***TAMMIVAUVAT***Tammikuussa (syntyneet päivitetty 31.1.10)

-Myy-88
-vauva10
-niinuska05
-mude08
-KiaralA
-Sero
-Pikkuakka
-Pörri
-Ja minä itse

Non nii.. me ollaan ainaki jäljellä.. siellä elokuussa poksahtavien kasassa :D
Eipä täällä omaan oloon yhtään mitään uutta!!!!!! |O

Lumi: mä ainakin odotan että voin liikkua ilman liitoskipuja, kääntää kylkeä siihen heräämättä, pukemista ilma hikikarpaloita otsalla... yleensäkin että pääsen liikkumaan ilman ylimääräisiä puhinoita ja ähinöitä ja kolotuksia ja voivotuksia.. :D ja vaatevalikoima vähän laajenee tästä aika suppeasta.. :D
 
Olipahan ristiriitaisuuksien ilta / yö. Poika huusi kuin syötävä reilu tunnin illalla puolen yön tienoilla. Muutenkin kukkui eilen taas tosi kauan hereillä, ei nukkunut vissiin kuin yht. 4 tuntia koko päivässä!!!! Ihan tyytyväisenä kuitenkin suurimman osan aikaa, paitsi sitten tuo yöhuutelu.

No sain rauhoitettua (en enää ees muista miten....) ja nukahti minun rinnalleni, nukuttiin sitten 2,5 tuntia nojatuolissa. Heräili puoli kolmen aikaan itkeskelemään, siirsin pinnasänkyyn tutin kanssa ja lähden hakemaan pulloa. Pääsin takas yläkertaan niin toinen olikin ihan syvässä unessa. Menin sitte itsekin nukkumaan omaan sänkyyn ja heräsin kitinään 04.00. Sitten vasta syötiin. Taas vähän kitisi ja nukutin rintaani vasten ja siirsin omaan sänkyyn. 06.00 herättiin taas, mutta sitten kelpasikin tutti. Ton tutin kanssa on vaan paha kun nukahtaa se suussa ja sitten parkuu kun se tipahtaa. No päätin olla tuttivahtina ja otin poitsun viereen vierassänkyyn, ja siinä nukuttiinkin sitten 9.30.

Eli 00.30 - 9.30 yhdellä syötöllä?!?!? No eipä tuo nälkäinen tuntunut olevan. Sitten kyllä maito maistui kun herättiin ja sain hänet eka kerran aamupäivästä uudelleen nukkumaan moneen päivään!!!

Nämä onnistumisen hetket antaa aika paljon voimia jaksaa noita mahavääntelyitä ja huutoa.

Ei vieläkään päästä ulos.... :headwall:

Mulla on tuo imettäminen nyt jäänyt tosi vähälle. Se on sellaista tuskien taivalta ja tahtojen taistoa, väsyttää molemmat. Oon pumpannut ja antanut lisäksi korviketta. LUulen, että tuo imettäminen jää kokonaan pois kyllä aika nopeasti, toinen syö pullosta niin nätisti ja hienosti.

mamma ja Kirppu 13 vrk
 
Täällä myös yhtenä kappaleena edelleen :wave:

Tosin LA onkin vasta ens maanantaina (1.2), enkä siis tähän pinoon periaatteessa kuuluisi, mutta mukaan olen vain itseni ängennyt :LOL:

Olo alkaa olla melko tukala ja ISO, tänään kyllä neuvolassa sanoivat että tuskin ensi viikkoon enää yhdessä kasassa pääsen, mutta mun tuurilla täällä ollaan vielä silloin elokuussa :/

Kovasti sitä joka ilta miettii nukkumaan mennessä, että jokohan sitä ens yönä pääsis tositoimiin. Jotenkin sitä kuvittelee, et eihän se nyt päivällä synny, kun tuntuu niin monille lähtö tulleen juurikin yöllä! Ja aamulla taas pettyy, kun mitään ei tapahtunutkaan :D

Joka päivä käyn täällä lueskelemassa, vaikka enemmän tulee kirjoteltua tuolla helmikuisten puolella! Yritetäänhän jaksaa vielä hetki, ehkä se lopussa odottava palkinto on kuitenkin sen arvoinen :hug:

-Dolly04 39+1-
 
Mitkäs omaan ruokavalioon vaikuttavat jutut voisi helpottaa mahavaivoja?? Nyt on vauvalla pari päivää ollu maha ihan "kuralla", siis kakka ihan liejua ja väkevää, ja huutoa riittänyt-- ite oon syöny reiluhkosti suklaata, kukas siitä mainitsi?? Mitä muuta?

