemuksia kaivataan! :)
Meillä tulee ikäeroksi 2,5vuotta ja olen miettinyt että en kaksoisvaunuja hanki. Esikoinen kun alkaa olla jo sen verran villi ettei muutenkaan vaunuissa pysy. Voin tosin kuvitella, että vauvan ja parivuotiaan kanssa liikkuminen ei välttämättä tule olemaan yhtään helppoa, mutta reissu kerrallaan ja lapset isin kanssa kotiin jos itsellä tekee mieli shoppailemaan. :)
 
Sartsa83
Tervetuloa Tiikerinlilja! :wave:

Omaa. Tekis taas mieli itkee... ihanaa että poitsu otti mut noin ihanasti eilen vastaan, mutta näköjään sitä täytyy osottaa äidille mieltä kaikin tavoin. Ensin herätään aamulla kuudelta, eikä suostuta enää nukkumaan. Sitten tehdään koko ajan kaikkea mitä kielletään ja aletaan huutaan kun kieltää. Sitten ei oo tuon kuuden jälkeen tosiaan nukkunu kun kaks kertaa, yhteensä 45min. Aamulla puol tuntii (normaalisti 30min - 1,5h) ja iltapäivän puolella kaupasta tullessa autossa se 15min.. ois nukkunu pidempään, mutta koska piti lähtee tuomaan tavaroita jääkaappiin niin en voinut ajellaakaan mitään lenkkiä ja siinäkös sitten jätkä heräs kun kanto sisälle. *kiroilee semmosen piiiiitkän litanian* Eikä asiaa tietenkään auta se, että ite nukuin hätinä 4h viime yönä. Heräilin koko ajan ja olin välillä hereilläkin. Ja koska ei ole jäbä nukkunut, en ole saanut mäkään levättyä ja sekös tässä ois tärkeetä itekin saada levättyä. Yli tunti vielä siihen et mies tulee kotiin. Mä en tajua miksi tuo on tuommonen. Vai pelkääkö hän että mä sillä väliä katoan jonnekin kun se nukkuu? Siksikö se ei suostu nukkumaan ja uhmailee mun kieltoja? Mä en ainakaan tänään jaksa ja jos oisin virkeempi, pystyisin ottamaan tuonkin huumorilla ja toteamaan, että meidän poika vain on utelias Aatu, joka haluaa ottaa kaikesta selvää ja siksi pitää koskea kaikkeen kun ne niin kiinnostaa...

ellen- meille tulee ikäeroksi 1v ja 4-5kk, joten me todellakin hommataan kaksostenrattaat. Ei tuo jätkä.. jos sillon vielä kävelee, suostu kävelemään, saati seisomaan semmosen laudan päällä. Mut toiset, joilla on jo se päälle 2v ikäeroo, käyttävät sitten sitä astinlautaa vaunuissa, kun sen ikänen on jo niin kova menijä yleensä, ettei paljon vaunuissa halua istuskella. Mutta jokainen tuntee parhaiten lapsensa ja jos susta tuntuu siltä, ettei teidän isompi jaksais seistä sillä astinlaudalla, niin sitten kannattaa hankkia varmaan kaksostenrattaat.

Sartsa ja Pätkis 16+4 :heart:
 
Sartsa jaksamisia! Jos yhtään lohduttaa niin meillä herätään kesäsin joka aamu 6-6.30 :D Muulloinkin tyttö ei oo koskaan nukkunu esim.9.00 asti aamulla, en tajua mistä tää on periytynyt kun meistä vanhemmista kumpikaan ei oo aamuvirkkuja :D Tytön ollessa 1v hän heräs joka aamu 5-5.30, sillon oli kyllä jaksaminen rajoilla.. Täällä kans uhmataan, uhmataan ja uhmataan. Toki erilaista kun meidän tyttö on jo 3v. Jos päivässä sattuu tulemaan ihanan hiljainen hetki, tietää heti, että jotain kiellettyä ollaan tekemässä. Eilen esim.rasvasi itsensä valkoiseksi ja samaten 4pehmolelua:headwall:Yksi lempiharrastus on myös seiniin ja lattioihin piirtäminen ja tarrojen liimaaminen minne sattuu:heart: Odotan kyllä jo syksyä kun "pääsee" hetkeksi töihin ja tyttö menee hoitoon :D
 
Jomi Ihan pikaisesti noista turvakaukalopusseista. Mulla on rattaisiin tuo wallaboon lämpöpussi, ja on kyllä aivan ihana :heart:. Joten saattaa olla että sen turvakaukalopussin hankin samaa sarjaa. Katsoin huutonetistä, niin aika paljon oli pyynti/korkein tarjous käytettyyn wallaboohon, joten hyvä jälleenmyyntiarvo :)
 
Painonnoususta Mulla on tullut plussaamisesta lähtien nyt 5,5kg, ekasta neuvolasta 2,5kg... Olen liikkunut paljon ja syönyt terveellisesti. Ja viikkoja nyt 17+6, että eipä tuo taida kovin ihannepainonnousutilanne olla...
 
