***TAMMIVAUVAT***Tammikuussa (syntyneet päivitetty 31.1.10)

Mullaki joskus jää päälle ns."kestosupistus", sen pitäis kyl laueta, ja ainaha toi onki lauennu, mut mitenkä pitkää se saa olla "päällä"?
Mieki muistelen nimittäin kuulleeni jostain, ettei sais hyvin pitkään noi kestää. :/
Enpä taas tiä..

Pitänee huomen yrittää muistaa kysyy nvlas.

 
En myöskään tiedä, mikä sen kestosupistuksen sallittu kestoraja sitten on.
Muistaisin kuulleeni myös joskus, että saattaa olla oire istukan irtoamisesta jos oikein kauan kestää.

Mulla ilmeisesti vauva kampeaa itseään toista kylkeä vasten ja tuntuu pingoituksena, niin kuin olisi supistus päällä.
Neuvolasta sanoi, että jos samalla tulee kovaa kipua tai verenvuotoa tai tilanne ei levossa laukea, pitää ottaa yhteyttä synnärille. Varmaan vauvan liikkeitä olis hyvä tarkkaan seurailla joka tapauksessa.
 
Mä lähden näytille synnärille..! Päätä särkee edelleen,pää tuntuu siltä kuin vanne kiristäisi päätä. Silmien takana tuntuu painetta ja on hieman turvotusta. Verenpainetta ei ole paljon mutta pulssi on 106 :/

Tulen ilmoittamaan kuulumiset, jos ei tarvinut jäädä sinne. Toivon oikein että ne ottaisivat mut sinne ja tulisin vasta vauvan kanssa takaisin. :D

Sannis ja patu rv 40+3
 
Kestosupistuksesta: Eikös tuolla marraskuisten pinossa eräälle äidille käynyt niin, että hälle oli tullut tuollainen kestosupistus joka ei lauennut ja sitten hän oli joutunut siitä hätäsektioon ja oli synnyttänyt enkelivauvan. Istukka oli revennyt/irronnut tms..... Näin muistaisin lukeneeni.

Sannis Jos vielä tässä palailet lukemaan, niin millä viikolla sun vauva itse vielä kääntyi? Oliko jo kiinnittynyt/yritetty kääntää tms? Jotenki vaan itellä on niin varma tunne siitä, että tämä mukelo väänsi vielä itsensä ympäri, lääkärin puheista huolimatta.

J.t ja Pampuliini 37+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja pinkgreen:
"Iltalehti: VR supistaa lähiliikennettä maanantaina ja tiistaina" -> Ei hemmetti, kaikki muut supistelee paitsi minä :LOL: :headwall:
Veit sanat suustani, ihan sama ajatus oli mulla kun tämän luin!!! :LOL:



Tänään ollut nyt sitten taas rauhallisempi päivä. Yöllä / aamulla oli muutama napakampi supistus, mutta nyt sitten taas päivällä ei oikein mitään. Verensekaista, keltaista vuotoa tulee..kätilön mukaan täysin selvä merkki siitä, että synnytys käynnistyy...

Aamusta sitten taas takaisin polille, jokohan ottaisivat miut sisään vai vieläkö ajelutetaan ees taas? Periaatteessa voivat vaikka ajeluttaakin kun sitten vasta keskiviikkona tulee 42+0.

Riittääkö vauvalle tällasella pakkasella autoon pitkähihainen body, puolipotkarit, fleecetakki- ja housut, villasukat, pipo ja toppahaalari.... matkaa sairaalalta kotio 40 min. On vähän uusavuton olo tämän asian kanssa =)


Toivottavasti ois vika kerta kun kirjoitan tänne "yhtenä kappaleena"....

mamma ja Kirppu 41+4
 
ullis82 iite oon ainakin katsonut vauvalle suht samanlaisia vaatteita jo valmiiksi. Meillä vaan tuossa vauvatoppiksessa on fleecevuori niin uskon, että se riittää. Ettei tartte enää villavaatteita lisäksi. Auto on kumminkin lämmin.
Kauan oot siekin saanut odotella nyyttiä tulevaksi. Noh eihän sitä tiedä jos tässä ittekin saa vielä sen vkon odottaa, että tulee rv 42.
 