Täällä vieläkin flunssa päällä, esikoinen jo parantunut ja mies kanssa mut mä ja Itikka vielä ryystetään limaa :( Yö oli vaikea, mahan takia ja sit aamulla kova räkänokka vauvanen. Nyyh :(

Mä kyllä nautin kovasti imetyksestä, se sujuu muuten hienosti (siis fyysisesti tuntuu hyvältä, ei satu enää nänneihin yhtään) mutta vauva nukahtaa siihen alta aikayksikön. Tuntuu ettei jotenkaan syö kunnolla jos imee kaks minuuttia ja sit vaan lutkuttaa ja harvakseltaan nielasee, siksi tuo pullo on houkuttanut niin kovasti, et vauva saa varmasti nestettä nyt varsinki kipeenä ollessa. Lisäks pumppaaminen on tuntunu lisäävän maidontuloa siitä ku mitä kun en pumpannu ja vauva imi rintaa useemmin. Mut nyt sit se mun maito aiheuttaa väänteitä.. Vastike ei tunnu olevan niin paha. ARGH!

Mut pullollakaan en saa kamalasti menemään kerralla, oliko se Hipkukka kun sanoi että 150ml/painokilo? Oliko se kaikilla vauvoilla vai keskosilla vaan?

MM ja Itikka 26vrk
 
Onnittelut kaikille vauvautuneille :flower:

En ole ehtinyt käydä lukemassa kuulumisianne.
Meille syntyi 12.1 poikavauva sektiolla. Painoa oli 3400g ja pituutta 47cm. Poika joutui vauvateholle pian synnyttyään hapensaanti ongelmien vuoksi. Vajaan viikon olimme sairaalassa.
Nyt kaikki hyvin, mutta kiirettä pitää kolmen lapsen kanssa. 2v oli varsinkin alussa mustasukkainen, nyt vähän alkaa helpottaa.
Rintamaito riittää vauvalle, vaikka alussa olikin ongelmia kun en päässyt imettämään.
 
onnea uusille vauvoille :heart: :flower:

ja jaksuja viellä mahssa oleville :hug:

onko moni joutunut vaihtamaan d-vitamiini tipat toiseen?? täällä tänään alotettiin tipat ja pelottaa et neidin mahaan käy ne tipat!! meijän neiti ku on niin kova ääninen et jos jokin on vinossa ni se huutaa ja kovaa,,joten pikkasen pelottaa nuo "tulevat" mahakivut!! :/

tänne ei tänään muuta :wave:

rontti1 ja neiti :heart:
 
Onnea kaikille vauvan saaneille ja niille tsemppiä jotka vielä odottelee! :wave:

Vauvaelämä on imaissut niin totaalisesti mukaan etten ole täällä ehtinyt käydä lukemassa juttuja. Näyttäisi useampi kymmenen sivua olevan rästissä....

Melko hyvin on kuitenkin mennyt. Yöt neiti nukkuu hyvin; 3-5h tunnin pätkissä. Päivällä valvoo sitten aika pitkiäkin aikoja välillä. Eli kädet on todella sidottu vauvaan. Perjantaina haettiin manducan rintareppu ja sen avulla olen jotain nyt saanut sentään tehtyä kotona, kuten syötyä aamupalaa ja hiukan aikaa netin äärelläkin istuttua.

Kerhoon pitää seuraavaksi lähteä tutustumaan. Kiitos pinkgreen salasanasta!

terveisiä kaikille,
Lili ja pikkuE 2vko 1pv.
 