Sartsa83
tinker_ no jippii! :( Eipä kuulostaa kovin hehkeeltä sielläkään. Otan osaa myös ja kiitos jaksuista. :heart: Ei täs tosiaan muuten mitään, mut sen huomaa heti kun ei oo saanu ite levättyä, ettei jaksa tuon yhen kiukkuilua eikä tuhmailua. Mut jos ite on nukkunu ees suht hyvin, niin sillon se pvä menee siinä muitta mutkitta ja voi vaan painokkaasti mutta nätisti sanoa kun menee tekeen jotain kiellettyä. Tänään sen sijaan oon joka kerta raivonnu sille, siirtäny sitä noin miljoona kertaa paikasta A. paikkaan B., mikäli on tehny jotain tuhmaa. Jaksaminen ollu ihan äärirajoilla. Nukahti tuo kuitenkin vihdoin siinä 14.30-15 mun syliin, kun otin itse makuuasennon ja pojan siihen kainaloon ja hytkyin siinä. Siihen sitten sammahti. Ja nukahdin hetkeks itekin. Nukku semmosen 1h-1,5h, mikä oli tosi hyvä. Nyt illasta tosin ollu sit taas kiukkunen ikeniensä takia. Meni kolauttaan ikenensä tohon tv-tason reunaan ja huus ku päätä ois leikattu irti. Tsemppiä vaan sinnekin 3v-uhmaikäsen kanssa. "Ihania" nuo seiniin piirtelyt ym. : /

Jomi no sanoppa! Mihin ihmeeseen tää aika menee? Kohta ollaan kuulkaas kaikki puolessa välissä jo! Ja mun "pieni vauva" täyttää ens kuun 21. pv YKSI VUOTTA! Vastahan minä tuonkin synnytin! :D Uskomatonta. :)

Muksuluuri olikos sulla nyt mones tulossa? Meen täällä jo ihan sekasin teistä kaikista. Esikoisestahan yleensä paino tuppaa nousemaan, teki sitten mitä vaan. Ite ootan toista ja plussaamisesta tähän (viikkoja siis nyt 16+4) on tullu jota kuinkin se 2kg lisää.

Sartsa ja Pätkis edelleen vielä 16+4 ;) :heart:
 
^Esikoinen ois tulossa... Jos painonnousu ei kiihdy loppuvaiheessa, tällä hetkellä ennuste näyttäisi tällä viikkovauhdilla olevan sen +13kg kokonaisuudessaan... BMI tällöin olisi 26, kun alkutilanne oli 21. Toivon todella, että tämän enempää ei tule!! Kieltämättä huolestuttaa tämä raju aloitus...että kuinkahan se sitten silloin lopussa tuppaa kertymään.
 
Painonnoususta vielä, mua pelottaa varsinkin noi viikot 30-35, sillon mulla tuli esikoisesta kilokin viiikossa:ashamed:painoindeksin mukaan olin kuitenkin normaalipainon rajoissa koko raskauden ajan vaikka lihoin 20kg:DMutta en vaan haluaisi niitä kiloja, olo ei todellakaan ole kotoisa niin paljon isompana..
 
Tää aatteli ostaa käytetyt tuplarattaat ihan sen vuoksi, että haluan itse päästä päiväsaikaan lenkille. Toivon että kakkonen suostuu istumaan vielä edes sen 45min rattaiden kyydissä kun pääsee sit lenkin päätteeksi puistoon keinumaan ja mäkeä laskemaan. Jos ei suostu, myyn sit rattaat pois. Toistaiseksi on onnistunut ratasajelut mutta jos näyttää ettei millään enää istu niin minkäs teet. Löysin 80€:lla ihan käypäset rattaat joten ei mene hyvä hukkaan jos niille ei käyttöä tule ja joudun ne myymään pois.
 
