**Tammivauvat2008**vol2

Hei,

Nopeasti vaan... Huomenna on Empun 4kk neuvola tuun sitten kertomaan tuoreet mitat.

Sappisaippuaa (Todella hyvää!!!) saa ainakin Hgistä Kirjokanta -liikkeestä. Oon siinä uskossa, että sitä saisi liki kaikista lastentarvikepaikoista, mitkä myyvät kestovaippoja yms. Ja mitä porkkanatahroihin tulee niin kuulin siskon tutulta, että ne lähtisivät pois auringossa. Tämä siis kuultua, en ole itse vielä kokeillut. Pyykit siis ulos aurinkoon kuivumaan. Eräs siivousalan ihminen puolestaan vinkkasi mulle, että kaikki tahrat kannattaa ensin huuhtoa kylmällä vedellä (marjatahroja lukuunottamatta); kuuma vesi kuulema polttaa ne kiinni kuituihin.

Aurinkorasvaa ostin isommille lapsille parisen viikkoa sitten ja apteekissa sanoivat ettei alle 2-vuotiaalle saa laittaa. Farmaseutti oli vähän sitä mieltä ettei välttämättä laittaisi vielä tuolle meidän 2v7kk:llekaan. Mä kyllä laitan, kun ei sitä pysty pitämään poissa auringosta.

Tervetuloa uudet!

Nyt syömään :)

Jimena + Emppu (1301) 4kk
 
carla: Mie kans ite aina maistelen soseita, ja niitä hedelmäsoseita ihan syönkin aina välipalana yms. ne kun on niin halpojakin tääl citymarketissa nuo alkaen 4kk soseet, 15snt purkki! Mut tosiaan ne lihasoseet sit tais olla yli 80snt, niin tulis tosiaan halvemmaks tehä ite. Mut kun mie oon niin laiska :LOL:

Meil on nyt siis syöty yks kasvis-, ja yks hedelmäsose ateria päivässä, aamulla puuro, ja illalla velli :) Ja tissiä ruoan jälkeen ja välipalana.
 
En oo juuri päässy kirjoitteleen kun on ollu kiirusta ja ainakun koneelle istuu päivä aikaan jompi kumpi pikku neideistä rupee kitiseen :attn: .... Iidan 3kk neuvola mitat oli 62 cm ja 6345g
peruna vellii oon nyt antanut iltasin et ollaan saatu nukuttuu yöt itekkin paremmin vellilläkun nukkuu 7-8h putkeen....

joku kysy kärryilystä siis pikkunen kärryihin niin että selkänoja on yks pykälä makuuasennosta ylös päin siihen tyynyuillä vaikka trukien ....

myöhemmin jatkan nyt pitää mennä tuutimaan |O
 
Täälläkin olisi yksi uusi joka haluaisi liittyä joukkoon. Elikkäs meillä poika syntyi 3.1.08, pituutta oli 52cm ja painoa 3870g. Nyt ukkeli 4kk ja risat ja pituutta kertyny 67.5cm ja painoa 7.145g. Soseita mekin täällä syöty ja illalla kunnon annos velliä ja sitten nukutaankin koko yön ja ensimmäinen herätys 7 aikohin aamulla.
 
Gorthaurilla upeita kestovaippoja. :) Riittäisipä sitä itselläkin kädentaidot! Mutta ei sen puoleen, eipä ole konettakaan, tosin oon miehelle vihjaillut että sellainen olisi tarpeen.. :whistle:

Viime viikolla käytiin poitsun kanssa 4kk neuvolassa, painoa oli taas tullut hyvin joten jatketaan täysimetyksellä edelleen ja näillä näkymin sinne 6kk saakka. Ihan ok mulle, päästään sitten soseita aloittelemaan kun mies on kesälomalla niin pääsee poitsua syöttämään. :heart: Mitat 4kk neuvolassa oli siis 7870g ja 67,5cm eli Emil on ihan hyvänkokoinen jötkäle. :D

Mitäs tänne muuta, msn:n puolelle jo kerroinkin, mutta tosiaan mieheltä tuli "virallinen" kosinta viime viikolla kun mulla oli synttärit eli sain sormuksen. :heart: Oli tosin liian suuri ja jouduttiin viedä pienennettäväksi, joten eilen sain sitten viimein käytöön. B) Tosin ollaanhan me kihloissa oltu jo pidempään kun ollaan sovittu menevämme naimisiin, mutta nyt ollaan sitä myös ulkopuolisten silmissä. ;)