Yhdessä kasassa KiaralA :whistle: Varmaan viel elokuussakin :kieh:
Mä odotan että pääsen närästyksestä,turvotuksesta, pääsen nukkumaan mahallaan, pääsen kunnon lenkille, saan syödä mitä vaan, saan nostella ym ymymymy... :p :p
 
Onnea kaikille vauvautuneille ja jaksamista elokuisille! :D :hug: :heart:

pinkgreen Lähettäisitkö mulle yv:nä kerhon salasanan? Kiitos! :wave:

Täällä kiirettä pitää neidin kanssa! Ihmettelen,kunnioitan ja arvostan teitä joilla muitakin pieniä lapsia! Miten ihmeessä selviätte?! Hyvä jos itse ehdin kammata naamani aamuisin...

Elayne ja Prinsessa 3vko
 
Muut sektioidut, kuinka kauan söitte särkylääkkeitä ja minkä verran?
Entäs jälkivuoto, vieläkö tulee?

Itsellä tulee huomenna leikkauksesta 2vk ja tuntuu, että ehkä vois jo pärjätä ilman särkylääkkeitä. Aamusta otin yhden panadolin varuiksi. Eilen otin 2x yhden buranan+panadolin (aamulla ja illalla). En vaan tahdo, et yhtäkkiä oonkin tosi kipeä, jos jätän kerralla kaikki pois. Siks ois kiva tietää miten teillä muilla?

Mitä ohjeita ootte tuosta nostamisesta yms. tekemisestä saanut? Neukkutäti sanoi, että 2kk nostamatta. Sairaalan jossain vihkosessa oli, että 1kk nostamatta ja sairaalassa sanoivat, että 6vk. Meillä esikoinen kovin tahtoisi syliin, mutten mä millään uskalla vielä nostaa. Mies on sitten välillä nostanut nojatuolissa mun syliin, mutta on niin kova liikuskelemaan ja venkoilemaan sylissä, ettei oikein uskalla. Kun tuo haava kuitenkin on vielä kosketusarka. Oisko hyviä vinkkejä tähän ongelmaan?

Miten meinaatte pärjätä tuon nostorajoituksen suhteen, jos on jo ennestään lapsia. Meillä mies on nyt isyyslomalla 3vk, joten päästään siihen 1kk, niin että mies on kotosalla ja hoitaa mm. esikon pyllypesut.

Meillä myös esikko ollut nuhassa ja jo parempi. Pieni mies tuntuu nyt olevan vähän tukkoinen ja suolatippoja nenään haettiin. Meillä on kyllä kuiva sisäilmakin ja itsellä myös luultavasti tästä syystä nenäongelmia, joten ilmankostutinkin laitettiin varuiksi. Aina sama juttu, kun on kovia pakkasia putkeen.

Täälläkään ei päästä pihalle, pakkasta -20. Tosin vaunun kopan pistin ulos pölypunkki häätöön. On esikon jäljiltä, kun ei sitä oikein pysty pesemäänkään, kuin vain tietyt osat.
 
synnytyskertomusta
eli menin silloin keskiviikkona, 13.1 oysiin, jossa mut tutkittiin ja otettiin noiden kipujen takia osastolle.

synnytystä koitettiin käynnistellä oksitosiinitipalla perjantaina, 15.1, muttei käynnistynyt. olin tipassa 5 tuntia, viimeisen puolen tunnin aikana tuli supistuksia n. 5min välein, joskaan ei kovin kivuliaina. olin käynnistyksen loputtua samat 3-4cm auki (tutkijasta riippuen) kuin ennenkin, kanavaa oli 1,5cm jäljellä.

lauantaina mut tutkittiin taas, ja paikat oli pehmenneet ja kanavaa 1cm jäljellä. käynnistys sovittiin sunnuntaille.

Sunnuntaina klo 10 aikaan lähdin synnytyssaliin, jossa puhkaistiin kalvot, ja odoteltiin supistusten alkamista puolituntia-tunti. Sitten laitettiin oksitosiinitippa, joka aloittikin supistukset.

Kun kivut yltyivät koviksi, sain selkää vasten lämpöpussin, joka olikin ihana. Kokeilin myös ilokaasua, muttei se oikein auttanut kuin alussa muutamien supistusten ajan. Pyysin kohdunkaulan puudutteen, jonka sainkin, ja tunsin kyllä, kuinka se puudutti tehokkaasti. Puudutus vaimensi pari supistusta, jonka jälkeen kivut palasivat paljon pahempina.