JT: totta, kestosupistus voi todella merkitä istukan irtoamista :/ Sitä en vaan tiedä, että kuin kipeältä sen pitäs sitte tuntua? Luulis, että suht kova kipu siinä tulis mutta en ole kyllä varma.

Onkohan Mussu lähtenyt synnyttämään kun eilen oli semmoset merkit? :)
 
Pippur, yleensä vauvojen itkeminen lisääntyy siinä 2 viikon iässä ja sitten kestää 4 viikon - 3 kk ikään saakka kunnes taas vähenee. Ja koliikki ajoittuu tuohon samaan väliin, sit vaan sitä itkemistä on enemmän kuin normaalisti (enemmän kun 2-3 h???). Meidän pojalla lisääntyi itkeminen 1,5 viikon iässä ja väheni sitten suunnilleen 5 viikon iässä, eli todella helpolla päästiin, ja itkemistä ei ollut varmaan kuin yhteensä 2 h päivässä. Saa nähdä miten tällä kertaa käy!

Napatynkä irtosi pojalla vasta lähes 3 viikon iässä ja sinne oli alle ehtinyt jo kehittyä napasieni ja se kesti toooosi pitkään saada pois... lopulta käytiin neuvolassa joka päivä sitä sientä laapistamassa ja sitten se lopulta lähti.

Moni alkaa olla aika kärsimätön jo massunsa kanssa! :hug:
Kyllä täälläkin alkaa turhauttaa, mutten varsinaisesti uskokaan että ennen viikkoa 41+ mitään tapahtuisi, joten on vielä suht kärsivällinen olo. Olin viimeksikin ihan varma kun menin viimestä kertaa neuvolaan 41+0 ettei se vauva luonnollisesti ulos tulekaan vaan pitää käynnistää, mutta niin vaan supistukset alkoi sitten yliaikakontrollia edeltävänä päivänä. Älkää menettäkö toivoa! Ensisynnyttäjällä keskimäärin menee 8 päivää yli lasketun ajan! Ja uudelleensynnyttäjälläkin 3 päivää yli lasketun ajan. Eli tuo laskettu aika ei ole keskiarvo. Suomalaisilla on keskimäärin vähän pidempi raskaus. Ja en muista missä mut jossain oli kyllä vieläkin pidemmät keskiarvot kun meillä suomessakaan...

Naps 38+6
 
:flower: :flower: Tosi paljon onnea kaikille vauvan saaneille!!! :flower:

Samariini Minullakin tuntuu, että joskus on kestosupistus päällä. Levossa se tosin laukeaa aina. Vaihtelee ihan päivittäin nuo harkkasupistusten määrät. Joku päivä tuntuu, että ihan koko ajan supistelee. Kipeää ei tee, mutta inhottavalta tuntuu kun maha on kovana ja liikkuminen on vaikeaa. En ole kuitenkaan huolestunut noista, kun tosiaan levossa aina helpottaa. Mutta jos alan maate ollessa töniä mahaa, jotta saisin vauvan hereille, niin heti tulee harjoitussupistus! =) Neuvolassa kätilö sanoikin, että minun kohtu on supistusherkkä. :)
Mites sinun masun kutina nyt voi? Kun eikös ihon kutina ole raskaushepatoosin merkki? Minullakin oli kauhea mahan kutina joskus viikko sitten ja kerkesin jo vähän huolestua.Mutta sekin sitten helpotti reippaalla rasvaamisella. Kylpylässä käynti ja pitkä vedessä lilluttelu oli vaan kuivattanut ihoa niin paljon, ja onhan tuo mahan iho muutenkin tosi tiukilla.

