***TAMMIVAUVAT*** Toukokuussa

Moikka taas kaikille!
Kauheesti uutisia tullut taas pari päivän aikana kun en oo kerinnyt käymään!

Enielle kovasti onnea täälläkin mietityttää et voisko olla kaksoset tulossa, oireet on nimittäin niin vahvat ja kaikkien kirjojen mukaan ns etuajassa.. tissitkin on niin turvonnut et piti ostaa kaks kokoa isommat liivit :eek: ja housuihinkaan ei meinaa mahtuu ku oon niin tuvonnut.

lara :hug:

Onnittelut kaikille plussanneille! :heart:

(.) Tosiaan turvotus on kova, ja sen lisäksi väsymys on aivan kamalaa... sen takia en pahemmin oo täälläkään käynyt, kotiin kun pääsee se on suoraan sänkyy tai sohvalle ja unia aamuun asti.. tänää illalla oon varmaa ihan kuollut. Aamulla kuuelta lähtii miehen kanssa töihin, sitten meen toiseen työpaikkaan iltavuoroon ja pääsen vasta ysiltä, meinasin kyllä luovuttaa aamulla, mut oli pakko lähtä ku toinen auto on huollossa.

Jos en enää kerkee takasin hyvää viikonloppua kaikille. Pitäkää hauskaa ja muistakaa levätä!
url=http://www.meilletuleevauva.net/user.php?id=2851]
[/url]
 
Onnea kaikille uusille plussanneille :heart:

Hipkukka Joko olet saanut vastauksen verikokeista?Onko siis kyseessä keinohedelmöitys?Ei tarvi vastata ollenkaan mikäli arka asia sinulle.Uteliaisuuttani vain kyselen,kun mulle aivan uutta asiaa.Peukutan täällä plussaa sinulle vaikken edes tiedä kokeista mitään. Jäi vain sellainen tunne ettei raskautuminen ole teille niin helppoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja voikukkatyttö:
Hipkukka Joko olet saanut vastauksen verikokeista?Onko siis kyseessä keinohedelmöitys?Ei tarvi vastata ollenkaan mikäli arka asia sinulle.Uteliaisuuttani vain kyselen,kun mulle aivan uutta asiaa.Peukutan täällä plussaa sinulle vaikken edes tiedä kokeista mitään. Jäi vain sellainen tunne ettei raskautuminen ole teille niin helppoa.
Näillä keskustelupalstoilla minä olen ihan avoimesti kertonut noista meidän hoidoista. Joten saapi kysellä, vastailen minkä osaan :D Veritesti oli tänään ja tulos oli selkeä plussa, joten ehkäpä uskaltaudun joukkoonne ihan kunnolla. Pieni pelko koko ajan on, ei kai siitä pääse mihinkään, ennenkuin lapsi on sylissä.

Lyhyesti meitin tausta on se, että 2004 on aloitettu yritys. Tutkimuksiin hakeutumisen jälkeen selvisi, että meille spontaani raskaus on hyvin epätodennäköinen. Meille suositeltiin suoraan rankinta hoitoa, joka omilla sukusoluilla voidaan tehdä. Hoitokertoja on ollut useampi ja takana on tuulimuna ja keskenmeno. Lisäksi viimeisessä hoidossa lääkäri ilmoitti, ettei enää suosittele minulle stimulaatiohoitoja, kuulun riskiryhmään ns. hyperstimulaation saamisessa. Viimeisessä se oli lähellä. Esikoinen sai alkunsa pakastealkionsiirrosta (PAS). Poika syntyi 11/07. Nyt olemme yrittäneet saada raskautta alkamaan alkioilla, jotka tuolloin jäivät pakkaseen. Tämä oli kolmas siirto, muissa alkio ei ole edes yrittänyt kiinnittyä. Pakkaseen jäi enää yksi 'olki' eli yksi mahdollisuus olisi vielä.

Esikoisen raskaus meni muuten hyvin, mutta rv12 minulla oli uhkaava keskenmeno. Joka onneksi oli vain uhkaava... Joten voipi olla, että minä tulen koko tämän alkuraskauden panikoimaan ja stressaamaan :ashamed: Mutta yrittäkää kestää...

Enie voit lisätä seuraavat tiedot ikä 28v, synnäri TYKS, toinen lapsi, työnimi AatosII
Laskettu on laskureiden mukaan 14.1, mutta luulen sen parilla päivällä muuttuvan. Alkion siirrossa, kun se alkion ikä siirtopäivänä vaikuttaa laskettuun.

Seuraava etappi on 28.5 jolloin olen menossa alkuraskauden ultraan TYKSiin klinikalle. Siellä päätetään miten tukilääkitys lopetaan ja ennen kaikkea varmistetaan, että kaikki on kohdussa hyvin. Esikoisen kohdalla soitin neuvolaan vsta tuon ultran jälkeen ja niin taidan toimia nytkin.