Mulla oli tosi ihana kätilö, joka huomasi heti, ettei puudutus tehonnut, ja tilasi spinaalin.
Anestesia lääkäri oli jossain kiireellisessä hommassa, ja häntä odoteltiin ainakin 45min.
Olin todella kipeä, en voinut kuin maata sängyssä, koittaa kiskoa ilokaasua (josta ei ollut apua) ja huutaa supistusten tullessa. Supistuksia tulikin minuutin-parin välein. Kätilö laittoi oksitosiinitippaa pienemmälle, muttei sekään auttanut. -Kokonaan kiinni sitä ei uskaltanut laittaa.

Lopulta nakkasin ilokaasunaamarinkin nurkkaan ja keskityin vain hengittämään supistuksen aikana. Mies piti lämpöpussia mun alaselän päällä ja painoi selkää supistusten aikana.
Olin jotain 7-8 cm auki, ja kanavan reunoja hieman jäljellä. Kätilö koitti sormella painella reunoja pois ja kehotti myös kevyesti ponnistamaan, että reunat häipyisivät äkimmin.

Varttia vailla 14 vaihtui vuoro, ja vuoroon saapui sama kätilö, kuin mulla oli edellisen lapsen synnytyksessä 1,5 vuotta sitten. Melkein samalla ovenavauksella saapui myös anestesia lääkäri, joka alkoikin heti puhdistamaan mun selkää.

mua alkoi ihan hirveästi ponnistuttamaan. Tämä kätilö kielsi ehdottomasti ponnistamasta, ja käski läähättämään, etten voi ponnistaa samalla. Anestesi lääkäri putsasi edelleen mun selkää, ja ajattelin, etten kyllä ehdi saada puudutusta, enkä varmasti voi olla paikallaan puudutettaessa, niin hirveät kivut mulla oli. -todellakin huusin supistusten tullessa. :ashamed:

Sitten soi anestesialääkärillä puhelin. Hänellä oli jo hanskat kädessä ja kaikki valmiina puudutusta varten, mutta puhelu oli kiireellinen, joten kätilö piti lääkärille puhelinta korvalla.
Mulla supisti, ihan hirveästi, ja alkoi väkisin työnnättää. Mulla ponnistuksen tarve ei tunnu kakkahätänä, vaan yökkäyttää ja kroppa työntää ihan pakostakin samalla. Kätilö komentaa että älä ponnista, läähätä, läähätä, ja minähän läähätän ikuisuudelta tuntuvan ajan.

Supistus vain ei tunnu menevän ohi, ja tajuan, että vauva on jo tulossa. Tunnen, kuinka pää venyttää mun paikkoja, ja kipu on tosi kova. Kroppa työntää väkisin, en voi enää mitään, ja huudan, että tää syntyy nyt.
Vilkaisin jalkopäähän, anestesialääkäri puhuu puhelimessa ja kätilö pitää puhelinta ja kieltää ponnistamasta.

Tajuan, että kivusta huolimatta mun täytyy ponnistaa, vauva syntyy nyt, ja sillä hyvä. Makaan yhä kyljelläni ja pidän jalasta kiinni ja pukkaan vuavaa ulos.
Lopultakin kätilöön tulee liikettä, hänkin tajuaa, että vauva syntyy ja tulee auttamaan.
Kätilö käskee mun nousta istumaan, vauvalla taitaa pää näkyä jo, mutta hän ei saa mun ollessa kyljellään hartioita autettua ulos. On kamalaa kömpiä istumaan vauvan ollessa sisällä, ja se tunne, mikä on, kun jokapaikka on täynnä vauvaa. :x Kipu on hirveä, ja todellakin karjun, kun ponnistan vauvan ulos.
Onneksi kipu loppuu heti, kun vauva syntyy, ja onhan se pikkuinen ihanaa saada syliin.

Kukaan ei puhu vauvan sukupuolesta mitään, ja lopulta kysyn, että kumpi se on. 9 pisteen poikahan se :heart:

I vaiheen kestoksi tuli 2h59min, II vaihe 3min ja III vaihe 18min

Vauvalla oli kasvoissa paljon mustelmia, otsa, posket ja nenä olivat ihan mustelmilla, samoin suun ympärys. Vauva vietiinkin aika pian happikaappiin, kun kasvot ja suunympärys niin sinersivät. Vauvaa piti myös vähän patistella itkemään, jotta keuhkot aukeavat kunnolla.