ON Vauva on viimein laskeutunut ja kiinnittynyt! Keskiviikko-iltana huomasin, että nyt napa vetää ruokaa ihan eri tavalla kuin ennen. Välillä kun piti jo opetella syömään tosi tosi pieniä annoksia, ettei ala närästää ja tule hankala liian täysi olo. Mutta sitten ke-iltana söin ja söin ja söin aina vaan lisää, eikä tullutkaan ähky! Torstaina oli neuvola ja kätilö heti huomasikin, että masu on laskeutunut. SF-mitta oli pysynyt samana eli 35 cm, niin sekin kertoi vauvan laskeutuneen. Pää tuntui ihan tuossa häpyluun yläpuolella. Perjantaina vauva laskeutui vielä lisää ja nyt en enää itse ainakaan tunne vauvan päätä. Se on varmaan nyt tuolla lantionpohjassa! :D
Jee, pikkuhiljaa alkaa meidänkin pikkuinen tekemään matkaa ulos maailmaan! :D
Nyt kun masu on alempana, niin ei ole enää tullut niin paljon harjoitussupistuksia kuin ennen. Aiemmin niitä tuli ihan koko ajan kun oli liikkeessä. Ja muutenkin on nyt liikkuminen helpompaa, kun voi kumarrella eikä maha ahdista niin paljon joka ikisessä liikkeessä. Mutta ettei nyt asiat liian helpoksi menisi, niin OMG miten kovasti vauva nyrkkeilee minun lantionluihin!!!! |O Sattuu ihan hulluna, kun pikkuinen jyllää menemään ja puskee minun lantiossa. :x Lantio on ihan tohjona!!!

Mies on ihan tulisilla hiilillä, että joko se nyt syntyy :D Mulla on molemmat aiemmat raskaudet menneet 2vko yli, niin alunperin olin asennoitunut siihen, että tälläkin kerralla menee. Mutta nyt ihan poikkeuksellisen malttamattomana jo itsekin odotan, että pääsisin synnyttämään. Ja tällä kertaa pelottaa enemmän kuin viimeksi!! :eek: Varmaan kun olen lukenut näitä synnytysjuttuja niin paljon, niin on muistunut mieleen miten kovasti se sattuukaan. Ja oikeastaan kipua enemmän minua inhottaa se sairaala-aika... Ekan kanssa jouduin olemaan viikon sisällä vauvan valohoidon takia. Tokalla kerralla olin vain kaksi yötä, mutta ne oli molemmat kauheet kun huonekaverilla oli sektion takia vaikka mitä härdelliä ja minut häädettiin käytävään ja pesuhuoneeseen nukkumaan... :( Toivon niin kovasti, että saisin olla siellä tällä kertaa rauhallisemmassa huoneessa ja pääsisin myös nopeasti kotiin. Mutta eihän noihin voi itse vaikuttaa, tuurilla menee...

Huomenna laskettu aika!!! :D
 
Pauliina: Just tuollasia noi mun kestosupparit on! Välillä ihan alkaa ärsyttää kun vatsa kovana koko ajan. Minullekkin on muuten sanottu että mun kohtu on supisteluherkkä. Viimeksi sairaalassa lääkäri totesi tuon kun tutkittiin mua kun oli niitä ennen aikaisia suppareita.
Kutinaa on edelleen..ei mitenkään ihan kauhian kamalan paljon mutta kuitenkin koko ajan joutuu rapsuttaa.. onko tuossa mitään muuta oireita?? :eek:

Paineita tuossa mittailin iltasella. pää tuntuu jotenkin oudolta ja ajattelin sen johtuvan siitä kun on joutunut olemaan sisällä nyt niin paljon kun ollut kovat pakkaset. Mutta oli paineetkin vähän nousussa..( 135/80 normaalisti minulla 110/60 ) Pää ei siis ole kipee mutta tuntuu että sellainen pöhnäinen olo.

Katsellaanpa huomiseen mihinkäs se olo muuttuu
 
Voi hurjasti onnea tammikuisille vauvoille ja tsemppiä tuleviin synnytyksiin! Vuosi sitten itse odottelin sektiota ja ei voi uskoa että meidän tyttö täyttää ensi viikolla jo vuoden :heart: :heart:
Sniif, sitä vauvantuoksua on kyllä ikävä!
 
Naps Jotenkin itsekin olen jostain muistaakseni kuullut, että "keskimäärin" vauvat syntyvät vähän lasketun ajan yli. Mulla esikoinen synty 41+0, ja olin ihan asennoitunut että menee 2 viikkoa yli, niin kun olen itse mennyt. Kun rupesi syntymään olin ihan että nytkö se jo syntyy..
2 muuta on käynnistetty ja ovat siksi siis syntyneen aikaisemmin. (40+3 ja 39+6)
Eli taitaa tämäkin taas mennä vähän pidemmälle, jos/ kun ei tarvitse käynnistää. Ja vaikka sen tietää, silti sitä ei välillä malttais odottaa :D Se on kumma kun välillä ei jaksais millään odottaa, että sais vauvan syliin. Ja sitten välillä ajattelee, etteihän se vauva saa vielä pitkään aikaan syntyä..

