***TAMMIVAUVAT***Tammikuussa (syntyneet päivitetty 31.1.10)

Kiinnittyminen ja lapsivedet: Ainakin tässä raskaudessa, mikä on perätila, niin jos vedet menee niin mun täytyy mennä ambulansilla. Ja heti kyljelleen maaten, kun vedet on menneet. Jos taas tulee kovia supistuksia ja tuntuu, että synnytys on käynnissä, niin mun täytyy aikaisessa vaiheessa soittaa synnärille, ja kätilö arvioi tilanteen mukaan, milloin lähden. Mutta silloin voin mennä omalla autolla. Ne ultraa vauva asennon, kun meen synnärille. Jos on suotuisa asento, niin alakautta, muuten ilmeisesti sitten sektioon. Myös kokoarvion ottavat.

Myös esikoinen viihtyi pitkään viistotarjonnassa. Pää alempana kuin pylly, mutta ei ollut kiinnittynyt. Silloin oli myös puhetta tuosta sairaalaan menosta jos vedet menee. Mutten valitettavasti muista enää, mikä se ohjeistus silloin oli. Meillä esikko kun sitten kiinnittyi ja neuvolassa sanoi, että kiinnittynyt on. Ja se synnytys alkoi supistuksilla. Mutta varmintahan on soittaa synnärille, kun vedet menee, että mitä mieltä ne on, jos on epävarma.

15.1 on yliaikakontrolli (la 6.1). Tänään satanut vähän sukkapuikkoo, mut ei kivuliaita suppareita (yhtä yöllistä lukuunottamatta). Mä oisin jo valmis tosi toimiin. Ja voin sanoo, että esikoisen n. 50min ponnistusvaiheessa, mietin itsekseni et nyt saa riittää tehkää mitä teette mä en tähän pysty. Kätilö alkoi sitten puhua imukupista jne ja mä päätin, että täähän tulee täältä. 5min ja vauva oli maailmassa. Kätilöt tsemppas ihan hulluna... Ja siitä selvittiin. Moni kaveri on sanonut samaa, että ihan viimemetreillä loppuu usko ja sitten se vauva on sun sylissäs ja mulla ne suurimmat kivut jäi siihen. Jo synnytyssalissa sanoin, että tän vois tehdä toistekin. Mulle tuli toisen asteen repeämä ja episotomia tehtiin. 10pv teki vessassa käynti tiukkaa (isompi hätä) ja kävely normaalisti. Mutta 10 päivän jälkeen alkoi olla jo suht ok ja vessassakaan ei enää niin repeämät muistutelleet itsestään. Särkylääkkeitä otin kotona muutaman päivän aamulla ennen vessareissua, muuten en tarvinnut. Mies ei ole puhunut mitään, oisko nuo paikat sitten muuttuneet synnytyksen jälkeen johonkin suuntaan...
 
Tica Hassua, että otit puheeks. Mietin eilen ihan samaa asiaa. Itselläni tuli työpaikasta homeastma, joka ei ole ollut kun muutaman vuoden vasta. Sen kanssa eläminen on siis vieläkin vähän opettelua ja mietin miten se käyttäytyy synnytystilanteessa..? Mulla astma on muuten käyttäytynyt suht normaalisti. Normaalia enemmän tuntuu ahdistusta ja hengästyn helpommin kylläkin, mut johtuiskohan se tosta melkein +30kg..

Onnea Elayne! :heart:

pinkgreen oho.. Kyllä on kaverilla vähän väärät lähestymistavat. Se on kyllä jännä kun joidenkin ihmisten pitää oikein maalailla piruja seinille ja tahallaan (tahattomasti) pelotella toisia. Ihan sama onko kyse synnytyksestä, letkunnielennästä tai viisurien poistosta..

