Paljon onnea Mussulle, rontille, minävaan:lle ja muille vauvautuneille!!
Tänään on taas neuvola. Minä täällä kahden vaiheilla mietin, pyydänkö aikaa äitipolille vaiko en. Siis kokeilenko saada käynnistyksen vai en.
Käynnityksestä on mulla semmoisia kokemuksia, että Oysissa eka aika äitipolille yliaikakontrolliin on vkolla 41+. Siellä sitten tutkitaan, mikä on tilanne. Ohjeistus on siellä se, että yksi käynnistysaika annetaan, ja tai kahdelle annetaan uusi kontrolliaika. ja yksi aika jätetään varalle. siis esim. jokaista kolmea käynnistysaikaa kohti tms. Vähän huonosti selitin, enkä muista noita "ohjeita" tarkkaan, mutta seinällä on kätilölle näin ohjeet. Eli ne, joilla on perustellumpi syy käynnistykseen (istukkaongelmat, vauvan koko, kivut tms. tai kuten mulla oli, pitkä matka) niin pääsevät käynnistykseen halutessaan aiemmin, minäkin silloin heti tuolta ä-poli käynniltä jäin käynnistykseen, ja lähellä asuvat, joilla kaikki ok, laitetaan kotiin odottelemaan.
Luulisin, että saman tyyppisiä periaatteita on muuallakin.
Tuohon, miksi vauva ei synny ajallaan ei varmaan kukaan tiedä vastausta. Mulle joskus terkka sanoi, että ne, joilla on pitkä kierto, menee raskauskin helpommin yli. Eli la ei tavallaa pidä paikkaansa, koska se on laskettu tietyn kiertopäivän mukaan, oisko ollut 28pvää. ja jos kierto on yli sen, niin vauvakin tulee myöhemmin.
Kyllähän kaikki vauvat JOSKUS syntyisivät, ilman käynnistämisiäkn, ei taida kukaan olla vatsaan jäänyt. Nykyään vain käynnistetään, koska kun viikot alkavat olla yli 42, alkaa raskauden riskit (vauvalle) lisääntyä. Siis istukan toiminta huononee ym.
Luulen, että ihmisillä on hormonituotanto erilainen, kun joku täällä puhui, että pelkkä nännien hierominen aiheutti supisteluja, niin ei mulla tasan supistele! ei edes imetys tuo jälkisuppareita, vaan ne tulee silloin kun tulee, ei siis imetykseen liittyen. Kaheden ekan lapset kohdalla imetys ei onnistunut mulla kyllä oli maitoa, mutta niin tiukassa, ettei vauva saanut sitä herumaan. Sain Oysista (asiasta mainitessani) oksitosiinisuihkeen, sellaisen nenäsuihkeen, joka herutti maitoa kyllä. Imetinkin sitten lopulta 11kk, ja jatkaakin olisin voinut, yöt vaan meni niin mahdottomiksi, että lopetin imetyksen jotta yöt rauhoittuisivat.
Toisillahan synnytys käynnistyy aina esim. lapsivesien menolla, mullla taas oli kuopuksestakin niin sitkaat kalvot, ettei kätilö meinannut saada niitä rikki! Eli tämmöisissäkin asioissa varmasti on yksilöllisiä eroja...
T. Huiskahäntä 38+4, (en näköjään osaa kirjoittaa lyhyesti...)