Hyvää yötä kaikille! :heart:
 
Helou!!

Joo itiksessä käytiin..en syöny vanukkaita, mut käytiin me steak housessa lehtipihvillä ;) ..ja vaaveli pakotti mut myös pehmistä maistamaan :p

Muutamat vauvanvaatteet löyty taas h&m:ltä.. ihania :heart:

Aika rankkaa vaan nykysin tuo kaupoissa pyöriminen.. :|
 
Huomenia!

Täällä kärvistelevä PG Tillerinsä kanssa. Klo 00.00 hulahti vedet pöksyihin (ainakin näin vahvasti luulen, levisin koko nainen meinaan pitkin lattioita ihan kunnolla!) ja tossa 03 aikaan tuli limatulpat ja muut kaiffarit perästä. Keskiyöstä asti supistellut vaihdellen 5-10min välein, ihan kunnon napakoita suppareita, että oon saanu ärräpäitä huutaa peittoa vasten. Oon myös pyörinyt lattialla ja koittanut helpottaa kipuja kävelemällä Ozzy Osbourne-asennossa! Kaiken kruunasi vielä kunnon oksennukset. Ah, viehkeä olotila...

Soitin Kättärille äsken ja sanoivat, että jos vaan kestän niin kannattaa vielä olla kotona kun ensisynnyttäjällä tää vaihe voi kestää aika kauan (kuullostaapa kivalta...), mutta klo 12 mennessä pitää kirjautua jokatapauksessa sisään Kättärille, koska vedet on menneet.

Parit Panacodit vetäsin naamaan ja vähän helpottavat oloa, mutta ei tää nyt ihan huippuolo siltä ole :)

Jos vähä vaik viel poksuis, 41+0!

Jos mua ei näy viikon sisällä, niin olen laonnut lopullisesti Kättärille. Muussa tapauksessa tulen ilmoittamaan vauva-uutisia (ja pahimmassa tapauksessa tuun kiroomaan, että ne perskuleet kehtas viel lähettää mut kotiin!)

 
tämä on ollu laiska ja ei oo kirjotellu tänne mut joka päivä on pitäny käydä lukemassa B) nyt alkaa olla jännät paikat, puolen päivän aikaan pitäs olla oys:ssa ja huomenna se sit masukista tulee asukki (sektio) :heart: hieman meinaa jännittää millanen nyytti sieltä tupsahtaa... pelottaa vaan ne hirveet kivut mitä tulee mut jospa niistä taas selvittäis... miettiny vaan et miten mä pärjään olla esikosta erillään niin kauan, nyt jo hirvee ikävä!!! ja tietty miestä myös =) mut nyt juomaan aamukahvit, jos sitä sit kertaalleen kävis tavarat läpi onko kaikki mukana :D

onnittelee myös vauvautuneita ja tsemppaa viime metreillä olevia :heart: :flower: :hug:
 
Pinkgreen onnea matkaan :heart: sielläkin kohta jo pikkuinen sylissä :heart:

Ullisille onnea sairaalareissulle,jospa jo tällä kertaa näkisit sen lääkärinkin :D :heart:

Tää eukko lähtee tänään etsiskelemään tuplarattaita :D yhet ois tiedossa,mut mun tuurilla ne on jo menneet :/ mut pitäkää mulle peukkuja et mie ne saan ni pääsen täält sit joskus liikkeellekin,mä kun en noitten kans oo kiirettä pitäny ku mies ollu lomautettuna,mut nyt ku tuli ilmotus et viikon pääst alkaa työt ni mulleki iski pientä paniikkia et tarvii ne kärryt heti,et pääsee ees vähäsen ulkoilee,tosin siihen voi kyl viel vierähtää yks 6viikkoo :eek: mun ulkoilut ollu viime aikoina aika vähissä,ku toi pukeminen teettää tiukkaa,takki menee just ja just ähisemisel kiinni ja toppahousut pysyy jalassa,ku lainasin sedältä henkselit :LOL: ei siis pienintäkään toivoa et kiinni menis :|

Piiuli ja toukka 37+4
 

Yhteistyössä