Yöt on menny ihan suht ok, iltaisin poitsu menee unille noin klo 20-21 ja nukkuu siitä pidemmän pätkän putkeen. Nyt on kuitenkin ruvennut tekemään sitä että haluaisi nukkua aamuyöstä vain tissi suussa.. |O Pitäisi varmaan sitkeästi ruveta tarjoamaan tuttia öisin kun ei kuitenkaan nälkäiseltä vaikuta vaan enemmän on läheisyydenkaipuuta..

Iidukka & Emil 4kk
 
Ohhoh, tuleepa tnne paljon uusia. Tervetuloa vaan :D

Mie ostin sitä sappisaippuaa kestovaippahulinoilta kestovaippakaupasta (netistä löytyy sillä nimellä myös ) ja se palanen maksoi 2,60e. En oo sitä vielä käyttänyt, muuton jälkeen se on mennyt johonkin piiloon, tottakai nyt kun sitä tarvittaisiin! Ostin sitä silloin vaippojen takia jos niistä ei kaikki tahrat lähde. Jospa nyt komppaisi sen saippuan jostain, meillä on harsotkin porkkanassa. Sampo pulauttelee edelleen paljon, ei kiinteiden aloittaminen auttanutkaan siihen vaivaan. Puklu vaihtoi vain väriä oranssiin. Hohhoijaa..

Meillä menee sosetta n.1-1½ purkkia päivässä, 2 purkkia velliä, joku 4->dl tuttelia ja tissimaitoa, määrää en osaa sanoa ;) Pojasta on tullut kauhea syöppö, jatkuvasti saa jotain antaa. Sillä on jo kaksoisleuka ja makkarajalat :LOL: No eipä tarvi enää kuunnella hoikkapoika- virttä neuvolassa.
 
Hei taas,

Onnea Iidukka kosinnasta! Jokos hääpäivän päätitte?

Tässä sitten Emilian uusimmat mitat (4kk 1vko): painoa 7,305kg ja pituutta 65cm. Sisaruksiinsa nähden puoli senttiä lyhyempi, mutta 300g painavampi. Eli hyvin riittää äm täälläkin, ei tarvetta soseisiin vielä.
 
Ellatje
Heippa!

Täällä jälleen uusi ilmoittautuu! mielenkiinnolla olen seurannut keskusteluanne jo viime syksystä lähtien. Meidän tyttö syntyi 1.1. mitoilla 2720 g ja 49 cm.

Ja heti kättelyssä kysymys Gorthaurille: millä kaavalla olet noita vaippoja tehnyt? Minäkin yritän aina jossain välissä vaippoja ommella, aina kun pikkuneiti antaa siihen tilaisuuden. Tähän asti ollaan menty harso/nauhavaippa + imu -virityksillä, mutta nyt tyttö kääntyilee niin paljon, että pakko ottaa jokin nopeammin puettava vaippasysteemi käyttöön.
 
Iidukka, nyt voit vihjata sen ompelukoneen olevan hyvä kihlajaislahja..

Ellatje. Suuren käsityölehden kaavoilla on nuo tehty. Sisävaippa 2/2007 numerossa ja taskuvaippa oli 1/2008 numerossa. Jos vaippa tarvii saada nopeasti päälle niin aio-tai taskuvaippa on sitten paras vaihtoehto. Menee yhtä helposti päälle kuin kertiskin. Hulinoilla on yleensä kaavoja myynnissä. Kirjastosta voit hakea noita numeroita, jos sulle ei tuu toi lehti.
PULia on noi kuoret taskuissa, sisäpintana kuivaliinakangasta. Sisävaipoissa kangas on mitä sattuu. Nyt on tota velouria ja sisäpintana flanellia. Sitten tuhoan ukon äärimmäisen hirveän panda-paidan ja teen siitä vaippoja :LOL: Se ei suostunut luopumaan siitä vapaaehtoisesti joten piilotin sen. Kohta se löytyy meen vaippalipastosta. Vähänkö oon julma..
Noita vaippoja on loppujen lopuksi ihan helppo tehdä. Ensimmäiseen mulla meni tosin aikaa jotain 1½ tuntia :whistle: Nyt yhden ompeluun n.20 min jos ei tee mitään ylimääräistä siihen.
 