Olo on edelleen hyvin epäileväinen/epäuskoinen/epämääräinen :whistle:
 
Hipkukka Oikein paljon onnea ihanista uutisista :heart: ja kiitos kun viitsit valaista tietämätöntä :ashamed: . Nyt toivotaan kaiken menevän hyvin,kuten tietenkin muillekin odottajille toivotaan.Jotenkin itsellä näin alussa kovin epävarma olo vaikken keskenmenoa koskaan ole joutunut kokemaankaan.Yritän nyt ajatella ettei ennakkoon murehtimalla yhtään viisaammaksi tule.Kovin silti jänniä ja pitkän tuntusia nämä eka viikot ovat :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja millinka:
hipkukka paljon sulla tuo arvo oli? :) Ja onnea paljon teille plussasta :heart:
Mie en tarkkaa arvoa kysynyt, mutta yli 1000. Esikoisesta oli yli 900. Molemmissa testi oli 14 päivää siirrosta. Tuo lukemahan nousee huimaa vauhtia alkuraskaudessa. Jo seuraavana päivänä voi luku olla pa-aaljon suurempi.
 
Täällä kun oli puhetta tuosta pissatestistä, mikä neuvolassa tehdään, niin olen saanut semmoisen kuvan että se tehtäisiin joka käyntikerralla. Mutta tehdäänkö se jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä? Kun aikaa varasin niin ei mulle mitään mainittu et mun pitäs sitte testi tehdä, luulis et ois sanottu jotai että tietää olla pissaamatta 3-4 h? Valaiskaa mua :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja julppe:
Täällä kun oli puhetta tuosta pissatestistä, mikä neuvolassa tehdään, niin olen saanut semmoisen kuvan että se tehtäisiin joka käyntikerralla. Mutta tehdäänkö se jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä? Kun aikaa varasin niin ei mulle mitään mainittu et mun pitäs sitte testi tehdä, luulis et ois sanottu jotai että tietää olla pissaamatta 3-4 h? Valaiskaa mua :D
Meillä tehtiin joka käyntikerralla vain sellainen itse neuvolan vessassa tehtävä pikatesti, jossa oli proteiini ja sokeri, ja se tulos sit kerrottiin neuvolan tädille. Mut vaihtelee varmaan eri neuvoloissa mikä on käytäntö.

).( Niin hirvee vauvakuume on nyt iskenyt! :LOL: Tekis hirveesti mieli jo ostella kaikkia ihania vaatteita. Voi kun pääsis pian synnärille ja halailemaan pötköä! :heart:
 
Ainakin mulla se pissatesti on edessä nyt ekalle neuvolakäynnillä, saa nähä onko sit joka kerta?

Oletteko muut huomanneet, että yskiminen vihlasee alavatsasta varsin maireasti? Täytyy toivoa ettei tule mitään pahoja yskänpuuskia, voi olla ikävät oltavat muuten:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja pinkgreen:
Oletteko muut huomanneet, että yskiminen vihlasee alavatsasta varsin maireasti? Täytyy toivoa ettei tule mitään pahoja yskänpuuskia, voi olla ikävät oltavat muuten:)
Kun yskäiset jännitä alavatsanlihakset ja varsinkin lantionpohjanlihakset. Mie kävin esikoisen kanssa vauva-äiti-jumpassa, jossa paljon kiinnitettiin huomiota lantionpohjanlihaksiin. Se vetäjä neuvoi, että naisien tulisi aina yskähtäessä kiinnittää huomiota noiden lihasten jännittämiseen. Ehkäisee kohdunlaskeumaa ja virtsan karkailua yskiessä. Siitä tulee tapa pian, eikä kohta enää huomaakaan kun automaattisesti jännittää lihaksia. Muutenkin aina, jos nostaa jotain raskasta olisi hyvä jännitää lantionpohjanlihakset, jotta kohtu saa tukea kun yläpuolelta tulee painetta alaspäin. (Tosi hyvin taas selitetty :ashamed: )

Mie vaan surffailen netissä, kun pitäs laitaa huomisia tavaroita valmiiksi :whistle: Tätä se on oman ajan hyötykäyttö :D Saiskohan edes ajoissa mentyä nukkumaan...
 
Yksi tänään plussannut liittyy joukkoonne!! :heart:
Tica....28....OYS....toinen lapsi.... arvuuttelen taas poikaa tulevaksi. Laskettu aika netin laskurin mukaan ois 10.1.2010, mutta kun e-pillereiden poisjätön jälkeen ei sitten kerennyt tulla yhtään normikiertoa... niin tuohan la voi vielä muuttua...
 