Osastolla vauvan hengitys alkoi narista voimakkaasti, ja sitä koitettiin hoitaa lisähapella. Lisähapesta ei kuitenkaan ollut apua, joten vauva vietiin yöksi lastenteholle seurantaan.
Naarina johtui kosteudesta keuhkoissa, ja sain vauvan seuraavana päivänä takaisin viereen.

Montaa tuntia en ehtinyt vauvaa pitää, kun tuli labratulokset, ja vauva vietiin sinivaloon keltaisuuden vuoksi. Valossa vauva oli lopulta kahteen otteeseen, eka kerralla 36h toisella kerralla 24h, ennenkuin bilirubiiniarvot lähtivät laskuun.

kotiin päästiin sunnuntaina, vauvan ollessa viikon ikäinen.
 
ONNEA uusista vauvoista! :heart: :heart:

Täällä edelleen yhtenä. Neuvolassa käyty, kaikki ok. Painoakaan ei ollut tullut yhtään lisää, ihme, sillä oon huoletta vedellyt suklaata ym "suruuni". :p
Huoh.. Loppuis jo tää odotus!

pikkuakka 40+2
 
Sektio tän toisen sektion jälkeen jouduin ottamaan vielä muutamana päivänä kotonakin lääkettä,meillä oli 600mg Ibumaxia. Kipu ei tuntunut haavassa vaan jossakin sisällä sen vieressä, oli sellasta kirvelyä/polttelua,ja vain jaloilla ollessani. Lääkäri sanoi että voi olla pieni sisäinen vuoto,mutta olihan mustelmakin just siinä kohtaa. Tikit lähti eilen, ja haava pystyssä.
Jälkivuoto voi kestää jopa 5 viikkoa sanoi neuvolatäti, voi loppuakin ja alkaa uudestaan :x Pyyhkiessä tuli vielä tänäänkin, huomenna sektiosta 2vk.

Ullis82 jälleen samalta tuntuu tuo imetystouhu. Tuntuu että maidontulo hiipuu, mutta enpä ole itse ollutkaan pumppaamassa nyt niin ahkerasti. Vauvakin siitä suuttuu kun pullosta saa helpommin ja kerralla tarpeeksi...

Neiti on hyväntuulinen, tyytyväinen vauva. Päivisin nukkuu taas paljon ja eilen sit pääsinkin vasta klo 24 nukkumaan,eka herätys oli 3.30 ja toinen 6.00. Kolmas herätys ja samalla isännän herätys :D oli 8.30 kun touhusin esikoista hoitoon. Tuntuu jo tylsältä kun mies lähtee torstaina töihin, sitten onkin otettava kaksi lasta mukaan joka paikkaan,tai siis aamulla kun isompi menee hoitoon.

santtu ja unikekotyttö 13pv
 
D-vitamiineista sen verran, että meillä on nyt aloitettu ne pari päivää sitten ja neuvolasta suositeltiin minisun-merkkisiä tippoja. Tämä on siis aika uusi apteekeissa oleva vaihtoehto, vesipohjainen joten ei pitäisi niin aiheuttaa vatsavaivoja eikä maistukaan miltään. Neuvolan mukaan kun aiemmat D-vitamiini vaihtoehdot ovat olleet öljypohjaisia (vatsavaivoja..) ja hyvän makuisia tai vesipohjaisia (ei vatsavaivoja) ja pahan makuisia. Ja pienellä annostuksella aloitettiin eli nyt ensin yksi tippa päivässä ja vähitellen nostetaan siihen viiteen tippaan.
 
Onnea uusille vauvoille!

Huiskahäntä - meidän vauva narisi myös ensimmäisen vuorokauden. Lastenlääkäri tutki hänet infektion varalta, mutta kaikki oli ok ja vauva oli minun kanssa koko ajan. Ensimmäisenä yönä tosin vein hänet hoitajille muutamaksi tunniksi että itse sain nukuttua kun narina piti hereillä muuten.

Lumi- kiitos d-vitamiini vinkistä!! Taidan hakea tuota minisun:a ennen kuin annan sitä mitä neuvolasta saa.
 

Yhteistyössä