Minäpä kerron teille esikoiseni synnytyskertomuksen (Lumi-, pinkgreen ja iiris-). Jännitin synnytystä kauheesti (tai oikeestaan tippaa) ja olin ihan p.jäykkänä kun päivä koitti. Supistukset oli kyl kipeitä ja ilokaasu ei auttanut mitään. Pyysin epiduraalin ja sain sen. Taivas koitti!! :D Nukuin ehkä jonkun tunnin tai jtn ja supistukset alkoi heiketä.. Oksitosiinitippa valumaan ja ei mennyt kauaakaan kun tunsin että joku tulee just nyt. Kätilö sanoi et ei se vielä ja minä sanoin kyl vaan, kätilö sanoi et ei se vielä ja minä sanoin kyl vaan ja pliide vilkasisitko edes. Ja sitten sitä soittettiinkin porukkaa huoneeseen ja ponnisteltiin. 16 min päästä oli poika maailmassa ja ponnistus ei sattunut juuri lainkaan. =) Nyt sit tietty jännittää kun tulossa melkein kiloa suurempi, et mites ny menee. Mut toisaalta hyvissä käsissähän sitä ollaan, eikä pihasaunan lauteilla että hyvin se varmasti menee. Nyt ootte saanut hyvän tarinan ja hyvän lähtökohdan synnytykseen! ( :attn: ei saa kuunnella muita) ;)

Onnea Pinguli! :flower:

Onnea velmuliinallekin! :heart:

(.) Täälläkin on ollut "vähän" toimintaa. Eilen huomasin illalla vetistä vuotoa ja yöllä heräsin 2 aikoihin siihen että jotain valuu. Soitin sit synnärille ja sanoivat, et aamulla näytille jos ei supistele. Kävin käyrillä ja tutkimuksissa ja kaikki ihan kunnossa, ei siis lapsivettä. 2,5 cm oli kohdunkaulaa jäljellä vaiks sanoikin et mitta näkyy pidempänä kuin neuvolassa (1cm). Sit tulin kotiin ja huomasin että verta valuu (ilm. ihan normaalia). Ihmettelin vain kun se niin nopsaan ja nätisti kattoi sen kkmitan et miks vuotaa noin. No vuotaa edelleenkin ihan ku olis alkumenkat ja mahaa vihloo, mut kai se tästä. Täytyy vähän seurailla ja soittaa sit varmistussoitto mikä on niukkaa vuotoa ja mistä pitää tulla taas. Ääh ja puuh.. on tämäkin nyt sit tätä itteensä. Vauvan painoarvio oli 3800g (jaiks!)

Minävaa ja vaavi 39+6
 
Onnea vauvautuneille :flower:

Täällä käyty tyksissä: paino nyt 3900g ja "normaali kokoinen" vauva siis tulossa, ehkä vähän pullea, sanoi lääkäri :D, muuta ei pitäis juurikaan enää painoa tulla tässä ajassa, mitä jäljellä on. Tänään olis varmaan käynnisteltykin jo, ainakin kalvot puhkaistu, jos olisin välttämättä halunnut, mutta halusin jäädä odottamaan luontoa tässä asiassa (sitä lääkärikin suositteli) - eihän tässä kauaa enää mene, vaikka menis ylikin. Sovittiin seuraava käynti 14.1, eli rv 41+0, ja silloin sitten aletaan käynnistellä, jos ei ymmärrä itse ulos tulla ennen sitä. Kohdunkaulaa oli jäljellä 2cm, pehmeä ja kahdelle sormelle auki (ennen joulua oli 3cm, kiinteä/pehmä ja kiinni, eli jotain kyllä tapahtuu) Kuulemma tästä lantiosta pitäis mahtua vaikka viisi kiloinen tulemaan, eli viime synnytyksen ongelmat ei johtuneet vauvan koosta, vaan pitkän synnytyksen aiheuttamasta väsymyksestä ja vähän epäonnistuneesta lääkityksestä ja siitä, että oli ensisynnytys, nyt pitäis kuulemma olla helpompaa. Tänään on tuntunut enitstä kovempaa jiulintaa (mutta ei nyt voi kipeäksi sanoa), etenkin tuon tutkimuksen jälkeen, mutta nyt asennoidun siihen, että enintään 1,5vk tässä kärvistellään ja 14.1 on aika jo 8.30, jotta siinä on sitten koko to ja pe aikaa käynnistellä, eli ensi viikolla pitäis olla vauva sylissä ja kahden viikon päästä olisin vauvan kanssa jo kotona, jos kaikki hyvin menee :)