Tervetuloa uusille :wave:

Meillä taas tänään Jasu nukkui sitten 5 tunnin päikkärit ulkona :eek: Kyllä oli taas outoa kun koko ajan odottelin et heräis. Sitä pikku-ukkoa oikein jo kaipas kun oli niin pitkä pätkä... =)

Uni vaikeuksiin ... Mulla on sellainen pikku kirjanen, kuin vauvan uni-käytännön ohjeita vanhemmille, Siobhan Sterling (hinta 4,99e en tiedä onko ollut tarjous?) mut ajattelin et tässä on ainakin paljon käytännön vinkkejä iahn vastasyntyneen unesta - kouluikäisen uneen.. Monia erilaisia "unikouluja" ja tosiaan silleen lyhyesti ja ytimekkäästi selitettynä, sivuja vajaa sata..Itsekkin nyt tämän vasta muisti, vaikka äitini toi sen minulle jo sairaalaan :eek: Nyt alkoin sitä selaileen ja lukeen, josko sais vinkkejä miten sitten alkaa muutaman kuun päästä Jasulle pitään unikoulua, et loppuis nuo yö syömiset.. ja kirjallisuutta varmaan löytyy muutakin, mut tää ainakin tosi halpa..

Sappisaippuaa täytyy varmaan itekin hommata kun tuo porkkana tosiaan jäi noihin bodeihin kun alussa sitä oli ties missä sitä ruokaa, sit muutana tuttu kehui et ihan fairilla ovat saaneet ruokatahrat poissa..

Meillä kanssa ostettiin Jasulle aurinko lasit, itse en ollut ostamassa niin en kyllä yhtään tiedä minkä merkkiset, enkä kyllä ole kattonut onko laseissakaan mainittu..taitaa olla ihan perusmalliset...

Jees poks, nyt tekeen jauhelihakastiketta ja pottuja, nami nami... :p

Piku ja Jasu
 
Moikka kaikille! =)

Eipä ole minullakaan ikävä kyllä tullut tänne vähään aikaan kirjoteltua.. :( Niin kiirettä muka pitänyt ja tuolla kerhon puolella olen palstaillut enemmän.. :) Meillä tosiaan Antti kasvaa vauhdilla, oppi n. viikko sitten kääntymään itse selältä masulleen ja nyt sitten pyöritään koko ajan.. :) Ja parin viikon päästä meillä olisi taas neuvolaan aika, Antti silloin jo tasan 5kk.. Saa nähdä meneekö jo 8kg rikki :D Voi olla etten taas vähään aikaan täällä jouda kuulumisia kirjoittelemaan kun meillä on muutto ens viikon jälkeen :) Mutta koitan ainakin käydä teidän muiden kuulumisia lueskelemassa :)

Tytsi ja Antti :heart:
 
Hei kaikki!

Kirjoittelin välillä tuolla odottajien puolella ja nyt vihdoin tänne tammivauvoihin. Eli Elina syntyi tasan laskettuna päivänä 31.1.08 ja hyvin on lähtenyt menemään, alkuvaikeuksien jälkeen. Alussa oli vatsavaivoja ja kävimme vyöhyketerapiassa mikä oli todella tehokasta. Olemme sitten hieroneet Elinaa joka päivä. Kuukauden iässä otin myös korvikkeen käyttöön kun oma maito ei sitten millään riittänyt ja se näkyi myös puntarissa. Elämä muuttui kertaheitolla. Ensimmäisenä kuukautena olin kyllä tosi väsynyt, öitäkin valvottiin... Nyt yöt nukkuu hyvin, menee 20-21 nukkumaan ja syö kerran yössä, heräilee 6-8 aikaan. Kovin on seurallinen ja leikkimatolla ei kauaa yksin viihdy vaan pitää vähintään olla vieressä leikkimässä...