Mussu hieno juttu että sait tuloksen myös nopeasti.

Mussu ja Hipkukka Alkoi vain epäilyttää että olisiko pitänyt kans odotella neuvola-ajan varaamisessa, niin kuin tekin teette..? Mulla on tyksissä varhaisultra 28.5, ja varasin jo 1. neuvolan joka on viikko ultran jälkeen. :/ Neuvolan terveydenhoitaja ei sen ihmeempiä sanonut kuin että saan neuvolakortin mukaani tyksistä.

Lara :hug: Voimia ja jaksamista!

Enie - vau, tuplasti onnea :heart: :heart:

Flunssan pahin vaihe alkaa helpottaa. Ikävää olla kipeä kun ulkona on hienot ilmat. Aloin selvitellä kertyneitä lankoja jos alkaisi neulomaan jotain. Ajattelin Taaville nuttua, jos sen myötä jotenkin iskostuisi ajatus siitä että vauva on oikeasti tulossa. En tiedä miksi en sitä meinaa sisäistää vaikka tiedän olevan raskaana... Ehkä ekan ultran jälkeen alkaa tajuamaan? Vai sitten kun vauvan liikkeet alkaa tuntua?
 
Lili78 Vaikeaa täälläkin on tuo sisäistäminen :D Minäkin luulen, että kunhan on ultrassa käynyt ja varsinkin sitten kun maha alkaa kasvamaan niin ehkä sitten sitä raskaana olemista ei pääse unohtamaan =) Mutta tässä vaiheessa minä ainakin vielä joka päivä mietin että ihanko oikeasti tuolla mahassa on jotain :D

Mä ajattelin vielä soittaa jossakin vaiheessa sinne neuvolaan ja varmistaa että oliko tarkotus tehdä sitä pissanäytettä siellä, kun ei aiemmin ollut siitä mitään puhetta.

Lily of the valley Minunkin tekisi jo kovasti mieli ostaa jotakin vauvalle! :heart: Mutta pakko vielä kiertää lastenvaatepuoli kaukaa :D Lupasin itselleni että kunhan eka ultra takana niin sitten saan jotain ostaa =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lili78:
Mussu ja Hipkukka Alkoi vain epäilyttää että olisiko pitänyt kans odotella neuvola-ajan varaamisessa, niin kuin tekin teette..? Mulla on tyksissä varhaisultra 28.5, ja varasin jo 1. neuvolan joka on viikko ultran jälkeen. :/ Neuvolan terveydenhoitaja ei sen ihmeempiä sanonut kuin että saan neuvolakortin mukaani tyksistä.
Mie en esikoisesta saanut neuvolakorttia TYKSin klinikalta :whistle: Silloin vaan oli niin epäuskoinen ole, että todella oon raskaana, etten uskaltanut neuvolaa tilata, ennen ultraa. Heti kun ultrasta poistuin soitin neuvolaan.
Sama nyt, en uskalla soittaa ennen kuin olen varma, että kaikki on hyvin :ashamed: Me ei asuta Turussa, joten neuvolaan menen omalle paikkakunnalle.
 
Lili, kuulostaa ihan hyvälle tuo sun aikataulu, että viikko ultran jälkeen on eka neuvola - mitäpä siellä tyksissä sitten enää ravaamaan, jos ei ole mitää hätää. Voi olla, että lähempänä ultraa mäkin varailen ajan neuvolaan sitten ultran jälkeiseksi ajaksi - vaikka juuri seuraavalle viikolle. Tyksistä en ole saanut mitään ohjeita, mutta katsoin juuri, että esikoisesta olen ollut ekassa neuvolassa rv 8+3.
 
Eilen antoi pää oireita, että tulisiko migreeni. Olin ihan unohtanut tämän vaivan. Mulla on ollut alkuraskaudessa pitkittynyttä migreeniä. Ekassa raskaudessa ei ollut, mutta seuraavassa oli viikon verran. Kuopuksesta taisi olla kolme viikkoa ja sitten hellitti ja seuraava kohtaus kesti pari viikkoa. Viime kesäisessä raskaudessakin oli, mutta silloin oli myös kova stressi, kun käytiin ultrassa ja odoteltiin näkyiskö sykettä.
Muistan jonkun sanoneen, että tämä vaiva pahenee aina raskauksien myötä. Eikä sitä pysty välttämään, kun se johtuu hormoneista. Se on alkanut suunilleen rv7.

Ens viikolla ajattelin tilata ultran. Ettei tarvitse sinne niskapoimuun asti jännittää. Mulla viime raskaudessa saatiin sydänäänetkin neuvolassa, vaikka pikkuisen kehitys oli lakannut rv6.

Muuten vointi ihan hyvä. Vähän väsyttää ja sellaisia huononolon aaltoja tulee ajoittain.