Ambulanssista ei lääkäri maininnut mitään, vaikka vauvan pää kuulemma on edelleen melko ylhäällä ja irti - voi olla niin synnytykseen asti, kuulemma, eli näillä näkymin mennään omalla autolla. Viime synnytyksessä multa meni vedet vasta, kun kalvot puhkaistiin, joten jotenkin en osaa ajatella, että nytkään synnytys vesienmenolla alkais - vaikka mahdollistahan sekin on.
 
Täällä ei ole tapahtunut mitään uutta..

Limaa tulee ja se on ihan vetistä ja limatulpan näköistä,mutta veriviiruja siinä ei kyllä ole. Hikka on vauvalla,tuntuu tuolla oikealla alhaalla tasainen nykiminen. :)

Saisi jo ruveta vauva tulemaan. Mulla alkaa myös pikku hiljaa mennä hermo,kaikki sukulaiset soittelee "joko vauva tulee" yms :kieh: Onko muilla samaa?

Sannis ja patu rv 39+4
 
Hirmuisesti onnea kaikille vauvan saaneille! :flower: :heart:

Heti kun ei ole päässyt koneelle vähään aikaa, niin jo on täällä tapahtunut :D
(pitää lukea teidän kirjoitukset tarkemmin sitten paremmalla ajalla)

Täällä ollaan vielä kokonaisena. (ja pitkään) Huomenna onkin taas neuvola.
Tänään saatiin avaimet uuteen kotiin ja käytiin sitä katsomassa. Ihan kivalta vaikuttaa.
Nyt pitäisi mennä vähän sinne siivoilemaan ja maalaamaan joku päivä sekä ruveta täällä vanhassa asunnossa pakkaamaan hurjaa vauhtia. Jospa ne sais aikaan supisteluja ;)

Hyviä vointeja kaikille! :hug: :heart:
Tiukun äiti ja masumatkaaja 39+4 :heart:
 
velmuliina ja salusiini Lämpimät onnittelut :flower: :heart:

Väpä Uskotaan ja toivotaan, että kaikki menee hyvin. On kyllä ollut vähän harkitsemattomasti sanottu siellä sairaalassa siitä kokemattomuudesta, mutta toisaalta eivät ole sitten näytelleet tietävämpää kuin mitä on.

Hipkukka
Meillä ei se selät vastakkain onnistu kun molempien lempi asento on just samalla kyljellä ja sitten he tykkäävät vääntää itsensä sellaiselle ässälle, että pää on vaikka kuin paljon taakse päin selän kanssa kaarrettuna niin heillä kolahtais päät yhteen :D
Tuossa veljen tuomissa yksösen vaunuissa ovat nyt olleet sisällä niin että toinen on päänsä kanssa jalkopäässä ja toisen pää on pää päädyssä, mutta silti toisen varpaat on melkein toisen suussa.
Tuplat kun vie niin kamalasti sisällä tilaa, niin ei vielä haettu niitä sisälle sitten.
Mutta muuten on ollut hyvä, kun nyt ne päivän nukahtamis taistelut on kahtena päivänä saatu ohitettua noiden vaunujen ansiosta.
Pakko kylläkin ottaa ne isot vaunut sisälle kun eihän ne kauaa tuohon mahdu.
 