Heipparallaa! :)

Siitä onkin taas aikaa kun olen täällä käynyt kirjottelemassa : / Koitan lukea vähän enemmänkin teidän kirjoituksia! :)

Kaipailisin myös infoa noista kaksostenrattaista! Meille kun tulee lapsukaisille ikäeroa 1v7kk.
Painonnoususta olette myös puhuneet. Mulle ei oo tullut painoa yhtään :O Oon ihan ihmeissäni kun lopetin sen tupakankin! Ja syönyt koko ajan herkkuja :ashamed: Viime neuvolassa paino oli -82g/vko. No ehkä parempi näin ;)

Sannuli ja teletappi 15+0
 
Sartsa83
Voi muksuluuri!!!!! Sulla ei ole HÄTÄPÄIVÄÄKÄÄN jos sulla kerta ollu BMI aluksi 21 ja sitten se olisi lopussa VASTA 26. Itsellä kuitenkin on jo lähemmäs 30 (oiskohan peräti jo 30), että itellä on tavotteena ettei paino nousis koko raskauden aikana kun sen korkeintaan 6kg. Esikoisesta tulikin 19kg, joista jäi 6kg jäljelle kun muut lähti. Olin esikoista yrittäessä (hormonihoidoissa käydessä) just sopusuhtanen, BMI tais olla sillon 24.22 eli normaali ja kun esikoisesta tehtiin plussatesti, oli kertyny painoa jo hormoneilla 7kg ja sillon lähtö BMI oli jo 26,64. Ja sitten tosiaan synnärillä kun oli tullu se 19kg, BMI olikin jo 33,56. Ja synnytyksen jälkeen, kun 6kg oli vielä "ylimäärästä" plussauspainoon verrattuna, niin BMI oli 28,72. Ja nyt BMI on siis jo 30,1 (tässä laskuria avuksi käyttäen noita laskiskelin). Etten nyt vielä sinuna kauhistelis. Sähän oot normaalipainonen edelleen ja uskoisin sulla olevan semmonen vartalo kun oot jo valmiiks hoikka, että ne myös lähtee imetyksellä pois. Riippuu tietenkin, mimmonen vartalo sulla on ollu tähän saakka. Että ootko joutunu laihduttaan tuohon painoon itses vai ootko aina ollu hoikka.

Sartsa ja Pätkis 16+5 :heart:
 
ellen- Mun kahdella vanhimmalla pojalla on ikä eroa 2v ja sillo ostin sellaiset kaksosten rattaat missä erilliset selkänojat. Oli kätevät! Suosittelen siis, jos kuljet paljon rattailla.

(.) Mä en oo jaksanu istua koneella, ainut mitä niin puhelimella käyn fb:ssä... tää helle vie mun voimat ihan täysin, ei jaksa mitään tehä eikä mitenkään päin olla. Ihan tuskaa :(
Oonkin syksy ihminen, ja odotan oikein innolla pimeitä ja koleita iltoja <3

Mulla oli eilen neuvola. Kaikki oli ok.
Painoa tullu + 124g/ vk
Hb 132
sykkeet oli siinä 150 luokkaa

Liikkeitä en tunne vieläKÄÄN, joen sykkeiden kuuleminen oli suuuuuri helpotus!
Pahoinvointi on onneksi melkein taakse jäänyttä elämää. Joskus tulee pieni kuvotus, mutta hyvin pieni.
Oireista pahimmillaan on suun paha maku, ja pinnan kireys :whistle: Ja uni kyllä yöllä maistuu. Herään aamusin siinä 9-10 ja kauhulla odotan kun koulut pian alkaa niin pitäs olla seiskalta pirteenä pystyssä : /

Mutta, lähden taas tuulettimen eteen makoilemaan....huh...

iimukka ja villahousu 17+1
 
iimukka: Miekään en tunne liikkeitä ja on jo 16+4 menossa, ehkä parin viikon päästä sit. Ihana olis kuulla tosiaan sydänäänet neuvolassa maanantaina.

Painosta sen verran että mulle on joku 3kg tullut mutta en ota stressiä kun tiedän miten ylimääräiset pudotetaan raskauden jälkeen ja tiedän senkin, etten ole syömällä itteäni lihottanut sillä syön hyvin kurinalaisesti ja liikun joka päivä ainakin tunnin verran.

Rattaista jo kerroinkin aiemmin ja mitähän mun piti... no enpä tiedä. Pikkuhiljaa alkaa selkä oireilla kun joka paikka löystyy (mulla on yliliikkuva lanneranka joka kipuilee muutoinkin mutta raskausaikana on pahempi) mutta pärjäilen kun muistan lähteä varovasti liikkeelle ja muistan seistä molemmilla jaloilla. Jos erehdyn laittamaan painon toisen jalan varaan, ei toinen enää liikkeelle lähtiessä pidäkään painoa päällään :) Hienoa! Lisäksi näköjänsä alkaa pikkuhiljaa myös liitoskivut tulla kaveriksi kun häpyluuhun välillä vihloo mojovasti. Vielä kuitenkin pystyy kävelemään, pyöräilemään ja vaihtamaan sängyssä asentoa kiljumatta ja se on jo paljon se :D
 