Soseista olisin kysellyt teiltä, joilla jo aloiteltu. Eli äitienpäivänä annoin ensimmäiset maistiaiset bataattia, ja lisäsin aina t-lusikallisen päivässä annosta, kaksi kertaa päivässä siis. Viikko mentiin bataatilla kunnes aloin lisätä hieman perunaa joukkoon, mutta maha on mennyt tukkoon... pari päivää meni ekassa kakassa ja sitten tulikin kahdet peräjälkeen. Huomenna on kolmas päivä taas kun kakkaa ei kuulu, ja kuitenkin on aina normaalisti ennen kiinteitä kakannut sen pari kertaa päivässä. Tänään en sitten uskaltanut antaa soseita lainkaan, ja sen näkee nyt sitten korvikkeen määrässä, ei millään meinannut rauhoittua nukkumaan, vaan söi normaalin desin sijasta yli kaksi! Mutta, siis vinkkejä ja neuvoja viisaammilta, ehkä pitäisi unohtaa tuo peruna? Nyt en tiedä kuinka uskallan soseita antaa kun maha ei toimi, mutta näyttää kuitenkin jo tottuneen siihen, että enemmän täytettä masussa kuin vain maito... Onko muilla ollut tällaista? Pitäisikö taas aloitella alusta, t-lusikka kerrallaan...?! :/
 
meillä meni kanssa hiukan kovaksi maha tuosta perunasta mutta annoin sitten luumusosetta ja jo rupesi vatsa toimimaan. sen jälkee vaihdoin soseet peruna- kukkakaaliin ja peruna-porkkanaan ja mtn ongelmia ei ollu. Kaupan soseita annoin. En tiedä oliko tästä mtn hyötyä..
 
Juu, mielessä on tuo luumusose käynytkin. En vain olisi näin alussa halunnut antaa mitään noin makeeta, ettei sitten sen jälkeen peruna ja muut kasvikset maistu vähän puulta..., mutta nyt en kyllä muuta keksi kuin ottaa neuvosta vaarin ja käydä kaupan hedelmäsosehyllyllä! Kiitos mievaa ja Katja87 neuvosta! Jos vielä muilla tulee jotain mieleen niin kaikista vinkeistä olisin toki kiitollinen!
 
Pitää ihan nostella tätä meidän pinoa, kun taas on tippunut niin paljon :whistle:

Meillä on nyt mennyt taas muutama yö ihan kivasti, ei oo poitsu syönyt kuin pari kertaa yössä (välillä kun tuossa syöpötteli 4-5 kertaa yössä ) Ruoka on taas maistunut ihan kivasti päivällä, niin ei tarvii yöllä tankata :)
Tälllä ei pysytä enää ollenkaan paikoillaan. Varsinkin jos ilman housuja on, niin silloin liikkuu paljon enemmän mitä housut jalassa. Turha laittaa minkään alustan pälle, kun hilaa pyllyä sivulle siihen tahtiin, ja pyörähtää mahalleen ja takas selälleen, ja potkii kovaa taakse päin :)
Lattialla pääsee myös eteenpäin n. ½ metriä ryömimällä, jaloilla potkii kovasti, mut kädet ei oikein tule vielä mukana.

Mukavaa viikonloppua teille!
 
Meillä menee 1 soseateria päivässä ja välillä masu on hieman tukossa.Mutta vielä on selvitty ilman laksatiiveja eli luumua.Meillä alkaa heti tulla kitinää jos vatsa ei toimi joka päivä.
Elli saa peruna-porkkana sosetta ja myös maissi ja bataatti kokeiltu.Vielä ei ole tarvetta toisee ateriaan mutta nyt kun 2 vkoa saanut kiintetä niin osaa jo sitä vaatia :D ei parane olla antamatta kun kerran on aloitettu.Hedelmiä saapi sitten vasta toivin päästä.

Ellillä on kova vauhti päällä mahallaan ollessa, tänään pääsi aavistuksen ettenpäin ja hirvee menohalu tuntuu olevan.Mutta ei vielä itse pääse mahalleen joten oppimista riittää.

Hyvää viikonloppua kaikille!
Susa ja Elli 4kk
 
Hellurei!
Täälläkin vaihteeksi lämpimämpää ja aurinkoki näyttäytyy. Mutta sitten puolestaa Luca röhii ja yskii :snotty: muuten on pirteä ja touhukas. Mut kauhian kuulonen toi yskä. Kahtellaan joskos illalla höyryteltäs ku saunan lämmitykseen aletaan.