Onnea kaikille vauvautuneille!!! :)

täällä olo fyysisesti kamala.. KAikki paikat särkee ja kolottaa.. Supistuksia päivittäin muttei tarpeeks kipeitä :/

Isän hautajaiset järjestetty nyt ensi viikon keskiviikoksi ja sen jälkeen Hipsu on tervetullut :)
Raskasta tää on kyllä kaikkien iskiaskipujen ja supistusten kanssa hautajaisia järjestellä.. :(

Niinuska+Hipsu 37+3
 
pinkgreen joo meikäkin vois jo ostaa sellasen soda stream "vodkamakerin" :LOL:

sannis täälläkin käy puhelin kuumana. :headwall:

(.) Täällä tulee vieläkin verta ton aamuisen sisätutkimuksen jälkeen.. Onkohan tää vielä ihan normaalia, kun on kuitenkin kirkasta (eli tuoretta)? Aika outoo oli toi verenvuoto muutenki ku lääkäri ihan nopsaan ja "hellästi" kokeili tilanteen. Noh.. täytyy aamusella sit soitella synnärille, jos ei oo loppunu.

Minävaa ja vaavi 39+6
 
Minävaa, tuleeko sitä verta siis minkä verran? Jos se on muutamia tippoja niin sitten varmaan ihan normaalia, mut jos tarvii ihan pikkuhousunsuojaa/sidettä ja on kirkasta ni sit varmaan kannattaa soittaa pian. Itselle ainakin tänään terkkari neuvolassa just painotti et rusehtava limainen veri normaalia synnytyksen lähestyessä, mut jos tulee kirkasta verta enemmän kun tippoja ni sit pitää heti soittaa kun voi olla istukasta. Mut olettais et jos just sisätutkimuksen jälkeen tulee ja on tosi vähäistä vuotoa ni sit se on vaan kohdunsuulta ja johtuu siitä sisätutkimuksesta.
 
Naps verta tulee sen verran kun menkat olis just alkamassa, eli kyl sitä tulee enemmän kuin pari tippaa ja kirkkaan punaista on, eikä rusehtavaa. Kaikki oli ultrassa tänään ihan ok, mut sit ku pääsin kotio niin huomasin että verta tulee. Äskenkin ku pissalla kävin, ni tuli vähän hyytymääkin (tuli aiemminkin). Oon täs ravannut vessassa vähän väliä ja kyl sitä vaan tulloo..
 
Soitin äippäpolille ja ne sanoi et ihan normaalia on. Ja jos ei huomenen puolella osoita mitään merkkejä et loppuis ni sit pitää alkaa miettimään. On se tää yhenlaista säätämistä. *raapii päätään*
 
Mä jos soittelen äidille nii vastaa puhelimeen "joko lähet synnyttää?" :headwall: Kiva oli kun viikonloppuna tyttö halus mummille soittaa nii paukautti tuon :whistle: Oli tyttö vähän aikaa ihan hiljaa :LOL:

Täällä mies kantaa mulle saunapuita neljäks illaks valmiiks ettei tarvi kantaa sit kun huomenna lähtee reissuun :heart: Ja huomenna töistä tullessa käy hakee paaaalljjooon ruokaa että pärjätään :p Ei kauheesti innosta tuo kaupassa käynti ku meinaa edes ratin taakse mahtua.

Taivasteleeko teillä suku/tuttavat mahan kokoa? Mun tekis mieli kirkua joka kerta kun joku niin tekee. Ei se niin iso ole että sitä taivastella pitää :kieh: Ja en halua olla vaan se raskaana oleva.. rasittavaa. Vali vali :D :whistle: :ashamed:
 
Synnytysasennosta: Kysymys esitetty kaikille joskus synnyttäneille ja synnytystä suunnitelevillekkin :D
Mä oon miettinyt lähinnä perus puolmakuullaan synnyttämistä tai sitten kyljellään, enkä oikein osaa sanoa kumpi sitten mahtaisi olla parempi.
Jos synnyttää kyljellään niin onko siinä ihan mykkyrässä ja jalat yhdessä, vai tarviiko ne jalat olla jotenkin kohti taivasta? Tyhmä kysymys varmaan.. :ashamed:
Ja jos jollain olisi vielä kokemusta kummastakin asennosta synnyttämisestä niin olis ihan luksusta..