Nyt näyttäisi, että on poika tulossa.

Kirjoittelin näköjään vaan omaa (.) tai pitäiskö laittaa vielä ).(

Tervetuloa uusille




 
Tervetuloa uusille mukaan ja onnittelut plussauksesta :flower:

Sitten sitä omaa napaa taas tällekin päivälle.

Eli eilen illalla se sitten tapahtui. Eli vessa käynnillä tuli verta paperiin.
Ihan sellaista kirkasta ja olipa kiva mennä nukkumaan, kun ajatteli että
sieltä ne nyt sitten kesken ovat tulossa :(
Että ei tässä näköjään voi sitten huojentua yhtään missään vaiheessa ja nyt on taas tietysti se pelko persuuksissa, että jokin on hullusti ja ei päästä loppuun asti.
Onneksi sitä ei ole nyt sen jälkeen ollut lainkaan, mutta mistäpä sitä tietää koska se taas tulee.
Toisaalta mietin sitä, että kun eilen piti puuhastella vähän :whistle:
niin olisko siinä voinut tulla hankaumaa ja johtua sitten siitä?
Voi että kun olisi itsellä ultra laitteet ja vois katsoa itse mitä sinne masuun kuuluu.
Onneksi tiistaina on jo se ultra taas niin saa silloin taas uutta tietoa tilanteesta...toivottavasti on vielä tilanne josta tietoa saada.
Eli samassa pisteessä ollaan kun ihan alussa, että joka vessakäynti pelotti että koska on verta paperissa.
Eilen vielä vitsailin että näillä vihlonnoilla, väsymyksellä ja huonolla ololla olen sairauslomalla jo ennen sitä viikkoa 25-26 ja todennäköiseti hyvin pian.
Mietin tuossa jo, että jos olis oikein malttamaton niin kokeilis soittaa päivystykseen josko ne siellä katsois tilannetta. Mutta toisaalta, kun he ei sille voi mitään jos kesken ovat tulossa ja tiistaina jo on se varattu ultra niin....

Mutta oikein aurinkoista lauantaita ja tarrasukkia teille kaikille :heart:
 
Heippa taas! Miellä siis synnäri ekks, ei työnimee viellä, eikä oikeen fiiliksiä kumpi ois tulossa. Mie kävin jo päivystykses ultrassa kun maha kipuili kovin. Kaikki näytti olevan kunnossa, kaveri oikees paikas ym. Mahakipukaan ei sit sellasenaan oo takas tullu, välillä nippailee kyllä. Sydänääniä ei viel kuulunu ku viikkoja niin vähän. Mulla siis vko 6 nyt menossa, ja päivystykses kävin vkolla 5+2. Oireita ei kauheesti, tissit kipuili kyl hurjasti mut nyt ehkä ei enää niin kipeet ja lähinnä suurin oire tää etova olo! Ei maistuis ruoka, ja ei uskalla oikein lähtee minnekään ku koko ajan oksettaa. Kertokaas kuin kauan tää yleensä kestää, mille viikoille (on varmaan aika yksilöllistä, mut jotain kokemuksii)?.
 
Anni-77 Mulla etovaan oloon auttoi,kun tasaisesti imeskeli kurkkupastilleja.Ekassa raskaudessa mulla olo helpottui viikon 13 tietämillä.Lienee kuitenkin kovin yksilöllistä niin kuin epäilitkin vaan jos helpottaa niin ainakaan omasta ystäväpiiristä kukaan ei etovasta olosta ole koko raskautta kärsinyt.Loppu kolmannes kului ainakin itsellä enemmän närästyksen parissa,joten ojasta allikkoon :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tash:
Tash, 20, ensimmäinen lapsi, la 4.1. ei tietoa onko tyttö vai poika, synnäri on K-SKS ja "työnimeä" ei ole (vielä) :D

Oireita ei oo kun rintojen lievä arkuus, vessassa ravaaminen ja mahan nippailu :) Toivottavasti tämä pienokainen pysyy matkassa loppuun asti, kun edellinen meni kesken :(


Huomasin just että olin laittanu iäkseni 20, vaikka viikko takaperin täytin 21. :D Heh, kun synttäripäivänäni plussasin, niin jäi ikävuoden vaihtuminen taka-alalle ja unohduksiin :LOL: :p
 
Lääkäri soitti tuossa, ja kyseli onko kuumetta, kipuja jne...
Sitten sanoi että ei kuullosta vaaralliselta ja pitää ottaa nyt rauhallisemmin,
sekä jos alkaa tulla runsaammin vuotoa niin sitten lähete KYS:n.
Mutta kaipa tässä sitten suht rauhallisin mielin voi olla.
 

Yhteistyössä