Sartsa83
Kysymys: maistuuko teillä suussa (jos maistuu jollekin) suolaselle vai makealle? :D Mulla maistuu koko ajan sylki makealle ja mietinkin, onkohan sillä mitään tekemistä sen kanssa, kumpi saattas tulla? Naama ainakin otti tänään suihkun jälkeen itteensä ja tuli joku ihme ihottuma, joka kyllä meni sit ohi... mut ei esikoisesta mitää tämmöstä ollu. Samoin eilen huomasin, että kohtuni kasvaa ovaalin muotoisena sivuttais suunnassa kun pojasta se oli pystyttäs suunnassa ja kasvo eteenpäin... aivan kun tää kasvais sivulle???? :O Mä en siis näihin usko/luota, mut.... mietityttää, voisko näillä olla jotain yhtälöö? :)
 
Heipat kaikille täältä muuttolaatikoiden keskeltä! Meidän muuttopäivä elää kokoajan, mutta viimeistään lauantaina päästään kantamaan. Ja mies on tosiaan hyvin painokkaasti ilmoittanu, että mä en kanna mitään, mutta saan vastuulleni siivouksen, jos oikein tosiaan haluan :)

Tervetuloa uusille :flower:

Tänään käytiin lääkärineuvolassa ja kuultiin sydänäänet ensimmäistä kertaa :heart: Sykettä ei kone ehtiny laskea, kun Syllikki karkas johki piiloon, mutta oltiin iloisia siitäkin, että edes kuultiin jotain. Tosi alhaalta kuulu äänet. Mä olen ettiny kohtua paaaaljon ylempää :D

Neuvolan tuloksia:

Paino + 150 g / vko
Vp: 125/68 (118/83)
HB ei mitattu
pissat oli siistit ja sen lisäksi sain sokerirasitustestin tulokset ja nekin oli ihan ok, vaikka 2 tunnin paastoarvo hipokin rajoja. Taitaa mennä nyt noi huonot rasvat ja nopeet hiilarit pannaan :/

SenSen täällä on ollut kans vähän vaikee suhtautua tähän nousevaan (joskin hitaasti nousevaan) painoon kuin myöskin kasvavaan vyötärönympärykseen. Sain vuosi sitten kesällä pudotettua painoa aika hyvin ja sillon jäi paljon vaatteita isoksi. Nyt on sit esim välikelin takki jo sellainen, että ottaa masusta aika kovin kiinni ja se ahistaa kun sen vaan yhdistää siihen, että se on nafti kun maha kasvaa. Sillä, miksi maha kasvaa ei ole niinkään väliä...Mut keväällähän tuo massu taas pienenee.

Mulle kävi kyl tällä viikolla sen verran hassusti, että paino putos melkein kilon edellisen neuvolakerran lukeman alle. Luulen, että toi 900 g nousu onkin lähinnä sitä, että kiskasin just ennen neuvolaa ihan pimeen tuopin vettä, että saisin pissahädän aikaiseksi :D Mutta pitkällä tähtäimellä näyttäis kuitenkin ihan hyvältä tuon painon suhteen, koska se on pyöriny siinä lähtölukeman huudeilla koko ajan.

Mä kuulin tänään maailman ihanimpia uutisia. Entinen työkaveri, joka on yrittänyt tulla raskaaksi miehensä kanssa jo yli 3 vuotta, on vihdoinkin saanut plussatuloksen ja jopa ultrassa nähnyt jumputtavan sydämen. Olen melkein onnellisempi heidän raskaudestaan kuin omastani :)

Tältä päivältä on pakkailu ohi, mutta nyt vois vähän vetää iltapalaa ja lähtee sit unille. Huomenna keittiön kimppuun :)

Palaan ehkä elokuun ketjuun kommentoimaan muiden juttuja!

Anskutin ja Syllikki 14+6 (huomenna taas pokspoks!)
 
Heippa! Yritin jo lähettää viestin, mutta onnistuinkin sitten poistamaan sen! Oi mitä ihanuutta!!! argh!

Painosta piti kirjoittaa.. Noususuhdanteista ollu täälläkin, pari kiloa tullu! Ja näytää siltä niin kuin olis bisse ja grilliherkut kesällä maistunu! :( mä niin odotan sitä oikeeta vauvamahaa näiden läskien alta! Meinaa tulla jo joku itsetunto-ongelma tän pullamahan kanssa...

Mulla kyllä taitaa olla nyt jonkinlainen kasvupyrähdys tuolla kohdussakin, ainakin semmoselta tuntuu. Niitä menkkamaisia jomotuksia ollu taas joka päivä, samanlaista kun ainakin mulla ihan alkuviikkoina. (oliko muilla?). Mutta eiköhän nuo ihan normaaleja ole...!? Samoin tänne on ilmaantunut nivuskipua, ilmenee varsinkin esim. kun nousee tuolilta ylös tms. mutta myös välillä ihan paikallaan ollessa. Onko nää nyt niitä liitoskipuja??

Tinttara83 ja papunen 14+0 (poksuu!!)
 

Yhteistyössä