Täällä selkäkivuista kärsitään myös, 35 viikkoa menikin ilman selkäkipuja, nyt ne sitten tuli..tuosta rintaliivien alta napaan asti- alueelta, olin odottanut alaselkäkipuja, mut tulikin tuohon keskelle..
Paljon paremmassa kunnossa olin kun töissä sai käydä, nyt alkaa sitten vaivat.. onneksi pian saa alkaa muuttamaan/remontoimaan, pysyy liikkeessä eikä ehdi kaikkia vaivoja rekisteröidä.

Miehistä vielä: Kuinka monen mies on alkanut välttelemään sitä "kolmatta ässää" tässä loppuvaiheessa? Mä voisin kyllä harrastaa, mut mies tuntuu leikkivät kuollutta heti kun sänkyyn pääsee.. voipi olla ettei vaan muuten kiinnosta, mut tietysti ekana epäilee et sen ei tee enää mieli kun ajattelee et vauva näkee nupin :LOL:
Ja jos yritän vihjailla niin on niinkun ei oliskaan, ihan kun kokoaihe olis kiellettyä tässä talossa.. kyllähän tuo sitten suunnilleen kerran viikossa suostuu.. mut useemminkin vielä vois ;)
 
prinsessa-06 Juu, on tai on jo nyt pikkasen sopusuhtasempi kuin oli mutta siis sillon pahimmillaan soli tyyliin 2xpään kokoinen ja ihan kivi kova ja pinkeä. :/ Poika olisi tarvinnu numeron pienemmän vaipan mutta teipit ei yltänyt yli, se kertoo isoudesta pikkasen.
Maitoa meni silloin noin 25ml per kerta ja 30ml kun tarjottiin ni kyllä tuli yli ja ympäri oksennuksena..:( Tänään oli saanut 40ml kahdeltatoista ja matkalla 20ml, söi sit tissillä reippaasti, painoa tuli 42g ja vielä 20ml pullosta. Toivottavasti ei oksenna niitä, tosin itse hän ne söi oikein reippaasti, eli tuskin hän yli mittaa söisi mutta pelottaa silti.
Todettiinko hoitamallasi pikkuisella jokin sairaus tai saatiinko ongelmaan syy selville??

Minävaa en halua huolestuttaa mutta sinuna vaatisin tutkimuksen mistä vuoto johtuu.. Minulla oli sitä vuotoa silloin, eivät nähneet ultrassa vuotokohtaa aijemmin ja luulivat tulevan kohdun suulta.. mutta sit olikin vakavemmasta kyse. Ja täällä kyllä pyytivät heti näytille kun tuli kirkasta verta ja hyytymiä..
Mutta sullahan on jo viikkojakin toki että voi viitata alkavaan synnytykseen mutta silti..

Onnea vauvatuneille... :flower:

-väpä-
 
Onnea elayne,velmuliina,pinguli ja salusiini nyyteistä :flower: :flower: :flower: :flower:
Ompas niitä nyt tupsahdellut :heart:

Mulish minä oon ainakin joutunu ton vatsan koon taivastelun uhriksi :kieh: Voi jessus kun sieppaa kuunnella iänikuisia vitsejä "Ootko varma ettei siel ole kahta" tai "Maltatko ollenkaa synnyttää tota" Okei, mahan koko on kieppunu siel yläkäyrän läheisyydessä mutta ei mun mielestä näytä valtavalta...
Viimeksi ku kävin pari vkoa sit esikon kanssa lääkärissä ni se lekurin mokomakin sano (lastenlääkäri) et "Enpä ole aikoihin nähny noin muhkeeta mahaa" :snotty:
Olen 162 "pitkä" ja kaikki tulleet kilot (n.20) on kyllä tossa mahassa mut silti... Tekis mieli huutaa et " Haloo, tosiaan olen RASKAANA"...Kyllä sieppaa....