Huomenissa kun/jos hyvä ilman jatkunee, niin mennä mun vanhemmille auton pesuun ja jos saatais huollettua myös mun pyörä ajokuntoon. Ja jospa taas päästäis grillaileen ku ilmat on lämpimät.

Pikasin kuulumisin Saaru ja MUKSAA VIIKONLOPPUA KAIKILLE!
 
Tervetuloa mukaan uutukainen ja ärris ja mievaa ja Ellatje!

Onnea Iidukka kosinnasta! Millon on häät?

Piku81: Kerroit, että teillä nukuttiin 5 tunnin päikkärit ulkona. Meillä neitikin "vetäisi" yks päivä 8 tuntia päikkäreitä putkeen ja olin aivan ihmeissäni, vaikka neiti yleensä nukkuukin monta tuntia päikkäreitä, mut toi oli jo ennätys. Sit sain neitiä pidettyä tunnin hereillä ja sit hän nukkui vielä 3 tuntia päikkäreitä niiden 8 tunnin lisäksi.

uutukainen: Meilläkin neiti heräilee yöllä. Aiemmin mentiin yhdellä yösyötöllä, mut nyt syö aika tiheesti: en tiiä onko nälkä, mut ku tuttikaan ei kelpaa.
Meillä ei ole sose tahroja vielä vaatteissa ole, kun ei ole alettu vielä kiinteitä maistaan.

Nyt pitäis lähteä antaan isommille aamupalaa, joten :wave:

Tammiäiti ja Viola-neiti TÄNÄÄN 4 kk :heart:
 
Mie niin kateellisena lueskelen teidän vauvojen päiväunista.. :ashamed:
Meillä on nyt tullut päiväuniin vakio, muutama edellinen viikko on menty 4:llä päiväunilla päivässä, tänään nukkui kerran jopa ½h kerrallaan (harvinasita!) ja kolmet päikyt oli sit n.15min. Ja nää on ihan normaalipituisia unia meillä :snotty:
 
Jokos teillä muilla on alkanut synnytyksen jälkeen ensimmäiset menkat?
Mulla eilen nipisteli mahaa koko päivän, ja tänä aamuna sit alkoi menkat |O Ei ois vielä tarvinnut. Imetän siis edelleen kiinteiden ohella, mut missään vaiheessa en oo ihan täysimettänyt.
Katja ja Albert vajaa 5kk.
 
Moi. Katja kyselit menkoista...Täällä ei ole vielä alkanut, eikä oo mitään tuntemuksiakaan sinne päin. Imetyksen lopetin pari kk sitten, että luulis jo niiden menkkojen pian tulevan. Maitoa tulee, -ihme kyllä, vieläkin tisseistä kun niitä puristaa :eek:

Meillä likka kääntyi selältä masulleen pari päivää sitten ekaa kertaa :heart: Oli tosi söpöä kun se äherrys vihdoin palkittiin. On meinaan yritystä ollut jo useamman viikon ajan.
Meillä on alettu taas nukkumaan päiväunia, tänään nukkui yhteensä 5 ½ tuntia. Ekat nukkui aamupäivästä 2 tuntia ja sitten veteli 3½ tuntia iltapäivällä. Yötkin menee kivasti ilman syöttöjä ja meitin viekussa likka tuhisee :heart: Mikä sen ihanampaa kun yöllä heräät ja tyttö tuhisee sun kyljessäs :heart: :heart:

Että mä oon niin onnellinen meidän tytöstä :)

Töihin paluu itkettää edelleen, hitto kun keksis jonkun ratkaisun, ettei tarvis töihin mennä. Rahallisesti ois ihan pakko töihin palata....Voi ITKU :( ja surku.....

Carla ja tyttö pian 5kk :heart:
 
carla: Sun pitää nyt yrittää saada miehen pää käännettyä sen "pikkukakkosen" tekemisen kanssa, niin ratkeaa tuo "töihinpaluu-ongelma" siinä samalla :hug:
:D


Mie oon oikeesti vähän kateellinen, kun toisilla tää vauva aika on ollut niin ihanaa, miusta ekat 3kk oli hirveetä :( Sellaisen jälkeen en pysty enää ajattelemaan mitään uusia vauvoja..
Anteeksi, en halua mitenkään latistaa sinun onnea, älä käsitä tätä niin.
 

Yhteistyössä