Väpälle kovasti tsemppiä et saatte pojan pian kotiin ja hänellä masuvaivat helpottais jo...Kamalalta kyllä kuulostaa et sairaala myöntää avuttomuutensa mut toisaalta, ovatpahan rehellisiä...

Kyllä on pinkgreenillä ahistavan kuulonen kaveri :kieh: Kamala kun oikeen ahistelee kauhukertomuksella...

Niinuskalle vielä voimia hautajaisten järjestelyyn :hug:

(.) Ei mitään uutta täällä. Kivuttomasti supistelee useesti päivässä mut se ei merkkaa mitään...
Juttelin muutaman kätilökaverin kanssa synnytyksen käynnistymisestä ja totuushan on se et kukaan ei tiedä mikä synnytyksen käynnistää. Eli nää ässät on aika turhia, tosin seksihän on kivaa ja mielihyvä tuottaa oksitosiinia mutta hieronta ajaa saman asian ja saunominenhan on myös kivaa!
Mutta olkaahan varovaisia koska toi SEKSIÄ SAUNASSA kuulostaa minusta vähän liian rankalta :eek: Ite meinaan normaalitilassakin pyörtyä moisessa touhussa :whistle:

Muistakaa myös siis levätä ja rentoutua mahdollisuuksien mukaan ettei tarvi siivouksesta väsyneenä lähtee ponnistelee =)

Miminen ja Mytty rv 37+5
 
Sero, itse yritin viimeksi ensin ponnistaa kylellään koska se tuntui paremmalta asennolta, tai kipu tuntui vähemmältä, mutta en jotenkin osannut siinä sitten ponnistaa eikä vauva liikkunut alaspäin ja sitten vaihdettiin puoli-istuvaan ja sit alkoi tapahtua. Tällä kertaa toivon että voisin olla ihan pystyasennossa tai penkillä, viimeksi se ei ollut mahdollista kun lapsivesi oli ihan vihreetä, joten piti pysyä sängyllä. Mut kantsii kokeilla eri asentoja sit kun ponnistus alkaa ja varmaan kätilökin ehdottaa sitten vaihtoehtoja, jotta löytää itselle parhaan asennon. Ja pystyasennossahan painovoima on sitten apuna että vauva pääsee nopeemmin alaspäin. Tosin viimeksi miusta se puoli-istuva oli ihan ok kun olin aika väsynyt jo, mut täl kertaa jos kaikki menis nopeemmi ja olisin paremmas virees ni sit haluisin yrittää pystyasennossa. Viimeksi miulla oli kauhee tärinä koko synnytyksen ajan, en tiiä johtuko se yleisesti siitä synnytyksestä vai epiduraalista vai mistä, mut sekin vähän haittas liikkumista, et olin ihan mielellään vaan siinä sängyllä. Tietääkö kukaan mistä toi tärinä johtuu?
 
Minävaa: Mulle myös sanottiin viimeks kääntöyrityksen jälkeen, kun käskivät seurailla vointia entistä tarkemmin. Että jos tulee kirkasta verta, ihan kuin menkoissa niin sitten heti yhteyttä ja näytille. Se, että jos pyyhittäessä jää pieni kirkas punainen viiru, niin se ei ole vakavaa, mutta jos tulee enemmän. Ja minullekin sanottiin, että ruskeaa vuotoa voi tulla sisätutkimuksesta johtuen. Nimenomaan painottivat, että jos on kirkasta. Ja jos on hyytymiäkin tullut. Toisaalta jännä jos sieltä synnäriltä sanoivat, kun soitit että ihan normaalia... Kaippa ne siellä tietävät, mutta ehkä itse soittelisin uudemman kerran, ihan vaan varuiksi.
 

Yhteistyössä